עמוד 1 מתוך 1

מסכת סוטה - דיוקים ורמזים בפירש"י

פורסם: ב' מרץ 27, 2023 6:54 pm
על ידי אהרן תאומים
ג.
רש"י ד"ה ויקנא ה' לארצו. התרה בילק וחסיל וגזם שלא ישחיתו עוד את ארצו דבשילוח גובאי משתעי פרשה לעיל לארצו על ארצו כמו וישאלו אנשי המקום לאשתו (בראשית כו) על אשתו האתם תריבון לבעל (שופטים ו):
כמדומני שיש עוד הרבה כעין זה ל כמו על, אבל רש"י נקט שתי אלו דווקא הראשון שהוא בעניין סוטה ממש ששואלים על אשת איש אשת אברהם אבינו ע"ה, והשני ידוע ההקבלה בין מעמד הר סיני ומעשה העגל נרדי נתן ריחו וכו' והשקאה משה רבינו את העם אח"כ וזה גם אחד מן הטעמים ללימוד מסכת סוטה בימי הספירה שהשנה זכינו בדף היומי שרובה דרובה של המסכתא נלמדת בימים אלו.
אשמח לקבל מ"מ לעוד מקומות שרש"י מפרש ל' כמו על, או בכלל מקומות כאלו שמתפרשים כך

Re: מסכת סוטה - דיוקים ורמזים בפירש"י

פורסם: ה' מרץ 30, 2023 5:23 pm
על ידי שמואל דוד
ב.

רש״י ד״ה יזיר עצמו מן היין - שהיין מביא לידי קלות ראש והוא גרם לה. יש להוסיף דברי רש״י כתובות סה. שיין מרגילה לתאות תשמיש.

Re: מסכת סוטה - דיוקים ורמזים בפירש"י

פורסם: ה' מרץ 30, 2023 5:33 pm
על ידי אהרן תאומים
כאן כתבתי על רש"י ד"ה בקלקולה. בניוולה ובבשתה שמנוולין אותה כדקתני מתני' (לקמן דף ז:) קושר חבל למעלה מדדיה: מדוע נקט האחרון
https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=31360

Re: מסכת סוטה - דיוקים ורמזים בפירש"י

פורסם: ו' אפריל 14, 2023 6:24 am
על ידי טור תלגא
ט:

לפיכך נתקעו בו ג' שבטים שנאמר ויקח שלשה שבטים בכפו ויתקעם בלב אבשלום.
ובהגהות הב"ח ויקח יואב שלשה שבטים.

צ"ע בפסוק אין כתיב יואב.

Re: מסכת סוטה - דיוקים ורמזים בפירש"י

פורסם: ו' אפריל 14, 2023 7:19 am
על ידי י. אברהם
אפשר להבין עפ"י דברי הגרד"צ הילמן בישורון חלק כד "לדרכם של חז"ל בהבאת מקראות"
שם הביא בין השאר את דברי הגאון ר"א מגריידיץ:

גריידיץ.PNG
גריידיץ.PNG (58.94 KiB) נצפה 2367 פעמים

Re: מסכת סוטה - דיוקים ורמזים בפירש"י

פורסם: ו' אפריל 14, 2023 10:25 pm
על ידי טור תלגא
הגמרא כאן לא הוסיפה כלום, וצ"ע על הב"ח שהוסיף.

Re: מסכת סוטה - דיוקים ורמזים בפירש"י

פורסם: ש' אפריל 15, 2023 1:48 am
על ידי טור תלגא
קבלתי באישי:
כן הקשה במשברי ים https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... 28&hilite=

משברי ים.png
משברי ים.png (126.38 KiB) נצפה 2327 פעמים

Re: מסכת סוטה - דיוקים ורמזים בפירש"י

פורסם: ש' אפריל 15, 2023 10:53 pm
על ידי י. אברהם
הב"ח רק רשם בצד הגמ' שלו תיבת יואב, ושפיר ניתן לומר שהוא בדרך פירוש (וכמו שעשו בשוטנשטיין בסוגריים).

