מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסכת בבא בתרא - הערות והארות

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 6591
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ב"ב קמ - בשביל שאני זכר הפסדתי

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' יוני 11, 2017 11:27 pm

מיללער כתב:
שמואל דוד כתב:מדוע אמר אביי "וראוי אני לעסוק בתורה"

שרצה בזה למנוע קושית רבא

ורבא סבר שכוונת אביי למי שעוסק בתורה ולא למי שראוי לעסוק בתורה!???

אולי אפשר לומר שכוונת אביי " ראוי אני לעסוק בתורה" לאפוקי נקבה שאע"פ שלומדת מ"מ אינה ראויה לכך...
ובע"ה מצאתי אח"כ שכוונתי לדעת ראשונים ה"ה הראב"י אב"ד ז"ל עיין שם

וחיפשתי ומצאתי בספר בארות המים עמ"ס כתובות קח שכנראה הרגיש בהנ"ל ע"ש
Screenshot_20170611-162950~2.png
Screenshot_20170611-162950~2.png (439.91 KiB) נצפה 2620 פעמים

שמואל דוד
הודעות: 6591
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ב"ב קמ - בשביל שאני זכר הפסדתי

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' יוני 12, 2017 5:31 am

בברכה המשולשת כתב:אם ראוי ולא עוסק גריעא טפי וכדברי הצי"א בכה"ג

הצי"א??

בברכה המשולשת
הודעות: 14394
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ב"ב קמ - בשביל שאני זכר הפסדתי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יוני 12, 2017 8:33 am

שמואל דוד כתב:
בברכה המשולשת כתב:אם ראוי ולא עוסק גריעא טפי וכדברי הצי"א בכה"ג

הצי"א??


הציץ אליעזר בתשובה על אי יישום סדר הקדימויות של המשנה בהוריות בזמנינו

שמואל דוד
הודעות: 6591
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

בבא בתרא קנ: אמר נכסי לפלניא, מה בכלל?

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' יוני 22, 2017 6:07 pm

אמר נכסי לפלניא עבדא איקרי נכסי כו' זוזי איקרי נכסי דתנן כו'
וכתב הרשב"ם בא"ד ובא הגמרא לפרש איזו דבר קרוי ממון כו'
ובהמשך כתב וז"ל ומנלן דנכסים מיירי נמי במעות כו'
לכאורה תמוה, שמתחילה כתב שנכסי היינו ממון וא"כ פשוט שזוזי היינו נכסי וצ"ע

שמואל דוד
הודעות: 6591
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: בבא בתרא קנ: אמר נכסי לפלניא, מה בכלל?

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' יוני 22, 2017 6:46 pm

קנא. בהמה איקרי נכסי, עופות איקרי נכסי כו' עיין שם.
עיין כוס הישועות בתוס'
ועיין טור רמח שכתב בהמה חיות ועופות. (עיין פרישה) וכבר קדמו המאירי.
וצ"ע מנ"ל שחיות בכלל. ובאמת בשו"ע לא הביא חיות. ועיין הגהות רעק"א שם

שמואל דוד
הודעות: 6591
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

ב"ב דף קנג: רשב"ם ד"ה אמר רבא

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' יוני 27, 2017 5:46 pm

רשב"ם קנג: אמר רבא לא שנו כו' - מילתא באפי נפשה היא והמפרש דמילתיה דר"א אדרבא קאי אינו אלא טועה דרבא בתרא הוא וא"צ לדחוק מילתיה דרבי אלעזר ולהעמידה על פירוש רבא

לא הבנתי דבריו. הרי דברי ר"א נאמרו קודם דברי רבא ומה ההו"א דמילתיה דר"א אדרבא קאי. וצ"ע

אוצרניק
הודעות: 326
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 7:55 am

Re: בבא בתרא קנ: אמר נכסי לפלניא, מה בכלל?

הודעהעל ידי אוצרניק » ד' יוני 28, 2017 5:08 am

בעברית היו קוראים לזה "רכוש".
כשאדם אומר "רכושי לפלוני", יש סברה לומר שעל דברים 'קלים' הוא לא התכוון בשם רכוש.
וזה גם כוונת הרשב"ם ל"ממון". וגם ל"מעות".

שמואל דוד
הודעות: 6591
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: בבא בתרא קנ: אמר נכסי לפלניא, מה בכלל?

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יוני 28, 2017 5:51 am

כמדומני שכ"כ בספר משנת יעקב על הרמב"ם

שברי לוחות
הודעות: 2094
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

בבא בתרא קסא.

הודעהעל ידי שברי לוחות » ב' יולי 03, 2017 7:04 am

ליחוש דלמא כתיב מגואי מאי דבעי ומחתים סהדי יתירי מאבראי, ואמר: אנא לרבות בעדים הוא דעבדי! א"ל: מי סברת עדים כסדרן חתימי? עדים ממטה למעלה חתימי.
פירש רשב"ם: אלא מלמטה למעלה חתימי - מתחילין לחתום מאחריו כנגד שיטה אחרונה זה תחת זה והולכין וחותמין לארכו של שטר ואם השטר כתוב ערב הן חותמין שתי וכן מפורש בגמרת ארץ ישראל גט פשוט עדיו לרחבו ומקושר עדיו לארכו וכיון שמתחילין לחתום כנגד שיטה אחרונה אין יכול להוסיף עוד ולזייף עוד מצד אחר שאין השטר מתקיים אלא מכנגד החתימות ולמעלה.
לא הבנתי התירוץ, מדוע לא יוכל להוסיף שורה לטובתו בסוף השטר, ויחתים מאחורי השטר עוד עד שיתחיל חתימתו מכנגד השיטה האחרונה שהוסיף, ויאמר שזהו השיטה אחרונה?
אולי הכוונה היא שהעד הראשון צריך להתחיל חתימתו ממש בצד ימין של אחורי השטר, אבל אין זה מפורש.

