עמוד 1 מתוך 1

והמוחל לא יהיה אכזרי מלמחול אם לא שמכוון לטובת המבקש מחילה

פורסם: ב' ספטמבר 13, 2010 12:15 am
על ידי סענדער
סימן תרו - שיפייס אדם את חבירו בערב יום כיפור, ובו ד' סעיפים
א. עבירות שבין אדם לחבירו אין יום הכיפורים מכפר עד שיפייסנו ואפילו לא הקניטו אלא בדברים צריך לפייסו ואם אינו מתפייס בראשונה יחזור וילך פעם שנייה ושלישית ובכל פעם יקח עמו שלשה אנשים ואם אינו מתפייס בשלשה פעמים אינו זקוק לו (מיהו יאמר אחר כך לפני עשרה שבקש ממנו מחילה) (מרדכי דיומא ומהרי''ל). ואם הוא רבו צריך לילך לו כמה פעמים עד שיתפייס. הגה: והמוחל לא יהיה אכזרי מלמחול (מהרי''ל) אם לא שמכוון לטובת המבקש מחילה (גמרא דיומא) ואם הוציא עליו שם רע אינו צריך למחול לו (מרדכי וסמ''ג והגהות מיימוני פרק ב' מהלכות תשובה ומהרי''ו):

האם כשיש תועלת למבקש יש חובה על המתבקש שלא למוחלו כדי להביא לטובתו?
את ה'מידת חסידות למחול בכל אופן' כתב המ''ב רק לגבי מי שהוציא עליו שם רע.

Re: והמוחל לא יהיה אכזרי מלמחול אם לא שמכוון לטובת המבקש מחילה

פורסם: ב' ספטמבר 13, 2010 12:27 am
על ידי יאיר
לא כתוב שחובה..(וחושבני שהלל הזקן ודאי היה מוחל פעם ראשונה..ומעשה דע"ש יוכיח [למרות שלא בוקשה שם מחילה וכ"ש לענייננו]),

אך נ"ל דהכונה כאן הוא "ללמד" את הפוגע לא להתרגל בכך ולהראותו שלא בכדי מוחלים לו ואין הדבר כ"כ קל בעיני המוחל..(ויש בכך טובת המבקש מחילה להרגילו במידות טובות ושלא יענש על צערו את חבירו)..