מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שבת פרק תשיעי - אמר רבי עקיבא

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

שבת פרק תשיעי - אמר רבי עקיבא

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' יוני 04, 2020 10:10 pm

פט, א

בגמ', מדבר פארן שפרו ורבו עליה ישראל.

ופירש"י: דכל אחד נתעברה אשתו זכר במצות שובו לכם לאהליכם, ולא ידענא היכא רמיזא.

ומהרש"ל בחכמת שלמה כתב:
ואני אומר ויש הוכחה ברורה מאחר דילפי' גבי חינוך בית המקדש אצל שלמה המלך שמצאו נשותיהם טהורות וכל אחת ילדה זכר , ק"ו במצות מתן תורה וגם שם נאמר וילכו לאהליהם והכא שובו לאהליכם וק"ל.

ובספר הערות למרן הגריש"א בהערות בשולי הדף (אות רעג) העירו על דברי מהרש"ל, וז"ל,
וצ"ב דהרי התם דרשינן מקרא דלאהליהם, שמצאו נשותיהם טהורות, ומאי דאמרי' שנתעברו זכרים, ילפי' לה מדכתיב וטובי לב, וא"כ הכא דלא כתיב טובי לב, מהיכי תיתי דנתעברו זכרים, ואולי יסוד דבריהם, הוא דלא יתכן שיהא דבר ד' (אחר שמחת קבלת התורה) שאמר להם שובו לאהליכם פחות ממה ששלחם שלמה לאהליהם (אחר שמחת חנוכת בית המקדש) שגרם להם להתעבר בזכרים.

ויותר נראה שהרי גם כאן תיכף לאחר מתן תורה אמר הקב"ה "מִֽי־יִתֵּ֡ן וְהָיָה֩ לְבָבָ֨ם זֶ֜ה לָהֶ֗ם לְיִרְאָ֥ה אֹתִ֛י וְלִשְׁמֹ֥ר אֶת־כָּל־מִצְוֹתַ֖י כָּל־הַיָּמִ֑ים לְמַ֨עַן יִיטַ֥ב לָהֶ֛ם וְלִבְנֵיהֶ֖ם לְעֹלָֽם", ומעתה יש לומר ד'למען ייטב' היינו בנים זכרים, וזהו 'ולבניהם אחריהם'. ושוב ראיתי מעי"ז בספר נחלת יעקב יהושע שם.

[ועי' בגמ' ריש ע"ז היכי מפרש לה לקרא לולי חטאו בעגל דהיינו לאותם העומדים על הר סיני, אולם בלא"ה דברי הגמ' אינם עולים בקנה אחד עם דברי רש"י דמבואר דלכו לכם לאהליכם היינו רק שמחת עונה ולא שיוולדו בנים, ועי' מהרש"א כאן].

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: שבת פרק תשיעי - אמר רבי עקיבא

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' יוני 04, 2020 10:12 pm

צ, א

בגמ', תניא, רבי אליעזר אומר לא יפחות מצינורא קטנה של נחשת. למאי חזיא, אמר אביי שמחטטין בה את הפתילות, ומקנחין הנרות.


ופירש"י: צנורא - מזלג קטן, [כעין] שטוין בו זהב, ולבדק הבית למאי חזי. שמוחטין בו פתילות - ומנקבין ראשיהן לעדויי חושכן.

והנה רש"י במנחות (קז, א) כתב: מחטטין - מפילין ראש הפתילה כשהוא שרוף ובלע"ז ממוקי"ר. ומקנחין בה נרות - של מנורה מאפרה שבתוכה.

והנה בתוס' (שם ד"ה שמוחטין) השיגו על דברי רש"י: לאו של מנורה דמלקחיים אית להן אלא [של] שאר נרות שהיו במקדש כדתנן בתמיד.

