מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תקיעת שופר באמצע ברכות קריאת שמע

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

תקיעת שופר באמצע ברכות קריאת שמע

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ג' אוגוסט 21, 2018 1:19 pm

המעשה היה בתקיעות של חודש אלול, אבל השאלה נוגעת גם לתקיעות של ר"ה.
במניין שסיים לא היה תוקע, במניין אחר בו אחזו באמצע ברכות ק"ש היה יהודי היודע לתקוע, האם מותר לו לתקוע באמצע הפרק או בין הפרקים. האם התקיעה נחשבת כדיבור/ הפסק.

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: תקיעת שופר באמצע ברכות קריאת שמע

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' אוגוסט 21, 2018 4:14 pm

יהודי טבעי כתב:המעשה היה בתקיעות של חודש אלול, אבל השאלה נוגעת גם לתקיעות של ר"ה.
במניין שסיים לא היה תוקע, במניין אחר בו אחזו באמצע ברכות ק"ש היה יהודי היודע לתקוע, האם מותר לו לתקוע באמצע הפרק או בין הפרקים. האם התקיעה נחשבת כדיבור/ הפסק.

תקיעות אינם הפסק - זה הברת קול בעלמא

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תקיעת שופר באמצע ברכות קריאת שמע

הודעהעל ידי דרומי » ג' אוגוסט 21, 2018 4:16 pm

הרי לפי מנהג הרבה קהלות תוקעים לכתחילה באמצע תפלת לחש! (בר"ה)

ואמנם שאני שם שזה חלק מהתפלה וכו', אבל בכל זאת יש ללמוד משם שאין זה בגדר הפסק. כך לכאורה

כדכד
הודעות: 8399
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: תקיעת שופר באמצע ברכות קריאת שמע

הודעהעל ידי כדכד » ג' אוגוסט 21, 2018 4:55 pm

לא הבנתי את המשפט: "אמנם שם זה חלק מהתפילה אבל יש ללמוד משם" בדיוק משום שזה חלק מהתפלה אז אין ללמוד משם כי שם התקיעות הם חלק מהתפלה אבל באלול התקיעות הן לא חלק מברכות ק"ש.
בעיני פשוט שאסור ואע"פ שאינו דבור אלא קול בעלמא מכל מקום מתעסק באמצע הברכה (או בין הברכות בדבר אחר) ולא נראה לי שהמנהג לתקוע באלול דוחה הפסק בברכות ק"ש.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תקיעת שופר באמצע ברכות קריאת שמע

הודעהעל ידי דרומי » ג' אוגוסט 21, 2018 4:59 pm

אם מותר לתת צדקה לעני באמצע ברכות ק"ש (עיין בהאשכול שנפתח על נושא זה, ולכו"ע מותר, השאלה היא אם זה ראוי לכתחילה) - הרי לכאורה לא שנא.

כדכד
הודעות: 8399
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: תקיעת שופר באמצע ברכות קריאת שמע

הודעהעל ידי כדכד » ג' אוגוסט 21, 2018 5:03 pm

כת"ר לא תירץ את הקושיה שלי על דברי כת"ר ובאמת איני יודע מנין שמותר לתת צדקה לעני אבל ודאי שמצוה לתת צדקה לעני היא מצוה יותר גדולה מהמנהג לתקוע בשופר באלול

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תקיעת שופר באמצע ברכות קריאת שמע

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 21, 2018 7:13 pm

דרומי כתב:הרי לפי מנהג הרבה קהלות תוקעים לכתחילה באמצע תפלת לחש! (בר"ה)

ואמנם שאני שם שזה חלק מהתפלה וכו', אבל בכל זאת יש ללמוד משם שאין זה בגדר הפסק. כך לכאורה

וגם לפי מנהגם-מנהגנו - אסור להפסיק בתפילת לחש אפילו בשביל לשמוע את התקיעות אם הוא מתפלל ביחיד (שו"ע אדה"ז).
ומכאן שתקיעות הן הפסק.

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: תקיעת שופר באמצע ברכות קריאת שמע

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ג' אוגוסט 21, 2018 7:22 pm

דרומי כתב:אם מותר לתת צדקה לעני באמצע ברכות ק"ש (עיין בהאשכול שנפתח על נושא זה, ולכו"ע מותר, השאלה היא אם זה ראוי לכתחילה) - הרי לכאורה לא שנא.


נתינת צדקה היא התעסקות והיחס הדעת אבל לא הפסק, השאלה שלי היתה האם התקיעה מכיון שיש בה השמעת קול האם היא בגדר הפסק כמו דיבור.

