מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קונטרס בעניני תקיעת שופר

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: קונטרס בעניני תקיעת שופר

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ב' ספטמבר 07, 2015 8:30 pm

משולש כתב:אבל אני רוצה לשאול אותך: מה לדעתך התכוונו הרמב"ן והאברבנאל למשל, כשכתבו שהתרועה היא "קול אחד ממש"? איך אתה מבאר את דבריהם?

הכוונה הוא שמחמת מהירות וקוצר הקולות נשמע כקול אחד, שלא כשברים שנשמע כג' קולות מאחר שכל שבר ארוך קצת.
האמת הוא שההבדל בין תרועה ע"י טוטים ומה שנקרא קול המתרעש אינו גדול כ"כ, תדע לך שר' יעקב עמדין כתב שיוצאים בב' האופנים.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: קונטרס בעניני תקיעת שופר

הודעהעל ידי משולש » ב' ספטמבר 07, 2015 11:21 pm

חובב_ספרים כתב:
משולש כתב:אבל אני רוצה לשאול אותך: מה לדעתך התכוונו הרמב"ן והאברבנאל למשל, כשכתבו שהתרועה היא "קול אחד ממש"? איך אתה מבאר את דבריהם?

הכוונה הוא שמחמת מהירות וקוצר הקולות נשמע כקול אחד, שלא כשברים שנשמע כג' קולות מאחר שכל שבר ארוך קצת.
האמת הוא שההבדל בין תרועה ע"י טוטים ומה שנקרא קול המתרעש אינו גדול כ"כ, תדע לך שר' יעקב עמדין כתב שיוצאים בב' האופנים.

אני חושב שההסבר שלי פחות דחוק משלך.

על כל פנים מוסכם שמנהג ספרד מטושטש מאוד ומלא סתירות ואיננו יכולים לעמוד עליו בשופי.
מאידך מנהג הגאונים ורבים מהראשונים שדבריהם ברורים לעשות התרועה קול אחד מחובר ולא קולות מופסקים. גם אם אותך זה לא משכנע, את הגרי"ש אלישיב זה כן שכנע, שלכה"פ ראוי להחמיר לשמוע התרועה הודאית, ולא להסתפק בתרועה המסופקת.

דרך אגב, גם בטוטו לדעתי יש חילוק אם עושים אותו קולות רצופים ממש בלי הפסק ביניהם, לבין מה שעושים היום ברוב מקומות שהקולות ממש מופסקים זה מזה והם תקיעות נפרדות.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: קונטרס בעניני תקיעת שופר

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ג' ספטמבר 08, 2015 8:42 am

לא אעשה סיבוב חוזר על מה שכבר כתבנו. אך לגבי הנהגת הגריש"א ז"ל אינו ברור כלל. היה אשכול על ענין לשמוע תרועה תימני והנהגת הגריש"א ז"ל ולא ראיתי שם עדות ממש מוסמך שהגריש"א הקפיד על תרועה זה ומאידך יש שם גם עדות המכחיש זה ושכנראה כל השמועה בטעות מאחר שהוא היה שומע התרועה אחר שאחד טרח להגיע אליו במיוחד עבור זה אבל הוא גילה דעתו להדיא שאינו מקפיד על זה. אני שאלתי תלמיד של ר"ד מורגנשטרן תלמידו המובהק של הגריש"א, וגם הוא לא ידע מזה שהגריש"א הקפיד על זה.
איני יודע על סמך אתם קובעים איך התרועה ברוב מקומות, אבל אצל הבקיאים בודאי אינו כמו שאתם כותבים.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: קונטרס בעניני תקיעת שופר

הודעהעל ידי משולש » ג' ספטמבר 08, 2015 10:03 am

"לא שמענו אינה ראיה" הרב קארפ מעיד כן על הגרי"ש בהלכות חג בחג.

והנה הציטוט המדויק:
הלכות חג בחג - י"נ. (רמ"מ קארפ תש"ס. עם הסכמת הגרי"ש אלישיב). פרק יב אות כד סוף הערה 66, (עמ' קצב)
"ושמעתי מהגרי"ש אלישיב (שליט"א)[זצוק"ל] שע"כ נכון להדר לשמוע תרועה כזו (=תימנית; המצטט) בראש השנה אחר התפילה [ולכה"פ ביום הראשון] כיון שדעת הגאונים והרבה ראשונים שדבריהם בקבלה שזו התרועה וכן מנהגו".

האמת שלא הסתובבתי ברוב מקומות ולכן אתקן את דברי: בכל מקומות שבהם הייתי הקולות של התרועה אינם מחוברים זה לזה אלא הפסק כהרף עין ביניהם.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: קונטרס בעניני תקיעת שופר

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ג' ספטמבר 08, 2015 8:59 pm

אל תקניטני לבאר ברחל בתך הקטנה מידת מהמינותו של הרממ"ק, אבל הדברים ידועים. זה אינו אומר שא"א דמה שאמר בענין זה יהיה אמת אבל בודאי אין לו משקל יותר מעדות המכחיש את זה, וכ"ש כשאין עוד עדות התומך גרסתו וכנראה הגרד"מ שהוא תלמיד מובהק של הגריש"א הרבה יותר מרממ"ק אינו יודע מזה כלום.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: קונטרס בעניני תקיעת שופר

הודעהעל ידי משולש » ג' ספטמבר 08, 2015 9:54 pm

חובב_ספרים כתב:אל תקניטני לבאר ברחל בתך הקטנה מידת מהמינותו של הרממ"ק, אבל הדברים ידועים. זה אינו אומר שא"א דמה שאמר בענין זה יהיה אמת אבל בודאי אין לו משקל יותר מעדות המכחיש את זה, וכ"ש כשאין עוד עדות התומך גרסתו וכנראה הגרד"מ שהוא תלמיד מובהק של הגריש"א הרבה יותר מרממ"ק אינו יודע מזה כלום.

