מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ענין לשמוע תרועה תימני והנהגת הגריש"א ז"ל

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
מוטוש
הודעות: 222
הצטרף: ג' פברואר 19, 2019 12:07 am

Re: ענין לשמוע תרועה תימני והנהגת הגריש"א ז"ל

הודעהעל ידי מוטוש » ה' ספטמבר 24, 2020 12:38 am

פרי יהושע כתב:
אליהו בן עמרם כתב:
פרי יהושע כתב:
אליהו בן עמרם כתב:לא הבנתי. האם לא הגעת למסקנא כמוני?
גם אני הגעתי למסקנא שהיש אומרים ס"ל דבעינן קולות מופסקים.
דאם בעינן מחוברים, מאי שנא מתקיעה, הלא לא שמע את ראשיתו של הקול.

סליחה אם לא הסברתי עצמי בדיוק, כוונתי שאין ראיה מהריטב"א, כיון ועכ"פ גם תרועה תימני חשובה כקולות מופסקים עכ"פ, דהרי החיוב הוא תשעה טרומטין, ולכן אינה כתקיעה שהיא קול אחד שאין מתחלק, ויכול לברור ממנה חלק שמתאים לו אף שהיא מתאחדת אצל התוקע לאחד, שלא כתקיעה שא"א לחלקה כלל וכאמור.


במחילה, ה"מתרעשת" לא מתאחדת רק אצל התוקע אלא גם אצל השומע.
ועוד, מי אמר לכבודו שה"מתרעשת" צריכה להכיל 9 עליות וירידות בקול, שכאילו יישמעו כ-9 חלקים. הרי חלק מהראשונים מכנים את ה"מתרעשת" כקול "רועד", וא"כ מה שנקבע כ- 9 טרטמיטין אינו אלא שיעור באורך התרועה. וכי מר מקפיד לשמוע 9 "הרעשות" בתרועה ה"מתרעשת"?
ועוד, נראה לי הרבה יותר דחוק לטעון שקול "מתרעש" ורצוף ללא הפסקות אמיתיות בין טרומיט לטרומיט, שניתן לשמוע אותו מאמצעו, למרות שאין לשמיעתו תחילת קול, מאשר לבאר שבעצם ה"יש אומרים" מדברים על תרועה שאיננה מתרעשת אלא כמו שלנו, שיש בה ממש הפסקים, ולכן אין בעיה של תחילה וסוף.
מה בעצם ההכרח של מר לדחוק כך?

אכן צריך לדעתי שיהיו תשעה יבבות רצופים שכך הוא קול הבכי.


איך אמר לי איזה תימני?
לא שמענו מישהו שבוכה טו טו טו...
ולדעתי התרועה הזאת צריכה להיות מהבטן!
כי כשאדם בוכה מאוד והגוף מזדעזע.
זה לא רק מהגרון...

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: ענין לשמוע תרועה תימני והנהגת הגריש"א ז"ל

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ו' ספטמבר 25, 2020 12:47 pm

מוטוש כתב:איך אמר לי איזה תימני?
לא שמענו מישהו שבוכה טו טו טו...
ולדעתי התרועה הזאת צריכה להיות מהבטן!
כי כשאדם בוכה מאוד והגוף מזדעזע.
זה לא רק מהגרון...


במחילה זו סברת בטן...

הרי ברור שהתורה רוצה שיוציאו קול מסוים מהשופר. נניח שהקול הוא התרועה התימנית. אבל לא נאמר שום דין כיצד להוציא את הקול.

ובשלמא אם תטען שאדם התוקע תקיעה ישרה ומרעיד בידו את השופר כדי שיישמע קול מתרעש זה פסול, ניחא, שהרי הוא לא הפיק מהשופר קול תרועה בדרך של נשיפה אלא בדרך הרעדת השופר, וכמו שינפנף בסמוך לפי השופר אחרי שיצא הקול, שכל אחד מבין שאין זו תרועה.

אך מה שמפיק על ידי גרונו או לשונו ויוצא מהשופר עצמו קול מתרעש, מהיכי תיתי לפסול?

אור עולם
הודעות: 1364
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: ענין לשמוע תרועה תימני והנהגת הגריש"א ז"ל

הודעהעל ידי אור עולם » ו' ספטמבר 25, 2020 2:29 pm

מוטוש כתב:איך אמר לי איזה תימני?
לא שמענו מישהו שבוכה טו טו טו...
ולדעתי התרועה הזאת צריכה להיות מהבטן!
כי כשאדם בוכה מאוד והגוף מזדעזע.
זה לא רק מהגרון...

כמדומה דרוב התוקעים אינם מצליחים לעשות תרועה תימנית מהבטן, חלק קטן עושים זאת מהגרון, ורובם רק ע"י נענוע השופר, מלבד בעלי תקיעה תימנים שיש להם שיטות בזה.

עץ הזית
הודעות: 478
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: ענין לשמוע תרועה תימני והנהגת הגריש"א ז"ל

הודעהעל ידי עץ הזית » ב' ספטמבר 13, 2021 9:07 pm

ברור שלא מעכב להריע מהבטן ולא מהגרון, אלא שעיקר צורתה היא מהבטן (כמו בבכי ספונטני), וכך שמעתי מזקני התוקעים התימניים והיקים.

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: ענין לשמוע תרועה תימני והנהגת הגריש"א ז"ל

הודעהעל ידי עמקן » ד' ספטמבר 15, 2021 10:49 am

עץ הזית כתב:ברור שלא מעכב להריע מהבטן ולא מהגרון, אלא שעיקר צורתה היא מהבטן (כמו בבכי ספונטני), וכך שמעתי מזקני התוקעים התימניים והיקים.

לא ברור כלל, הגם שיש מכשירים. וראה הערה לג בקובץ המצורף.
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_שלחן ערוך המקוצר - ג (או-ח ג) - רצאבי, יצחק בן ניסים_185_187.pdf
(851.45 KiB) הורד 101 פעמים

עץ הזית
הודעות: 478
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: ענין לשמוע תרועה תימני והנהגת הגריש"א ז"ל

הודעהעל ידי עץ הזית » ה' ספטמבר 16, 2021 8:40 pm

עמקן כתב:
עץ הזית כתב:ברור שלא מעכב להריע מהבטן ולא מהגרון, אלא שעיקר צורתה היא מהבטן (כמו בבכי ספונטני), וכך שמעתי מזקני התוקעים התימניים והיקים.

לא ברור כלל, הגם שיש מכשירים. וראה הערה לג בקובץ המצורף.

הנידון שם הוא אם כשר כמרעיד את הקול על ידי נענוע השופר, אבל לא פקפק שם אפילו על המרעיד בנענועי הלשון (היינו כאומר לולולו) וכל שכן על המרעיד את הקול בגרון - שאע"פ שעיקר קול התרועה הוא מהבטן מכל מקום כל שהאויר היוצא מן הפה אל שופר הוא באופן שהשופר ישמיע תרועה שפיר דמי, ורק כשעושה את התרועה על ידי שינוי יחס השופר לפה ולא על ידי שינוי האויר היוצא מן הפה - בזה חששו חלק מחכמי תימן שזו לא תרועה כשרה.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 59 אורחים