וז"ל הבני יששכר (מאמרי חודש אלול מאמר א מהות החדש):
כנסת ישראל דומין תמיד לבתולה שלא שלט בה עדיין שום איש וכביכול חביבה על דודה בכל פעם כשעה ראשונה, והנה החודש הזה המיוחד לתשובה מזלו בתולה, דע"י התשובה נעשים כבריה חדשה וכאילו לא שלט עליהם היצר הרע.
תוספת ע''פ דברי המדרש
וז"ל הדר זקנים (בראשית פרק כח יג):
ד"א מלאכי אלהים עולים ויורדים בו אותם מלאכים שירדו כאשר ראו בנות האדם היפות לא עלו עד עתה כי כשירדו מצאו בתולה אחת אמרו לה שמעי לנו. אמרה להן ומה תתנו לי אמרו לה כנפים שלנו ונלמדך שם המפורש וילמדו לה שם המפורש ויתנו לה כנפים מיד פרחה בשמים. אמר לה הקדוש ברוך הוא הואיל וברחת מן העבירה אקבע לך שם במזלות והיינו מזל בתולה והמלאכים שנתנו לה כנפיהם לא יכלו לעלות עד עתה שמצאו סולם לעלות.
וכ''כ ברא"ש (בראשית פרק ו ב) וז"ל:
כי טובות הנה פי' יפות כמו שבע פרות הטובות ובמדרש טובת כתי' נערה בתולה צדקת היתה וכשירדו בני האלהים א"ל תשמעי לנו וא"ל לא אשמע לכם אם לא תעשו הדבר הזה שתתנו לי כנפים שלכם כד"א שש כנפים לאחד נתנו לה כנפיהם מיד פרחה לשמים ונמלטה מן העבירה ואחזה פני כסא והקב"ה פרש עליה עננו וקבלה וקבעה במזלות והיינו מזל בתולה והמלאכים נשארו בארץ ולא יכלו לעלות עד שמצאו סולם שיעקב אבינו חלם ועלו הה"ד והנה מלאכי אלהים עולים ויורדים בו:
וע''פ זה השאלה מתישבת כמין חומר, שהרי כל מעשה אותה בתולה היה עמידה איתנה בנסיון קשה, ועוד שהשתמשה לצורך כך בתחבולה וכמו שכתוב בתחבולות תעשה לך מלחמה, וזה ממש מתאים לחודש אלול.