האם יש מישהו שיכול לבדוק ב"אשרי האיש" אם מזכיר מזה משהו? אני אולי אוכל לבדוק מחר בל"נ.
בכל אופן למרות דבריך, המקור הכתוב כדברי, ולך יש שמועה בשם תלמיד של תלמיד שלא שמע ולא ידע, וכנראה וכו'.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: קונטרס בעניני תקיעת שופר

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ו' ספטמבר 11, 2015 11:25 am

משולש כתב:האמת שלא הסתובבתי ברוב מקומות ולכן אתקן את דברי: בכל מקומות שבהם הייתי הקולות של התרועה אינם מחוברים זה לזה אלא הפסק כהרף עין ביניהם.

היום בשחרית תפסתי הענין. מסתמא כבודו מקפיד להתפלל בראש השנה במנין של יוצאי אשכנז ויוצא לו לשומע תרועה שלא כמנהגו רק באלול. באלול שכיח שאיזה מתפלל שאינו בעל תוקע תוקע אחר התפילה ויתכן שיהיה הפסק בין הקולות. אבל אצל בעל תוקע שהכין עצמו לראש השנה זה לא שכיח שיהיה הפסק כלל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: קונטרס בעניני תקיעת שופר

הודעהעל ידי משולש » ו' ספטמבר 11, 2015 12:47 pm

חובב_ספרים כתב:
משולש כתב:האמת שלא הסתובבתי ברוב מקומות ולכן אתקן את דברי: בכל מקומות שבהם הייתי הקולות של התרועה אינם מחוברים זה לזה אלא הפסק כהרף עין ביניהם.

היום בשחרית תפסתי הענין. מסתמא כבודו מקפיד להתפלל בראש השנה במנין של יוצאי אשכנז ויוצא לו לשומע תרועה שלא כמנהגו רק באלול. באלול שכיח שאיזה מתפלל שאינו בעל תוקע תוקע אחר התפילה ויתכן שיהיה הפסק בין הקולות. אבל אצל בעל תוקע שהכין עצמו לראש השנה זה לא שכיח שיהיה הפסק כלל.

תוכל להעלות הקלטה לדוגמא?

אשרי האיש סמך על הרב קארפ בזה והביא את דבריו בהלכות תקיעת שופר.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: קונטרס בעניני תקיעת שופר

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ו' ספטמבר 11, 2015 1:18 pm

משולש כתב:
חובב_ספרים כתב:
משולש כתב:האמת שלא הסתובבתי ברוב מקומות ולכן אתקן את דברי: בכל מקומות שבהם הייתי הקולות של התרועה אינם מחוברים זה לזה אלא הפסק כהרף עין ביניהם.

היום בשחרית תפסתי הענין. מסתמא כבודו מקפיד להתפלל בראש השנה במנין של יוצאי אשכנז ויוצא לו לשומע תרועה שלא כמנהגו רק באלול. באלול שכיח שאיזה מתפלל שאינו בעל תוקע תוקע אחר התפילה ויתכן שיהיה הפסק בין הקולות. אבל אצל בעל תוקע שהכין עצמו לראש השנה זה לא שכיח שיהיה הפסק כלל.

תוכל להעלות הקלטה לדוגמא?

א"א לצרף קובץ MP3. התחכמתי לשנות הסיומת לPDF. תוריד הקובץ ותשנה הסיומת בחזרה לmp3.
משולש כתב:אשרי האיש סמך על הרב קארפ בזה והביא את דבריו בהלכות תקיעת שופר.

זה הבעיה של הדור שלנו שכל מה שכותבים בספר נתקדש בלי שום מחשבה ובירור וחושבים שאסור להרהר אחר כל דבר כתוב.
קבצים מצורפים
תשר''ת מנהג ליטא.PDF
(268.49 KiB) הורד 847 פעמים
נערך לאחרונה על ידי חובב_ספרים ב ו' ספטמבר 11, 2015 5:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: קונטרס בעניני תקיעת שופר

הודעהעל ידי משולש » ו' ספטמבר 11, 2015 3:03 pm

חובב_ספרים כתב:
משולש כתב:אשרי האיש סמך על הרב קארפ בזה והביא את דבריו בהלכות תקיעת שופר.

זה הבעיה של הדור שלנו שכל מה שכותבים בספר נתקדש בלי שום מחשבה ובירור וחושבים שאסור להרהר אחר כל דבר כתוב.

