מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קושיא עצומה בב"ק דף נט ע"א

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
ענפי_ארז
הודעות: 120
הצטרף: ג' יוני 15, 2021 1:41 pm

קושיא עצומה בב"ק דף נט ע"א

הודעהעל ידי ענפי_ארז » א' יוני 20, 2021 1:47 am

שלום וברכה!
הנה קושיא עצומה שנתקשיתי ושאלתי רבנים וראשי ישיבות מפורסמים ואף אחד מהם לא ידע, ואולי כאן יודיעני אחד בתשובה:

"אמר אביי הני תנאי ור"ש בן יהודה אמרו דבר אחד וכו' הני תנאי מאי היא דתניא רבי יוסי אומר נכי חיה, בן עזאי אומר נכי מזונות, מ"ד נכי חיה כ"ש נכי מזונות, ומ"ד נכי מזונות אבל נכי חיה לא, דאמר ליה אתתא דידי פקיחא היא ולא מבעיא חיה", ע"כ דברי הגמ'. ועי' ברש"י ד"ה נכי חיה שפירש דמנכין לו מה שהבעל עתיד ליתן בשכר המיילדות, והצער שיש לה עתה יותר משיש לה חיה הרי הוא משלם לאשה נזק וצער, ונמצא הכל בכלל ומדמי ולדות שהוא נותן לבעל מנכין שכר חיה.
אמנם לכאורה צ"ב דהא באשה זו אינה עומדת ["ליגט"] שצריכה חיה להוליד את הולד, אלא זו היא האופן ודרך איך שהאשה יולדת, וא"כ אמאי מנכין למזיק? הא המושג שיכולים עתה להסתכל בעתיד, היא בעצם מחודשת מאד, דמהיכי תיתי שאם עכשיו עשה היזק, ההיזק נידון לפי מה שיתארע בעתיד?? אלא ע"כ צ"ל שמשום שזה עומד ["ליגט"] בגוף החפצא, אז יכולים לדון את ההיזק אפי' בעתיד משום דזהו דבר שעומד בגוף החפצא, ואדם זה הזיק את הגוף, וא"כ אולי הזיק ג"כ מה שהיה עומד דבר זה להיות, וא"כ יכולים להסתכל בעתיד [ודוגמא לזה הוא מתי שבהמה אכלה סמדר דר' יהושע סבר דרואין אותן כאילו הן ענבים עומדות ליבצר, והטעם שכן הוא משום דזהו עומד בגוף הפרי השלב של הבצירה, וא"כ בהיזק זו יכולים לידון את מה שיתארע בעתיד], אמנם באופן שאין העתיד עומד בגוף החפצא כגון אשה שאינה עומדת שתוליד עם חיה אלא שזה היא הדרך איך שיולדת, א"כ מנא ליה להסתכל במה שיתארע, הא זה אינו דבר שעומד בגוף החפצא? ויותר קשה ג"כ האופן אח"כ נכי מזונות, ודו"ק.

אודה לאף אחד שיש לו תשובה בדבר.

HaimL
הודעות: 767
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: קושיא עצומה בב"ק דף נט ע"א

הודעהעל ידי HaimL » א' יוני 20, 2021 7:40 am

אבל כאן לא מדובר על מה שמשלם המזיק את השבח העתידי בגוף הדבר הניזק, כגון סמדר וענבים העומדים ליבצר. מדובר בדיוק להיפך, על מה שמנכים למזיק את דמי הנזק שהיה יכול להיות אם לא שקדם והזיק את הדבר הניזק. כמו שאם לא היה מזיק את הסמדר או הפגים, היה מתארע כחש גופנא, ואם לא היה מזיק את הוולדות, היה מתארע דמי חיה ומזונות. וזה לא נזק שבגוף הדבר הניזק, אלא נזק שמתארע דווקא מסיבתו.

