מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שבת קלב ע"ב - מקור חדש לרמב"ם על מילה בצרעת ע"פ כת"י

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

שבת קלב ע"ב - מקור חדש לרמב"ם על מילה בצרעת ע"פ כת"י

הודעהעל ידי אליהוא » ה' יוני 07, 2012 7:50 pm

א. בגמ' שבת קלב ע"ב אמר רבא דס"ד דמילה דוחה צרעת משום דעדל"ת הוא, הדר קאמר האי עשה ולא תעשה הוא, [ופרש"י ותוס' ד'השמר' לאו ו'לעשות' עשה], ת"ל בשר ואע"פ שיש שם בהרת. ומבואר דממעטינן צרעת במילה מקרא דביום השמיני ימול בשר אף דעדל"ת ועשה הוא.
ב. אמנם ברמב"ם הל' טומאת צרעת פ"י ה"ה כ' מי שהיתה בהרת בערלתו ימול ואף על פי שהיא מילה שלא בזמנה שמצות עשה דוחה את לא תעשה בכל מקום. וכ"כ בהלכות מילה פ"א ה"ט עי"ש. וכבר השיג עליו בערוגת הבושם [לרבו של האו"ז] ח"ג סי' ס"ט.
וכן סתימת הגמ' בכ"מ עי' בשבת שם בהמשך הדברים, וכן בביצה ח' ע"ב ובכתובות מ' ע"א, דמילה בצרעת עשה דוחה ל"ת הוא. [ועי' בתשו' הרי"ד סי' שכתב דהוא ט"ס בגמ' וצ"ע].
ג. ועי' במל"מ שכתב דבהמשך הגמ' לרב אשי ילפינן מלעשות דשרי באינו מתכוין, ופליג ע"ד רבא וס"ל דאין עשה בקציצת בהרת. [ועי' בעונג יו"ט מה שתמה בדבריו].
ד. אמנם עי' בפי' רב ניסים גאון על אתר [נד' בד' קל"ד ע"ב] שכתב "ומצאנו כתוב בו בשר ערלתו להודיענו שהמילה דוחה את הצרעת דאתי עשה ודוחה לא תעשה והוצרכנו שיבאר לנו ענין זה להסיר מדעתינו מה שהיה עולה עליו שהיינו סוברים וכו' שהוא עשה לא תעשה ואין עדל"ת ועשה, והודיענו שהוא ל"ת בלבד. וכן מבואר בהלכות גדולות סימן ח' "תניא (ויקרא יב, ג) בשר ערלתו, ואף על פי שיש שם בהרת יקוץ, מאי טעמא, דאתי עשה דחי את לא תעשה".

וראה זה חדש שמצאתי בשני כתבי יד -
אוקספורד
כן דוחה את העבודה ועבודה דוחה את השבת ת'ל בשר מ"ט דאתי עשה ודחי את לא תעשה ומאי או אינו דקאמ' הדר אמר אימר דאמרי' דאתי עשה ודחי את לא תעשה לא תעשה גרידה אבל האי דילמ' עשה ולא תעשה הוא ומה אני מקיים ימול בשר ערלתו בזמן שאין שם בהרת ת"ל בשר ואע"פ שיש שם בהרת תינח גדול דכתי' ביה בשר קטון כתי' ביה בשר בינוני מנא לן אמ' אביי אתיא מביניא מגדול לא .
כת"י פטרבורג
דוחה את העבודה ועבודה דוחה את הש 'תל' לו 'בשר מאי ט <.. ...> <... ..> דחי את לא תעשה ומאי או אינו דקאמ 'הדר א? מ '? הכי קאמ 'אימר דאמרינן אתי עשה ודחי <...> <... ..> ש?ה? לא תעשה גרידא האי דלמא עשה ולא תעשה הוא ומה אני מקיים ימול (בשר) ערלתו <...> <...> תל 'לומ' ימול בשר ערלתו אף על פי שיש שם בהרת תינח גדול כת' ביה בשר קטן נמי כ < ..> <... ..> וני מנא לן אמ 'אביי אתיא מביניא מגדול לא ...

ומבואר להדיא כד' הבה"ג ורנ"ג והרמב"ם דלמסקנא הוא ג"כ מדין עדל"ת אלא דעדיין צ"ב ואין כאן מקומו.
[אמנם בכת"י וטיק' ומינכן הוא כדלפנינו וכדעת רוב הראשונים]

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: מקור חדש לרמב"ם על מילה בצרעת ע"פ כת"י

הודעהעל ידי סליחות » ג' יולי 07, 2020 4:31 am

מעניין.
האם עיינתם בפיה"מ שבת פי"ט מ"ה?

עושה חדשות
הודעות: 12611
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שבת קלב ע"ב - מקור חדש לרמב"ם על מילה בצרעת ע"פ כת"י

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' יולי 07, 2020 8:36 am

וצ"ב לפ"ז מהי קו' הגמ' "תינח גדול דכתי' ביה בשר".