מספר משברי ים לא נוסף כלום. רק שהרב טור טלגא כתב בדרך צ"ע, והנ"ל כתב על הב"ח שקלקל...

Re: מסכת סוטה - דיוקים ורמזים בפירש"י

פורסם: ש' אפריל 15, 2023 11:04 pm
על ידי מה שנכון נכון
בעין יעקב דפו"ר נוסף 'יואב' (ובעוד מקורות, ראה דק"ס ופרידברג), וכנר' כוונת הב"ח להגיה עפ"ז.

Re: מסכת סוטה - דיוקים ורמזים בפירש"י

פורסם: א' אפריל 16, 2023 7:14 pm
על ידי חלא בר חמרא
וידוע ליודעים שרוב הגהות הב"ח אינם מסברא אלא שציין על הגמרא שלו את נוסח כתבי היד המדוייקים
[ומפורש כן לגבי הגהתו על הרי"ף ב"מ ל"ו, שבחיבורו לחו"מ סו"ס רצ"א כתב להדיא שכן איתא באלפסי ישן.
וכן מוכח בדוכתי טובא]

Re: מסכת סוטה - דיוקים ורמזים בפירש"י

פורסם: ג' אפריל 18, 2023 6:59 am
על ידי אהרן תאומים
דף יד.
בכנפי השכינה. בכנף לבוש הודו:
הלימוד ברש"י זה שמסבר את אזנינו שכנפי השכינה אינם דימוי לכנפיים ככנפי מלאכים ככנפי עופות, אלא כנף בגד לבוש הוד, ומהתבוננות זו ניסיתי להבין האם הגירסאות השונות בקל מלא רחמים תחת כנפי על כנפי קשורים אולי לשני דרכים לפרש את הדימוי כנפי השכינה, והנה לשון הגמרא כאן הוא לא "על כנפי" ולא "תחת כנפי" אלא "בכנפי", ואולי באמת ראוי יותר לנסח בתפילת קל מלא רחמים - המצא מנוחה נכונה בכנפי השכינה, וזה גם מתחבר להמשך התפילה יסתירם בסתר כנפיו.

Re: מסכת סוטה - דיוקים ורמזים בפירש"י

פורסם: ג' אפריל 18, 2023 8:18 am
על ידי מכון חכמי ליטא
אהרן תאומים כתב:ואולי באמת ראוי יותר לנסח בתפילת קל מלא רחמים - המצא מנוחה נכונה בכנפי השכינה

ככה לשנות מסברא נוסח התפילה המסורה לנו מדור דור!

Re: מסכת סוטה - דיוקים ורמזים בפירש"י

פורסם: ג' אפריל 18, 2023 4:15 pm
על ידי אהרן תאומים
חס ושלום!!!!
זאת הייתה בנימת שאילה וסליחה אם הובן כך

Re: מסכת סוטה - דיוקים ורמזים בפירש"י

פורסם: ד' אפריל 19, 2023 5:59 am
על ידי דף של ספינה
אהרן תאומים כתב:דף יד.
בכנפי השכינה. בכנף לבוש הודו:
הלימוד ברש"י זה שמסבר את אזנינו שכנפי השכינה אינם דימוי לכנפיים ככנפי מלאכים ככנפי עופות, אלא כנף בגד לבוש הוד, ומהתבוננות זו ניסיתי להבין האם הגירסאות השונות בקל מלא רחמים תחת כנפי על כנפי קשורים אולי לשני דרכים לפרש את הדימוי כנפי השכינה, והנה לשון הגמרא כאן הוא לא "על כנפי" ולא "תחת כנפי" אלא "בכנפי", ואולי באמת ראוי יותר לנסח בתפילת קל מלא רחמים - המצא מנוחה נכונה בכנפי השכינה, וזה גם מתחבר להמשך התפילה יסתירם בסתר כנפיו.