ענפי_ארז
הודעות: 120
הצטרף: ג' יוני 15, 2021 1:41 pm

Re: קושיא עצומה בב"ק דף נט ע"א

הודעהעל ידי ענפי_ארז » ב' יוני 21, 2021 1:17 am

בסדר אני יברר את דברי אם לא היו בהירים:
שלכאורה כל מעשה היזק שעשה אדם על פי דין התורה דנין אותו מעשה היזק עתה, ולא בעתיד. וכל המוסג שדנין היזק ע"פ העתיד הוא רק מתי שזו עומד [ליגט] בגוף החפצא אז יכולים לראות את מעשה היזק זו שבצע עתה כאילו הזיק העתידות שבו, ולפיכך בסמדר אומר ר' יהושע שרואין אותו כאילו הם ענבים עומדות ליבצר, דהיינו שעומד בגוף הענבים השלב של בצירה ולכן דנין היזק זו ע"פ העתיד. וא"כ ג"כ בעת שמנכין היזק לכאורה הדין יהיה שדנין ההיזק עתה וכל מה שדנין את ניכו זה (שהוא ההיזק) בהעתיד הוא רק מפני שזו עומד בגוף החפצא ולכן בחיה שמנכין את הדמי וולדות מפני שהציל את ממונו שעתה אינו צריך לשלם לחיה לכאורה אין זו טעם שיסתכל בהעתיד משום דרק מסתכלים בהעתיד אם זו דבר שעומד בגוף החפצא ובאופן שאין זו עומד בגוף החפצא כגון חיה שזו דבר שמחוץ לחפצא אז מסתכלים כאופן רגיל ודנין את הניכוי - דהיינו היזק רק עתה, ודו"ק(עי ב"מ קט ע"א)

HaimL
הודעות: 767
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: קושיא עצומה בב"ק דף נט ע"א

הודעהעל ידי HaimL » ב' יוני 21, 2021 7:33 am

ענפי_ארז כתב:משום דרק מסתכלים בהעתיד אם זו דבר שעומד בגוף החפצא ובאופן שאין זו עומד בגוף החפצא כגון חיה שזו דבר שמחוץ לחפצא אז מסתכלים כאופן רגיל ודנין את הניכוי - דהיינו היזק רק עתה, ודו"ק(עי ב"מ קט ע"א)[/b]


ולטעמיך, כחש גופנא הוא דבר העומד בגוף הפגים והסמדר, או שאתה שואל גם ע"ז?

יחזקאל ר
הודעות: 82
הצטרף: ה' מאי 21, 2015 12:56 pm

Re: קושיא עצומה בב"ק דף נט ע"א

הודעהעל ידי יחזקאל ר » ב' יוני 21, 2021 6:41 pm

ענפי_ארז כתב:שלום וברכה!
הנה קושיא עצומה שנתקשיתי ושאלתי רבנים וראשי ישיבות מפורסמים ואף אחד מהם לא ידע, ואולי כאן יודיעני אחד בתשובה:


עיין ב"מ צ"ט בענין ניכוי דמי ברזנייתא וברש"י בשם י"מ

גבול ים
הודעות: 808
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: קושיא עצומה בב"ק דף נט ע"א

הודעהעל ידי גבול ים » ב' יוני 21, 2021 9:07 pm

כמדומה שבדמי ולדות אין מקום לדון את מה שעומד [ליגט] בהחפצא, שאין זה תשלום נזק על פחת הדמים שבממון, וכל כולו הוא תשלום מחודש, ולא נתחדשו תשלומים האלו על מה שכנגדם הורווח הבעל בדמי חיה ומזונות.

ענפי_ארז
הודעות: 120
הצטרף: ג' יוני 15, 2021 1:41 pm

Re: קושיא עצומה בב"ק דף נט ע"א

הודעהעל ידי ענפי_ארז » ג' יוני 22, 2021 1:17 am

גבול ים כתב:כמדומה שבדמי ולדות אין מקום לדון את מה שעומד [ליגט] בהחפצא, שאין זה תשלום נזק על פחת הדמים שבממון, וכל כולו הוא תשלום מחודש, ולא נתחדשו תשלומים האלו על מה שכנגדם הורווח הבעל בדמי חיה ומזונות.


הוא אכן תשלום על ההיזק, שהאופן הוא שאדם אחד הפיל אשה מעוברת אז אומר ר' יוסי נכי חיה, כלומר שאנו רואים את המעשה היזק שנעשה עתה שהפיל את הולדות, אנו דנין את התשלומין של היזק זו לפי מה שיתארע בעתיד, שהוא שעתה חסך כסף לבעל מפני שלא יצטרך לשלם לחיה, ולכאורה זה אופן שאנו דנין את התשלומין של המעשה היזק לפי מה שיתארע, ולכאורה לעשות כך בעינן שזו עומד בחפץ [ליגט], ודו"ק.

רציני
הודעות: 853
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: קושיא עצומה בב"ק דף נט ע"א

הודעהעל ידי רציני » ג' יולי 27, 2021 7:03 pm

ענפי_ארז כתב:שלום וברכה!
הנה קושיא עצומה שנתקשיתי

האם יש מקור לזה שדבר שהוא לא ב"חפצא" לא משלמים?


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 43 אורחים