מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

הודעהעל ידי רון » א' פברואר 23, 2020 12:05 am

קיי"ל דלא בשמים היא. וא"א לברר שום הלכה עפ"י בירור שמימי. כגון בת קול או אליהו או נביא. והדברים ארוכים במרחבי הש"ס רק אציין לדוגמא בעלמא ב"מ נט' ב' ותמורה טז' א'. ולשיטת התוס' הוא רק היכא דהגילוי משמים סותר דין כל שהו כגון אחרי רבים להטות. ולפי הרמב"ם ביסוה"ת פ"ט אפילו שאינו לסתור שום דין, רק אם נביא מתנבא שהלכה כפלוני חייב מיתה לפי שסתר דין תורה שאמרו "לא בשמים היא".

אמנם לענין בירור מציאות מהני גילוי מן השמים, ובזה תי' מה שמצינו גבי מן שהיה מגיד ממונם של ישראל ביומא עה' א', וכן מוכח בתוס' בחולין ה' א' והדברים ארוכים וידועים.

אלא דבעירובין סד' ב' מבואר בזה"ל "מעשה ברבן גמליאל שהיה רוכב על החמור והיה מהלך מעכו לכזיב והיה רבי אילעאי מהלך אחריו מצא גלוסקין בדרך אמר לו אילעאי טול גלוסקין מן הדרך מצא נכרי אחד אמר לו מבגאי טול גלוסקין הללו מאילעאי ניטפל לו רבי אילעאי אמר לו מהיכן אתה אמר לו מעיירות של בורגנין ומה שמך מבגאי שמני כלום היכירך רבן גמליאל מעולם אמר לו לאו באותה שעה למדנו שכוון רבן גמליאל ברוח הקודש ושלשה דברים למדנו באותה שעה למדנו שאין מעבירין על האוכלין ולמדנו שהולכין אחרי רוב עוברי דרכים" [אמנם צריך ביאור מה צריך לימוד שהולכים אחר רוב הולכי דרכים, דזיל קרי בי רב הוא דאחרי רבים להטות, אף ברובא דליתא קמן. והבכור שור על המקום כתב ליישב דהציור שם היה שדרך אותו שביל היה העיירות של ישראל, אך הרובא דעלמא הוא גוי, וקמ"ל דרוב וקרוב הולכים אחר הרוב כדר' חנינא בפרק לא יחפור]

והנה כל רואה יתפלא מנין לגמ' דאזלינן בתר רוב עוברי דרכים, הלא שם מה שרבן גמליאל אסר לאכול מהפת הוא משום דידע שהוא מגוים על ידי רוח הקדש כפי המבואר בגמ' שם . ושם הרי הוא בירור המציאות, ואין חיסרון של לא בשמים היא כידוע מהאחרונים ובראשם המשנה למלך באישות פ"ט. והובאה קו' זו בחיד"א בשם רבני אשכנז.

ובספר הערות לגריש"א מתרץ דרוח הקדש שאני, דגם בירור מציאות אי אפשר לברר על ידי רוח הקודש.

שמא יש למישהו כיוון לבאר מאי שנא רוח הקדש משאר גילוים מן שמיא דמהני לבירור מציאות.

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

הודעהעל ידי עקביה » א' פברואר 23, 2020 12:22 am

רון כתב:והנה כל רואה יתפלא מנין לגמ' דאזלינן בתר רוב עוברי דרכים, הלא שם מה שרבן גמליאל אסר לאכול מהפת הוא משום דידע שהוא מגוים על ידי רוח הקדש כפי המבואר בגמ' שם .

היכן מבואר כך בגמ' שם?
רק זה שידע ששמו של הגוי הוא מבגאי היה ברוה"ק.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

הודעהעל ידי רון » א' פברואר 23, 2020 2:21 am

כונתך לומר שהוא ידע רק את שמו, אבל לא ידע שהוא גוי? זה כנראה לא היה ניחא לחיד"א לומר כן! בפרט שכפי הנראה מבגאי הוא שם גויי מובהק.