בחסדי דוד (פרדו) כתב שמכאן שהיה לרש״י רוח הקודש…

Re: מסכת סוטה - דיוקים ורמזים בפירש"י

פורסם: ד' אפריל 19, 2023 6:11 am
על ידי אהרן תאומים
דף יד:
רש"י ד"ה
רבי פוסל. [במנחות] ובמסכת סוכה יליף טעמא בפרק החליל (דף נ:):

ויש לדייק מדוע רש"י הכניס את התיבות "יליף טעמא" בין שם המסכת לשם הפרק ולא כהרגילות, כפי שאפשר לראות למשל (בדף טו.) פעמיים - חטאתו ואשמו של מצורע. איתרבו בהדיא לנסכים במסכת מנחות בפרק שתי מדות (דף צא.): על שבעה דברים נגעים באין. ומפרש להו בערכין בפרק יש בערכין (דף טז.):
ואפשר לומר שרש"י רמז בכך שמהות הטעם קשורה לחליל - אבובא דמשה.

Re: מסכת סוטה - דיוקים ורמזים בפירש"י

פורסם: ד' אפריל 19, 2023 6:21 am
על ידי אהרן תאומים
דף טו.
רש"י ד"ה
קרב הקומץ למר כדאית ליה וכו'. קרב הקומץ דקתני דמתיר שירים באכילה מאימת חשיב קריבה להתיר שירים לרבי יוחנן כדאית ליה משתיצת האור ברובו ולרבי חנינא משתשלוט בו ואפילו מעט:

מה רש"י מוסיף על דברי הגמרא
קרב הקומץ למר כדאית ליה ולמר כדאית ליה דאיתמר הקומץ מאימתי מתיר שיריים באכילה רבי חנינא אמר משתשלוט בו האור רבי יוחנן אמר משתיצת האור ברובו:
וכן מדוע רש"י הפך את הסדר מן הגמרא והקדים את רבי יוחנן לרבי חנינא, יש לציין שרב חנינא סתם לכאורה הוא תלמידו של רבי יוחנן ועל פי זה צריך להבין מדוע בגמרא הסדר הפוך וכן במנחות כו:, ואם נאמר שהוא רבי חנינא בר חמא המוקדם לרבי יוחנן נשאר להבין מדוע רש"י הפך. וצריך לבדוק הגירסאות היטב האם רב חנינא או רבי חנינא

Re: מסכת סוטה - דיוקים ורמזים בפירש"י

פורסם: ה' אפריל 20, 2023 6:59 am
על ידי אהרן תאומים
דף טו.
גמרא
תניא אמר להן רבן גמליאל לחכמים סופרים הניחו לי ואדרשנה כמין חומר דשמעיה לר' מאיר דקאמר היא האכילתו מעדני עולם לפיכך קרבנה מאכל בהמה א''ל התינח עשירה עניה מאי איכא למימר אלא כשם שמעשיה מעשה בהמה כך קרבנה מאכל בהמה

רש"י
חומר. בוטו''ן בלע''ז והוא של זהב וחותמים בו שני צוארי חלוק לנוי:

במסכת קידושין כב:
גמרא
רבן יוחנן בן זכאי היה דורש את המקרא הזה כמין חומר מה נשתנה אזן מכל אברים שבגוף אמר הקב''ה אזן ששמעה קולי על הר סיני בשעה שאמרתי {ויקרא כה-נה} כי לי בני ישראל עבדים ולא עבדים לעבדים והלך זה וקנה אדון לעצמו ירצע ור''ש ב''ר היה דורש את המקרא הזה כמין חומר מה נשתנה דלת ומזוזה מכל כלים שבבית אמר הקב''ה דלת ומזוזה שהיו עדים במצרים בשעה שפסחתי על המשקוף ועל שתי המזוזות ואמרתי כי לי בני ישראל עבדים ולא עבדים לעבדים והוצאתים מעבדות לחירות והלך זה וקנה אדון לעצמו ירצע בפניהם