זה נכון שדבר שכותבים בספר יש לו משקל גדול יותר משמועה בעלמא. כי אז אנשים יכולים להעיר הערות ולערער על המחבר שעומד מאחורי דבריו וכל אחד יכול לשאול אותו. וכ"ש אם נכתב בשני ספרים. ולא יצא שום הכחשה או מחאה על כתיבת דברי שקר וכזב, (מפי עשרות תלמידי הגרי"ש שהיו אתו במשך עשרות שנים, והיה להם לומר מיד "להד"מ" על מה שכותבים בשם הגרי"ש, ולא עוד אלא שהגרי"ש בעצמו נתן הסכמה לרב קארפ על ספרו זה). זה מראה שהדברים נכונים בדרך כלל. ובוודאי יש לזה הרבה יותר משקל מתלמיד תלמידים ש"לא שמע" בעל פה מכלי שלישי.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: קונטרס בעניני תקיעת שופר

הודעהעל ידי משולש » ו' ספטמבר 11, 2015 3:21 pm

בשולי הדיון ההלכתי:
אם תלך לכל אדם ברחוב ותשמיע לו שני סוגי קולות הנ"ל ותשאל אותו איזה קול הוא היה מגדיר "יללה" אין ספק מה היתה תשובתו.
גם במילון אבן שושן יללה היא קול אחד ארוך מיילל.
עכ"פ מעולם לא שמעתי שום סוג בכי שנשמע כעין טוטוטוטו.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: קונטרס בעניני תקיעת שופר

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ו' ספטמבר 11, 2015 3:57 pm

משולש כתב: זה נכון שדבר שכותבים בספר יש לו משקל גדול יותר משמועה בעלמא. כי אז אנשים יכולים להעיר הערות ולערער על המחבר שעומד מאחורי דבריו וכל אחד יכול לשאול אותו. וכ"ש אם נכתב בשני ספרים. ולא יצא שום הכחשה או מחאה על כתיבת דברי שקר וכזב, (מפי עשרות תלמידי הגרי"ש שהיו אתו במשך עשרות שנים, והיה להם לומר מיד "להד"מ" על מה שכותבים בשם הגרי"ש, ולא עוד אלא שהגרי"ש בעצמו נתן הסכמה לרב קארפ על ספרו זה). זה מראה שהדברים נכונים בדרך כלל. ובוודאי יש לזה הרבה יותר משקל מתלמיד תלמידים ש"לא שמע" בעל פה מכלי שלישי.

מעשה באדם ששאל הגריי"ק זצ"ל על חוות דעת של רופא והוא אמר שזה לא נכון. הלא חזר עוד פעם ואמר שהוא שאל מכמה רופאים וכולם אמרו אותו דבר, איך אפשר לומר שכולם טועים. הגריי"ק ענה לו, אתה חושב שזה חוו"ד של כמה רופאים. האמת הוא שזה דעתו של רופא אחד שכתב דעתו בספר וכל שאר הרופאים אומרים לך דעתו של רופא הראשון בלי שהם בדקו זה בעצמם.
בפרט דברים שאומרים בשם הגריש"א שכידוע יש שמועות סותרות תמיד והוא בעצמו הכחיש בהרבה הזדמניות כל מה שאומרים בשמו. פשוט שהוא לא עבר על כל דברי הספרים שהוא נתן הסכמה להם.
וביותר בענין זה שמסתבר שרממ"ק ידע שבעל תוקע היה מגיע במיוחד לתקוע תרועה תימני עבור הגריש"א, וכפי הנראה זה היה ע"פ בקשת אחד מבני ביתו, וממילא הוא ועוד אחרים חשבתו שזה היה ע"פ בקשת הגריש"א. אם ההכחשה אמת זה אינו נכון, ואין אנו צריכים לחפש בנרות איך נעשה שמועה להיפך. כפי שכתבתי אני לא חתמתי על צד אחד וזה עדיין לא ברור אצלי, אבל עצם הלא ברירות בזה וחוסר יותר עדות, בפרט מעדים שהיו אמורים לדעת כגון הגרד"מ, מספיק כדי לערער על השמועה ועכ"פ א"א להביא מזה ראיה.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: קונטרס בעניני תקיעת שופר

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ש' ספטמבר 12, 2015 9:19 pm

חובב_ספרים כתב:לא אעשה סיבוב חוזר על מה שכבר כתבנו. אך לגבי הנהגת הגריש"א ז"ל אינו ברור כלל. היה אשכול על ענין לשמוע תרועה תימני והנהגת הגריש"א ז"ל ולא ראיתי שם עדות ממש מוסמך שהגריש"א הקפיד על תרועה זה ומאידך יש שם גם עדות המכחיש זה ושכנראה כל השמועה בטעות מאחר שהוא היה שומע התרועה אחר שאחד טרח להגיע אליו במיוחד עבור זה אבל הוא גילה דעתו להדיא שאינו מקפיד על זה. אני שאלתי תלמיד של ר"ד מורגנשטרן תלמידו המובהק של הגריש"א, וגם הוא לא ידע מזה שהגריש"א הקפיד על זה.

שאלתי התלמיד של הגרד"מ עוד פעם והוא זכר שדברנו על זה ולא זכר בדיוק מה. היה מונח לו בראש שהגריש"א כן הידר לשמוע תרועה תמני. אחר שאמרתי לו ההכחשה והסיבה אפשרות שחושבים כן והוא לא היה יכול לאשר או להכחיש. הוא הציע פרשנות אפשרי אחרת למה שאמר הגריש"א שהוא לא ביקש, שלא ר"ל שזה לא היה הידור אצלו לשמוע תרועה תמני, אלא שהבעל תוקע לא היה צריך להתנצל על מה שלא יכול להגיע. אבל למעשה הסכים שאין עדות ברורה שהגריש"א באמת הקפיד על זה.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: קונטרס בעניני תקיעת שופר

הודעהעל ידי משולש » א' ספטמבר 13, 2015 12:08 am

חובב_ספרים כתב:
חובב_ספרים כתב:לא אעשה סיבוב חוזר על מה שכבר כתבנו. אך לגבי הנהגת הגריש"א ז"ל אינו ברור כלל. היה אשכול על ענין לשמוע תרועה תימני והנהגת הגריש"א ז"ל ולא ראיתי שם עדות ממש מוסמך שהגריש"א הקפיד על תרועה זה ומאידך יש שם גם עדות המכחיש זה ושכנראה כל השמועה בטעות מאחר שהוא היה שומע התרועה אחר שאחד טרח להגיע אליו במיוחד עבור זה אבל הוא גילה דעתו להדיא שאינו מקפיד על זה. אני שאלתי תלמיד של ר"ד מורגנשטרן תלמידו המובהק של הגריש"א, וגם הוא לא ידע מזה שהגריש"א הקפיד על זה.

