מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בהערת ר' מרדכי שטרנברג בענין המע"ה

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

בהערת ר' מרדכי שטרנברג בענין המע"ה

הודעהעל ידי תוכן » ב' דצמבר 12, 2022 4:27 pm

אחרי כל מה שכתבו על ר' מרדכי שטרנברג הלכתי להקשיב לשיעוריו, ולא הספקתי להקשיב יותר מדי, אבל מצאתי מקום לדון בהערה נחמדה אחת שהעיר בתחילת דבריו. והוא לענין סברת חז"ל, ומביא דאמרינן בבבא קמא מ"ו ב', דהמוציא מחבירו עליו הראיה סברא הוא ולא בעי קרא. והנה סומכוס פליג, וס"ל דממון המוטל בספק חולקים. וכוונת רמ"ש שגם בסברת חז"ל יש להעמיק חקר, שהרי הנה צד אחד אומר שיש כאן סברא פשוטה והצד שכנגד חולק.

אבל לענ"ד יש לדון הרבה בהערה זו. כי הרי סומכוס מודה היכא דליכא דררא דממונא וא"כ סומכוס מודה לעיקר הסברא דאמרינן המע"ה, וכל מחלקותו היינו דוקא היכא דאיכא דררא דממונא, אי הספק גובר על החזקה. וא"כ מבואר שאין מחלוקת בין סומכוס לחכמים בענין הסברא, אלא בענין איזה צד יש לו יותר משקל, האם המוחזק או הספק.

HaimL
הודעות: 810
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: בהערת ר' מרדכי שטרנברג בענין המע"ה

הודעהעל ידי HaimL » א' דצמבר 18, 2022 5:50 pm

אבל אי ליכא דררא דממונא, אפילו סברא אינו, דאטו יהא כאו"א הולך וטוען על טליתו של חברו ויחלקו. וגוף הסברא הוא דאע"ג דאיכא דררא דממונא, מ"מ דכאיב ליה כאיבא ליזיל לבי אסיא, ולא יטול כלום בלא ראיה, וסומכוס פליג על גוף הסברא, דמאן דאית ליה דררא דממונא לא בעי למיזל לבי אסיא, דהתם קאי. ולא זכיתי להבין את תמיהת הגאון הנזכר, ולא את התמיהה על תמיהתו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בהערת ר' מרדכי שטרנברג בענין המע"ה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' דצמבר 19, 2022 10:05 am

הערה צדדית:
למרות שלכאורה זוהי סברא פשוטה וכו', אבל בפועל בימינו בתי המשפט (וכמדומני שגם חלק מבתי הדין) לא מתנהגים בשיטתה, אלא מחייבים לפעמים אפילו בתביעה ריקנית ללא כל ראיה, ובפרט בתביעות בעניני צניעות...

לעולם יהיה אדם
הודעות: 815
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 11:30 pm

Re: בהערת ר' מרדכי שטרנברג בענין המע"ה

הודעהעל ידי לעולם יהיה אדם » ג' דצמבר 20, 2022 1:04 pm

לא, הם סוברים שבעניינים אלו אין זו תביעה ריקנית, כיון שאדם אינו מעיז בעניינים אלו, וגם מכיוון שהתובע ממיט קלון על עצמו.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 119 אורחים

cron