שמואל דוד
הודעות: 6591
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: בבא בתרא קסא.

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' יולי 03, 2017 8:17 am

עיין תוספות

שברי לוחות
הודעות: 2094
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: בבא בתרא קסא.

הודעהעל ידי שברי לוחות » ב' יולי 03, 2017 2:37 pm

דיבור המתחיל?

לא מצאתי קושיא זו בתוספות אלא שהקשו שיחתים עדים אחרים מתחת לעדים האחרונים, ודו"ק

שמואל דוד
הודעות: 6591
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: בבא בתרא קסא.

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' יולי 03, 2017 4:27 pm

ד"ה וניחוש

שבע
הודעות: 1703
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

בבא בתרא קעה קעו - ציונים לספרי מוהר''ן

הודעהעל ידי שבע » א' יולי 16, 2017 11:54 am

משנה:
"המלוה את חבירו בשטר - גובה מנכסים משועבדים"
(וכל המשך הסוגיא)

ראה ליקוטי הלכות, לרבי נתן מברסלב, חלק חושן משפט, הלכות הלואה, הלכה א; שם, הלכה ב; שם, הלכה ג , אות ז; שם, הלכה ד; שם, הלכה ה, אות ב.

*

שם (עמוד ב):
"ערב היוצא לאחר חיתום שטרות - גובה מנכסים בני חורין.

מעשה בא לפני רבי ישמעאל, ואמר: גובה מנכסים בני חורין.
אמר לו בן ננס: אינו גובה לא מנכסים משועבדים ולא מנכסים בני חורין.

אמר לו: למה?
אמר לו: הרי החונק את אחד בשוק, ומצאו חבירו ואמר לו: 'הנח לו ואני אתן לך' -
פטור, שלא על אמונתו הלוהו;

אלא איזהו ערב שהוא חייב?
'הלוהו ואני נותן לך' - חייב,
שכן על אמונתו הלוהו.

אמר רבי ישמעאל:
הרוצה שיחכים - יעסוק בדיני ממונות,
שאין לך מקצוע בתורה גדול מהן,
שהן כמעיין הנובע.

והרוצה שיעסוק בדיני ממונות,
ישמש את שמעון בן ננס"

ראה ליקוטי הלכות, הל' ערב הלכה ה, אות כד ולהלן:
"וזה בחינת הדין המבואר בשולחן ערוך: ערב בשעת מתן מעות משתעבד, שלא בשעת מתן מעות אינו משתעבד אלא בקנין (= ראה בגמ' דף קעו, ב: 'והלכתא'). ומקורו בהמשנה בסוף בבא בתרא שאמר שמעון בן ננס: הרי החונק את חבירו בשוק וכו' שכן לא על אמונתו הלוהו. והתנא שיבח מאד את דבריו (= ראה בגמ' דף קעו, א: 'אף על פי שקילס רבי ישמעאל את בן ננס') ואמר: הרוצה שיחכים וכו' עד ישמש את שמעון בן ננס"
ועיין שם בארוכה.

וראה עוד שם, אות כט:
"וזה מרומז במה שאמר שמעון בן ננס על זה הדין שערב שלא בשעת הלוואה אינו משתעבד: הרי החונק את חבירו בשוק וכו'.
והדבר תמוה לכאורה, למה הזכיר דווקא מה שחבירו תובעו ואינו מסלק בשם 'החונק את חבירו' וכי לא סגי בלאו הכי?!"
עיין שם בארוכה, ולהלן שם אות לח.

*

על סוף המשנה:
"אמר רבי ישמעאל: הרוצה שיחכים - יעסוק בדיני ממונות.
והרוצה שיעסוק בדיני ממונות, ישמש את שמעון בן ננס"

ראה ליקוטי מוהר"ן, תורה לה, אותיות ו ז ט, עיין שם נפלאות.
נערך לאחרונה על ידי שבע ב ד' יולי 19, 2017 3:59 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: דף היומי - בבא בתרא קעה