שאלתי התלמיד של הגרד"מ עוד פעם והוא זכר שדברנו על זה ולא זכר בדיוק מה. היה מונח לו בראש שהגריש"א כן הידר לשמוע תרועה תמני. אחר שאמרתי לו ההכחשה והסיבה אפשרות שחושבים כן והוא לא היה יכול לאשר או להכחיש. הוא הציע פרשנות אפשרי אחרת למה שאמר הגריש"א שהוא לא ביקש, שלא ר"ל שזה לא היה הידור אצלו לשמוע תרועה תמני, אלא שהבעל תוקע לא היה צריך להתנצל על מה שלא יכול להגיע. אבל למעשה הסכים שאין עדות ברורה שהגריש"א באמת הקפיד על זה.

האם לא תוכל לשאול אחד מתלמידיו ממש?

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: קונטרס בעניני תקיעת שופר

הודעהעל ידי עמקן » א' אוגוסט 21, 2016 4:48 pm

קבלתי גרסה מעודכנת, והחלפתי הישנה בתחילת האשכול. זה קצת מוקדם להעלות, אבל יש בו הרבה עצות איך לקנות שופר ועכשיו הזמן לקנות שופר שמא יקדימנו אחרים. יש שם עוד הרבה עצות על טיפול בשופרות והכנה לתקיעות, מהם שטוב לדעת כבר קצת זמן לפני ר"ה.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קונטרס בעניני תקיעת שופר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוגוסט 22, 2016 12:30 am

יישר כח!

ובמש"כ שם -
קול אויר בלי רם
נשאלתי כשתוקעים תקיעה שניה של בבא ובתחילת התקיעה יוצא נאויר בלי לעשות קול ממש אלא קול אויר אם זה פוסל, ולא זכור לי שראיתי שאלה זו אבל לכאורה פשוט שאין בזה כלום שקול שופר אינו אלא כשנעשה קול ממש ולא כששומעים רק אויר וכן הוא פשטות הגמ' (ר"ה דף כ"ז:) היה קולו דק או עבה או צרוד כשר שכל הקולות כשירין ע"כ ולא כתבו שגם קול אויר כשר, וכן מצאתי בערוך השולחן (תקפ"ו י"ג) מיהו נ"ל דעכ"ז דווקא קול רם אבל אם הקול הוא קול לחש לא יצא ידי חובתו כו' דלחש לאו קול הוא כלל ואנן בעינן לשמוע קול שופר וכן עיקר לשון תרועה הוא קול רם כמו יריע אף יצריח ולכן אמת שכל הקולות כשירים בשופר מיהו עכ"פ צריך קול [כנלע"ד] עכ"ל, ונראה פשוט דכמו שקול אויר אינו קול להכשר ה"ה שאינו קול לפסול ולא מקרי הפסק בין תרועה להתקיעה שאחריו.
וראיתי בספר שופרא דשופר שלא קי"ל כדברי הערוך השלחן הנ"ל שהוא כנגד דברי הלבוש וסתימת דברי הפסוקים משמע דקי"ל כהלבוש, ועיקר טענתו הוא שיסוד דברי העה"ש הוא שצריכים קול כש"כ להדיא, ואילו הלבוש (סי' תקפ"ו סע' ו') כ' כל הקולות כשרים בשופר כו' דלא הקפידה התורה אקול אלא אתרועה עכ"ל, ונ"ל פשוט דמש"כ הלבוש דלא הקפידה התורה אקול ר"ל שלא הקפידה אאיזה קול אבל בודאי צריך קול שופר וקול לחש אינו קול שופר כלל, ודברתי עם המחבר וחוץ משמעות הלבוש לדעתו רצה לדייק מסתימת הפוסקים שלא כתבו כהערוך השולחן, ולדעתי אדרבה מדלא כתבו להדיא שיוצאים בקול לחש משמע שאינו בכלל מה שאמרו כל הקולות כשירין, והפוסקים לא כתבו כן מרוב פשיטותו.

לענ"ד אין הדברים פשוטים, ולהיפך נראה להוכיח שאפי' אם לא נשמע דרך השופר כי אם נפיחת אויר (כדרך שעושין הילדים פוווו), ג"כ הוי מכלל הקולות הכשרים בשופר. והראיה, דהרי כ' הרמב"ן בדרשתו לר"ה "שאם הרחיק השופר מפיו ונפח בו ותקע פסול", ונסה זאת בעצמך איזה קול יכול לצאת מן השופר כשאינו צמוד לשפתיים... וכמדומני ששמעתי כן בשם הגרא"ג זצ"ל, ולע"ע זה בגדר ראיה שאין עליה תשובה.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קונטרס בעניני תקיעת שופר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוגוסט 22, 2016 1:00 am

בהערה 67 - לכאורה אין ענין להדר אחר שופר יפה, ומה דאיתא בשבת (קל"ג ב') התנאה לפניו במצות עשה לפניו סוכה נאה כו' ושופר נאה היינו שופר שיש לו קול נאה.

