עמוד 1 מתוך 1

אפרו צבור או כאילו אפרו צבור

פורסם: ו' אפריל 17, 2015 12:06 pm
על ידי לומד_בישיבה
בזבחים סב,א אמרו. ור' יצחק נפחא אמר: אפרו של יצחק ראו שמונח באותו מקום. הרי שאפרו צבור ממש, ומדוע א"כ בהרבה מדרשים כתוב - ותחשב לפניך כאלו אפרו צבור על גבי המזבח. והרי אפרו צבור ממש ומזה ידעו מקום המזבח.

Re: אפרו צבור או כאילו אפרו צבור

פורסם: ו' אפריל 17, 2015 12:16 pm
על ידי מה שנכון נכון
ראוהו כשם שראו את מיכאל מקריב, והיינו לא בעיני בשר, וזה נקרא "כאילו" כלפי המציאות הפשוטה. [והרי סוכ"ס לא נשרף].
[וע"ע רש"י ויקרא כו,מב].

וראה עוד בהגהות היעב"ץ שם.

Re: אפרו צבור או כאילו אפרו צבור

פורסם: ב' ספטמבר 07, 2015 6:10 pm
על ידי בריסק
מה שכתב כבודו והרי סוף סוף וכו' ראה מה שכתב בזה הגרי"ז בזבחים.
ור"י נפחא אמר אפרו של יצחק ראו שמונח באותו מקום, וצ"ע מהיכן היה שם אפרו של יצחק הרי לא הוקרב כלל, ונראה מוכרח מכאן דהקרבת האיל נחשבה כהקרבת יצחק עצמו ודיני ההקרבה של יצחק עברו אל האיל, וזהו הביאור תחת בנו והיינו ממש כאילו הקריב את יצחק דעל האיל, וזהו ביאור התפילה יהי רצון כאילו היא עשויה בבני דהקרבת האיל נחשבה כהקרבת יצחק עצמו

--
ומדברי הגרי"ז הבנתי שהכוונה כאילו הקריב, כלומר, שהקרבת האיל נחשב כאילו הקריב את יצחק, ולפי"ז לא קשיא על הנוסח 'כאילו' ואין מזה כל סתירה לדברי הגמ' שראו את אפרו - שהכוונה בזה ראו את אפרו של האיל.

Re: אפרו צבור או כאילו אפרו צבור

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 9:59 pm
על ידי צדקת הצדיק
תעיינו ברד''ל על "פרקי דרבי אליעזר" בעניין עקידת יצחק שם תמצאו שמביא שיש בידו מדרש אגדה שיצחק נשרף ממש על גבי המזבח ואף על פי שנאמר לאברהם "אל תשלח ידך אל הנער" אף אל פי שלא שלח כבר משלה האש ביצחק ונשרף ממש ולאחר מכן הקב''ה החיה את יצחק עם טל תחיה ועל זה נאמר "כטל חרמון שיורד על הררי ציון" ועל פי זה אומר הרד''ל שמעתה אין לדחוק בכל המקומות שאמרו חז''ל: שהקב''ה רואה את אפרו של יצחק צבור על גבי המזבח הרי לא נשרף כלל?? ואולי הכוונה על אפר האיל שנשחט במקומו? אלא אומר הרד''ל שאין לדחוק כדברים האלו ומהמדרש ראיה שנשרף והקב''ה רואה את אפרו "ממש" צבור על גבי המזבח.
ומכאן תשובה לדברכם..

Re: אפרו צבור או כאילו אפרו צבור

פורסם: ו' ספטמבר 21, 2018 1:30 am
על ידי עושה חדשות
אגב, יעויין במחזור אוצר הראשונים (ע' תקסז) שהביא בשם הרוקח "דשנו צבור על מזבח מעלה כי כל המעשים והדמיונות שהתחתונים עושים בין טוב ובין רע דוגמתן למעלה ברקיע", עי"ש עוד.