רש"י
חומר. צרור המרגליות וצרור הבושם תלוי בצואר לתכשיט:

במסכת שבת סב.
מאי כוליאר א''ר מכבנתא כובלת אמר רב חומרתא דפילון וכן אמר רב אסי חומרתא דפילון ת''ר לא תצא בכובלת ואם יצתה חייבת חטאת דברי ר''מ וחכמים אומרים לא תצא ואם יצתה פטורה

רש"י
חומרתא דפילון. קשר שקשור בו סם ששמו פילון וריחו ערב ובלע''ז בלסמ''ו ואשה שריחה רע טוענתו עליה:

במסכת גיטין סט:
גמרא לרושחתא ליתי אקיקא ואילווא ואספירכא ומרתכא וחומרתא דפילון ושיאפא דחמימתא ונינקט בשחקי דכיתנא בקייטא ודעמר גופנא בסיתוא ואי לא לישתי שיכרא מרקא

רש"י
חומרתא דפילון. בוטו"ן שהנשים תולות בצואריהן של זהב או של כסף ונותן בו שמן שמעורב בו מין בושם ששמו פילון ודומה לעלי גפנים כדתניא בת''כ שלא יערב קימוס במר מי גלובקיא בשמן עלי גפנים בפילון:

והנה נתבונן בנקודות שרש"י הדגיש בכל מקום המשלימים את הפשט ברבדים נוספים:
במסכת סוטה רש"י אינו מסביר מה ממלאים בבוטו"ן בחבק זה, אלא ממה הוא עשוי, "מזהב" (ולא הביא את האפשרות מכסף כבגיטין) וכן נ=מה בדיוק הוא מחבר את "שני" חלקי החלוק בצוואר, וזה בהחלט מתחבר לסוטה המתקשטת ולמה שרש"י עצמו הזכיר בדף ז: וקטליאות. תכשיט הוא כמין חצי עיגול פתוח וסוגרת בו את חלוקה ומקיף את גרונה מן הצדדין:, וכן כתב מטרת התכשיט "לנוי" וזה הוא רצון הסוטה להתיפות כפי שנאמר בגמרא,
ובתוספת טעם שכידוע ענין הסוטה הוא גם כמעשה חטא עגל הזהב אחר קבלת "שני" לוחות הברית, וכפי שהוזכר כבר בטעם לימוד מסכת זו בימי הספירה.
במסכת קידושין אמרו את ביטוי זה "כמין חומר" שני חכמים ולפיכך דימה רש"י לשני דברים צרור מרגליות או צרור בושם וכתב רק שזה לתכשיט ולא ממה זה עשוי "זהב", ומובן שלא הזכיר זהב כי הרי מדובר שם על אזן ששמעה "בהר סיני" מדובר על מן תורה על כן לא הזכיר זהב מזכרת עוון אבל דימה לשני דברים, את תוכן דבריהם, וראשונה כתב צרור מרגליות, על שם המוזכר במסכת קידושין דף לט: ואיכא דאמרי לישנא דחוצפית המתורגמן חזא דהוה גריר ליה דבר אחר אמר פה שהפיק מרגליות ילחך עפר, והדימוי צרור הבושם ושוב הרי מדובר כאן על הדיברה שדיבר הקב"ה לא יהיה לך, וכדאיתא בשבת פח: וא''ר יהושע בן לוי מאי דכתיב {שיר השירים ה-יג} לחייו כערוגת הבושם כל דיבור ודיבור שיצא מפי הקב''ה נתמלא כל העולם כולו בשמים וכו', גם הלשון שרש"י נקט רק כאן "צרור" (ולא בשאר מקומות) נראה כמזכרת לדבריו על הפסוק בשיר השירים (א י"ג) צְר֨וֹר הַמֹּ֤ר ׀ דּוֹדִי֙ לִ֔י בֵּ֥ין שָׁדַ֖י יָלִֽין: וכך מפרש רש"י צרור