האחרו' נקטו דציפוי זהב הוי נוי מצוה, ודנו בזה את הכלל דלנאותו אינו חוצץ.

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: קונטרס בעניני תקיעת שופר

הודעהעל ידי אב בבינה » ב' אוגוסט 22, 2016 1:23 am

עושה חדשות כתב:בהערה 67 - לכאורה אין ענין להדר אחר שופר יפה, ומה דאיתא בשבת (קל"ג ב') התנאה לפניו במצות עשה לפניו סוכה נאה כו' ושופר נאה היינו שופר שיש לו קול נאה.

האחרו' נקטו דציפוי זהב הוי נוי מצוה, ודנו בזה את הכלל דלנאותו אינו חוצץ.

זה לא פשוט כלל, וכמדומה דנו האחרונים מהו קולמוס נאה, עי' מש"כ בזה הגר"א נבנצל בספרו על שבת

חושיאל
הודעות: 61
הצטרף: א' אפריל 10, 2016 1:35 am

Re: קונטרס בעניני תקיעת שופר

הודעהעל ידי חושיאל » ב' אוגוסט 22, 2016 9:05 am

עושה חדשות כתב:יישר כח!

ובמש"כ שם -
קול אויר בלי רם
נשאלתי כשתוקעים תקיעה שניה של בבא ובתחילת התקיעה יוצא נאויר בלי לעשות קול ממש אלא קול אויר אם זה פוסל, ולא זכור לי שראיתי שאלה זו אבל לכאורה פשוט שאין בזה כלום שקול שופר אינו אלא כשנעשה קול ממש ולא כששומעים רק אויר וכן הוא פשטות הגמ' (ר"ה דף כ"ז:) היה קולו דק או עבה או צרוד כשר שכל הקולות כשירין ע"כ ולא כתבו שגם קול אויר כשר, וכן מצאתי בערוך השולחן (תקפ"ו י"ג) מיהו נ"ל דעכ"ז דווקא קול רם אבל אם הקול הוא קול לחש לא יצא ידי חובתו כו' דלחש לאו קול הוא כלל ואנן בעינן לשמוע קול שופר וכן עיקר לשון תרועה הוא קול רם כמו יריע אף יצריח ולכן אמת שכל הקולות כשירים בשופר מיהו עכ"פ צריך קול [כנלע"ד] עכ"ל, ונראה פשוט דכמו שקול אויר אינו קול להכשר ה"ה שאינו קול לפסול ולא מקרי הפסק בין תרועה להתקיעה שאחריו.
וראיתי בספר שופרא דשופר שלא קי"ל כדברי הערוך השלחן הנ"ל שהוא כנגד דברי הלבוש וסתימת דברי הפסוקים משמע דקי"ל כהלבוש, ועיקר טענתו הוא שיסוד דברי העה"ש הוא שצריכים קול כש"כ להדיא, ואילו הלבוש (סי' תקפ"ו סע' ו') כ' כל הקולות כשרים בשופר כו' דלא הקפידה התורה אקול אלא אתרועה עכ"ל, ונ"ל פשוט דמש"כ הלבוש דלא הקפידה התורה אקול ר"ל שלא הקפידה אאיזה קול אבל בודאי צריך קול שופר וקול לחש אינו קול שופר כלל, ודברתי עם המחבר וחוץ משמעות הלבוש לדעתו רצה לדייק מסתימת הפוסקים שלא כתבו כהערוך השולחן, ולדעתי אדרבה מדלא כתבו להדיא שיוצאים בקול לחש משמע שאינו בכלל מה שאמרו כל הקולות כשירין, והפוסקים לא כתבו כן מרוב פשיטותו.

לענ"ד אין הדברים פשוטים, ולהיפך נראה להוכיח שאפי' אם לא נשמע דרך השופר כי אם נפיחת אויר (כדרך שעושין הילדים פוווו), ג"כ הוי מכלל הקולות הכשרים בשופר. והראיה, דהרי כ' הרמב"ן בדרשתו לר"ה "שאם הרחיק השופר מפיו ונפח בו ותקע פסול", ונסה זאת בעצמך איזה קול יכול לצאת מן השופר כשאינו צמוד לשפתיים... וכמדומני ששמעתי כן בשם הגרא"ג זצ"ל, ולע"ע זה בגדר ראיה שאין עליה תשובה.

מי אמר לך שבקי גדול אינו יכול להוציא קול גם כשהרחיק השופר קצת. מה תאמר לגבי מש"כ שתקע במקום הרחב פסול. וכי אפשר לתקוע במקום הרחב, אע"כ צ"ל דיש בקיאים גודולים היכולים גם באופן שסתם בנ"א אינם יכולים. וגם לגבי הרחיק השופר י"ל כן.

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: קונטרס בעניני תקיעת שופר

הודעהעל ידי עמקן » ב' אוגוסט 22, 2016 10:36 am

עושה חדשות כתב:בהערה 67 - לכאורה אין ענין להדר אחר שופר יפה, ומה דאיתא בשבת (קל"ג ב') התנאה לפניו במצות עשה לפניו סוכה נאה כו' ושופר נאה היינו שופר שיש לו קול נאה.

האחרו' נקטו דציפוי זהב הוי נוי מצוה, ודנו בזה את הכלל דלנאותו אינו חוצץ.