ובחידושי הגרי"ז שם ביאר בזה"ל,
והנה בכבה הנר הלא נידשנה הפתילה כולה והוי ליה כדשן ומאי מחטטין שייך בה, וע"כ צ"ל שאיירי בדלא כבה אלא דולק ונשרף למעלה קצתו וזהו דמחטטין משום דהפתילה כשרה עדיין דאפילו בדישון המנורה בבקר ג"כ אינה מסירה כיון דדולק, ובזה יהיה מבואר דברי הרגמ"ה שכתב מוחטין מקנח הדשן של פתילה כשהוא עמום, והיינו שהוא דולק עדיין ולא כבה דבכבה כתב דמקנחין, אלא דבמקנחין פירש כשהשמן והפתילה כולה כלה, וצ"ע למה פירש דכולה כלה הא אפילו נשאר אלא דכבה ג"כ מקנחין, וצ"ע.

וכן ביאר בספר אבן האזל (הל' תמידין ומוספין פ"ג הי"ב בסופו), וז"ל,
ולכאורה צ"ע דהרי כל הפתילה נעשית דשן ולמה צריך לחטט את ראש הפתילה. ולפמש"נ אתי שפיר דקאי בדולקת ומזה מקור לדברי הרמב"ם שבפה"מ ועיין בפירוש רגמ"ה שם ודו"ק.


ולפלא שהגרי"ז והגרא"ז זצוק"ל לא הכריחו את פירושם בדברי רש"י מתוך דברי רש"י כאן שהוסיף שני מילים: 'לעדויי חשכן', ותיבות אלו לקוחות מלשון הגמ' בביצה (לב, ב): מאי מוחטין, אמר רב חנינא בר שלמיא (משמיה דרב): לעדויי חושכא. ופירש"י: לעדויי חושכא - כשהיא נעשית בראשה פחם - מעבירה. לעדויי - להסיר. חושכא - פחם, המחשיך אורה.
הרי להדיא דמיירי בעוד הפתילה דולקת.

וכן מפורש טפי ברא"ש שם סימן ז: מסיר ראש הפתילה שנשרף ונעשה פחם ומחשיך את הנר. ואף על פי שמפילו לארץ והוא כבה מותר.

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: שבת פרק תשיעי - אמר רבי עקיבא

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' יוני 05, 2020 7:55 am

צ.

עיטרן כל שהוא למאי חזי, לצליחתא.

ועי׳ גיטין סח: לצליחתא ליתי תרנגולא ברא ולישחטיה בזוזא חיורא אההוא גיסא דכייב ליה ונזדהר מדמיה דלא לסמינהו לעיניה וליתלייה בסיפא דבבא דכי עייל חייף ביה וכי נפיק חייף ביה כו׳. לכאורה ק׳ מדוע לא הביא הגמרא בגיטין שיש רפואה ע״י עטרן וצ״ע.

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: שבת פרק תשיעי - אמר רבי עקיבא

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' יוני 07, 2020 8:59 pm

פט:

אמר אימר ליה ליעקב דהוה ליה צער גידול בנים אפשר דבעי רחמי עלייהו כו׳. יש לעיין מדוע דילג על יצחק, הרי גם לו היה צער גידול בנים עם עשו?

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: שבת פרק תשיעי - אמר רבי עקיבא

הודעהעל ידי אוהב עמו » א' יוני 07, 2020 9:42 pm

לכאורה עשו לא הסב צער ליצחק אלא לרבקה.
אולי נשותיו הסבו ליצחק מורת רוח.

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: שבת פרק תשיעי - אמר רבי עקיבא

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' יוני 07, 2020 10:01 pm

יישר כח.
עכשיו ראיתי בגמרא סנהדרין י״ט: וכי היכן מצינו ביעקב שפדאו לאברהם אמר רב יהודה שפדאו מצער גידול בנים.
עיין רש״י שכתב וז״ל שפדאו מצער גידול בנים - שהוטל עליו טורח השבטים שעל אברהם היה מוטל אותו טורח דכתיב (בראשית כו) והרביתי את זרעך והוא פדאו.
ועיין תוספות שפדאו מצער גידול בנים. פי' הקונטרס גידול י"ב שבטים ולא נהירא חדא דאינו צער אלא שמחה כדאמרינן (ברכות דף סג.) גבי עובד אדום שברכו ה' בבנים בשכר הארון שהיה בביתו ועוד דאברהם היו לו בנים מקטורה וצריך לומר צער של יוסף ואחיו וגלגול ירידת מצרים.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 88 אורחים