המור דודי לי - דודי נעשה כמי שיש לו צרור המור בחיקו , ואומר: הרי ליך צרור זה שיתן ריח טוב מן הראשון שאיבדת. כך הקדוש ברוך הוא נתרצה לישראל על מעשה העגל , ומצא להם כפרה לעונם ואמר: התנדבו המשכן , ויבא זהב המשכן ויכפר על זהב העגל (ראה ספ"ד א). בין שדי ילין - אף על פי שמעלתי בו אמר לשכון שם , [בין שדי] - בין שני בדי ארון.
במסכת שבת מפרש רש"י רק את התוכן ששמים בחומרתא, ולא פירש שעשוי מזהב או כסף, ולא הזכיר בלשון "בושם" אלא בלשון "סם" כמו סם מרפא, כי העיקר לפרש את המטרה שהוא להעביר ריח רע באישה זו דווקא, ועל כן חולקים בגמרא האם זה יכול להיחשב כתכשיט,
במסכת גיטיןפירט רש"י בהרחבה ממה עשוי החומרתא זהב או כסף וכן מה הוא הפילון שדומה לעלי גפנים, והסיבה שכאן מדובר על רפואה ממש על כן כותב שהוא "שמן" וברפואה זו משתמשים גם בפסולת "כסף" וגם "בצמר גפן" ועל כן הזכיר בסמיכות כסף וגפן , ומאחר שאנחנו במסכת גיטין, פירט מעוד סיבה את סוגי התכשיטין וענין סוג הבשם והשמן, וכפי שלמדנו במסכת כתובות דף סו:
החתן מקבל עליו עשרה דינר לקופה: מאי קופה אמר רב אשי קופה של בשמים ואמר רב אשי לא נאמרו דברים הללו אלא בירושלים בעי רב אשי במנה הנישום או במנה המתקבל את''ל מנה המתקבל יום ראשון או כל יום ויום את''ל כל יום ויום שבת ראשונה או כל שבת ושבת את''ל כל שבת ושבת חדש ראשון או כל חדש וחדש את''ל כל חדש וחדש שנה ראשונה או כל שנה ושנה תיקו א''ר יהודה אמר רב מעשה בבתו של נקדימון בן גוריון שפסקו לה חכמים ארבע מאות זהובים לקופה של בשמים לבו ביום אמרה להם כך תפסקו לבנותיכם וענו אחריה אמן
ומי שיקפיד בכך לא יגיע לידי גט וכפי היכולת בתכשיטי כסף או זהב ובשמים שונים,
ובנותן טעם שהאריך רש"י להביא גם מקור מתורת כהנים לדמיון בין פילון לעלי גפנים, (מקור נוסף נמצא בקהלת רבה ו' א.א) חביבות תורת כהנים על רש"י זה דבר ידוע ובפרט במסכת גיטין שמסופר בו על חורבן בית המקדש הכיסופים של רש"י לבנינה מתבטאת בהבאת מקור מתורת כהנים, (ויקרא כב) [ז]
או מה אלו ואלו מיוחדים – דברים שאפשר לדעתן; דברים שאי אפשר לדעתן – כגון המערב מים ביין, מי גלוביא בשמן, מי מעיין בדבש, חלב חמור בקטב (ס"א קטף), קימוס במור, חול בפול, עלי גפנים בפילון – מנין? תלמוד לומר "עַל שָׁקֶר" – על כל דבר שיש שקר.
והנה כל רפואות אלו שבגמרא למדו מן השדים, ותחילת הענין בשלמה המלך הבנה את בית המקדש ומבקש את האשמדאי, ובסוגיא המקבילה הנמצא במסכת סנהדרין (בפרק חלק) מוזכר שם שהשדים משקרים.