קבלתי עדכון להערה 67.
צ"ע אם יש ענין להדר אחר שופר יפה, דמה דאיתא בשבת (קל"ג ב') התנאה לפניו במצות עשה לפניו סוכה נאה כו' ושופר נאה היינו שופר שיש לו קול נאה, וכן מבואר בים של שלמה (ב"ק פ"א כ"ד) שכ' ודוקא גבי אתרוג, שנאמר פרי עץ הדר, א"כ לא נקרא הדור בשיעור הגרוע, אף שיוצא בו, אבל גבי שופר ודכוותיה אף כשיעור הגרוע שאין למטה ממנו, אין צריך להוסיף שליש עכ"ל ומובא במגן אברהם (תרנ"ו ס"ק ב'), וכי נעלם ממנו גמ' מפורשת שופר נאה, אע"כ ס"ל ששופר נאה שייך רק לגבי הקול, ודוקא באתרוג דנקרא הדר יש ענין להדר אחר נאה במראה משא"כ שופר, אבל למעשה מסיק שם היש"ש - ומ"מ טוב להדר אחר נאה, משום אלי ואנוהו עכ"ל, ועדיין צ"ע שאולי לא שייך זה אלא לגבי שיעור השופר שלא יהיה בצמצום ולא שייך ליופי חיצוני. והעירו לי שהאחרונים נקטו דציפוי זהב הוי נוי מצוה, ודנו בזה את הכלל דלנאותו אינו חוצץ, אמנם אין הכרח שזה שייך להדין הידור מצוה דיתכן שאינו אלא משום חיבוב מצוה בעלמא, כגון אלו שיש להם קופסא של כסף עבור האתרוג, דפשוט הוא שאינו בכלל הידור מצוה, ואין זה סתירה למה שדנו בלנאותו אינו חוצץ דסוף כל סוף נעשה לנוי השופר. ועכ"פ נראה שעיקר ההידור בשופר הוא שתקוע טוב וקול נאה, וגם אם יש ענין שיהיה לשופר יופי חיצוני זה פחות בחשיבות.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קונטרס בעניני תקיעת שופר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוגוסט 22, 2016 10:55 am

עושה חדשות כתב:...נראה להוכיח שאפי' אם לא נשמע דרך השופר כי אם נפיחת אויר (כדרך שעושין הילדים פוווו), ג"כ הוי מכלל הקולות הכשרים בשופר. והראיה, דהרי כ' הרמב"ן בדרשתו לר"ה "שאם הרחיק השופר מפיו ונפח בו ותקע פסול", ונסה זאת בעצמך איזה קול יכול לצאת מן השופר כשאינו צמוד לשפתיים... וכמדומני ששמעתי כן בשם הגרא"ג זצ"ל, ולע"ע זה בגדר ראיה שאין עליה תשובה.

http://beinenu.com/sites/default/files/ ... 1_75_0.pdf

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קונטרס בעניני תקיעת שופר

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוגוסט 28, 2016 10:12 pm

עושה חדשות כתב:
עושה חדשות כתב:...נראה להוכיח שאפי' אם לא נשמע דרך השופר כי אם נפיחת אויר (כדרך שעושין הילדים פוווו), ג"כ הוי מכלל הקולות הכשרים בשופר. והראיה, דהרי כ' הרמב"ן בדרשתו לר"ה "שאם הרחיק השופר מפיו ונפח בו ותקע פסול", ונסה זאת בעצמך איזה קול יכול לצאת מן השופר כשאינו צמוד לשפתיים... וכמדומני ששמעתי כן בשם הגרא"ג זצ"ל, ולע"ע זה בגדר ראיה שאין עליה תשובה.

http://beinenu.com/sites/default/files/ ... 1_75_0.pdf

אכן הראיה אלימה מאד, אבל האם יש באמת צד שבנפיחת אויר בעלמא יוצא יד"ח? ואטו גם בדין תקיעה בחצוצרות יש צד כזה?

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: קונטרס בעניני תקיעת שופר

הודעהעל ידי עמקן » ה' ספטמבר 01, 2016 12:00 am

עושה חדשות כתב:יישר כח!

ובמש"כ שם -
קול אויר בלי רם ...

לענ"ד אין הדברים פשוטים, ולהיפך נראה להוכיח שאפי' אם לא נשמע דרך השופר כי אם נפיחת אויר (כדרך שעושין הילדים פוווו), ג"כ הוי מכלל הקולות הכשרים בשופר. והראיה, דהרי כ' הרמב"ן בדרשתו לר"ה "שאם הרחיק השופר מפיו ונפח בו ותקע פסול", ונסה זאת בעצמך איזה קול יכול לצאת מן השופר כשאינו צמוד לשפתיים... וכמדומני ששמעתי כן בשם הגרא"ג זצ"ל, ולע"ע זה בגדר ראיה שאין עליה תשובה.