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' יולי 16, 2017 12:06 pm

בן יהוידע בבא בתרא דף קעה:
שאין לך מקצוע בתורה יותר מהן. י"ל בס"ד דהא דקרי להו בשם מקצוע, כי מקצוע בהפוך אתוון צועקים, אם תניח חירי"ק תחת קו"ף, וגם הם בהפוך אתוון עוקצים אם תניח חיר"ק תחת צד"י, והכונה כי בעלי דינין של ממון הם עוקצים זה את זה, וגם צועקים שאין מקבלים עליהם הדין בשתיקה ובנחת. מעשה באחד שדן עם חבירו לפני הדיין, וחייבו הדיין מאה דינרים, והתחיל לצעוק ככרוכייא על חיוב זה שחייבו הדיין, אמר לו הדיין אם היית שואל ממני על חמץ שהיה לך בספינה בפסח, ואתה לא מכרת אותו כפי הדין, והייתי מורה לך שאסור, והוא שוה אלפים דינרים ודנתי שתזרוק אותו לים, אם היית צועק על הדין הזה שפסקתי לך, או אם היית מקבלו בשתיקה, אמר לו לא הייתי צועק והייתי מקבל בשתיקה וזורקו לים, אמר לו אם כן למה אתה צועק על מאה דינרים שחייבתי אותך בהן, אמר לו החמץ הלך לאיבוד ולא הרויח אותו אדם ממני כדי שאתקנא בו, גם עוד לא נצחני אדם בו, לכך הייתי מקבל הדין בשתיקה, אך חיוב זה הרויח האדם שכנגדי ממני, ולא עוד אלא יתפאר עלי כי נצחני, לכן קשה עלי הדבר ואצעק, ועל כן לדיני ממונות שבין אדם לחבירו קרי להו מקצוע, שהוא בהפוך אתוון עוקצים, שהם עוקצים זה את זה, ולכן הם צועקים ואין מקבלים הדין בשתיקה, הן מחמת קנאה הן מחמת הכבוד:
ועי"ע בשב"ר
קבצים מצורפים
ספר שער בת רבים.pdf
(832.88 KiB) הורד 167 פעמים

שבע
הודעות: 1703
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: דף היומי - בבא בתרא קעו

הודעהעל ידי שבע » ד' יולי 19, 2017 9:10 am

גמרא:
"אמר רב פפא:
הלכתא - מלוה על פה גובה מן היורשין..."
(ועי' תוד"ה גובה)

ראה ליקוטי הלכות, הל' גביית חוב מהיתומים הלכה א; שם, הלכה ב; שם, הלכה ג, אות יב ולהלן; שם, הלכה ד, אות ו ולהלן.


שם:
"ואינו גובה מן הלקוחות... דלית ליה קלא"

ראה ליקוטי הלכות, הל' הלואה הלכה א; שם, הלכה ב; שם, הלכה ד.


שם (עמוד ב):
"והלכתא,
ערב בשעת מתן מעות - לא בעי קנין,
אחר מתן מעות - בעי קנין"

ראה ליקוטי הלכות, הל' ערב הלכה א; שם, הלכה ב; שם, הלכה ג, ובפרט מאות יד ולהלן; שם, הלכה ד, ובפרט באות ט; שם, הלכה ה (= נכלל בהל' גביית חוב מהלקוחות והל' אפותיקי הלכה ה), מאות כג ולהלן.


שם:
"ערב דבית דין לא בעי קנין"

ראה ליקוטי הלכות, הל' ערב הלכה ד, אות ט.


הדרן עלך מסכת בבא בתרא

עושה חדשות
הודעות: 12836
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

ב"ב קעד: / ערכין כג. - בריה שאני וצורבא מרבנן שאני

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אוגוסט 05, 2017 10:11 pm

וכן היה רבן שמעון בן גמליאל אומר וכו' משה בר עצרי ערבא דכלתיה הוה ורב הונא בריה צורבא מרבנן הוה ודחיקא ליה מילתא אמר אביי ליכא דנסבי עצה לרב הונא דליגרש לדביתהו ותיתבע כתובתה מאבוה ולהדרה מיהדרי א"ל רבא והאנן ידור הנאה תנן ואביי אטו כל דמגרש בבי דינא מגרש לסוף איגלאי מלתא דכהן הוה אמר אביי בתר עניא אזלא עניותא ומי אמר אביי הכי והאמר אביי איזהו רשע ערום זה המשיא עצה למכור בנכסים כרבן שמעון בן גמליאל בריה שאני וצורבא מרבנן שאני

ובפי' רגמ"ה שם בערכין כתב:
בריה שאני. [דסבר] דסוף דבר ראוי הוא ליורשו:
וצורבא מרבנן שאני. דמצוה להשיאו עצה כדי שיהו לו נכסים ויעסוק בתורה:

2 חידושים שמענו כאן:
א. כשבן מרמה את אביו (עושה נגדו קנוניא, מגרש את אשתו ע"מ להחזירה כדי לגבות את הערבות על הכתובה), זה פחות חמור, כי סו"ס הוא ראוי ליורשו.
ב. כדי שיהיו נכסים לצורבא מרבנן ויוכל לעסוק בתורה, מותר וראוי לעשות השתדלות כזו שבמקום אחר יש בה מן הרשעות.

עמדו בזה?

