מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נדה לט. - שאלה בפשט הגמרא

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

נדה לט. - שאלה בפשט הגמרא

הודעהעל ידי כח עליון » ד' יוני 10, 2020 3:24 pm

אם יש מי שמונח בסוגיא לפרש לי

לאוקימתא דרב חסדא, דמתני' אליבא דר"מ, איך מפרשים מציעתא דמתני' 'ישבה לה ולא בדקה' וכו'
(הצדדים: א. בדיקה לטהרות (ראיתי כך בשוטנשטיין) הוא דחוק מאד, כי רישא לבעלה וסיפא לבעלה, מציעתא לטהרות מאן דכר שמיה. א. בדיקה לבעלה, אבל אם כן צריך לחדש בדיקות בזמן שאינו תלוי במעשה (תשמיש) ולא מצינו כה"ג, רק בשחרית וערבית לטהרות.)
ועוד יש לי בזה .. אם אמצא פורט

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: נדה לט. - שאלה בפשט הגמרא

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' יוני 19, 2020 1:52 am

לא נחלקו אמוראי אלא בפירושא דרישא, אבל מציעתא – לכולי עלמא באשה שיש לה וסת משתעיא, שצריכה בדיקה (כאותה ששנינו: אע"פ שאמרו דיה שעתה, צריכה להיות בודקת) ולא בדקה.

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: נדה לט. - שאלה בפשט הגמרא

הודעהעל ידי כח עליון » ו' יוני 19, 2020 1:28 pm

ביקורת תהיה כתב:לא נחלקו אמוראי אלא בפירושא דרישא, אבל מציעתא – לכולי עלמא באשה שיש לה וסת משתעיא, שצריכה בדיקה (כאותה ששנינו: אע"פ שאמרו דיה שעתה, צריכה להיות בודקת) ולא בדקה.

ועסוקה בטהרות?
לא מסתבר:
א. משנת ר"מ היא לענין אשה לבעלה ומאי ענין טהרות לכאן.
ב. הלכה זו רחוקה מדאי מרישא וסיפא להוסיף חסורי מחסרא גדול כ"כ.
ג. 'טהורה' משמע שהאשה טהורה, ומאי קס"ד לטמאותה דמשמע לבעלה (דס"ד לחוש שמא הגיע וסתה), ולטהרות הו"ל לומר 'טהורין' על מה שכבר עשתה בלא בדיקה.
ד. מחיבור עם הסיפא 'הגיע שעת וסתה ולא בדקה טמאה' משמע שהוא כנגד ה'טהורה' - לבעלה.
ה. מסקינן: חסורי מחסרא והכי קתני:
כל י"א בחזקת טהרה ושריא לבעלה
ובימי נדה אסורה בד"א באשה שאין לה וסת אבל יש לה וסת מותרת וצריכה בדיקה ישבה ולא בדקה שגגה נאנסה הזידה ולא בדקה טהורה הגיע שעת וסתה ולא בדקה טמאה.
משמע להדיא שהכל סובב סביבה בעלה, דיש לה וסת מותרת לבעלה עם בדיקה ('וצריכה בדיקה') נגד אין לה וסת שבעלה מגרשה (יב:).

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: נדה לט. - שאלה בפשט הגמרא

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' יוני 19, 2020 3:35 pm

כח עליון כתב:'טהורה' משמע שהאשה טהורה, ומאי קס"ד לטמאותה דמשמע לבעלה (דס"ד לחוש שמא הגיע וסתה), ולטהרות הו"ל לומר 'טהורין' על מה שכבר עשתה בלא בדיקה.
מחיבור עם הסיפא 'הגיע שעת וסתה ולא בדקה טמאה' משמע שהוא כנגד ה'טהורה' - לבעלה.

זה לשון המשנה:
יָשְׁבָה לָהּ וְלֹא בָדְקָה, שָׁגְגָה, נֶאֶנְסָה, הֵזִידָה וְלֹא בָדְקָה - טְהוֹרָה.
הִגִּיעַ שְׁעַת וִסְתָּהּ וְלֹא בָדְקָה - הֲרֵי זוֹ טְמֵאָה.
כשם שהיא מתפרשת ('טהורה' ו'הרי זו טמאה') לשאר אמוראי, כך היא מתפרשת אליבא דרב חסדא.

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: נדה לט. - שאלה בפשט הגמרא

הודעהעל ידי כח עליון » ו' יוני 19, 2020 4:23 pm

הגיע שעת וסתה לא מדובר על טהרות, הגמ' מוכיחה מכאן שוסתות דאורייתא (ט. וטז.)

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: נדה לט. - שאלה בפשט הגמרא

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ש' יוני 20, 2020 11:24 pm

עזרוני אחי, עזרוני הָבן, מה ניטפל יהודי זה לרב חסדא?

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: נדה לט. - שאלה בפשט הגמרא

הודעהעל ידי כח עליון » ש' יוני 20, 2020 11:53 pm

מנין לך שסיפא דמתני' 'הגיע שעת וסתה' לשאר אמוראים מדבר על טהרות?

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: נדה לט. - שאלה בפשט הגמרא

הודעהעל ידי כח עליון » ג' יוני 23, 2020 8:23 am

שוב חוזרני בי
אכן הסיפא יכולה להתפרש לענין טהרות התלוי בוסתות דאורייתא
וכדבריך
ייש"כ


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 46 אורחים