מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כבש אינו גשר. ומבנה מאבן אינו זמני. פרה אדומה. משניות פרה.

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
יהודהא
הודעות: 1231
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

כבש אינו גשר. ומבנה מאבן אינו זמני. פרה אדומה. משניות פרה.

הודעהעל ידי יהודהא » א' יולי 03, 2022 7:12 pm

כבש אינו גשר. ומבנה מאבן אינו זמני. פרה אדומה.

1.

פרה פרק ג

משנה ו
.....וְכֶבֶשׁ הָיוּ עוֹשִׂים מֵהַר הַבַּיִת לְהַר הַמִּשְׁחָה, כִּפִּין עַל גַּבֵּי כִפִּין, וְכִפָּה כְנֶגֶד הָאֹטֶם, מִפְּנֵי קֶבֶר הַתְּהוֹם, שֶׁבּוֹ כֹהֵן הַשּׂוֹרֵף אֶת הַפָּרָה, וּפָרָה וְכָל מְסַעֲדֶיהָ, יוֹצְאִין לְהַר הַמִּשְׁחָה.

בתוספתא פרה ג,
-הלכה ה

.......כבש היו עושין מהר הבית להר המשחה כיפין ע"ג כיפין וכיפה כנגד האוטם מפני קבר התהום .
ר"א אומר לא היה שם כבש אלא עמודים של שיש היו וכלונסאות של ארז על גביהן ....

פרה ג,ה.
הראשונה עשה משה והשנייה עשה עזרא, וחמש מעזרא ואילך; דברי רבי מאיר. וחכמים אומרים
: שבע מעזרא ואילך. ומי עשאן? שמעון הצדיק ויוחנן כהן גדול[7] עשו שתיים שתיים, אליהועיני בן הקוף וחנמאל המצרי וישמעאל בן פיאבי עשו אחת אחת.

העולה מהנל שהפרה הראשונה שימשה כאלף שנה. ובבית שני עשו שמונה פרות ממוצע אחת לכחמישים שנה.

2.

יש תיאורים וושרטוטים המתארים גשר הבנוי ממספר קומות ומאסיבי , כשבנקודה העמוקה של הקדרון גובהו מגיע לעשרות מטרים.
הר הבית מזרח -הגשר.jpg
הר הבית מזרח -הגשר.jpg (14.12 KiB) נצפה 870 פעמים

ובשל פרסומם הרב של שרטוטים אלו הוא כמעט הפך למוסכמה. ואולי בטעות ! שכן -

א. בשל מניעת הטומאה אין צורך בגשר כזה מספיק בגשר משופע ונמוך "כיפין על גבי כיפין בגובה של מספר אמות [ בדומה לבהמות שירדו לשילוח] -העיקר שאין הטומאה בוקעת.

ב. אין שום צורך והגיון לבנות מבנה מאסיבי ענק כזה - כשגם בנייתו ואחכ הריסתו [ שהרי כל כהן עשה חדש] כרוכים במאמצים רבים וקשים .

ג. במשנה כתוב "כבש" ולא גשר . כבש היה במזבח ופירושו מעלה משופע . עדיין הוא יכול להיבנות כיפין עג כיפין בעוקבו אחרי שיפוע המורד והמעלה להר הזיתים.....העולה מזה כי חידשו כל פעם את החלק העליון של הנתיב שעליו הלכו....כעין כבש המזבח. וקרוב לוודאי שאף כבש השעיר המשתלח [ ביום כיפור] היה עשוי כן...
ואמנם גם בפירוש המשניות של הרמבם - קאפח בפרה ג,ו, יש שרטוט של כבש משופע ולא גשר .
ובזכרוני שראיתי מפורש באחד המפרשים שהיה עשוי מעץ - וכעת נעלם מקורו.

ד. ואכן בתוספתא הנל ניתן להבין שגם לר אליעזר רק העמודם היו קבועים והמשטחים של עץ חודשו מידי פעם. ולכאורה לת"ק כולו העמודים וגם המשטחים היו של עץ.

3.
ושמחתי למצוא מפורש כך בדברי הר שפר שאול זל שהיה מראשוני העוסקים בנושאים אלו. ובספרו הר הבית עמוד 176 כתב וז"ל " גשר לא נבנה כאן כי לא היה צורך בו ו כ מ ע ט בלתי א פ ש ר י היה להקימו בנחל הרחב והעמוק הזה.....[ הנל קיבל הסכמה מהרב מטשעבין על ספרו].
הר הבית מזרח   1.jpg
הר הבית מזרח 1.jpg (11.73 KiB) נצפה 870 פעמים

הר הבית מזרח . הר הבית מזרח 1. יש שרצו לראות בקטע האבנים הבולטות את ראשיתו של גשר \ כבש היוצא מהחומה המזרחית בהר הבית . ואולי ראשיתו אבן והמשכו מעץ.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ב' יולי 04, 2022 8:14 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1231
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: כבש אינו גשר. ומבנה מאבן אינו זמני. פרה אדומה. משניות פרה.

הודעהעל ידי יהודהא » א' יולי 03, 2022 11:57 pm

והנה עוד אחד מציורים רבים של הגשר הענק והאיתן מהר הבית להר הזיתים ! ?

גשר המקדש 3.jpg
גשר המקדש 3.jpg (377.9 KiB) נצפה 851 פעמים

הציור (קטוע) ממחזור המקדש -כיפור.

ובירושלמי שקלים ד,ב. נאמר:
אמר רבי חנינא שחצית גדולה היתה בבני כהנים גדולים שיותר מששים ככרי זהב היו מוציאין בה שהיה כבשה של פרה עומד ולא היה אחד מהן מוציא פרתו בכבשו של חבירו אלא סותרו ובונה אותו משלו.....

קצת קשה לומר שמבנה כעין זה בנו - לשימוש חד פעמי כדי להרסו אחרי כחמישים שנה ואולי פחות !


ב.
ולהלן מפירוש המשניות לרמבם קאפח


רמבם על שקלים ד, משנה ב
והמותר הנשאר בלשכה, עושין ממנו כבש של עץ בצורת התבנית שקורין אותו בעלי התשבורת בלשון ערבי "אלמנשור", ועולין עליו והולכים עליו כמו סולם אלא שאין בו מעלות, והוא על זו הצורה:

[בפירוש שם מופיע ציור משולש -כמו כבש המזבח, ואיני יודע להעתיקו]


ואמרם כבש פרה - עניינו הכבש שמוציאין עליו הפרה אדומה מהר הבית להר המשחה כמו שיתבאר במסכת פרה.

וכבש שעיר המשתלח - גם כן כבש שהיו מוציאין עליו שעיר המשתלח מן העזרה לחוץ המקדש כאשר יתבאר ביומא.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2248
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: כבש אינו גשר. ומבנה מאבן אינו זמני. פרה אדומה. משניות פרה.

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' יולי 04, 2022 1:47 pm

צדקו דבריך.
וכבר הערתי על כך לכמה מן העוסקים בתחום. ולמעשה לא קבלתי שום מענה הגיוני לכך.
המקור היחיד שאולי אפשר לתלות שהיה איזה מבנה מסיבי, כיון שמובא בירושלמי שקלים (דומני) שהכהנים הוא עומדים ומציצים. ותיאור כזה מתאים יותר לגשר ולא לכבש קטן של כיפין על גבי כיפין.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 62 אורחים