סעדיה
הודעות: 1607
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: ערכין כג. בריה שאני וצורבא מרבנן שאני

הודעהעל ידי סעדיה » ש' אוגוסט 05, 2017 10:24 pm

עושה חדשות כתב:וכן היה רבן שמעון בן גמליאל אומר וכו' משה בר עצרי ערבא דכלתיה הוה ורב הונא בריה צורבא מרבנן הוה ודחיקא ליה מילתא אמר אביי ליכא דנסבי עצה לרב הונא דליגרש לדביתהו ותיתבע כתובתה מאבוה ולהדרה מיהדרי א"ל רבא והאנן ידור הנאה תנן ואביי אטו כל דמגרש בבי דינא מגרש לסוף איגלאי מלתא דכהן הוה אמר אביי בתר עניא אזלא עניותא ומי אמר אביי הכי והאמר אביי איזהו רשע ערום זה המשיא עצה למכור בנכסים כרבן שמעון בן גמליאל בריה שאני וצורבא מרבנן שאני

ובפי' רגמ"ה שם:
בריה שאני. [דסבר] דסוף דבר ראוי הוא ליורשו:
וצורבא מרבנן שאני. דמצוה להשיאו עצה כדי שיהו לו נכסים ויעסוק בתורה:

2 חידושים שמענו כאן:
א. כשבן מרמה את אביו (עושה נגדו קנוניא, מגרש את אשתו ע"מ להחזירה כדי לגבות את הערבות על הכתובה), זה פחות חמור, כי סו"ס הוא ראוי ליורשו.
ב. כדי שיהיו נכסים לצורבא מרבנן ויוכל לעסוק בתורה, מותר וראוי לעשות השתדלות כזו שבמקום אחר יש בה מן הרשעות.

עמדו בזה?

בקנוניא עצמה אין בעיה, אלא בהשאת עצה לראובן שהוא לרעת שמעון, כעובר ומתעבר על ריב לו לא.

אבל כשבין כך מן הראוי לשמעון לפרנס את ראובן -כגון שראובן הוא ת"ח שדחוק לפרנסה, ואין זה מרגיש כ"כ הוצאה כיון שבסוף בין כך הוא יורשו- הרי ראוי להשיא עצה.

עושה חדשות
הודעות: 12836
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ב"ב קעד: / ערכין כג. - בריה שאני וצורבא מרבנן שאני

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אוגוסט 05, 2017 10:29 pm

בסוגיא בערכין יש משמעות שהקנוניא עצמה איננה ראויה. אבל אין הכרח ממש.

כהיום רגילים לומר שהשתדלות הגובלת בחוסר ישרות אינה הדבר הנרצה אפילו למען לימוד תורה.

אכן מלש' השו"ע נראה שהצריך למעשה את ב' התנאים.

הערב לאשה בכתובתה, בענין שהוא חייב, וגירשה בעלה ואין לבעל נכסים לפרעה, לא תפרע מן הערב עד שידירנה בעלה הנאה על דעת רבים, כדי שלא יעשו קנוניא עליו. ואסור לאדם להשיאו עצה שיגרשנה כדי שתגבה הכתובתה מהערב ואחר כך יחזירנה, דשמא לא ידירנה הנאה. מיהו אם האב ערב לכלתו בעד בנו, והבן תלמיד חכם והשעה דחוקה לו ואין האב מהנהו מנכסיו, מותר להשיאו עצה זו.

סעדיה
הודעות: 1607
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: ב"ב קעד: / ערכין כג. - בריה שאני וצורבא מרבנן שאני

הודעהעל ידי סעדיה » ש' אוגוסט 05, 2017 10:53 pm

עושה חדשות כתב:כהיום רגילים לומר שהשתדלות הגובלת בחוסר ישרות אינה הדבר הנרצה אפילו למען לימוד תורה.

אכן מלש' השו"ע נראה שהצריך למעשה את ב' התנאים.

בספר עריכת נר מביא מחלוקת בזה.

סייג לחכמה
הודעות: 397
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

בבא בתרא דף ע"ד - שבועות הגלות

הודעהעל ידי סייג לחכמה » א' ינואר 21, 2018 6:15 pm

בגמ' מס' בבא בתרא דף ע"ד. שמעתי בת קול שאומרת אוי לי שנשבעתי ועכשיו שנשבעתי מי מפר לי, ומפרש הרשב"ם בד"ה שנשבעתי. מן הגלות כדכתיב קראי טובא בנביאים:
איפה הם המקראות טובא אודות שבועות הגלות ?

עושה חדשות
הודעות: 12836
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ב"ב פ"ב. - הערות קצרות ברשב"ם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אפריל 12, 2019 1:01 pm

