מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שהחיינו ביום ב' של ראש השנה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

שהחיינו ביום ב' של ראש השנה

הודעהעל ידי מיכאל1 » ש' ספטמבר 23, 2017 11:03 pm

יהודי שלא קרא ולא שנה די צורכו היה סבור שחז"ל תקנו לברך בליל ב' של ראש השנה שהחיינו על פרי חדש, ומי יבוא בסודם. ונתכוון רק לפטור את הפרי החדש ולא את היום של ר"ה.
אז מדין הפסק דן הגרשז"א כידוע שלא חשיב הפסק יעויין במנח"ש ח"א סי' כ'.
אולם לי הקטן לא מובן למה שלא יהיה חייב שהחייינו על היום, גדקיי"ל שגם אם אין ו פרי חדש מברך שהחיינו?

ושאלתי לגאון אחד שליט"א והשיב שבודאי הוי כוונה כהה גם על עצם היום, ואמרתי לו אני הקטן דא"כ אזיל נידון דהגרשז"א לעניין הפסק שהרי יש לו כוונה כהה. והשיבני שאיני צודק, וסתם הדברים.

אולי יוכל אי מי מהחברים להחכימני בדבר זה?

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: שהחיינו ביום ב' של ראש השנה

הודעהעל ידי דרומי » ש' ספטמבר 23, 2017 11:14 pm

לכאורה הדבר פשוט, שבכלל מאתיים מנה, ואם הבין אותו אדם פשוט שחז"ל תיקנו לאכול פירות מתוקים וחדשים בליל ב' דר"ה הרי יש במחשבתו שיום ב' דר"ה הוא יום חשוב ומיוחד, וא"כ כשהוא אומר שהחיינו הוא מתכוון גם לפירות וגם ליום הגדול שבזכותו אוכלים אותם, וא"צ בכוונה מפורשת ממש, ובפרט שהוא אכל את הפירות בסמיכות לקידוש המיוחד ליום זה

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: שהחיינו ביום ב' של ראש השנה

הודעהעל ידי מיכאל1 » ש' ספטמבר 23, 2017 11:25 pm

ואם כן אין בכלל נושא של הפסק בין בורא פרי הגפן לשתיית היין, ואין צריך לחידושו של הגרשז"א....

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: שהחיינו ביום ב' של ראש השנה

הודעהעל ידי דרומי » ש' ספטמבר 23, 2017 11:31 pm

לא ראיתי את דבריו.

עכ"פ יש לציין שלכאורה דיון דומה יהיה לגבי מי שנכנס לסוכה בלילה הראשון, והוא חושב שברכת שהחיינו שבקידוש היא (לא על עצם החג, אלא) על מצות הישיבה בסוכה או על עצם הקמת הסוכה


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 22 אורחים