קבלתי עדכון עקבות מה שהעירו חברי הפורום.
נשאלתי כשתוקעים תקיעה שניה של בבא ובתחילת התקיעה יוצא נאויר בלי לעשות קול ממש אלא קול אויר אם זה פוסל, ולא זכור לי שראיתי שאלה זו אבל לכאורה פשוט שאין בזה כלום שקול שופר אינו אלא כשנעשה קול ממש ולא כששומעים רק אויר, וזה פשטות הפסוק בעמוס (פ"ג ו') אם יתקע שופר בעיר ועם לא יחרדו, וגם פשטות הגמ' (ר"ה דף כ"ז:) היה קולו דק או עבה או צרוד כשר שכל הקולות כשירין ע"כ ולא כתבו שגם קול אויר כשר, ועי' ביד אפרים (שו"ע תקפ"ו סע' ו') שכ' דמה שהשמיט המחבר מש"כ הטור או באיזה ענין שיהיה, משום שנכלל במ"ש עב מאד, ואם גם לחש בכלל אין זה בכלל עב מאד, משמע שהיה פשוט לו שלא הכשירו בכה"ג, וכן מצאתי להדיא בערוך השולחן (תקפ"ו י"ג) מיהו נ"ל דעכ"ז דווקא קול רם אבל אם הקול הוא קול לחש לא יצא ידי חובתו כו' דלחש לאו קול הוא כלל ואנן בעינן לשמוע קול שופר וכן עיקר לשון תרועה הוא קול רם כמו יריע אף יצריח ולכן אמת שכל הקולות כשירים בשופר מיהו עכ"פ צריך קול [כנלע"ד] עכ"ל, ונראה פשוט דכמו שקול אויר אינו קול להכשר ה"ה שאינו קול לפסול ולא מקרי הפסק בין תרועה להתקיעה שאחריו.
ואולי יש להוכיח זה מסתימת שופר שתלוי באם זה מעכב התקיעה בר"ה דף כ"ז, ונתבאר בראשונים דהיינו אם נשתנה הקול ע"י זה, וזה פשוט שלא ישתנה קול לחש ע"י נקב וסתימה אלא קול רעם, ואם נאמר שיוצאים בקול לחש צ"ע למה כשרות השופר תלוי בקול הרעם, ודוחק לומר דסוף כל סוף מאחר דשייך לעשות גם קול רעם צריך שלא לעכב בכל צורת הקול שאפשר לעשות.
שוב הראוני מש"כ בפרורים משולחן רבינו הגאון רבי אברהם גנחובסקי זללה"ה (פרשת נצבים תשע"ה) שצידד לומר שזה בכלל כל הקולות כשירים בשופר שלא כש"כ למעלה והנלענ"ד כתבתי דמשם מבואר להיפך, ועוד הוכיח זה דהרי אמרינן בשולחן ערוך (סי' תקפ"ו סע' י"ט) דאם אין השופר בפיו, אלא מרוחק מפיו, ונפח בו ותקע בו כל התקיעה, פסול, והרי התם לעולם לא יתכן תקיעה מעליא אלא רק נפיחה, ומכל מקום אמרינן דהטעם דפסול אינו אלא מפאת דאין השופר בפיו עכת"ד, ולא ברור לי שמומחה גדול אינו יכול לתקוע גם כשמרוחק קצת מפיו, ודוגמא לזה מה דאיתא שם בסע' י"ב שאם תקע במקום הרחב פסול, ולא ידוע לי אם יש מומחים היום לתקוע במקום הרחב, אבל ע"כ יש מציאות בעולם שמישהו יצליח להוציא קול גם ממקום הרחוק, וגם בהרחיק השופר יתכן שיש אפשרות להוציא קול וא"א להוכיח דין ע"פ מה שלא ידוע לנו.

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: קונטרס בעניני תקיעת שופר

הודעהעל ידי עמקן » ה' ספטמבר 08, 2016 8:06 pm

עמקן כתב:
עושה חדשות כתב:יישר כח!

ובמש"כ שם -
קול אויר בלי רם ...

לענ"ד אין הדברים פשוטים, ולהיפך נראה להוכיח שאפי' אם לא נשמע דרך השופר כי אם נפיחת אויר (כדרך שעושין הילדים פוווו), ג"כ הוי מכלל הקולות הכשרים בשופר. והראיה, דהרי כ' הרמב"ן בדרשתו לר"ה "שאם הרחיק השופר מפיו ונפח בו ותקע פסול", ונסה זאת בעצמך איזה קול יכול לצאת מן השופר כשאינו צמוד לשפתיים... וכמדומני ששמעתי כן בשם הגרא"ג זצ"ל, ולע"ע זה בגדר ראיה שאין עליה תשובה.