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

בקציצת בהרת יש עשה ול"ת?

הודעהעל ידי סליחות » ד' יולי 08, 2020 1:34 am

ראיתי בספר באר יהודה על הרמב"ם בהלכות מילה פ"א ה"ט (ועוד אחרונים) שמקשה על הרמב"ם מתוך הנחה שבקציצת בהרת יש עשה ול"ת
וזה לשונו:
"מילה בזמנה דוחה את השבת וכו' ובין בזמנה ובין שלא בזמנה דוחה את הצרעת וכו'. ואף על גב דקציצת הבהרת ל"ת היא יבוא עשה ודחי ל"ת וכן הוא לשון הרמב"ם בפ"ו מהל' ט"צ וזה אינו מובן דהרי קציצת הבהרת יש בו עשה ול"ת ומ"מ גלי קרא דדחי מדכתיב בי' בשר כדאיתא בגמ' ואדרבה להרמב"ם יקשה בשר למ"ל דבכל התורה עשה דוחה הל"ת והמ"ל הרגיש בזה".

מניין ההנחה הפשוטה שלרמב"ם בקציצת בהרת יש עשה ול"ת? בהלכות טומאת צרעת (פ"א ה"ב) לכאורה לא משמע כן (אמנם בנתק יש לאו ייחודי)

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בקציצת בהרת יש עשה ול"ת?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יולי 08, 2020 1:46 am

ההנחה הפשוטה - מהגמרא.
ואת"ל שאיכשהו הרמב"ם לא סבור שדברי הגמרא האלו נפסקו להלכה - הרי על זה הוא ממשיך ומקשה "בשר למה לי".

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: בקציצת בהרת יש עשה ול"ת?

הודעהעל ידי סליחות » ד' יולי 08, 2020 5:56 am

מאיזה גמרא?
בגמרא בשבת מובא שבשר (ערלתו) זה לרבות צרעת.
איך ניתן להסיק מכך שזו מצוות עשה? ואולי לצורך מ"ע שדוחה ל"ת לא מתייחסים לזה כמ"ע (וזה למעט מקרה כזה של ריבוי)?
או שלא הבנתי את דבריך.

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בקציצת בהרת יש עשה ול"ת?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יולי 08, 2020 11:45 am

מעתיק מתוך "גמרא נוחה" (המשלבת את פירש"י לתוך הגמרא בסוגריים) - שבת קלב,ב:
תנו רבנן: 'מילה דוחה את הצרעת - בין בזמנה בין שלא בזמנה (כגון קטן חולה והמתינו לו עד שיבריא); יום טוב אינה דוחה אלא בזמנה בלבד.'
מנהני מילי?
דתנו רבנן [ספרא תזריע פרשתא א פרק א משנה ד]: '[ויקרא יב,ג] [וביום השמיני] ימול בשר ערלתו - ואף על פי שיש שם בהרת יקוץ. ומה אני מקיים [דברים כד,ח] השמר בנגע הצרעת [לשמר מאד ולעשות ככל אשר יורו אתכם הכהנים הלוים כאשר צויתם תשמרו לעשות] - בשאר מקומות, חוץ ממילה. או אינו אלא אפילו מילה, ומה אני מקיים 'ימול בשר ערלתו' - בזמן שאין בה בהרת?
תלמוד לומר: 'בשר' (ריבויא הוא [שאפשר היה לכתוב 'וביום השמיני ימול ערלתו'], ולדרשה) - ואף על פי שיש שם בהרת.'
אמר רבא: האי תנא, מעיקרא מאי ניחא ליה ולבסוף מאי קשיא ליה?
הכי קאמר: 'ימול בשר ערלתו' - ואף על פי שיש בהרת, ומה אני מקיים 'השמר בנגע הצרעת' - בשאר מקומות חוץ ממילה, אבל מילה דוחה את הצרעת; מאי טעמא? - דאתיא מקל וחומר: ומה שבת חמורה - מילה דוחה אותה, צרעת לא כל שכן? ומאי 'או אינו' דקאמר? - הדר קאמר: ממאי דשבת חמירא? דילמא צרעת חמירא, שכן דוחה את העבודה, ועבודה דוחה את השבת! תלמוד לומר: בשר - ואף על פי שיש שם בהרת.
לישנא אחרינא: מילה דוחה את הצרעת מאי טעמא? - דאתי עשה ודחי לא תעשה (מאי טעמא אתי עשה ודחי לא תעשה? - מאי טעמא מילה דוחה צרעת, דאתי עשה ד'ימול' ודחי לא תעשה ד'השמר לך'? דהכי קיימא לן בפרק קמא דיבמות (ג,ב), דאתי עשה ודחי לא תעשה), ומאי 'או אינו' דקאמר? - הדר קאמר: אימר דאמרינן דאתי עשה ודחי את לא תעשה - לא תעשה גרידא; האי - עשה ולא תעשה הוא ('השמר' - לא תעשה הוא, ולעשות ככל אשר יורו (דברים כד,ח) - היינו עשה)! ומה אני מקיים 'ימול בשר ערלתו' - בזמן שאין בה בהרת! - תלמוד לומר: 'בשר' - ואף על פי שיש שם בהרת.

