מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מי הוא בעל הערה במסורת הש"ס מהדורת עוז והדר?

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6310
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

מי הוא בעל הערה במסורת הש"ס מהדורת עוז והדר?

הודעהעל ידי מיללער » א' ינואר 17, 2021 4:39 pm

דבר מעניין מצאתי בלמדי מס' בבא בתרא דף קס"ו ע"א ברשב"ם ד"ה ואין השאר עליה חובה, שהרשב"ם כ' שם שחטאת העוף הבאה על הספק לקבורה אזלא עיי"ש. והתקשיתי בדבריו וחפשתי למקור הדין ומצאתי משנה מפורשת סוף תמורה דלא כדבריו שכ' שם חטאת העוף הבא על הספק ישרף כמו כל פסולי המוקדשין.

וכמובן עיינתי על הגליון ולא ראיתי מישהו שמציין לזה, גם בהגהות בסוף המסכת ולא מצאתי, עד שפתחתי גמרא מהדורת עוז והדר ומצאתי שציינו לזה (במסורת הש"ס אות ב') הערה שלא מצאתי במהדורות אחרות.

מעניין לידע מבטן מי יצא הערה הזו ואם יש כמה הערות שהוסיפו והכניסו בתוך מסורת הש"ס בלי לציין מי הוא כותב ההגהה?
נערך לאחרונה על ידי מיללער ב ה' אפריל 28, 2022 4:14 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

י. אברהם
הודעות: 2768
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: מי הוא בעל הערה במסורת הש"ס מהדורת עוז והדר?

הודעהעל ידי י. אברהם » א' ינואר 17, 2021 4:50 pm

עורכי עוז והדר הוסיפו הרבה במסורת הש"ס באותיות מרובועות כדי להבדיל בין הישן להחדש.
עי' בארוכה בהקדמה למס' ברכות

1.PNG
1.PNG (19.97 KiB) נצפה 3050 פעמים

2.PNG
2.PNG (82.38 KiB) נצפה 3050 פעמים

עובר ושב
הודעות: 2540
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: מי הוא בעל הערה במסורת הש"ס מהדורת עוז והדר?

הודעהעל ידי עובר ושב » א' ינואר 17, 2021 5:12 pm

מסורת הש"ס (בתחילה נקרא מסורת התלמוד) הוא חיבור של הגאון רבי יהושע בועז, רב דק"ק מגורשי ספרד באיטליה (ומחבר שלטי הגיבורים ועוד), שתוכנו מראי מקומות למקורות מקבילים בספרות חז"ל (משנה, תוספתא, תלמוד בבלי ועוד).

בתחילה נדפס כספר בפני עצמו בשנת רפ"ג וצוינו בו הפניות לפי פרקי התלמוד בלבד. עבור הדפסת התלמוד בוונציה בידי מדפיס התלמוד הנוצרי מארקו יושטיניאן בשנים ש"ו - שי"א שינה רבי יהושע בועז את ההפניות למדויקות יותר - לפי דפי התלמוד המודפס. ההפניות הן למקבילות במשנה בתלמוד ובתוספתא.

בדפוס באזיליאה שונה שם החיבור למסורת הש"ס, יש הסבורים שהדבר נעשה מחמת הצנזורה הנוצרית, ושם זה נותר לחיבור עד היום.

שתי הוספות גדולות נעשו לחיבור זה - האחת בדפוס אמשטרדם בשנים תע"ד - תע"ז, בידי הרב יוסף שמואל מקראקא שהרחיב את מסורת הש"ס לפי שלושה ממה שהיה בה לפני כן.

תוספת שנייה שנעשתה בידי הרב ישעיה פיק ברלין נדפסה בדפוס דיהרנפורט בשנים תק"ס - תקס"ד. התוספות החדשות הודפסו בתוך סוגריים מרובעים.

כמדומה שהרב פיק ברלין העיר והוסיף הגהות גם על "עין משפט - נר מצוה" שחיבר רבי יהושע בועז, מצ"ב דוגמא, שהיא בבחינת "לכבוש את המלכה עמי בבית"... (שרבי יהושע עמל ויגע בכתיבת ספרו, והמדפיסים הכניסו בתוך ספרו את דברי החולק, ועוד על גיליון הגמ').
הגהת עין משפט נר מצוה לנזיר כח.jpg
הגהת עין משפט נר מצוה לנזיר כח.jpg (37.4 KiB) נצפה 3033 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6310
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מי הוא בעל הערה במסורת הש"ס מהדורת עוז והדר?

הודעהעל ידי מיללער » א' ינואר 17, 2021 5:14 pm

י. אברהם כתב:עורכי עוז והדר הוסיפו הרבה במסורת הש"ס באותיות מרובועות כדי להבדיל בין הישן להחדש.
עי' בארוכה בהקדמה למס' ברכות

1.PNG

2.PNG

הגהה זו שאני שואל עליה לא נדפסה באותיות מרובעות אלא באותיות רש"י

י. אברהם
הודעות: 2768
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: מי הוא בעל הערה במסורת הש"ס מהדורת עוז והדר?

הודעהעל ידי י. אברהם » א' ינואר 17, 2021 5:21 pm

במהדורא שלפני נדפס באותיות מרובעות
‏‏לכידה.PNG
‏‏לכידה.PNG (12.44 KiB) נצפה 3034 פעמים

עובר ושב
הודעות: 2540
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: מי הוא בעל הערה במסורת הש"ס מהדורת עוז והדר?

הודעהעל ידי עובר ושב » א' ינואר 17, 2021 5:24 pm

מיללער כתב:הגהה זו שאני שואל עליה לא נדפסה באותיות מרובעות אלא באותיות רש"י


ועל זה עניתי. ההגהות בכתב רש"י הן של רבי יהושע בועז. ההוספות היותר מאוחרות, נדפסו בסוגריים מרובעות, ובכתב רש"י, כפי שניתן לראות בצילום של י. אברהם (באות א'). ההוספות של "עוז והדר" הן כבר באותיות מרובעות (שם באות ב').

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6310
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מי הוא בעל הערה במסורת הש"ס מהדורת עוז והדר?

הודעהעל ידי מיללער » א' ינואר 17, 2021 6:05 pm

י. אברהם כתב:במהדורא שלפני נדפס באותיות מרובעות
‏‏לכידה.PNG

צודק - ולפי"ז הציון הוא לעורכי מהדורת עוז והדר או העתקה מהגהות גדולי ישראל וכדו' על גליונותיהם?

י. אברהם
הודעות: 2768
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: מי הוא בעל הערה במסורת הש"ס מהדורת עוז והדר?

הודעהעל ידי י. אברהם » א' ינואר 17, 2021 6:08 pm

עורכי עוז והדר

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6310
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מי הוא בעל הערה במסורת הש"ס מהדורת עוז והדר?

הודעהעל ידי מיללער » א' ינואר 17, 2021 6:45 pm

י. אברהם כתב:עורכי עוז והדר

תדה רבה (קצת צורם לי להכניס הערות מעין אלו בהבלעה בין הערות גדולי ישראל כמו הגרי"ב והגרי"פ - למה לא במדור הגהות וציונים?)

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מי הוא בעל הערה במסורת הש"ס מהדורת עוז והדר?

הודעהעל ידי לבי במערב » א' ינואר 17, 2021 6:59 pm

לטובת המעיין, שלא ייאלצו עיניו לשוטט כה וכה ללא הרף.

אליהו חיים
הודעות: 958
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: מי הוא בעל הערה במסורת הש"ס מהדורת עוז והדר?

הודעהעל ידי אליהו חיים » א' ינואר 17, 2021 7:07 pm

מיללער כתב:דבר מעניין מצאתי בלמדי מס' בבא בתרא דף קס"ו ע"א ברשב"ם ד"ה ואין השאר עליה חובה, שהרשב"ם כ' שם שחטאת העוף הבאה על הספק לקבורה אזלא עיי"ש. והתקשיתי בדבריו וחפשתי למקור הדין ומצאתי משנה מפורשת סוף תמורה דלא כדבריו שכ' שם חטאת העוף הבא על הספק ישרף כמו כל פסולי המוקדשין.

וכיון עיינתי על הגליון ולא ראיתי מישהו שמציין לזה, גם בהגהות בסוף המסכת ולא מצאתי, עד שפתחתי גמרא מהדורת עוז ומצאתי שציינו לזה (במסורת הש"ס אות ב') הערה שלא מצאתי במהדורות אחרות.

מעניין לידע מבטן מי יצא הערה הזו ואם יש כמה הערות שהוסיפו והכניסו בתוך מסורת הש"ס בלי לציין מי הוא כותב ההגהה?

לעיקר הקושיא לפו"ר לא נראה דקשה,
במשנה בתמורה שם נחלקו ת"ק ורבי יהודה, דלת"ק ישרף ולר"י יטילנה לאמה, דדומה לקבורה [ועוד עדיפי מיניה וכמבואר ברש"י שם, ומפורש כן בפי' רבינו גרשום].
וכיון דהרשב"ם בא לבאר דלא מקריבין על הספק אלא המעכב לטהרה בלבד ולא יביא קדשים לאיבוד לכן נקט 'קבורה' כדי לכלול אף לרבי יהודה דלכל הפחות נקברת וכ"ש לת"ק דגם מצריך איבוד אך דרך שריפה דאין מקריבין יותר מהנצרך.