קבלתי עדכון עקבות מה שהעירו חברי הפורום.
נשאלתי כשתוקעים תקיעה שניה של בבא ובתחילת התקיעה יוצא נאויר בלי לעשות קול ממש אלא קול אויר אם זה פוסל, ולא זכור לי שראיתי שאלה זו אבל לכאורה פשוט שאין בזה כלום שקול שופר אינו אלא כשנעשה קול ממש ולא כששומעים רק אויר, וזה פשטות הפסוק בעמוס (פ"ג ו') אם יתקע שופר בעיר ועם לא יחרדו, וגם פשטות הגמ' (ר"ה דף כ"ז:) היה קולו דק או עבה או צרוד כשר שכל הקולות כשירין ע"כ ולא כתבו שגם קול אויר כשר, ועי' ביד אפרים (שו"ע תקפ"ו סע' ו') שכ' דמה שהשמיט המחבר מש"כ הטור או באיזה ענין שיהיה, משום שנכלל במ"ש עב מאד, ואם גם לחש בכלל אין זה בכלל עב מאד, משמע שהיה פשוט לו שלא הכשירו בכה"ג, וכן מצאתי להדיא בערוך השולחן (תקפ"ו י"ג) מיהו נ"ל דעכ"ז דווקא קול רם אבל אם הקול הוא קול לחש לא יצא ידי חובתו כו' דלחש לאו קול הוא כלל ואנן בעינן לשמוע קול שופר וכן עיקר לשון תרועה הוא קול רם כמו יריע אף יצריח ולכן אמת שכל הקולות כשירים בשופר מיהו עכ"פ צריך קול [כנלע"ד] עכ"ל, ונראה פשוט דכמו שקול אויר אינו קול להכשר ה"ה שאינו קול לפסול ולא מקרי הפסק בין תרועה להתקיעה שאחריו.
ואולי יש להוכיח זה מסתימת שופר שתלוי באם זה מעכב התקיעה בר"ה דף כ"ז, ונתבאר בראשונים דהיינו אם נשתנה הקול ע"י זה, וזה פשוט שלא ישתנה קול לחש ע"י נקב וסתימה אלא קול רעם, ואם נאמר שיוצאים בקול לחש צ"ע למה כשרות השופר תלוי בקול הרעם, ודוחק לומר דסוף כל סוף מאחר דשייך לעשות גם קול רעם צריך שלא לעכב בכל צורת הקול שאפשר לעשות.
שוב הראוני מש"כ בפרורים משולחן רבינו הגאון רבי אברהם גנחובסקי זללה"ה (פרשת נצבים תשע"ה) שצידד לומר שזה בכלל כל הקולות כשירים בשופר שלא כש"כ למעלה והנלענ"ד כתבתי דמשם מבואר להיפך, ועוד הוכיח זה דהרי אמרינן בשולחן ערוך (סי' תקפ"ו סע' י"ט) דאם אין השופר בפיו, אלא מרוחק מפיו, ונפח בו ותקע בו כל התקיעה, פסול, והרי התם לעולם לא יתכן תקיעה מעליא אלא רק נפיחה, ומכל מקום אמרינן דהטעם דפסול אינו אלא מפאת דאין השופר בפיו עכת"ד, ולא ברור לי שמומחה גדול אינו יכול לתקוע גם כשמרוחק קצת מפיו, ודוגמא לזה מה דאיתא שם בסע' י"ב שאם תקע במקום הרחב פסול, ולא ידוע לי אם יש מומחים היום לתקוע במקום הרחב, אבל ע"כ יש מציאות בעולם שמישהו יצליח להוציא קול גם ממקום הרחוק, וגם בהרחיק השופר יתכן שיש אפשרות להוציא קול וא"א להוכיח דין ע"פ מה שלא ידוע לנו.

קבלתי עוד:
וכן נראה ממש"כ בשערי תשובה (תקפ"ו סע' ד') כיון שלא היו יכולים לתקוע בע"כ שהיה צריך הפסק גדול ללכת ליקח שופר אחר וכיוצא ובלא"ה היא צריכה ברכה אחרת וגם עתה שקראו ויהי נועם באמת ברכו ברכה אחרת עכ"ל ומוזכר במש"ב שם, ואם קול לחש נקרא קול שופר לא היו צריכים להביא שופר אחר דלא ימלט שלא יהיה אפשר לעשות קול לחש, וא"כ היה אסור לגרום ברכה שאינה צריכה ע"י הבאת שופר אחר, ואף אם נאמר שהיה בית הכנסת הגדול והרחוקים לא היו יכולים לשמוע קול לחש, עכ"פ הקרובים היו יכולים לשמוע ולא היה בזה ברכה לבטלה, וע"כ היה פשוט לו שאינו יוצא בקול לחש.

חושיאל
הודעות: 61
הצטרף: א' אפריל 10, 2016 1:35 am

Re: קוננטרס בעניני תקיעת שופר

הודעהעל ידי חושיאל » ג' ספטמבר 27, 2016 9:50 pm

משולש כתב:ודרך אגב, זכורני שראיתי כמה פעמים בפוסקים שכשהגמ' מביאה ראיות רבות ודוחה את כולם, הלכה כראיות. ולא כדחיות. כי הדחיות זה בד"כ "דיחויא בעלמא". וההסבר לענ"ד שעצם המצאותם של כ"כ הרבה ראיות, גם אם נדחו, מראה שהפשטות של הסוגיא היא כראיות.

דבר כזה תלוי בהראיות והדחיות. יש פעמים שהפשטות הוי כהראיות ואע"פ שיש מקום לדחות מ"מ נקטינן כהראיות משום שזה הפשטות. אבל יש דחיות המבטלות הראיות לגמרי, ובכה"ג פשוט שא"א לומר שפשטות הסוגיא היא כראיות. ולא יועיל בזה כ"כ הרבה ראיות שהרי מיליארד כפול אפס הוי אפס.

מעט דבש
הודעות: 3987
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: קונטרס בעניני תקיעת שופר

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' ספטמבר 27, 2019 12:33 am

חובב_ספרים כתב:לגבי הנהגת הגריש"א ז"ל אינו ברור כלל. היה אשכול על ענין לשמוע תרועה תימני והנהגת הגריש"א ז"ל ולא ראיתי שם עדות ממש מוסמך שהגריש"א הקפיד על תרועה זה.

הגר"י דרזי בשבות יצחק על סוכות ותקיעות (עמוד קטז) כותב שהגריש"א ביקש ממנו לארגן לו מישהו שיתקע תרועה תימנית (אבל רק ליום הראשון שהוא דאורייתא).

זאב ערבות
הודעות: 8640
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: קונטרס בעניני תקיעת שופר

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' מאי 04, 2021 4:09 am

ברשותי הקונטרס הנ"ל באחת ממהדורותיו ולא ברור איזו
קבצים מצורפים
קונטרס בעניני תקיעת שופר.pdf
(748.33 KiB) הורד 306 פעמים


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים