מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אגרא דפרקא רהטא / דכלה דוחקא - ומה טעם החכם הדורש?

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
צופה_ומביט
הודעות: 4520
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

אגרא דפרקא רהטא / דכלה דוחקא - ומה טעם החכם הדורש?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' ינואר 11, 2022 10:34 am

ברכות ו, ב
אמר רבי זירא אגרא דפרקא רהטא.

רש"י: אגרא דפרקא - עיקר קיבול שכר הבריות הרצים לשמוע דרשה מפי חכם היא שכר המרוצה שהרי רובם אינם מבינים להעמיד גרסא ולומר שמועה מפי רבן לאחר זמן שיקבלו שכר לימוד. ע"כ.
[כבר עסקו בדברי רש"י אלה בפורום, ואביא להלן בעז"ה, אבל אני רוצה לשאול כאן שאלה אחרת שלא ראיתי ששאלו]

וכעין זה שם: אגרא דכלה דוחקא,
רש"י: אגרא דכלה - שבת שלפני הרגל שהכל נאספין לשמוע הלכות הרגל",
ומשמע שסמך עצמו רש"י על מה שביאר לגבי פירקא, והיינו שעיקר קיבול השכר בכלה הוא הדוחק עבור התורה, כי רובם אינם מבינים וכו'.
אחרת, אם כאן מיירי ממציאות אחרת ומחידוש אחר [למשל ששכר הדוחק הוא גדול משכר לימוד גם כשיש שכר לימוד] הול"ל לרש"י לפרש ולא לסתום.

ואני תמה, א"כ מה טעמו של החכם הדורש שדורש לעם באופן כזה שאינם מבינים להעמיד גרסא ולומר שמועה לאחר זמן?

והשאלה מתרי אנפי:

א. הרי מטרת הדרשה היא ללמד דעת את העם, ובפרט כלה שמפורש ברש"י שבאים לשמוע הלכות הרגל, ובפועל רוב הציבור לא מבינים ולא יודעים, א"כ מה טעם הדרשה מעיקרא? שיחפש הרב וימצא דרך ללמד באופן שכן יבינו, וגם אם עבור זה ילמד פחות הלכות/רעיונות ממה שרצה, "טוב מעט בהבנה מהרבה שלא בהבנה".

ב. ואם מאיזו סיבה אין זה מציאותי, ונניח [וצ"ע] שהציבור לעולם ועד לא ידעו ולא יבינו, והחכם בא עכ"פ לזכות את הציבור בלימוד תורה, כדי שיהיה להם שכר לימוד תורה של אותה שעה לפחות - הנה מפורש בגמרא שגם זה לא עלתה בידו, כי עיקר קיבול שכרם אינו אלא הריצה.

האם זו מטרת הרב בדרשת הפרקא/כלה? מלכתחילה כוונתו לזכות את הציבור ברהטא/דוחקא?

וצ"ע.

כן מסתבר
הודעות: 606
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: אגרא דפרקא רהטא / דכלה דוחקא - ומה טעם החכם הדורש?

הודעהעל ידי כן מסתבר » ד' ינואר 03, 2024 8:04 pm

לפום עניי:

רש”י נתקשה שתלמוד תורה שכרה גדול, ואיך נאמר שהריצה, שאינה אלא כבוד התורה, גדולה משמיעת התורה?

ועל כך תירץ שאכן בני העליה המועטים השומעים תורתם מרבם, חוזרים עליה, וזוכרים אותה, שכרם בחזרת הדרשה גדולה הרבה הרבה יותר משכר ריצתם אליה. אך לרובא דאינשי, ששומעים ועושים, ושוכחים, וחוזרים ובאים ברגל הבא, ונדמה להם שהרב אומר דברים שלא שמעו מעולם... השכר של הלימוד עצמו נמוך יותר, ואילו הריצה וההתאמצות לשמוע היא שכרם העיקרי.

כלומר, את ההתאמצות עד הדרשה עושים רוב העם כדבעי, ואילו ההתאמצות שאחר הדרשה, לזכרה ולהבינה, עושים רק מיעוטם.

HaimL
הודעות: 767
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: אגרא דפרקא רהטא / דכלה דוחקא - ומה טעם החכם הדורש?

הודעהעל ידי HaimL » ד' ינואר 03, 2024 11:44 pm

נראה לי שהפשט הוא ע"פ היסוד הידוע שגם נשים חייבות בתלמוד תורה של הלכות, שאם לא ילמדו, היאך יידעו את המותר ואת האסור, כגון בנידה, ותיקון המאכלים בכשרות, ושבת וכדומה. רק א"ל חיוב של לימוד תורה מצד עצמו. וה"נ, ע"ה חייבים בלימוד תורה של הלכה כגון בפירקא ובכלה. והחכם הדורש באמת צריך לכוון את דרשתו גם לכל העם, כדי ללמדם את ההלכות, וגם לת"ח, כדי ללמדם את מקורי הדינים. וע"ה שבאים לשמוע ולהבין רק את ההלכה למעשה, לא יקבלו עליה שכר של לימוד תורה מצד עצמו, שהרי אינם יכולים לאוקמי גירסא. אבל פשיטא שכן יקבלו שכר, מצד טרחתם במצוות, היינו לימוד ההלכות, ושכר המצווה הוא לפי טרחתה וחיבובה, דהיינו ריהטא דפירקא ודוחקא דכלה.

תלמיד חברים
הודעות: 222
הצטרף: א' דצמבר 25, 2022 1:20 pm

Re: אגרא דפרקא רהטא / דכלה דוחקא - ומה טעם החכם הדורש?

הודעהעל ידי תלמיד חברים » ה' ינואר 04, 2024 12:06 am

לא הבנתי כ"כ את השאלה.
בזמן חז"ל היו עמי ארצות כאלו שא"א למצוא כיום. לא ידעו קרוא וכתוב. עד לפני 100 שנה היו חלק מהסבתות נראות כך.
ובכל זאת הגיעו כולם לדרשה, אם בתקווה שאולי יבינו משהו, ואם מפני שיש דברים שהצליחו לקלוט.
אבל זה היה ה'נוהג' שכולם מגיעים למעמד של שואלין ודורשין.
והחכם לא היה מונע את עצמו מלהרצות את הלכות הרגל כתקנת משה רבינו, הלכות חג בחג, ולא חיפש להקל מהשומעים. וסמך על כך שודאי יהיו בקהל ת"ח או בעה"ב 'יוצאי ישיבות' שיסבירו לפשוטי העם את דבריו.
[ומסתמא לחכם הדורש היו תלמידים שהיו יושבים לפניו כל יום, וכעין מוצי"ם שיושבים אצל מוריהם בשעת דרשת שבת הגדול, שפעמים שאין הקהל מבינים, והם נדרשים לברר את דברי הרב הגדול].
ולכן 'אגרא דפרקא רהטא', שאפי' שלא מבינים, מקבלים שכר על ההליכה. [ואולי אכן הגיעו בגלל זה].


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 37 אורחים