מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חולין י. - סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

חולין י. - סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי

הודעהעל ידי סליחות » א' יוני 21, 2020 5:58 am

"סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי"
המונח הזה קשה לי להבנה. איך ייתכן להפריד בין הדברים?
אם יש ריעותא בסכין באופן 'אוטומטי' יש ריעותא בבהמה.
נערך לאחרונה על ידי סליחות ב ב' יוני 29, 2020 4:17 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' יוני 21, 2020 9:02 am

אין לי ביאור מספיק אבל התוספות בחולין י. כבר הרגישו בזה. ועיין תפארת יעקב ואמת ליעקב שם.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' יוני 21, 2020 10:35 am

וכי מנין להם לתלמידי הרב גוגל לדעת?
יושבי בית המדרש, ההוגים באותיות מודפסות ובמהדורות עדכניות, יודעים גם יודעים.

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' יוני 21, 2020 10:43 am

זה תגובה להודעתי?

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי

הודעהעל ידי ביליצר » א' יוני 21, 2020 11:10 am

סליחות כתב:"סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי"
המונח הזה קשה לי להבנה. איך ייתכן להפריד בין הדברים?
אם יש ריעותא בסכין באופן 'אוטומטי' יש ריעותא בבהמה, והראיה לכך זה שאי אפשר לאכול ממנה והיא ספק נבילה.


עיין רשי שם -בבדיקה לפני ושהייה אחרי,

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי

הודעהעל ידי סליחות » א' יוני 21, 2020 5:41 pm

ביקורת תהיה כתב:וכי מנין להם לתלמידי הרב גוגל לדעת?
יושבי בית המדרש, ההוגים באותיות מודפסות ובמהדורות עדכניות, יודעים גם יודעים.

מן הסתם כבודו סכינא חריפא כפי שאנו רגילים לראות בהודעותיו החריפות והמלאות בקיאות. לא זכיתי אני הקטן מתלמידיו של הרב גוגל להגיע למעלת כבודו ולהבין את מה שפשוט כל כך לכבודו, יושב בית המדרש, ההוגה באותיות מודפסות ובמהדורות עדכניות, והיודע גם יודע.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי

הודעהעל ידי סליחות » א' יוני 21, 2020 6:01 pm

ביליצר כתב:
סליחות כתב:"סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי"
המונח הזה קשה לי להבנה. איך ייתכן להפריד בין הדברים?
אם יש ריעותא בסכין באופן 'אוטומטי' יש ריעותא בבהמה, והראיה לכך זה שאי אפשר לאכול ממנה והיא ספק נבילה.


עיין רשי שם -בבדיקה לפני ושהייה אחרי,

לאיזה רש"י הכוונה?
אם הכוונה לזה:
בהמה לא אתרעאי - וכיון דלאו בגופה ממש אתיליד אלא בדבר אחר לא דמי לטבילה ולא אתי ספק דריעותא דסכין ומוציא אותו מידי שחיטה ודאית דודאי עצם פגם.
רש"ילכאורה מסביר שמדובר במקרה שהעצם ודאי פגם.

השאלה שלי נוגעת לספרים שכתבו להסביר את החילוק בדברי הרמב"ם בהתבסס על סכין איתרעי בהמה לא איתרעי.
במה מדובר? הרמב"ם כתב שהשוחט ולא בדק בסימנים היא נבילה ודאי, בעוד מי שמצא את הסכין שלו פגומה לאחר שחיטה היא ספק נבילה. החילוק הזה בדברי הרמב"ם גרם לקושי רב אצל רבים. יש שהסבירו את החילוק בין הדינים הנ"ל בסכין איתרעי בהמה לא איתרעי (ולכן ספק נבילה, משא"כ בלא בדק בהמה איתרעי).

ועל זה הקושי! מה החילוק בין סכין איתרעי ובהמה איתרעי, הרי סו"ס יש כאן ריעותא בשחיטה (מה זה משנה אם זה מצד הבהמה או מצד הסכין, בשניהם זה אמור להיות ספק נבילה או נבילה ודאי).
אודה מאוד למי שמבין אם ישתף אותני בהבנתו, מסתמא חסרה לי הבנה כלשהיא.

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: חולין י. - סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי

הודעהעל ידי עקביה » ב' יוני 29, 2020 1:43 am

סליחות כתב:"סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי"
המונח הזה קשה לי להבנה. איך ייתכן להפריד בין הדברים?
אם יש ריעותא בסכין באופן 'אוטומטי' יש ריעותא בבהמה, והראיה לכך זה שאי אפשר לאכול ממנה והיא ספק נבילה.

מה משמעות ראיה זו?
הרי רב חסדא הוא זה שסובר "סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי", ולשיטתו הבהמה כשרה.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: חולין י. - סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי

הודעהעל ידי סליחות » ב' יוני 29, 2020 4:17 am

טעיתי. ייש"כ.
אפשר לוותר על 'הראיה' (שאמחק) ועדיין הקושי במקומו עומד.
וגם עדיין לא הבנתי איך הסבירו עם סכין איתרעי וכו' את הקושי בדברי הרמב"ם.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 107 אורחים