מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'היו' בכלל העמדה והערכה - לשון עבר למה?

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6351
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

'היו' בכלל העמדה והערכה - לשון עבר למה?

הודעהעל ידי מיללער » ה' אפריל 07, 2022 1:54 pm

בכל הש"ס נפוץ מאוד הביטוי על קדשים 'היו בכלל העמדה והערכה' (עיקר הסוגיא בתמורה לב: לג.) על איזה סוג של קדשים נאמרה הדין והצורך של העמדה והערכה לפדייה ומשום כן א"א לפדות קדשים שמתו.

מהו הפירוש על תיבת 'היו' בכלל העמדה והערכה בלשון עבר?

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: 'היו' בכלל העמדה והערכה - לשון עבר למה?

הודעהעל ידי חיים שאול » ד' אפריל 13, 2022 5:30 pm

המכוון על בהמה שהוממה ויקרא כז יא

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6351
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: 'היו' בכלל העמדה והערכה - לשון עבר למה?

הודעהעל ידי מיללער » ה' אפריל 14, 2022 12:40 am

חיים שאול כתב:המכוון על בהמה שהוממה ויקרא כז יא

כמובן

ולמה לשון עבר?

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: 'היו' בכלל העמדה והערכה - לשון עבר למה?

הודעהעל ידי חיים שאול » ה' אפריל 14, 2022 2:37 pm

כמדומני זה לשון הדרשות,
כמו אף השמלה היתה בכלל כל אלו ולמה יצאת
כך בהמה שהוממה היתה בכלל והעמיד הכהן ונתמעט מתה מאותה

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6351
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: 'היו' בכלל העמדה והערכה - לשון עבר למה?

הודעהעל ידי מיללער » ו' אפריל 15, 2022 5:23 am

חיים שאול כתב:כמדומני זה לשון הדרשות,
כמו אף השמלה היתה בכלל כל אלו ולמה יצאת
כך בהמה שהוממה היתה בכלל והעמיד הכהן ונתמעט מתה מאותה



בכל מקום הכוונה שהיתה בכלל ויצאת, אבל כאן הרי לא מיירי מדבר שיצאו מכלל העמדה והערכה, אדרבא אלו דברים נכללים בכלל העמדה והערכה ולכן אי אפשר לפדות כשמתה שאין יכולים להעמידה ולהעריכה

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6351
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: 'היו' בכלל העמדה והערכה - לשון עבר למה?

הודעהעל ידי מיללער » ב' אפריל 25, 2022 7:49 pm

חכ"א כתב לי לפרש 'היו בכלל העמדה והערכה' כשהיו בחיים ועכשיו שמתו אי אפשר להעמידם ולהעריכם.

אפשר שצודק, עכ"פ אין לי כעת ביאור יפה מזו.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: 'היו' בכלל העמדה והערכה - לשון עבר למה?

הודעהעל ידי באמונתו » ב' אפריל 25, 2022 9:03 pm

מיללער כתב:
חיים שאול כתב:כמדומני זה לשון הדרשות,
כמו אף השמלה היתה בכלל כל אלו ולמה יצאת
כך בהמה שהוממה היתה בכלל והעמיד הכהן ונתמעט מתה מאותה

בכל מקום הכוונה שהיתה בכלל ויצאת, אבל כאן הרי לא מיירי מדבר שיצאו מכלל העמדה והערכה, אדרבא אלו דברים נכללים בכלל העמדה והערכה ולכן אי אפשר לפדות כשמתה שאין יכולים להעמידה ולהעריכה

לענ"ד, מן האפשר ש"לשון מושאל" הוא ממידת "דבר שהיה בכלל ויצא מן הכלל ללמד", היות ואף כאן נחלקו התנאים אי הכול היו בכלל העמדה והערכה, אי רק קדשי מזבח היו בכלל, לא קדשי בדק הבית, ועוד דעות ומחלוקות קיימות, מה נכלל בהעמדה והערכה, ואע"ג שבאמת אין "היו" בכלל בלשון עבר מדויק כאן, היות ובאלו לא יצאו מן הכלל כדבריך, רק שאולה היא, מעין הרגל לשון המופיע באותם דרשות תמיד, כאשר בהם יצא מן הכלל ללמד.

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: 'היו' בכלל העמדה והערכה - לשון עבר למה?

הודעהעל ידי חיים שאול » ג' אפריל 26, 2022 1:02 pm

גם אני כיונתי לכעין זה מאחר שראיתי בתקופה האחרונה באיזה ספר מהאחרונים ואינו זוכר שמו על דבר דומה שהוא "לשון של דרשות"


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 124 אורחים