מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

וגם התוקע עבר על שבות דרבנן

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
עושה חדשות
הודעות: 12557
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

וגם התוקע עבר על שבות דרבנן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' ספטמבר 23, 2017 9:22 pm

דברי הרא"ש הידועים, בשם ראבי"ה וראב"ן -

מעשה אירע במגנצא בשנת תתק"ה שתקע התוקע פעמים קשר"ק ובשלישי תקע ב' שברים והתחיל להריע והחזירוהו קצת הקהל לראש ומקצת הקהל אמרו לו תקע שבר אחד וסיים והוא התחיל לתקוע כבתחלה ותקע שלשה פעמים קשר"ק ובסדר קש"ק תקע שני פעמים קש"ק ובשלישי תקע ארבעה שברים ותקיעה והחזירוהו לראש אותן שהחזירוהו כבתחלה ותקע עוד שלשה פעמים קש"ק וכעס עליהם רבי אליקים בר יוסף ז"ל ואמר אם חכמה אין כאן זקנה יש כאן ושלא כדין החזירוהו. ור"א בר נתן חתנו הסכים לדבריו ואמר שלא כדין החזירוהו וגם התוקע עבר על שבות דרבנן.

האם כך הוא הדין לפי דעתו, דבכל גוונא שהציבור או המקריא חשש לאיזה ענין של פסול בתקיעה, והחזירו את התוקע לתקוע שוב, ולפי האמת לא היה חשש, ה"ה עובר באיסור שבות?

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: וגם התוקע עבר על שבות דרבנן

הודעהעל ידי ביליצר » ש' ספטמבר 23, 2017 9:45 pm

הרב עושה חדשות מתכוין לשבות דשמא יתקן כלי שיר שיש שחששו לו בתקיעות שאינם של מצוה ,
ייתכן דבכל טעות בהלכה חשבו לשוגג קרוב למזיד ,
בספק אמיתי הרי ספק וצריך לחזור,
שוגג אמיתי כבר פטרו הנתיבות ,,ואולי הינו חולק זאת לא נדע,

עושה חדשות
הודעות: 12557
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: וגם התוקע עבר על שבות דרבנן

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוגוסט 26, 2018 12:31 am

שונה ושואל
עושה חדשות כתב:האם כך הוא הדין לפי דעתו, דבכל גוונא שהציבור או המקריא חשש לאיזה ענין של פסול בתקיעה, והחזירו את התוקע לתקוע שוב, ולפי האמת לא היה חשש, ה"ה עובר באיסור שבות?

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: וגם התוקע עבר על שבות דרבנן

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' אוגוסט 28, 2018 6:01 pm

באותו ענין:

חוט שני ראש השנה עמוד סט.PNG
חוט שני ראש השנה עמוד סט.PNG (44.57 KiB) נצפה 2170 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12557
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: וגם התוקע עבר על שבות דרבנן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוקטובר 02, 2019 12:51 am

הראיות מוכיחות שתקיעות הנעשות לצורך ספיקות וכד', ואפילו צדדים קצת רחוקים, אין בהם משום שבות. וכן עמא דבר. ולענ"ד י"ל דאף הראב"ן לא פליג ע"ז, וכוונתו להא דשגגת תלמוד עולה זדון, שאם בלימוד כראוי היה מתברר שאי"צ לחזור ולתקוע, אז אמנם התקיעה כעת אין בה שבות בפועל, כי תוקע לצורך מצוה לפי טעותו (או טעות המקריא שהחזירו), מ"מ מתוך הדברים יצא כאן איסור שבות. (וכמו שאסור למקריא להחזיר את התוקע 'סתם', אף שיטען כי התוקע אינו עובר על כלום כי הרי עושה כפי הוראתו של המקריא, כי סו"ס מבין שניהם יש כאן איסור). וממילא לדינא יהיה חילוק, שאם חוששים לשיטות או מסורות, שפיר למיעבד הכי. אבל אם המקריא מחזיר באופן שע"י לימוד ההלכות כראוי היה מתברר לו שזה מיותר, בזה י"ל כדברי הראב"ן דהתוקע עבר על שבות דרבנן.

עושה חדשות
הודעות: 12557
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: וגם התוקע עבר על שבות דרבנן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' ספטמבר 10, 2020 2:34 pm

מעל"ע (וכבר שאלתי בעבר)
לתקוע עוד קולות כדי להגיע למנין מאה קולות כמנהגינו, ודאי מותר.
אבל מה הדין באופן שאינו יכול להשלים עד מאה קולות, (חוסר זמן או כח)
האם מותר לו לתקוע אחרי המיושב והמעומד עוד תקיעות כדי להגיע ל80 או 90
או שאם לא יגיע ל"מאה" אז אין ענין להוסיף עוד תקיעות, וממילא יש בזה גם איסור?
(וכעין הנידון לענין מאה ברכות כיו"ב).

עושה חדשות
הודעות: 12557
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: וגם התוקע עבר על שבות דרבנן

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' ספטמבר 20, 2020 11:08 pm

מעט דבש כתב:באותו ענין:

חוט שני ראש השנה עמוד סט.PNG


האם ה"ה לענין המנהג של תרועה גדולה בסוף התפילה (והבעל-תוקע אינו מהנוהגים כך) או שמא יש לחלק?

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: וגם התוקע עבר על שבות דרבנן

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' ספטמבר 20, 2020 11:26 pm

ומה הדין במי שלא באמת חושש למהרי"ל דיסקין אבל הוא רוצה להרגיש מהמהדרין?


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 28 אורחים