דרך אמונה - ביאור ההלכה הלכות ביכורים פרק ד הלכה ד
מביא ואינו קורא מפני שהדבר ספק - בב"ב פ"ב א' א"ל רב אחא ברי' דרב אויא לרב אשי מכדי פסוקי נינהו ליקרי א"ל משום דמחזי כשיקרא רב משרשיא ברי' דרב חייא אמר דילמא אתי לאפקועינהו מתרומה ומעשר וכתב בשטמ"ק שם בשם תוס' הרא"ש דהא דקפריך שם פ"א ב' למה קריאה אין מעכבת כיון שאין ראוין לקריאה לא פריך אלא למ"ד משום שמחזי כשיקרא שיש בזה איסור דאורייתא ולכן נקרא שאין ראוי לקריאה אבל למ"ד דלמא אתי לאפקועינהו מתרו"מ כיון שאינו אלא איסורא דרבנן לא מקרי שאין ראוי לקריאה דמדאורייתא מחזי חזי והאיסור דאורייתא שכתב לכאו' הוא מפסוק מדבר שקר תרחק כמש"כ בהגהות ר' ברוך פרנקל ז"ל על הטו"א מגילה כ' ב' [והשיג שם על הטו"א שכ' שהוא רק איסור דרבנן]
וקשה שהרי כתב היראים במצוה רל"ה מדבר שקר תרחק ציונו יוצרנו כו' וצריך לתת לב בזה הענין שיוכל לבא שקרו לידי היזק כו' אבל שקר שאינו בא לידי רעה לא הזהירה תורה עליו דדבר למד מענינו שברשע רע לבריות הכתוב מדבר כו' והא דתניא בכתובות פ"ב אמרו ב"ש לב"ה הרי שהיתה חגרת או סומא היאך יאמר כלה נאה וחסודה והתורה אמרה מדבר שקר תרחק ההיא יש בה רעה לבריות כדברי ב"ש שנראה כגונב דעת הבעל עכ"ל ומבואר דבדבר שאין בו רע לבריות אין בו איסור דאורייתא של שקר.
ועי' מש"כ בביאור על מס' כותים סי' ל' שהבאנו כמה ראיות לדבריו שאין בזה אלא איסור דרבנן מדמצינו בכמה מקומות בגמ' ששינו מפני כל סיבה קלה אלמא שאין בזה איסור דאורייתא וא"כ איזה רעה לבריות יש כאן שיקרא פרשת בכורים ובפרט שאינו קורא אלא מפני הספק ואם אינו בכורים אינו מכוין אלא לקרות פסוקי התורה בעלמא [ולכן קאמר בגמ' רק הלשון מחזי כשיקרא ולא שמשקר ממש].
וי"ל דאמרי' במו"ק כ"ו ב' היוצא בבגד קרוע לפני המת ה"ז גוזל את החיים ואת המתים פירש"י גוזל הכל שמרמה הכל שמראה להן שקרע על המת ומבואר דאם אדם מראה עצמו לפני הבריות כעושה מצות ומעש"ט ומחזיקים אותו עי"ז לצדיק ובאמת הוא שקר שלא עשה המצוה ג"ז נקרא רע לבריות שעי"ז נתחזק בעושה מצות אך אפשר דכאן זה ל"ש כ"כ שהרי באמת ברצונו לעשות המצוה ומספק חייב לעשות כן ואפשר דאין כונת הרא"ש משום מדבר שקר תרחק אלא כשמדבר לפני הקדוש ברוך הוא צריך לדבר באימה וביראה ולא לומר לפניו שקרים והוא בכלל את ה' אלקיך תירא ואפי' דבר שנראה כשקר אין לומר דהוי זלזול במורא שמים וכדאמר בברכות ל"ד א' חברותא כלפי שמיא מי איכא אי לא כיון דעתי' מעיקרא מחינן לי' במרזפתא דנפחא עד דמכוין דעתי' וכתיב אל תבהל על פיך ולבך אל ימהר להוציא דבר לפני האלקים כי האלקים בשמים ואתה על הארץ על כן יהיו דבריך מעטים וכ"ש כאן שאומר לפני הקדוש ברוך הוא בביהמ"ק הנה הבאתי את ראשית פרי האדמה אשר נתת לי וזה שקר שמעולם לא הי' לו קרקע דהוי זלזול בכבוד שמים ועובר על מורא הקדוש ברוך הוא ורשב"ם שכ' דכתיב דובר שקרים לא יכון לנגד עיני י"ל דמודה ג"כ שהוא איסור דאורייתא ולחזק הענין להראות שיש בזה זלזול גדול כתב כן.

עושה חדשות
הודעות: 12836
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ב"ב קעד: / ערכין כג. - בריה שאני וצורבא מרבנן שאני

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אפריל 24, 2019 8:19 pm

קובץ שעורים בבא בתרא אות תרמז -
הערב לאשה בכתובתה ידור הנאה שמא יעשו קנוניא, וקשה דאפילו אם כונתם משום קנוניא מ"מ הא הגט לא מתבטל משום מחשבתם ודברים שבלבם, וכיון דהגט כשר ממילא תגבה הכתובה כדין, ולא דמי לכל קנוניא דהחשש הוא שמא יגבה שלא כדין, וצ"ל דאם כונתם לקנוניא אין הערב חייב דע"מ כן לא נתרצה להיות ערב ואומדנא דמוכח הוא.


וצ"ע לפ"ז למה לת"ח יהיה מותר לעשות קנוניא כה"ג.

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: ב"ב קעד: / ערכין כג. - בריה שאני וצורבא מרבנן שאני

הודעהעל ידי איש טלז » ד' אפריל 24, 2019 10:01 pm

ראה היטב שו"ת הרשב"א ח"ג רצב' שיש חיוב מיוחד של צדקה בקרובים ויליף מהכא

שמואל דוד
הודעות: 6591
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: בבא בתרא סח: - ואת החרוב שאינו מורכב

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' אפריל 25, 2019 7:45 am

לא מצינו גוזמא במספר ״שבעים״ וגם מן הסוגיא בבכורות לכאורה מבואר דאין זה גוזמא.

בברכה המשולשת
הודעות: 14394
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בבא בתרא סח: - ואת החרוב שאינו מורכב

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אפריל 25, 2019 10:23 am

שמואל דוד כתב:לא מצינו גוזמא במספר ״שבעים״ וגם מן הסוגיא בבכורות לכאורה מבואר דאין זה גוזמא.