עושה חדשות
הודעות: 12611
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שבת קלב ע"ב - מקור חדש לרמב"ם על מילה בצרעת ע"פ כת"י

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יולי 08, 2020 2:40 pm

וכפי שהוסבר לעיל, רנ"ג ובה"ג פי' את הילפו' מ'בשר' דבקציצת בהרת באמת ליכא עשה, וישנה גירסא התומכת קצת בפירוש זה. (וק' ע"ז משה"ק לעיל מה הצד לחלק בזה בין גדול לקטן). ואמנם נאמרו עוד תי' על הרמב"ם, למה נטה מפשטות דברי הגמ', אבל כמדומה שאחרי דברי הגאונים אין טעם לחפש דרך אחרת.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: שבת קלב ע"ב - מקור חדש לרמב"ם על מילה בצרעת ע"פ כת"י

הודעהעל ידי סליחות » ד' יולי 08, 2020 5:19 pm

עושה חדשות כתב:וכפי שהוסבר לעיל, רנ"ג ובה"ג פי' את הילפו' מ'בשר' דבקציצת בהרת באמת ליכא עשה, וישנה גירסא התומכת קצת בפירוש זה. (וק' ע"ז משה"ק לעיל מה הצד לחלק בזה בין גדול לקטן). ואמנם נאמרו עוד תי' על הרמב"ם, למה נטה מפשטות דברי הגמ', אבל כמדומה שאחרי דברי הגאונים אין טעם לחפש דרך אחרת.

למה תומכת קצת? למעשה היא תומכת הרבה ומבטלת לכאורה את הטענה שיש בה מ"ע. מה שאמרה הגמ' דרך מו"מ היא אפילו לא אוקימתא.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: בקציצת בהרת יש עשה ול"ת?

הודעהעל ידי סליחות » ד' יולי 08, 2020 6:12 pm

עזריאל ברגר כתב:ההנחה הפשוטה - מהגמרא.
ואת"ל שאיכשהו הרמב"ם לא סבור שדברי הגמרא האלו נפסקו להלכה - הרי על זה הוא ממשיך ומקשה "בשר למה לי".

קודם כל ייש"כ על העתקת הגמ'.

ואיך באמת הרמב"ם ודעימיה יתרצו בשר למה לי? ע"פ רנ"ג המובא לעיל זה בדיוק למטרת שלילת הסברא שמדובר בעשה.

עושה חדשות
הודעות: 12611
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שבת קלב ע"ב - מקור חדש לרמב"ם על מילה בצרעת ע"פ כת"י

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יולי 08, 2020 11:41 pm

סליחות כתב:
עושה חדשות כתב:וכפי שהוסבר לעיל, רנ"ג ובה"ג פי' את הילפו' מ'בשר' דבקציצת בהרת באמת ליכא עשה, וישנה גירסא התומכת קצת בפירוש זה. (וק' ע"ז משה"ק לעיל מה הצד לחלק בזה בין גדול לקטן). ואמנם נאמרו עוד תי' על הרמב"ם, למה נטה מפשטות דברי הגמ', אבל כמדומה שאחרי דברי הגאונים אין טעם לחפש דרך אחרת.

למה תומכת קצת? למעשה היא תומכת הרבה ומבטלת לכאורה את הטענה שיש בה מ"ע. מה שאמרה הגמ' דרך מו"מ היא אפילו לא אוקימתא.
כי כפי שהערתי כבר לעיל, הרי מהמשך דברי הגמ' לדון לחלק בין גדול וקטן לכאו' מוכח שבאמת יש כאן עשה ול"ת, והצעת הגמ' 'ודילמא' התקבלה כנכונה, ורק ילפי' מקרא דהמילה דוחה אותם, ולכן היה מקום לחלק בין גדול וקטן.

עושה חדשות
הודעות: 12611
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שבת קלב ע"ב - מקור חדש לרמב"ם על מילה בצרעת ע"פ כת"י

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוגוסט 07, 2020 2:43 am

לשון המשנה בנדרים -
רבי ישמעאל אומר: גדולה מילה, שנכרתו עליה שלוש עשרה בריתות.
רבי יוסי אומר: גדולה מילה, שדוחה את השבת החמורה.
רבי יהושע בן קרחה אומר: גדולה מילה, שלא נתלה לו למשה הצדיק עליה מלוא שעה.
רבי נחמיה אומר: גדולה מילה, שדוחה את הנגעים.


וק' לפי הרמב"ם וסייעתיה; אם מה שהמילה דוחה את הצרעת זה הדין הרגיל של עדל"ת, אז במה גדולה מילה?


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 62 אורחים