עובר ושב
הודעות: 2540
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: מי הוא בעל הערה במסורת הש"ס מהדורת עוז והדר?

הודעהעל ידי עובר ושב » א' ינואר 17, 2021 7:37 pm

עובר ושב כתב:בדפוס באזיליאה שונה שם החיבור למסורת הש"ס, יש הסבורים שהדבר נעשה מחמת הצנזורה הנוצרית, ושם זה נותר לחיבור עד היום


נשאלתי במייל, מדוע הפריע השם "תלמוד" לצנזורה הנוצרית.

ובכן, גם המילה ש"ס אשר נוהגת בפי כל, וכן המילה "גמרא" הנזכרת בדברי רש"י ותוס', מקורה בצנזורה. כי בעבר הש"ס נקרא "תלמוד", וכן כתבו הראשונים כולם. רק לאחר גזירת שריפת התלמוד ע"י האפיפיורים לדורותיהם, כשהצליחו השתדלנים לקבל רשות להדפיס את התלמוד, זה היה בתנאי ששם "תלמוד" לא יזכר, ובמיוחד במהדורת באסיליאה (באזל) של"ח-שמ"א, שהשם "תלמוד" היה שנואה על הצנזור שם ביותר. ומאז נקרא ה"תלמוד" בשם "ש"ס" או "גמרא". יש לציין כי בדפוס פראג (תפ"ח-תצ"ט) שהודפס בהשתדלותו של רבי יהונתן אייבשיץ זצ"ל, אסרה הכנסיה הנוצרית להדפיס אף את השם "מסכת" והמסכתות נקראו בשם "הלכות" – הלכות ברכות, הלכות שבת וכו'. דפוס זה הינו משובש ביותר, מחמת התנכלות הכנסיה הנוצרית.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6310
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מי הוא בעל הערה במסורת הש"ס מהדורת עוז והדר?

הודעהעל ידי מיללער » א' ינואר 17, 2021 8:53 pm

אליהו חיים כתב:
מיללער כתב:דבר מעניין מצאתי בלמדי מס' בבא בתרא דף קס"ו ע"א ברשב"ם ד"ה ואין השאר עליה חובה, שהרשב"ם כ' שם שחטאת העוף הבאה על הספק לקבורה אזלא עיי"ש. והתקשיתי בדבריו וחפשתי למקור הדין ומצאתי משנה מפורשת סוף תמורה דלא כדבריו שכ' שם חטאת העוף הבא על הספק ישרף כמו כל פסולי המוקדשין.

וכיון עיינתי על הגליון ולא ראיתי מישהו שמציין לזה, גם בהגהות בסוף המסכת ולא מצאתי, עד שפתחתי גמרא מהדורת עוז ומצאתי שציינו לזה (במסורת הש"ס אות ב') הערה שלא מצאתי במהדורות אחרות.

מעניין לידע מבטן מי יצא הערה הזו ואם יש כמה הערות שהוסיפו והכניסו בתוך מסורת הש"ס בלי לציין מי הוא כותב ההגהה?

לעיקר הקושיא לפו"ר לא נראה דקשה,
במשנה בתמורה שם נחלקו ת"ק ורבי יהודה, דלת"ק ישרף ולר"י יטילנה לאמה, דדומה לקבורה [ועוד עדיפי מיניה וכמבואר ברש"י שם, ומפורש כן בפי' רבינו גרשום].
וכיון דהרשב"ם בא לבאר דלא מקריבין על הספק אלא המעכב לטהרה בלבד ולא יביא קדשים לאיבוד לכן נקט 'קבורה' כדי לכלול אף לרבי יהודה דלכל הפחות נקברת וכ"ש לת"ק דגם מצריך איבוד אך דרך שריפה דאין מקריבין יותר מהנצרך.

גם אני הצעיר חשבתי כך, ולכן רציתי לידע מבטן מי יצא ההגהה של מהד' עוז והדר.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6310
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מי הוא בעל הערה במסורת הש"ס מהדורת עוז והדר?

