מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מיהו "רבינו שלמה ב"ר מאיר" המובא בפירש"י?

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
ספרים וועלט
הודעות: 1225
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

מיהו "רבינו שלמה ב"ר מאיר" המובא בפירש"י?

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ב' ינואר 29, 2024 5:33 am

ברש"י מסכת חולין דף קטז עמוד ב ד"ה הרי זו
הרי זו אסורה - וחלב הנמצא קרוש בעור הקבה שמולחין אותה בעורה בין שנותנין עמו חלב אחר ובין שמולחין אותה עמה נראה בעיני איסור גמור כבשר בחלב ממש לאסור הגבינה איסור גמור ואין בידי כח להתיר ויש מתירין אותו ומביאין ראיה מדגים שעלו בקערה שפסקנו (לעיל /חולין/ דף קיא:) שמותר לאוכלן בכותח משום דהוה ליה נותן טעם בר נותן טעם שחלב הקבה לא נאסר אלא משום נתינת טעם וכי הדר יהיב טעמא בגבינה הוה ליה נותן טעם בר נותן טעם ורחוקות זו מזו כרחוק מזרח ממערב מהאי טעמא דדגים שעלו בקערה אף על פי שבלעו את טעמה עדיין היתר גמור הן לאוכלן וכשבא לאוכלן בכותח למה אתה אוסר עליו מפני טעם בשר שלה ההוא טעם בשר לאו טעם הוא שהרי לא בא מן הממש אלא מנ"ט אחר אבל חלב הנמלח בבשר משנתנו טעם זה בזה נעשו שניהם איסור כדקיימא לן (לעיל /חולין/ דף קח) חתיכה עצמה נעשית נבלה וכל טעם היוצא עוד מן החלב בין טעם חלב שבו בין טעם בשר שבו הכל אסור לפי שכולה נבלה וכשמתערב חלב זה עם חלב הגבינות הוה ליה מין במינו חלב נבלה בחלב היתר וכבר פסקנו חתיכה עצמה נעשית נבלה ואוסרת כל החתיכות כולן ולא אמרינן נותן טעם בר נותן טעם הוא מפני שאף טעם חלב שבו שהיה מתחלה נעשה כולו נבלה וכן הלכה כרב וגם פסקנו בפסחים (דף כט:) הלכה דמין במינו בכל שהוא ואני הייתי נוהג היתר עד הנה ובלבד שלא יתנו בה חלב אחר וטועה הייתי בכך שהייתי סבור כדאמרינן בע"ז (דף כט:) גבי קבת עולה כהן שדעתו יפה שורפה חיה שמע מינה פירשא בעלמא היא ולא מיתסרא ולא היא חלב גמור הוא מדתנא במתניתין כשרה שינקה מן הטרפה קבתה אסורה שמע מינה חלב הוא ותניא נמי קבה שבשלה בחלבה אסורה וקבת עולה דשריא משום דלאו גופה היא אלא שינקתו מאמו והוה ליה כנוס במעיה כנתון בקערה ומותר כדתניא טרפה שינקה מן הכשרה קבתה מותרת מפני שכנוס במעיה ודמייתי ראיה במסכת ע"ז מינה דאיסורי הנאה שרי פירשייהו וגבי עגלי עבודת כוכבים דאסור פירשייהו מדקתני קבת עגלי עבודת כוכבים אסירא לאו משום דקבה פירשא חשיב לה לענין עיכול דתיהוי כפירשא למפקע שם חלב מינה אלא הכי מייתי ראייה מינה מדאסר קבת עבודת כוכבים ש"מ פירשא אסור דהא קבתה נמי לאו גופה היא ומיתסר משום דניחא ליה בנפח כשהבהמה נראת שמנה ויפה לעבודה זרה וה"ה לשאר הפרש ומדשרי לה גבי עולה ש"מ לא מיתסר אלא גופה אבל פירשא שרי כי האי גוונא דאין קדושה חלה אלא על הראוי ממנה למזבח מידי דהוי אעור של עולה שהוא מתחלק לכהנים כן מצאתי בנימוקי רבינו שלמה ברבי מאיר.

האם זו תשובה של נכד רש"י שהגיעה לתוך פירש"י או היה ראשון אחר קדום לרש"י באותו שם?

ספרים וועלט
הודעות: 1225
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: מיהו "רבינו שלמה ב"ר מאיר" המובא בפירש"י?

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ב' ינואר 29, 2024 5:36 am

עכשיו מצאתי:

שו"ת הרי"ד - הערות סימן ג
גם בהמכריע כתוב: רבי שלמה ב"ר שמעון, אולם לא ידוע חכם בדורות ההם בשם זה, אכן בספר שבלי הלקט ח"ב (הסגלה, עמוד נו) מעתיק לשון המכריע לנכון: ר' שלמה ב"ר שמשון, והוא רבינו ששון /שמשון/ תלמידו של רבינו יעקב בר יקר, וחבירו של ר' יצחק הלוי רבותיו של רש"י (מבוא להראבי"ה עמוד תז), - לשון כל התשובה העתיק רש"י בפירושו חולין שם, וכל הראשונים אחריו העתיקו את זה בשם רש"י, ולפנינו ברש"י שם בסוף הדיבור כתוב: כן מצאתי בנימוקי רבינו שלמה ברבי מאיר, וצ"ל כמו שהוא לפנינו בשבלי הלקט, ובגמרא דפוס שונצינו ליתא סיום זה ברש"י שם.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 129 אורחים