מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שבת כג. - חשד

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

שבת כג. - חשד

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' יוני 10, 2020 12:06 am

שבת כג.
כי היכי דבהאי פיתחא לא אדליק בהאי פיתחא נמי לא אדליק

מישהו יכול להסביר לי את ההגיון של אותם חשדנים. הרי ידוע מראש שמדליקים רק בפתח אחד, אז למה זה שהם ראו את הפתח הלא דלוק זה סיבה לחשוב שלא הדליק בפתח השני?

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: חשד

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יוני 10, 2020 12:26 am

בבית יוסף תרע״א הרגיש בשאלתך

חצר שיש לה ב' פתחים משתי רוחות צריך להדליק בשתי פתחים וכו' עד די לו באחד מהם מימרא פרק ב"מ (כג.) כתב הר"ן ומסתברא דכיון שאינו מדליק אלא משום חשדא לא מברך אלא אחד פתחא וא"ת מ"ש מהא דאמרי' בפ"ק (ח:) ובתרא דברכות (סא.) אסור לעבור אחורי בהכ"נ בשעה שהצבור מתפללין ולא אמרן אלא דלית ליה פתחא אחריתי אבל אית ליה פתחא אחריתי לית לן בה דאמרי בפתחא אחריתי עייל והכא נמי נימא דאע"ג דחזי דלא אדליק בחד פתחא לא אתי למיחשדיה דאמרי באידך פתחא אדליק וי"ל דלענין תפלה שאני דכיון דאי לא מצלי הו"ל פורק עול שמים מעליו כל היכא דאיכא פתחא אחריתי לא אתו למחשדיה משא"כ לענין חנוכה ועי"ל דהדלקת נ"ח כיון דיש בה הפסד ממון אי איכא פתחא אחריתי אתו למחשדיה כי היכי דבהאי לא אדליק בהאי נמי לא אדליק אבל בתפלה דלית בה הפסד ממון כי איכא פתחא אחריתי לא אתו למחשדיה

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: חשד

הודעהעל ידי איש גבעות » ד' יוני 10, 2020 12:31 am

פעם שמעתי מג"ש שביאר שבדרך כלל היכן שיש לבית שני צדדים הפונים לרה"ר הרי שצד אחד הוא העיקר והשני פחות חשוב.
וביאר שעיקר החשד הוא היכן שבצד העיקרי של הבית לא הדליק, שאז יאמרו הרואים מדהא לא אדליק.
אמנם אין לזה משמעות בגמרא, אך כדי ליישב התמיהה הגדולה.
הבית יוסף וש"פ מאריכים לחלק בין חשד דנר חנוכה לחשד במי שעובר על פתח בית הכנסת, דשם אמרינן דביש ב' פתחים שרי לעבור דליכא חשד. עיי"ש ואולי תמצא נחת.

יוֹסֵפֶר
הודעות: 285
הצטרף: ה' יוני 13, 2019 10:35 pm

Re: חשד

הודעהעל ידי יוֹסֵפֶר » ד' יוני 10, 2020 12:52 am

שומע ומשמיע כתב:שבת כג.
כי היכי דבהאי פיתחא לא אדליק בהאי פיתחא נמי לא אדליק

מישהו יכול להסביר לי את ההגיון של אותם חשדנים. הרי ידוע מראש שמדליקים רק בפתח אחד, אז למה זה שהם ראו את הפתח הלא דלוק זה סיבה לחשוב שלא הדליק בפתח השני?


יומא ל.
מצוה לשפשף מסייע ליה לרבי אמי דאמר רבי אמי אסור לאדם שיצא בניצוצות שעל גבי רגליו מפני שנראה ככרות שפכה ומוציא לעז על בניו שהן ממזרים

ר' יענקל'ה גלינסקי למד מכאן- הגע בעצמך יש לו עשרה ילדים והרבה יותר מסתבר שסתם ניתז ע"ג רגליו ניצוצות, עכ"ז הבריות ידונוהו לכף חובה וילעיזו גם בדבר שלא מסתבר.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: חשד

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' יוני 10, 2020 12:59 am

ייש"כ.
אבל עדיין כאן יש משהו שגרם להם לחשוב כך, אני שואל מה נוסף להם בפתח החשוך.

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: שבת כג. - חשד

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יוני 10, 2020 3:33 am

עיין חתם סופר ד״ה כי היכי

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: שבת כג. - חשד

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' יוני 10, 2020 7:29 am

שמואל דוד כתב:עיין חתם סופר ד״ה כי היכי


ייש"כ

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: שבת כג. - חשד

הודעהעל ידי איש גבעות » ד' יוני 10, 2020 8:38 am

שמואל דוד כתב:עיין חתם סופר ד״ה כי היכי


מישהו יכול לעלות את הקטע האמור?

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: שבת כג. - חשד

הודעהעל ידי עקביה » ד' יוני 10, 2020 9:23 am

איש גבעות כתב:מישהו יכול לעלות את הקטע האמור?

חתם סופר מסכת שבת דף כג עמוד א
כי היכא דבהאי פתחא לא אדליק וכו' טעם חשדא זו משום דרוב ישראל המה מהמהדרים שמדליקים נר לכל א' וא' ומידי דלא שכיחא שלא יהי' בבית כ"א איש א' וכיון שיש כאן ב' מדליקים בבית ויש לו ב' פתחים טוב הי' לו להדליק בכל פתח נר א' ומדלא אדליק בהאי שמע מיניה דעכ"פ אינינו מהמהדרים וחס על ממונו איכא למיחשדא שמא באידך נמי לא אדליק כן מצאתי כמדומה לי בחי' מהרי"ט ולא צריך למה שנדחק מג"א סי' תרע"א ס"ק י"ב:


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 121 אורחים