הודעהעל ידי מיללער » ג' מרץ 16, 2021 2:23 pm

אליהו חיים כתב:
מיללער כתב:דבר מעניין מצאתי בלמדי מס' בבא בתרא דף קס"ו ע"א ברשב"ם ד"ה ואין השאר עליה חובה, שהרשב"ם כ' שם שחטאת העוף הבאה על הספק לקבורה אזלא עיי"ש. והתקשיתי בדבריו וחפשתי למקור הדין ומצאתי משנה מפורשת סוף תמורה דלא כדבריו שכ' שם חטאת העוף הבא על הספק ישרף כמו כל פסולי המוקדשין.

וכיון עיינתי על הגליון ולא ראיתי מישהו שמציין לזה, גם בהגהות בסוף המסכת ולא מצאתי, עד שפתחתי גמרא מהדורת עוז ומצאתי שציינו לזה (במסורת הש"ס אות ב') הערה שלא מצאתי במהדורות אחרות.

מעניין לידע מבטן מי יצא הערה הזו ואם יש כמה הערות שהוסיפו והכניסו בתוך מסורת הש"ס בלי לציין מי הוא כותב ההגהה?

לעיקר הקושיא לפו"ר לא נראה דקשה,
במשנה בתמורה שם נחלקו ת"ק ורבי יהודה, דלת"ק ישרף ולר"י יטילנה לאמה, דדומה לקבורה [ועוד עדיפי מיניה וכמבואר ברש"י שם, ומפורש כן בפי' רבינו גרשום].
וכיון דהרשב"ם בא לבאר דלא מקריבין על הספק אלא המעכב לטהרה בלבד ולא יביא קדשים לאיבוד לכן נקט 'קבורה' כדי לכלול אף לרבי יהודה דלכל הפחות נקברת וכ"ש לת"ק דגם מצריך איבוד אך דרך שריפה דאין מקריבין יותר מהנצרך.

בלמדי עכשיו המשנה בסוף תמורה חשבתי עוד אופן להצדיק את הצדיק דמעיקרא במה שכ' הרשב"ם שחטאת העוף הבאה על הספק לקבורה אזלא וזה בפשטות דלא כמשנה מפורשת הנ"ל.

אולם, רישא דמתניתין שם בתמורה מיירי באשם תלוי שנשחט וקודם זריקת הדם נודע לו שלא חטא נחלקו ג"כ אי לשריפה אזיל או לקבורה, ועיי"ש בפי' הרע"ב שמקורו הוא ברש"י דאע"ג שהוברר הדבר למפרע שהיתה חולין שנשחט בעזרה דנקטינן דאזיל לקבורה האי הוי כזבח פסול עיי"ש.

אבל על הסיפא דמתניתין בחטאת העוף הבאה על הספק לא פירשו המפרשים דמיירי ג"כ שנודע לא לאחר המליקה קודם הזאה שאין צריכה חטאת, אלא בכל חטאת העוף שלא נתבררה הספק פליגי דלת"ק תשרף ולר"י יטילנה לאמה דדריש כי קדש הם, הם בשריפה ולא חטאת העוף הבעה"ס ואשם תלוי בשריםה (תויו"ט שם בשם התוס' פסחים).

ולפי"ז אולי במקום שאכן נתבררה הספק לאחר המליקה קודם ההזאה, מודים חכמים לר"י דלאו לשריפה אזיל דלא דמי לאשם תלוי דדמי כזבח פסול (בקל אפשר לחלק ביניהם) - ולפי"ז מדויקים דברי הרשב"ם שכ' דחטאת העוף הבעה"ס לקבורה אזלא, היינו שלכל הפחות אזלא לקבורה דהיינו אם יתברר הספק ודו"ק.

תלמוד_ישן
הודעות: 457
הצטרף: ו' אוקטובר 02, 2020 7:49 pm
מיקום: talyashan@gmail.com

Re: מי הוא בעל הערה במסורת הש"ס מהדורת עוז והדר?

הודעהעל ידי תלמוד_ישן » ה' אוגוסט 05, 2021 6:27 pm

"כמדומה שהרב פיק ברלין העיר והוסיף הגהות גם על "עין משפט - נר מצוה" שחיבר רבי יהושע בועז, מצ"ב דוגמא, שהיא בבחינת "לכבוש את המלכה עמי בבית"... (שרבי יהושע עמל ויגע בכתיבת ספרו, והמדפיסים הכניסו בתוך ספרו את דברי החולק, ועוד על גיליון הגמ')

:כך מופיע ההערה בגליון הגמ' דפוס יושטיניאן
Capture.JPG
Capture.JPG (18.94 KiB) נצפה 1622 פעמים

ומעניין קצת שאח"כ שינו את סדר המלים "מכאן היתר" ל"היתר מכאן"


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 28 אורחים