מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסכת שבת - פרק רביעי

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

מסכת שבת - פרק רביעי

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' אפריל 23, 2020 3:56 pm

מח ע"ב
כי היכי דלא אתי למישרף עליה תרומה וקדשים.
להבנתי מדובר כשנגע השרף בכירה, כי באופן שהיה באויר - כלל לא נטמאו,
ושאלתי היא היות וקבעו חז"ל שהתרומה שבבית התבלין וכדו' נטמא, מה יעשו בה?
לאכול - אסור, כי טמאה היא, וגם לשרוף אסור - כפי שאמרה הגמרא 'כי היכי דלא
אתי למישרף', אז מה יעשו בתרומה זו?
ותו, אם לא ישרפום, הרי עלול לבוא בהם לידי מכשול?!
אשמח להבין ענין זה.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: מסכת שבת - פרק רביעי

הודעהעל ידי צביב » ה' אפריל 23, 2020 7:29 pm

(ישר כח) על השאלה ואיני יודע לכתוב יותר

לענין קדשים הנידון הוא גם לגבי התנור עצמו,
לענין חולין, אפשר לשרוף,
לענין תרומה אם תרומת תבלין אינה תרומה מה''ת.
לענין תרומה תלויה נחלקו רבי אליעזר ורבי יהושע בפסחים טו

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מסכת שבת - פרק רביעי

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' אפריל 23, 2020 7:49 pm

עיקר הקושי שלי בענין הוא
מה שמותיר התרומה והקדשים בביתו,
בלא כל אפשרות להתפטר מהם,
עד אשר יתקלקלו,
ובינתיים עלול חלילה לבוא על ידם לידי מכשול ותקלה.
נערך לאחרונה על ידי זקן ששכח ב ו' אפריל 24, 2020 12:44 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת - פרק רביעי

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' אפריל 24, 2020 4:28 am

מח.

רב חסדא דשרא לאהדורי אודרא לבי סדיא בשבתא איתיביה רב חנן בר חסדא לרב חסדא מתירין בית הצואר בשבת אבל לא פותחין ואין נותנין את המוכין לא לתוך הכר ולא לתוך הכסת ביו"ט ואין צריך לומר בשבת

צ"ע, הרי אין בין שבת ליו"ט אלא אוכל נפש בלבד וא"כ מה כוונת הגמרא ביו"ט ואצ"ל בשבת?

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת שבת - פרק רביעי

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' אפריל 24, 2020 7:05 am

במפרשי האוצר על הדף שאילה זו בספר חדש האביב , וכן צריך לשאול בעירובין מ"ד

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת - פרק רביעי

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' אפריל 24, 2020 7:28 am

גם לקמן דף קכה איתא לשון ״ואצ״ל שבת״ וחת״ס ושפ״א שם העירו בזה.

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת - פרק רביעי

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' אפריל 24, 2020 8:06 am

חכ״א שליט״א ציין למהר״ם שיק שכתב וז״ל יש לדקדק מאי אין צריך לומר בשבת הא אין בין שבת ליום טוב וכו'.
ונראה דהנה המפרשים הקשו דביום טוב לא יאסר לתקן מנא משום מתוך, וביום טוב הותר לצורך אוכל נפש לעשות שפוד ונימא מתוך. עיין בביצה (יב.) תירוצם דבמכשירין לא אמרינן מתוך. ולכך קא משמע לן כאן דלא נימא דביום טוב יש סברא יותר להתיר לכך קאמר ואין צריך לומר, עכ"ל.

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת - פרק רביעי

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' אפריל 24, 2020 9:59 pm

זקן ששכח כתב:עיקר הקושי שלי בענין הוא
מה שמותיר התרומה והקדשים בביתו,
בלא כל אפשרות להתפטר מהם,
עד אשר יתקלקלו,
ובינתיים עלול חלילה לבוא על ידם לידי מכשול ותקלה.

שאלה יפה. שאלתי חכ"א שליט"א ואמר לי לעיין בפסחים דף כ שהגמרא מדבר בענין ספק טומאה ותקלה. וחכם אחר כתב לי ליישב ע"פ דברי הנתיבות בחו"מ רלד ששוגג בדרבנן ל"צ כפרה וא"כ ליכא תקלה כ"כ.

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת - פרק רביעי

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' אפריל 26, 2020 8:05 am

נ:

איבעית אימא בקטן ואבע״א באשה ואבע״א בסריס
ופירש״י דלית להו זקן.

וקשה לי, הרי יש שערות ידיה ורגליה של אשה וצ״ע.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מסכת שבת - פרק רביעי

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' אפריל 26, 2020 4:44 pm

שמואל דוד כתב:
זקן ששכח כתב:עיקר הקושי שלי בענין הוא
מה שמותיר התרומה והקדשים בביתו,
בלא כל אפשרות להתפטר מהם,
עד אשר יתקלקלו,
ובינתיים עלול חלילה לבוא על ידם לידי מכשול ותקלה.

שאלה יפה. שאלתי חכ"א שליט"א ואמר לי לעיין בפסחים דף כ שהגמרא מדבר בענין ספק טומאה ותקלה. וחכם אחר כתב לי ליישב ע"פ דברי הנתיבות בחו"מ רלד ששוגג בדרבנן ל"צ כפרה וא"כ ליכא תקלה כ"כ.