אלא שהמציאות אינה כן (כמו הרבה מהזמנים בסוגיא שם), וממילא על כורחנו שיש כאן גוזמא ובעיקר כוונה פנימית

תוכן
הודעות: 6353
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

בבא בתרא קל"ג ב' תמיהה בענין עבורי אחסנתא

הודעהעל ידי תוכן » ד' יוני 12, 2019 12:42 pm

הכי תנן במתני': 'הכותב את נכסיו לאחרים והניח את בניו, מה שעשה עשוי אלא אין רוח חכמים נוחה הימנו. רשב"ג אומר, אם לא היו בניו נוהגים כשורה, זכור לטוב'. ואמרינן עלה בגמרא: 'איבעיא להו, מי פליגי רבנן עליה דרשב"ג, או לא כו'. ת"ש, דאמר ליה שמואל לרב יהודה, שיננא, לא תיהוי בי עבורי אחסנתא ואפילו מברא בישא לברא טבא', ובכתובות נ"ג א' אמרינן הטעם: 'דלא ידיעא מאי זרעא נפיק מיניה'. וכן נקטו כל הפוסקים, דרבנן פליגי עליה דרשב"ג שאין לשלול הירושה מבנו אפילו אם אינו הולך בדרך הישר, וזהו טעמא דשמואל. ויש לתמוה מהא דאיתא במדרש קהלת ב' י"ז א': 'ר' מאיר הוה כתבן טב מובחר והוה לעי תלת סלעין כל שבת, והוה אכיל ושתי בחדא, ומתכסי בחדא, ומפרנס אוחרתא לרבנן. אמרין ליה תלמידוי, רבי, בנך מה את עביד עליהון. אמר לון, אין הוון צדיקים כההוא דאמר דוד (תהלים ל"ז כ"ה) ולא ראיתי צדיק נעזב וזרעו מבקש לחם, ואם לאו, מה אני מניח את שלי לאויבי המקום. לא כן אמר שלמה (קהלת ב' י"ח-י"ט): [ושנאתי אני את כל עמלי שאני עמל תחת השמש שאניחנו לאדם שיהיה אחרי.] ומי יודע החכם יהיה או סכל וגו' [וישלט בכל עמלי שעמלתי ושחכמתי תחת השמש גם זה הבל]'. ומבואר דלא רק דר' מאיר לא פליג ובפשטות ר' מאיר היינו רבנן דמתני', דסתם משנה היינו ר' מאיר, אלא פסוק מפורש הוא כרשב"ג. וצ"ע.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: בבא בתרא קל"ג ב' תמיהה בענין עבורי אחסנתא

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יוני 12, 2019 1:26 pm

ירושה על פי התורה צריכה לעבור לבן. וצריך סיבה מיוחדת לשלול את רצון התורה.
בן רשע הוא סיבה מיוחדת כזו. אמנם אם הבן אינו רשע בבירור (כטענת הסוברים דילמא נפיק מיניה זרעא מעליא), הרי שהסיבה נתבטלה.
אדם שמפזר את רכושו לצדקה באופן שוטף בחייו, אינו קשור כלל וכלל לעניין הירושה שציוותה התורה. שהרי לא ציוותה התורה לנהוג בנכסיו כעכברא דשכיב אדינרא כל ימי חייו כדי להורישם לבניו
ולכן אינו מבטל את כוונת התורה, וזה הבסיס.
אבל קשה מדוע שלא ישאיר לבניו (בלי קשר למצוות התורה על ירושה) ועל כך בא מענהו של רבי מאיר.

תוכן
הודעות: 6353
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: בבא בתרא קל"ג ב' תמיהה בענין עבורי אחסנתא

הודעהעל ידי תוכן » ה' יוני 13, 2019 9:53 am

אתה טוען שכל האיסור של עבורי אחסנתא זה בזמן מיתה, משא"כ ר' מאיר שחילק צדקה מחיים אפילו שלא השאיר לבניו, דבר זה מותר לכתחילה. יכול להיות. אבל איך אתה מתרץ את הפסוק, שמשמע ששלמה המלך לא רצה להשאיר את כספו לאחר מיתתו לבן שאינו ראוי.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: בבא בתרא דף עד - 'מי מפר לי'

