מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עירובין ל"ז א' - שאלה בדין סתמא לשמן בקדשים

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

עירובין ל"ז א' - שאלה בדין סתמא לשמן בקדשים

הודעהעל ידי תוכן » ו' יולי 30, 2021 10:15 am

'התם כשהתנו', עיין תוספות. ומבואר מסוגיין, דשתי נשים שלקחו קיניהן בעירוב, חטאת ועולה לזו וחטאת ועולה לזו, הן לוקחות אותו על דעת שהכהן יחליט על כל גוזל לשם מי מקריב אותו.
והנה קיי"ל בזבחים, לשם ששה דברים הזבח נזבח, לשם זבח לשם זובח וכו', ולשם זובח, היינו לשם בעלים, הוא לעיכובא, ובשינוי בעלים בקדשים הקרבן כשר אבל לא עלה לבעלים לשם חובה, ובחטאת פסול לגמרי. מאידך קיי"ל בקדשים דסתמא לשמן כשר, דהיינו אם ראובן הביא קרבן והכהן שחטו בסמתא מבלי אפילו שידע קרבן של מי הוא, עדיין הקרבן כשר ועלה לבעלים לשם חובה, כיון דסתמא לשמן.
והשתא יש לעיין, באופן זה של שתי נשים שלקחו קיניהם בעירוב ועשה הכהן הגוזלות בסתמא, האם חשיב לשם בעלים או לאו. והנה ליכא למימר דעשה לשם שתיהן, דא"כ כל גוזל הוי לשם בעלים ולשם אחרים, ובכה"ג חשיב לשמו ושלא לשמו, והוי שינוי בעלים ופסול, עיין בספר עולת שמואל לר' שמואל רוזנר אוצר הדינים עמוד רי"ט אות י"א. ושורש החקירה היא, כיון דהגוזלות לא נקרבו לשם בעל מסוים, פסולות, או נימא דכיון דידעינן שכל ד' גוזלות אלו נעשו לשם אחת משתי נשים אלו, חשיב לשמן. והאמת שהצד הב' נראה דוחק.

האם יש למאן דהו ראיה לכאן או לכאן?

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: עירובין ל"ז א' - שאלה בדין סתמא לשמן בקדשים

הודעהעל ידי תוכן » ו' יולי 30, 2021 3:28 pm

ונראה שיש להביא ראיה מהא דאיתא בקינים פ"א מ"ג: 'אבל בחובה שנתערבה זו בזו אחת לזו ואחת לזו שתים לזו שתים לזו שלש לזו ושלש לזו מחצה כשר ומחצה פסול כו' בין מאשה אחת בין משתי נשים', והנה חובה אחת שיש בה שתי קינים למשל משתי נשים, ע"כ איירי שלקחו הקינים בשותפות ובתנאי שיתפרש בעשיית הכהן וכדמבואר בהך סוגיא דעירובין, והרי הכא איירי שעושה הד' גוזלות בסתמא דבאופן אחר היה פוסל הגוזלות משום שינוי בעלים. ומבואר שד' גוזלות של ב' נשים כשרים אפילו שעשאן בסתמא. ויש לעיין, שהרי כיון שלא נעשו לשם בעלים למה כשרים. וליכא למימר דכיון שנעשו או לשם זו או לשם זו חשיב לשם בעלים, דזה מנין לנו. ומכאן ראיה עצומה למה שכתב בחידושי הגרי"ז בתחילת זבחים דשלא לשמה הוי פסול, וכיון דהכא לא הוי שלא לשמו, ממילא אינו פסול.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 53 אורחים