מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יומא ד"ט - ג"ע וביטול פו"ר

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
עושה חדשות
הודעות: 12619
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

יומא ד"ט - ג"ע וביטול פו"ר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מרץ 10, 2020 2:56 pm

יומא ד"ט - אמר רבי יוחנן בן תורתא: מפני מה חרבה שילה - מפני שהיו בה שני דברים, גלוי עריות ובזיון קדשים. גלוי עריות - דכתיב ועלי זקן מאד ושמע את כל אשר יעשון בניו לכל ישראל ואת אשר ישכבון את הנשים הצבאות פתח אהל מועד. ואף על גב דאמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יוחנן: כל האומר בני עלי חטאו - אינו אלא טועה, מתוך ששהו את קיניהן מיהא מעלה עליהן הכתוב כאילו שכבום.

רש"י - שהיו מביאות במלאות ימי לידתן ליטהר לאכול בקדשים, והם היו בעלי גיאות והיו מתרשלין בהקרבתן, והנשים ממתינות שם עד שיקריבום, ומשתהות מלחזור למקומן אצל בעליהן, ומבטלין את הנשים מפריה ורביה.

-

מהו הקו המחבר בין ביטול פו"ר לגילוי עריות של אשת איש,
האם אפשר ללמוד מכאן שהאיסור של א"א הוא מפני הפגיעה בקשר עם הבעל לענין פו"ר,
והאם יש לומר בשאר דברים כה"ג
שאם (לדוג') הרב מתרשל להשיב מהר על מראות דמים וכד', ומתוך כך נגרם ביטול פו"ר, יש כאן סרך של חומר א"א?

סמל אישי של המשתמש
ברית_מלח
הודעות: 10
הצטרף: ב' מאי 27, 2019 10:52 pm

Re: יומא ד"ט - ג"ע וביטול פו"ר

הודעהעל ידי ברית_מלח » ד' מרץ 11, 2020 12:11 pm

ראה ערוך לנר יבמות עד: ד"ה: ימי

עושה חדשות
הודעות: 12619
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יומא ד"ט - ג"ע וביטול פו"ר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מרץ 11, 2020 10:59 pm

ברית_מלח כתב:ראה ערוך לנר יבמות עד: ד"ה: ימי
אבל הגמ' ביומא מוסיפה על הגמ' בשבת שזה היה בגדר גילוי עריות, ולזה ל"ס בדברי הראש' שהביא שם בערול"נ.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: יומא ד"ט - ג"ע וביטול פו"ר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מרץ 12, 2020 11:31 am

עושה חדשות כתב:והאם יש לומר בשאר דברים כה"ג
שאם (לדוג') הרב מתרשל להשיב מהר על מראות דמים וכד', ומתוך כך נגרם ביטול פו"ר, יש כאן סרך של חומר א"א?

כמדומני שהאריך בזה הרב יקותיאל פרקש בהקדמת ספרו "טהרה כהלכה".

אליהו חיים
הודעות: 960
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: יומא ד"ט - ג"ע וביטול פו"ר

הודעהעל ידי אליהו חיים » ה' מרץ 12, 2020 12:00 pm

ברית_מלח כתב:ראה ערוך לנר יבמות עד: ד"ה: ימי

איני מבין השייכות בין דברי הערול"נ לשאלת השואל
קבצים מצורפים
ערוך לנר יבמות עד.PDF
(266.93 KiB) הורד 191 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: יומא ד"ט - ג"ע וביטול פו"ר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מרץ 12, 2020 5:20 pm

עזריאל ברגר כתב:
עושה חדשות כתב:והאם יש לומר בשאר דברים כה"ג
שאם (לדוג') הרב מתרשל להשיב מהר על מראות דמים וכד', ומתוך כך נגרם ביטול פו"ר, יש כאן סרך של חומר א"א?

כמדומני שהאריך בזה הרב יקותיאל פרקש בהקדמת ספרו "טהרה כהלכה".

לא בהקדמה ולא ממש האריך.
מצו"ב צילום (חתוך) מעמוד ק של ח"א.
קבצים מצורפים
Annotation 2020-03-12 171646.png
טהרה כהלכה עמוד ק
Annotation 2020-03-12 171646.png (73.13 KiB) נצפה 2556 פעמים

פלוריש
הודעות: 2414
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: יומא ד"ט - ג"ע וביטול פו"ר

הודעהעל ידי פלוריש » ב' יוני 07, 2021 9:37 pm

עושה חדשות כתב:יומא ד"ט - אמר רבי יוחנן בן תורתא: מפני מה חרבה שילה - מפני שהיו בה שני דברים, גלוי עריות ובזיון קדשים. גלוי עריות - דכתיב ועלי זקן מאד ושמע את כל אשר יעשון בניו לכל ישראל ואת אשר ישכבון את הנשים הצבאות פתח אהל מועד. ואף על גב דאמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יוחנן: כל האומר בני עלי חטאו - אינו אלא טועה, מתוך ששהו את קיניהן מיהא מעלה עליהן הכתוב כאילו שכבום.
רש"י - שהיו מביאות במלאות ימי לידתן ליטהר לאכול בקדשים, והם היו בעלי גיאות והיו מתרשלין בהקרבתן, והנשים ממתינות שם עד שיקריבום, ומשתהות מלחזור למקומן אצל בעליהן, ומבטלין את הנשים מפריה ורביה.
-
מהו הקו המחבר בין ביטול פו"ר לגילוי עריות של אשת איש,
האם אפשר ללמוד מכאן שהאיסור של א"א הוא מפני הפגיעה בקשר עם הבעל לענין פו"ר,
והאם יש לומר בשאר דברים כה"ג
שאם (לדוג') הרב מתרשל להשיב מהר על מראות דמים וכד', ומתוך כך נגרם ביטול פו"ר, יש כאן סרך של חומר א"א?

ראיתי דבר מעניין במאמרו של הרב יעקב מדן בספר 'משפחה: מפעל חיים'. הוא מביא את דברי חנה לה', שאם לא יתן להילד, היא תגרום לכך שאלקנה יקנא לה לחינם ותתחייב לשתות כסוטה וכך תתברך בזרע של קיימא.
והוא מפרש שבגלל שבני עלי שיהו את קרבנות הנשים, לא רק שביטלו את הזוגות מפריה ורביה, אלא גם גרמו לנשים להיחשד לחינם שעברו על איסור אשת איש (שהרי האשה הלכה בסה"כ להקריב קרבן, ומדוע חזרה רק למחרת).


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 59 אורחים