בס"ד
שמחתי בהפנייתך החשובה להא דפסחים דף כ ע"ב, אך עדיין אין הדברים מחוורים בעיני.
ובקצרה [אף שמצאתי שתוס' ועוד בכו"כ דנים בענין]: ותקלה עצמה תנאי היא [אי חיישינן לה, ואסור לשהויי אי לא תנאי היא. רש"י]. דתניא חבית של יין של תרומה שנטמאת בית שמאי אומרים תשפך חבל ובית הלל אומרים תעשה זילוף.
וכתב רבינו חננאל על אתר: וב"ה אומר תעשה זילוף ולא חייש לתקלה, והלכה כב"ה.
מסקנת דבריו שההלכה היא כבית הלל דלא חיישינן לתקלה, ואתי שפיר.
אמנם פסק הרמב"ם (פי"ב מהל' תרומה הי"ב) פת תרומה שנטמאת משליכה לבין העצים עד שישרפנה וכן שמן שנטמא נותנו בכלי מאוס עד שידליק כדי שלא יהיה תקלה לאחרים ויאכלוהו. ובכ"מ על אתר העיר מגמרא פסחים דלעיל דטעמא דב"ה משום דלא חייש לתקלה, ומיישב דאנן אשכחן בכמה דוכתי דחיישינן לתקלה, ומשום כך נקט כן הרמב"ם להלכה לחשוש לתקלה.
שוב ראיתי שכן כתב השפת אמת על אתר: מיהו עיקר הדין תמוה, כיון דמייתי הגמ' בתר הכי ברייתא דב"ה מתירין לזלף ולא חיישי לתקלה א"כ איך יכולין להכריע נגד ב"ה. וצ"ל דמכח ההיא סתמא דמתני' דתרומות דביין מתיר ר"י משום הפסד א"כ מוכח דלא ס"ל כב"ה, דאי לאו הכי הוי כמו שמן. והוי כמו סתם במתני' ומחלוקת בברייתא דהלכה כסתם.
אלא שלאור הנ"ל יש לעיין שוב מדוע לא חששו חכמים לתקלה כאשר 'עבדו בהו רבנן היכרא כי היכי דלא אתי למשרף עליה תרומה וקדשים' [וכ"נ ברמב"ם כלים יז, ה].

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת שבת - פרק רביעי

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' אפריל 26, 2020 6:27 pm

זקן ששכח כתב:מדוע לא חששו חכמים לתקלה?
משום שמן התורה אסור לשורפה.
זהו עיקר הטעם. ויש להוסיף עוד, כי אף אם יתקל ויאכלנה, אין כאן איסור תורה.

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת - פרק רביעי

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' אפריל 26, 2020 6:39 pm

וכמו שכתבתי לעיל מהנתיבות רלד ששוגג בדרבנן לא צריך כפרה.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת שבת - פרק רביעי

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' אפריל 26, 2020 6:52 pm

ביקורת תהיה כתב:משום שמן התורה אסור לשורפה. זהו עיקר הטעם. ויש להוסיף עוד, כי אף אם יתקל ויאכלנה, אין כאן איסור תורה.
דבר שפתים אך למחסור, וכן צריך לומר:
משום שמן התורה אסור לשורפה, וכלום יעקרו חכמים דבר מן התורה בקום ועשה מחשש תקלה?

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מסכת שבת - פרק רביעי

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' אפריל 26, 2020 8:18 pm

תודה רבה, יאושר כחם וחילכם לאורייתא.

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת - פרק רביעי

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' אפריל 27, 2020 6:32 pm

נא.

כי הא דיתיב רבי ואמר אסור להטמין את הצונן אמר לפניו רבי ישמעאל ברבי יוסי אבא התיר להטמין את הצונן אמר כבר הורה זקן כו'

עיין רש״י ד״ה היה כפוף ויושב לפני רבי - מפני כבוד הנשיאות ׳ולא היה מורה לפניו׳ אע"פ שגדול הימנו.

לכאורה אינו מובן, הרי מבואר בגמרא שהורה לפניו.

ואגב עיין בספר ערכי תנאים ואומראים ערך רבי ישמעאל ברבי יוסי שמסתפק בכוונת רש״י במש״כ ״אע״פ שגדול הימנו״ אי קאי על רבי ישמעאל או על רבי ע״ש ולא הבנתי דבריו. אשמח בביאור כוונתו.

ערכי תנאים ואמוראים
WhatsApp Image 2020-04-27 at 11.29.52 AM.jpeg
WhatsApp Image 2020-04-27 at 11.29.52 AM.jpeg (29.28 KiB) נצפה 4184 פעמים

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מסכת שבת - פרק רביעי

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' אפריל 27, 2020 11:29 pm

מה לא מובן? יתכן שנתכוין רש"י שהיה ר' יוסי גדול מרבי, ויתכן שכלפי ר' ישמעאל בנו נאמר שהיה גדול מרבי.

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת - פרק רביעי

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' אפריל 27, 2020 11:45 pm

אאל״ט רש״י קאי על רבי ישמעאל בנו של רבי יוסי כשכתב ״ולא הורה לפניו״ וצ״ע.

לגבי ספר ערכי תנאים ואמוראים - נראה מדבריו שספיקו הוא אם כוונת רש״י שרבי ישמעאל גדול מרבי או שרבי גדול מרבי יוסי. וזה כוונתי שכתבתי שלא מובן.

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: מסכת שבת - פרק רביעי

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ב' מאי 04, 2020 3:48 pm

בדף מט עא כתב רש"י הק בדה נוטל כיסוי שאין הכיסוי בסיס מפני שעשוי רק לכסות
ובדף נא עא בסדה הרי זה נוטל ומחזיר אומר שהכיסוי הוה בסיס

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת שבת - פרק רביעי

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ב' מאי 04, 2020 5:01 pm

בדף מט מדובר במכסה \כיסוי המיועד לכיסוי הקדירה אינו נעשה בסיס לדבר האסור כשמניח עליו דברים שאסורים בטילטול
בדף נא מדובר לא במכסה הקדירה אלא בכיסוי נוסף שהניח לצורך הטמנה


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 53 אורחים