Re: מסכת סוטה - דיוקים ורמזים בפירש"י

פורסם: ה' אפריל 20, 2023 7:25 am
על ידי אהרן תאומים
דף טז.
רש"י
התורה אמרה בעפר. לענין כסוי הדם ולא הכשיר דבר אחר:
התורה אמרה ספר. לענין גט כריתות:
התורה אמרה תער. לא יעבור על ראשו בנזיר:
ואע''ג דבכולהו קראי דרשי' בשחיטת חולין (דף פח:) ובגיטין (דף כא:) ובנזיר (דף לט:)
ובמסכת קידושין ירושלמי מצאתי משנה זו דר' ישמעאל ואין תער מן השלשה אלא מרצע והכי תניא התם התורה אמרה ספר והלכה בכל דבר התלוש התורה אמרה עפר והלכה בכל דבר המגדל צמחים התורה אמרה מרצע והלכה אמרה אפי' סול וסירה והוא נראה בעיני מאד דהך דתער מוספת הוא:

רש"י שינה מהסדד המובא בגמרא שהוא לפי סדר הפסוקים כיסוי הדם בויקרא, גילוח תער לנזיר בבמדבר, ספר כריתות גט בדברים, ורש"י סידרם כיסוי דם, גט, נזיר, וכן המשיך רש"י וסידר את מקורם במסכתות הש"ס לפי סדר זה ולא כסדר הש"ס, והנראה מפני ששני הדברים הראשונים כיסוי דם וגט נמצאים גם בירושלמי ובסדר זה, והנוסף בירושלמי הוא מרצע, ויתכן שהירושלמי סידר בסדר זה - דם (ויקרא יז יג), גיטין (דברים כד א), ומרצע אחרון שנמצא בשני מקומות (שמות כא ו, דברים טו יז)
ואולי בנו"ט לסדר כאן, ראשון כיסוי הדם כי הוא עיקר הדומה בין עפר לאפר בהשקאת הסוטה על ידי הכהן, ואח"כ גט כי הרי מצא בא ערות דבר וצריך לגרשה ובוודאי אם לא רוצה לשתות וזה הבעל, ואח"כ נזיר כי הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין וזה על כולם.

Re: מסכת סוטה - דיוקים ורמזים בפירש"י

פורסם: ה' אפריל 20, 2023 12:52 pm
על ידי מכון חכמי ליטא
עד מתי יעקם עלינו את הכתובים! עד מתי יעייל פילא בקופא דמחטא!

Re: מסכת סוטה - דיוקים ורמזים בפירש"י

פורסם: ה' אפריל 20, 2023 12:59 pm
על ידי דרומי
מה בדיוק הבעיה?

הכותרת 'דיוקים ורמזים' מלמדת שאשכול זה לא מיועד למחפשי פשט אלא למי שמחפשים דיוקים 'קטנים' ואוהבים זאת

Re: מסכת סוטה - דיוקים ורמזים בפירש"י

פורסם: ה' אפריל 20, 2023 1:12 pm
על ידי מכון חכמי ליטא
דיוקים קטנים לא קשו ר בכלל למה שכתבתי

Re: מסכת סוטה - דיוקים ורמזים בפירש"י

פורסם: ה' אפריל 20, 2023 6:16 pm
על ידי אהרן תאומים
עכשיו כבר הנך מגביל ל"דיוקים קטנים" כלשונך, ומי שמך לבעה"ב על דרכי לימוד התורה ורמזיה, וכפי שענה לך דרומי הכניסה לאשכול זה ובכלל הטירחא לקרוא את דברי איננה חובה אלא זכות ובחירה חופשית, ואגב אני מעלה שיעור שנתתי בחוה"מ בבית המדרש ראדמסק אולי תבין מתוך הדברים את השיטה.
ולגבי דרומי שענה חילוק בין "פשט" לרמז, הלה הן הן הדברין ולכך הארכתי שהדימויים וההקבלות והנימין הדקים, אלו עצמן נקראים "כמין חומר" וזה מופרד מדרשות בפשט, וזה הפשט במילים "כמין חומר" דוק ותשכח.