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' אוגוסט 27, 2020 11:31 am

וְעַכְשָׁו שֶׁנִּשְׁבַּעְתִּי מִי מֵפֵר לִי. וְתֵמַהּ, דְּאַמַּאי אֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מֵפֵר בְּעַצְמוֹ, דְּהָא מַסְּקִינַן בְּמַסֶּכֶת חֲגִיגָה דִּנְדָרִים יֵשׁ לָהֶן הֲפָרָה מִדִּכְתִיב 'אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי בְאַפִּי', וְדָרְשִׁינַן בְּאַפִּי נִשְׁבַּעְתִּי וְחוֹזְרַנִי, אַלְמָא שֶׁהוּא מֵפֵר בְּעַצְמוֹ. (תוספות)
ושמעתי לתרץ, דרבי יהושע (דהוא דדריש בחגיגה 'באפי נשבעתי וחזרתי בי') כרבי אליעזר (דס"ל הכי בפרק חלק), ורבה בר בר חנה וחבריו כרבי עקיבא (דפליג ארבי אליעזר וס"ל דלא הדר ביה קוב"ה משבועתיה). דתניא בפרק חלק:
דּוֹר הַמִּדְבָּר אֵין לָהֶם חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא, שֶׁנֶּאֱמַר: 'בַּמִּדְבָּר הַזֶּה יִתַּמּוּ וְשָׁם יָמֻתוּ'; 'יִתַּמּוּ' בָּעוֹלָם הַזֶּה, 'וְשָׁם יָמֻתוּ' בָּעוֹלָם הַבָּא. וְאוֹמֵר: 'אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי בְאַפִּי אִם יְבֹאוּן אֶל מְנוּחָתִי'. דִּבְרֵי רַבִּי עֲקִיבָא. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר: בָּאִין הֵן לָעוֹלָם הַבָּא, שֶׁנֶּאֱמַר: 'אִסְפוּ לִי חֲסִידָי כֹּרְתֵי בְרִיתִי עֲלֵי זָבַח'; אֶלָּא מָה אֲנִי מְקַיֵּם 'אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי בְאַפִּי'? בְּאַפִּי נִשְׁבַּעְתִּי וְחוֹזְרַנִי בִּי.

מגופת חבית
הודעות: 458
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

רבינו ישמעאל בן חכמון ב''ב דף קנו

הודעהעל ידי מגופת חבית » ג' מאי 24, 2022 5:15 am

קובץ שיטות קמאי מסכת בבא בתרא דף קנו עמוד ב
ומעשה באימן של בני רוכל שהיתה חולה ואמרה תנתן כבינתי לבתי. פירוש, ינתן רדידי לבתי, תרגום [ישעיה ג' כ"ג] והצניפות והרדידים וכיתרא וכבינתא. ובלשון ישמעאל קורין לו רדא [תרגום: בגד עליון]. והיא בשנים עשר מנה מפני שהיתה אותה כבינה מפוארת ביותר, והיו דמיה יקרים כל כך. ומתה וקיימו חכמים את דבריה, ונתנו הכבינה לבת בצואתה בדברים בלבד בלי דבר אחר. אמר להם בני רוכל תקברם אמם, מפני שרשעים היו, לפי שהיו עוברים על דברי חכמים, ולפיכך קיימו חכמים את דבריה ונתנו הכבינה לבת, שמותר הוא לאבד ממונם. אבל הבת לא קנתה הכבינה בצואת אמה קנין גמור.

[רבינו ישמעאל בן חכמון].

היאך מבינים קטע זו, האם פמני שהי' מפואה ויקרה ביותר להכי תיקנו מתנת שכיב מרע, או הכונה שאע''פ שהיו מתנה מרובה אפ''ה תיקנו מתנת שכיב מרע

בברכה המשולשת
הודעות: 14394
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: רבינו ישמעאל בן חכמון ב''ב דף קנו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מאי 24, 2022 7:51 am

הכוונה היא לענות לתמיהה המעשית- איך יכול להיות שהכבינה הייתה כ"כ יקרה.

HaimL
הודעות: 984
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: רבינו ישמעאל בן חכמון ב''ב דף קנו

הודעהעל ידי HaimL » ה' יוני 23, 2022 10:18 pm

מגופת חבית כתב:קובץ שיטות קמאי מסכת בבא בתרא דף קנו עמוד ב

[רבינו ישמעאל בן חכמון].

היאך מבינים קטע זו, האם פמני שהי' מפואה ויקרה ביותר להכי תיקנו מתנת שכיב מרע, או הכונה שאע''פ שהיו מתנה מרובה אפ''ה תיקנו מתנת שכיב מרע


בפשטות, משום שהייתה הכבינה כ"כ יקרה, עד שאין לומר שיש לנו אומדנא, שהאחים מחלו לאחותם, במתנה מועטת, אלא על כרחך מתנת שכ"מ קונה קניין גמור. ולרבי אלעזר אין כלל ראיה, משום דבני רוכל תקברם אמם.

HaimL
הודעות: 984
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: רבינו ישמעאל בן חכמון ב''ב דף קנו

הודעהעל ידי HaimL » ה' יוני 23, 2022 10:35 pm

אבל תימה אחריתי איכא, דרש"י פירש הכא, דקנסו חכמים לקיים מתנתה בלא קניין, משום דרשעים היו. ובגיטין פירש, משום דרשעים היו, לא הוזכרו בבית המדרש, ואין לדקדק מהם את הדין.

ואולי יש לומר דכוונת רש"י ז"ל לרמוז, דבגיטין, דאין שם מקומו, אין לנו לדקדק ממעשה הרשעים, דאינו ראוי, שיוזכרו בביהמ"ד. אבל בב"ב דאיירי בהו במתניתין, יש לנו לדקדק וללמוד ממעשה רב, דעיקר הטעם שקיימו את מתנתה הוא באמת מטעם קנסא.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2562
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: רבינו ישמעאל בן חכמון ב''ב דף קנו

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' יוני 23, 2022 10:59 pm

HaimL כתב:אבל תימה אחריתי איכא, דרש"י פירש הכא, דקנסו חכמים לקיים מתנתה בלא קניין, משום דרשעים היו. ובגיטין פירש, משום דרשעים היו, לא הוזכרו בבית המדרש, ואין לדקדק מהם את הדין.

