מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קושיה של תוס' על הוה אמינא

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
גשדל
הודעות: 33
הצטרף: ב' אפריל 25, 2022 8:44 pm
שם מלא: יובל רוקח

קושיה של תוס' על הוה אמינא

הודעהעל ידי גשדל » ב' ספטמבר 12, 2022 11:45 am

לק"י בס"ד
בשבת קז. בתוס' וז"ל: וממאי דפטור ומותר דתנן מחט של יד ליטול בה את הקוץ. למאי דמסיק בריש פ' הנחנקין (סנהדרין דף פה.) דאתיא כר"ש אתי שפיר דמיירי אפילו ודאי חביל ומשום שאינה צריכה לגופה שרי אבל לפי מאי דפריך התם וכו' ואומר ר"י דאפילו למאי דס"ד וכו'. ע"ש.
ונתקשיתי אני וחברותא דידי, למה להתוס' להקשות לפי הס"ד אם סוף כל סוף הגמ' חוזרת בה ומעמידה באופן אחר. ורצינו לומר שהעיקרון בס"ד הוא נכון ועליו הק' התוס', וזה אינו דהתוס' לא הקשו על העיקרון היוצא מהס"ד (שדשא"מ מותר) אלא מהעמדת הגמ' בה"א [שלפי העמדה זו לא א"ש למילף ממחט של יד למפיס מורסא, וודאי לא הקשו על כך שדשא"מ מותר].
ואמרו לי שהרב בן-ציון ,אם אני לא טועה, כ' שפעמים שהתוס' מקשים אליביה דהמקשן, דאע"ג שתירצו קושיות המקשן, מ"מ המקשן נותר בדעתו (וכנראה הטעם בזה, שרק תירצו הקושיות אבל לא דחו למקשן). אך לא ניחא לי כל-כך בהא

[די זרקתי פה סוגיה שלמה שצריך לבאר, כי העיקר הוא לא על הסוגיה שלנו, אלא באופן כללי למה שתוס' יקשו על ה"א אם לבסוף התברר שהיא לא נכונה]

אשמח לדעת על עוד מקומות בהם תוס' הקשו על ס"ד, ויותר מאשמח להבין את טעם הדבר.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קושיה של תוס' על הוה אמינא

הודעהעל ידי כדכד » ב' ספטמבר 12, 2022 6:12 pm

בקצרה
קבלתי ממו"ר שליט"א
גם להווה אמינא יש הווה אמינא

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קושיה של תוס' על הוה אמינא

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' ספטמבר 12, 2022 9:27 pm

גשדל כתב:לק"י בס"ד
בשבת קז. בתוס' וז"ל: וממאי דפטור ומותר דתנן מחט של יד ליטול בה את הקוץ. למאי דמסיק בריש פ' הנחנקין (סנהדרין דף פה.) דאתיא כר"ש אתי שפיר דמיירי אפילו ודאי חביל ומשום שאינה צריכה לגופה שרי אבל לפי מאי דפריך התם וכו' ואומר ר"י דאפילו למאי דס"ד וכו'. ע"ש.
ונתקשיתי אני וחברותא דידי, למה להתוס' להקשות לפי הס"ד אם סוף כל סוף הגמ' חוזרת בה ומעמידה באופן אחר. ורצינו לומר שהעיקרון בס"ד הוא נכון ועליו הק' התוס', וזה אינו דהתוס' לא הקשו על העיקרון היוצא מהס"ד (שדשא"מ מותר) אלא מהעמדת הגמ' בה"א [שלפי העמדה זו לא א"ש למילף ממחט של יד למפיס מורסא, וודאי לא הקשו על כך שדשא"מ מותר].
ואמרו לי שהרב בן-ציון ,אם אני לא טועה, כ' שפעמים שהתוס' מקשים אליביה דהמקשן, דאע"ג שתירצו קושיות המקשן, מ"מ המקשן נותר בדעתו (וכנראה הטעם בזה, שרק תירצו הקושיות אבל לא דחו למקשן). אך לא ניחא לי כל-כך בהא

[די זרקתי פה סוגיה שלמה שצריך לבאר, כי העיקר הוא לא על הסוגיה שלנו, אלא באופן כללי למה שתוס' יקשו על ה"א אם לבסוף התברר שהיא לא נכונה]

אשמח לדעת על עוד מקומות בהם תוס' הקשו על ס"ד, ויותר מאשמח להבין את טעם הדבר.


יעויין בספר דרכי התלמוד שדן בדיוק בנקודה זו

גשדל
הודעות: 33
הצטרף: ב' אפריל 25, 2022 8:44 pm
שם מלא: יובל רוקח

Re: קושיה של תוס' על הוה אמינא

הודעהעל ידי גשדל » ג' ספטמבר 13, 2022 5:11 pm

ב"ה ובס"ד זיכני השי"ת לראות את פירושו של האור-החיים הקדוש בספרו על הש"ס חפץ ה' וז"ל:

"פירוש בשלמא לפי מאי דמסיק, אי לאו דברי הש"ס למאי דסלקא דעתך הוה שפיר, דאמינא דלא משכחת לה מחט דנטיל (לכוס) [לקוץ] ולא חביל, כן הוא סברת הש"ס, ובזה שפיר מייתי ראיה מההיא למפיס במורסא דתרוויהו חביל, ולא מצי למדחי דמחט לא חביל, מה שא"כ ממה דפריך התם ודילמא חביל, שמע מינה דמשכחת לה במחט דלא חביל באיזה אופן שיהיה, אם כן כפי (כך הגי' בס' לפני ואולי צ"ל לפי מ"מ לא גורע בהבנה) זה מאי קא מייתי מההיא דמחט, דמצי למימר דהכא במאי עסקינן בדלא חביל, כיון דמשכחת לה מחט דלא חביל מוקמינן לההיא דקתני מחט ליטול בה וכו' באופן דלא חביל, ומכל שכן אי אמרינן דתמיד משכחת לה דחביל ודלא חביל אם כן ליכא פסיק רישיה, ולעולם מפיס במורסא אסור לכתחילה, ותירצו דאע"ג דאמרינן דלא חביל ודאי המחט, אפ"ה שפיר מייתינן ראיה דסבירא ליה דאתיא ככולי עלמא, ומדרבי יהודה דאסר בעלמא שרי וכו' לר"ש וכו' וק"ל" ע"כ לשונו הקדושה, ואין מי שיקרא ולא יחייך מרוב שמחה בהיכנס אור לחייו.

[עכ"פ נמצא איפוא דבאמת התוס' דייקו מהה"א ולא הקשו על פי ההסבר שלה אלא על פי הדיוק היוצא ממנה]

ומה שציין כת"ר לדרכי התלמוד ראשית כל יישר כח על המקור. ועיינתי שם, וראיתי שכתב שלא לעשות כן, וא"כ בכל מקום שמצינו שמקשים על ה"א ע"כ דנפלה טעות בהבנת הקורא, שודאי לא יקשו מה"א, אלא הקשו מעיקרון היוצא ממנה. ודפח"ח.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קושיה של תוס' על הוה אמינא

הודעהעל ידי כדכד » ד' ספטמבר 14, 2022 6:01 pm

לא הספקתי לבדוק ולמצוא מקורות מפורשים אבל משום מה ברור לי שהתוספות מלאים בשאלות על הוה אמינא


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 43 אורחים