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

הודעהעל ידי עקביה » א' פברואר 23, 2020 2:46 am

בשביל לדעת שהוא גוי אי"צ ברוה"ק. אפשר לדעת זאת ע"פ מראהו.
את זה ששמו מבגאי הוא ידע ברוה"ק, כפי שמבואר בגמ' עצמה ובתוס' ד"ה שכוון.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

הודעהעל ידי רון » א' פברואר 23, 2020 3:23 am

אבל בתחילה הוא לא ראה את מבגאי,
ועוד לפני שראהו ידע ברוח הקודש את שמו וממילא שהוא גוי.
ועל זה הק' החיד"א דא"כ נפלה ראיית הגמ'.

אלא שאתה טוען שאין זה מחייב שידע שהא גוי, ואת זה לא ניחא לחיד"א.

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

הודעהעל ידי עקביה » א' פברואר 23, 2020 3:28 am

את החיד"א לא ראיתי ואיני יודע מה הוא אומר.
נראה שאתה מבין שר"ג ידע שהגלוסקין היה של מבגאי, ומכאן נובעת שאלתך. אבל הרי זה לא כתוב שם. זה לא היה שלו מלכתחילה.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

הודעהעל ידי רון » א' פברואר 23, 2020 4:18 am

הרי זו כל הסוגיא שם שר' אילעאי התפעל איך ר"ג ידע שזה של מבגאי,
ועל זה הגמ' מעידה שהיה זה ברוח הקדש!
ומה התכונת במש"כ "זה לא היה שלו מלכתחילה"?

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

הודעהעל ידי עקביה » א' פברואר 23, 2020 7:35 am

התכוונתי שרבי אילעאי לא התפעל מכך שר"ג ידע שזה שייך למבגאי, כי זה לא היה שייך למבגאי עד לרגע זה, אלא מכך שר"ג ידע ששמו של הגוי הזה הוא מבגאי.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

הודעהעל ידי רון » א' פברואר 23, 2020 9:18 am

כעת הבנתי מה התכוונת! צריך לעבור לילה שלם כדי לעמוד על דעת כת"ר שליט"א


יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4658
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ה' אפריל 29, 2021 1:34 am

שער המצות פרשת אחרי מות
ובענין ביצה צלויה ראיתי למורי זלה"ה פעמים שהיה גומעה כשהיתה צלויה בלתי שישגיח בתוכה אם יש בה דם או לא ולא היה חושש לסברת המחמירין שלא לגמוע ביצה צלויה והביא ראיה מן התלמוד מכמה מקומות בענין גמיעת הביצה כמו שהיא חיה או צלויה וכמעשה דרבי עקיבא [עירובין מ"א ע"א] שהיה בתענית ערב שבת והביאו לו ביצה מגולגלת וגמעה חיה והרבה כאלה והטעם הוא שהוא ספק ספיקא דרבנן.
זכורני שהאחרונים רצו להביא ראיה מכאן שסמך על רוה"ק.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ה' אפריל 29, 2021 1:10 pm

שמעתי פעם ממרן הגר"י זילברשטיין שליט"א, שבילדותו בת"ת עץ חיים ספרו על מרן הגרא"ז מלצר זצ"ל שאמר על כוס שדנו עליה אם היא טבולה או לא: "וכי אינך רואה שם הוי'ה על הכוס?", וכששחו דבר זה למרן החזו"א זצ"ל אמר "על ר' איסר זלמן אי"ז חידוש...".

וצ"ע בזה, וזכורני שמסופר כן על עוד גדולי עולם (אולי הבעש"ט?).

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

הודעהעל ידי עקביה » ה' אפריל 29, 2021 1:45 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:שער המצות פרשת אחרי מות
ובענין ביצה צלויה ראיתי למורי זלה"ה פעמים שהיה גומעה כשהיתה צלויה בלתי שישגיח בתוכה אם יש בה דם או לא ולא היה חושש לסברת המחמירין שלא לגמוע ביצה צלויה והביא ראיה מן התלמוד מכמה מקומות בענין גמיעת הביצה כמו שהיא חיה או צלויה וכמעשה דרבי עקיבא [עירובין מ"א ע"א] שהיה בתענית ערב שבת והביאו לו ביצה מגולגלת וגמעה חיה והרבה כאלה והטעם הוא שהוא ספק ספיקא דרבנן.
זכורני שהאחרונים רצו להביא ראיה מכאן שסמך על רוה"ק.

כיצד אפשר להביא מכך ראיה שסמך על רוה"ק כאשר ע"פ הלכה באמת אין חובה לבדוק את הביצה?