ואולי יש לומר דכוונת רש"י ז"ל לרמוז, דבגיטין, דאין שם מקומו, אין לנו לדקדק ממעשה הרשעים, דאינו ראוי, שיוזכרו בביהמ"ד. אבל בב"ב דאיירי בהו במתניתין, יש לנו לדקדק וללמוד ממעשה רב, דעיקר הטעם שקיימו את מתנתה הוא באמת מטעם קנסא.

בבא בתרא זה רשב"ם ובגיטין זה רש"י ומה לנו לתרץ סתירה ביניהם, ועוד לכתוב בלשון תימה

HaimL
הודעות: 984
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: רבינו ישמעאל בן חכמון ב''ב דף קנו

הודעהעל ידי HaimL » ו' יוני 24, 2022 12:17 am

אהרן תאומים כתב:
HaimL כתב:

בבא בתרא זה רשב"ם ובגיטין זה רש"י ומה לנו לתרץ סתירה ביניהם, ועוד לכתוב בלשון תימה


כן זה נכון. שכחתי שב"ב מחזקת הבתים ואילך זה הרשב"ם. א"כ, ברשות כבודו, אשכתב.

אבל *תימה* אחריתי איכא, מפני מה נטה רש"י ז"ל לפרש, דלא ככמה ראשונים ז"ל, שפירשו מטעם קנסא, דנראה שהוא פשוט.
דהרי מפורש בגמרא ב"ב שם,

ורבי אליעזר לטעמיה דתנן המקיים קוצים בכרם רבי אליעזר אומר קדש וחכמים אומרים לא קדש אלא דבר שכמוהו מקיימין

א"כ מפורש דלרבנן ל"ה רשעים, ולא תקברם אמם, ואם לא רצה ר"א לדקדק במעשיהם, כדי ללמוד משם את הדין, עכ"פ ה"ל לקבל את עדות חבריו דלטעמייהו ל"ה רשעים, ויש לדקדק בהם כיצד היה דינם, ויקבל מהם עדות על חכמים הראשונים, שקיימו את מתנת שכ"מ של אמם.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2562
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: רבינו ישמעאל בן חכמון ב''ב דף קנו

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' יוני 24, 2022 2:25 am

עיין בסוכת דוד בגיטין כן ראיתי שציין בהערות בפירוש חברותא

עפר תחת רגליכם
הודעות: 55
הצטרף: א' אוגוסט 21, 2016 8:00 am

בבא בתרא כא:

הודעהעל ידי עפר תחת רגליכם » ה' אוקטובר 06, 2022 12:12 pm

לא זכיתי להבין.... תודה למסייעים
אמר רב הונא האי בר מבואה דאוקי ריחיא ואתא בר מבואה חבריה וקמוקי גביה דינא הוא דמעכב עילויה דא"ל קא פסקת ליה לחיותי לימא מסייע ליה מרחיקים מצודת הדג מן הדג כמלא ריצת הדג וכמה אמר רבה בר רב הונא עד פרסה שאני דגים דיהבי סייארא.
רש"י מסביר דברי רב הונא נדחים, "אבל הכא מי שבא אצלי יבוא ומי שבא אצלך יבוא".

לא זכיתי להבין את המהלך. רב הונא אומר שאחד יכול לעכב את חבירו. הגמרא מציעה סיוע מברייתא. הגמרא דחתה את הברייתא כמקור לסיוע ("שאני דגים"). אבל איפה נדחו דברי רב הונא?

עכ''פ
הודעות: 236
הצטרף: ה' מאי 27, 2021 4:45 am
מיקום: כיון שיש לי סינון 'נטפרי' אי אפשר לי להשתתף בדיונים בד"כ. ניתן לפנות אליי בהודעה פרטית (פתוח לי)

Re: בבא בתרא כא:

הודעהעל ידי עכ''פ » א' אוקטובר 09, 2022 4:14 am

איפה כתוב ברש"י שנדחו דברי ר"ה?

מכון חכמי ליטא
הודעות: 425
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: בבא בתרא כא:

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » א' אוקטובר 09, 2022 9:49 am

נטפרי.PNG
נטפרי.PNG (5.8 KiB) נצפה 1966 פעמים

חבל שנטפרי מונע להגדיל תורה ולהאדירה

בעקבי הצאן
הודעות: 25
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 2:55 pm

בבא בתרא לב: - גחין ולחיש

הודעהעל ידי בעקבי הצאן » א' יוני 23, 2024 10:55 pm

בבא בתרא לב:
גחין ולחיש לרבה... ופי' שם הרשב"ם:
"לחיש לרבה - בנחת שלא שמע המערער".
וצ"ב מה רצה הרשב"ם להשמיענו בזה ומה נוגע לעצם הדיון.
ועיין בהמשך בהגהת הב"ח על דברי הגמ' מה לי לשקר אי בעי אמר ליה שטרא מעליא הוי לי וכו' והגיה הב"ח ש"ליה" נמחק
ונראה גם שהרגיש כאן במשהו שהנתבע אינו מעוניין לומר לחבירו וצ"ב
ועיין ברמבם בפט"ו מטוען ונטען כה שפירש שהנתבע טוען זאת לתובע שלא כמו הרשב"ם
ואינני מבין מהו העיקרון הדיני שבא להשמיע הרשב"ם.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 31 אורחים