Re: מסכת סוטה - דיוקים ורמזים בפירש"י

פורסם: א' אפריל 30, 2023 7:51 am
על ידי שמואל דוד
סוטה לב.

רש״י ד״ה ברכות וקללות שאמרן יהושע וישראל בהר גריזים והר עיבל

לכאורה תמוה מש״כ רש״י שיהושע וישראל אמרו הברכות והקללות, הא לויים אמרן ועיין רש״י ד״ה הפכו - הלוים פניהם כלפי הר גריזים ופתחו בברכה כל הארורים היו אומרים תחלה בלשון ברכה, וצ״ע.

Re: מסכת סוטה - דיוקים ורמזים בפירש"י

פורסם: א' אפריל 30, 2023 5:17 pm
על ידי אהרן תאומים
שמואל דוד כתב:סוטה לב.

רש״י ד״ה ברכות וקללות שאמרן יהושע וישראל בהר גריזים והר עיבל

לכאורה תמוה מש״כ רש״י שיהושע וישראל אמרו הברכות והקללות, הא לויים אמרן ועיין רש״י ד״ה הפכו - הלוים פניהם כלפי הר גריזים ופתחו בברכה כל הארורים היו אומרים תחלה בלשון ברכה, וצ״ע.

ראה ביהושע שיהושע עצמו קרא וְאַחֲרֵי־כֵ֗ן קָרָא֙ אֶת־כׇּל־דִּבְרֵ֣י הַתּוֹרָ֔ה הַבְּרָכָ֖ה וְהַקְּלָלָ֑ה כְּכׇל־הַכָּת֖וּב בְּסֵ֥פֶר הַתּוֹרָֽה׃ (מצודת דוד) קרא. יהושע היה הקורא, כמו שכתוב במקרא שלאחריו:

Re: מסכת סוטה - דיוקים ורמזים בפירש"י

פורסם: ב' מאי 01, 2023 6:21 pm
על ידי שמואל דוד
יישר כח. וישראל?

Re: מסכת סוטה - דיוקים ורמזים בפירש"י

פורסם: ב' מאי 01, 2023 6:45 pm
על ידי אהרן תאומים
כשעונים אמן

Re: מסכת סוטה - דיוקים ורמזים בפירש"י

פורסם: ב' מאי 01, 2023 11:05 pm
על ידי שמואל דוד
עדיין אינו מובן מדוע לא כתב רש״י ״לויים״ כפשוטו ונקט יהושע וישראל

Re: מסכת סוטה - דיוקים ורמזים בפירש"י

פורסם: ב' מאי 08, 2023 4:29 pm
על ידי שמואל דוד
סוטה מ.

בזמן ששליח צבור אומר מודים העם מה הם אומרים אמר רב מודים אנחנו לך ה' אלהינו על שאנו מודים לך ושמואל אמר אלהי כל בשר על שאנו מודים לך רבי סימאי אומר יוצרנו יוצר בראשית על שאנו מודים לך נהרדעי אמרי משמיה דרבי סימאי ברכות והודאות לשמך הגדול על שהחייתנו וקיימתנו על שאנו מודים לך רב אחא בר יעקב מסיים בה הכי כן תחיינו ותחננו ותקבצנו ותאסוף גליותינו לחצרות קדשך לשמור חוקיך ולעשות רצונך בלבב שלם על שאנו מודים לך

רש״י ד״ה רבי סימאי - מוסיף הוא וכן כולם מוסיפין הן על הראשונים

לכאורה הול״ל כן אצל שמואל שהוסיף על דברי רב. ואולי כוונתו שרב ושמואל חולקים באמת משא״כ מרבי סימאי ואילך מוסיפים.