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אפריל 29, 2021 2:28 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:וזכורני שמסופר כן על עוד גדולי עולם
ראה 'מגדל עֹז' (מונדשיין) ע' רלז (אות קצח).
[הסיפור אודות הבעש"ט (סה"ש תש"ב ע' 110) אינו דומה ממש לנדו"ד].

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ה' אפריל 29, 2021 2:35 pm

לבי במערב כתב:[הסיפור אודות הבעש"ט (סה"ש תש"ב ע' 110) אינו דומה ממש לנדו"ד].

ייש"כ.
מהו באמת הסיפור אודות הבעש"ט?

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אפריל 29, 2021 2:46 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:מהו באמת הסיפור אודות הבעש"ט?
הבעש''ט - סה''ש תש''ב ע' 110.JPG
הבעש''ט - סה''ש תש''ב ע' 110.JPG (58.92 KiB) נצפה 2348 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אפריל 29, 2021 3:23 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:שמעתי פעם ממרן הגר"י זילברשטיין שליט"א, שבילדותו בת"ת עץ חיים ספרו על מרן הגרא"ז מלצר זצ"ל שאמר על כוס שדנו עליה אם היא טבולה או לא: "וכי אינך רואה שם הוי'ה על הכוס?", וכששחו דבר זה למרן החזו"א זצ"ל אמר "על ר' איסר זלמן אי"ז חידוש...".

וצ"ע בזה, וזכורני שמסופר כן על עוד גדולי עולם (אולי הבעש"ט?).


מופיע בספר בדרך עץ החיים על מרן הגראז"מ זצ"ל
ולמיטב זכרוני נכב"ב

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4658
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ה' אפריל 29, 2021 5:25 pm

בברכה המשולשת כתב:
אשרי יושבי ביתך כתב:שמעתי פעם ממרן הגר"י זילברשטיין שליט"א, שבילדותו בת"ת עץ חיים ספרו על מרן הגרא"ז מלצר זצ"ל שאמר על כוס שדנו עליה אם היא טבולה או לא: "וכי אינך רואה שם הוי'ה על הכוס?", וכששחו דבר זה למרן החזו"א זצ"ל אמר "על ר' איסר זלמן אי"ז חידוש...".

וצ"ע בזה, וזכורני שמסופר כן על עוד גדולי עולם (אולי הבעש"ט?).


מופיע בספר בדרך עץ החיים על מרן הגראז"מ זצ"ל
ולמיטב זכרוני נכב"ב

viewtopic.php?f=7&t=3943&p=29763&hilit=%D7%9B%D7%95%D7%A1+%D7%98%D7%91%D7%95%D7%9C%D7%94#p29760

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

הודעהעל ידי כדכד » ה' אפריל 29, 2021 5:43 pm

לבי במערב כתב:
אשרי יושבי ביתך כתב:מהו באמת הסיפור אודות הבעש"ט?
הבעש''ט - סה''ש תש''ב ע' 110.JPG

אפשר תרגום?

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אפריל 29, 2021 6:04 pm

בסה"ש המתורגם הוא בע' קד.

תלמיד-חכמים
הודעות: 360
הצטרף: ד' יוני 03, 2020 2:03 pm

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

הודעהעל ידי תלמיד-חכמים » ה' אפריל 29, 2021 9:03 pm

הרמב"ם בסוף הל' מלכים:
בימי המלך המשיח, כשתתיישב ממלכתו ויתקבצו אליו כל ישראל, יתייחסו כולם על פיו ברוח הקודש שתנוח עליו, שנאמר וישב מצרף ומטהר וגו', ובני לוי מטהר תחילה ואומר זה מיוחס כהן וזה מיוחס לוי, ודוחה את שאינן מיוחסין לישראל, הרי הוא אומר ויאמר התרשתא להם וגו' עד עמוד כהן לאורים ולתומים, הנה למדת שברוח הקודש מייחסין המוחזקין ומודיעין המיוחס, ואינו מייחס ישראל אלא לשבטיהם, שמודיע שזה משבט פלוני וזה משבט פלוני, אבל אינו אומר על שהן בחזקת כשרות זה ממזר וזה עבד שהדין הוא שמשפחה שנטמעה נטמעה:


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 38 אורחים