איש לוי
הודעות: 273
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 12:24 am

Re: תקיעת שופר באמצע ברכות קריאת שמע

הודעהעל ידי איש לוי » ג' אוגוסט 21, 2018 9:08 pm

שבטיישראל כתב:
יהודי טבעי כתב:המעשה היה בתקיעות של חודש אלול, אבל השאלה נוגעת גם לתקיעות של ר"ה.
במניין שסיים לא היה תוקע, במניין אחר בו אחזו באמצע ברכות ק"ש היה יהודי היודע לתקוע, האם מותר לו לתקוע באמצע הפרק או בין הפרקים. האם התקיעה נחשבת כדיבור/ הפסק.

תקיעות אינם הפסק - זה הברת קול בעלמא


כבר שו"ט הפוסקים מדוע יחיד המתפלל ט' ברכות, אינו רשאי (לאותם הדיעות דס"ל הכי)לתקוע למלכויות זכרונות ושופרות, וכבר דן בזה הרדב"ז ועוד מדינא דהפסק, אז איך מכריע כת"ר כדבר פשוט שאי"ז הפסק

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תקיעת שופר באמצע ברכות קריאת שמע

הודעהעל ידי דרומי » ג' אוגוסט 21, 2018 9:46 pm

הרי התירו למי שבאמצע ברכות ק"ש אפילו לעלות לתורה!

איש לוי
הודעות: 273
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 12:24 am

Re: תקיעת שופר באמצע ברכות קריאת שמע

הודעהעל ידי איש לוי » ג' אוגוסט 21, 2018 11:42 pm

דרומי כתב:הרי התירו למי שבאמצע ברכות ק"ש אפילו לעלות לתורה!

יש לחלק בפשיטות מהדין שהבאת.
עכ"פ מצאתי בתשו' מהר"ם בריסק שדן בהנ"ל, והתיר משום כבוד הציבור ודימה זאת להדין שציינת.
מצ"ב
קבצים מצורפים
שות מהרם בריסק.PDF
(588.51 KiB) הורד 206 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תקיעת שופר באמצע ברכות קריאת שמע

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 22, 2018 7:09 pm

דרומי כתב:הרי התירו למי שבאמצע ברכות ק"ש אפילו לעלות לתורה!

חיוב העליה לתורה כשקראוהו - הוא דינא דגמרא!

יוצא פוניבז'
הודעות: 2063
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ה' אוגוסט 27, 2020 2:25 pm

יש בתי כנסיות שלא מעמידים שופר לרשות הציבור בתקופה זו, כדי שלא יעבור מפה לפה ללא חיטוי, ובדר"כ בכל מנין יש אחד מהמתפללים שמביא שופר מביתו ותוקע אחר התפילה.
לפעמים לא נמצא מי שהביא שופר באותו המנין, וישנו רק במנין אחר, דא עקא שהוא עומד באמצע פסוקי דזמרה וכיו"ב. האם יש לו לחשוש להפסק אם יתקע? או שלא שייך בזה הפסק?

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 27, 2020 3:56 pm

יוצא פוניבז' כתב:יש בתי כנסיות שלא מעמידים שופר לרשות הציבור בתקופה זו, כדי שלא יעבור מפה לפה ללא חיטוי, ובדר"כ בכל מנין יש אחד מהמתפללים שמביא שופר מביתו ותוקע אחר התפילה.
לפעמים לא נמצא מי שהביא שופר באותו המנין, וישנו רק במנין אחר, דא עקא שהוא עומד באמצע פסוקי דזמרה וכיו"ב. האם יש לו לחשוש להפסק אם יתקע? או שלא שייך בזה הפסק?

כבר הילכו הנמושות בשאלת תקיעת שופר באמצע פסוד"ז. עיין פסקי תשובות וכיו"ב (אינו תח"י ברגע זה)

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' אוגוסט 28, 2020 6:04 am

אכן, בפסק"ת סי' נא סק"ז (ח"א ע' תלד) התיר 'לתקוע בשופר בחודש אלול כשאין בעל־תוקע אחר', ובהע' 70 שם: "אשל אברהם - בוטשאטש [מהדו"ת ר"ס נא. המעתיק]. וקיל טפי, כיון שאינו בגדר דיבור, אלא הפסקה במעשה שאין בו שהי'. ובשו"ת מהר"ם בריסק ח"ג סי' כ"ו, דמכל מקום - כשיש בעל תוקע מומחה אחר, לא יפסיק הוא".

[א"ה: א. בשו"ת מהר"ם בריסק דן אם יפסיק לתקוע בין ברכות ק"ש, ומסיק לקולא (וכ"כ - כמסתפק - הא"א שם). ב. לפו"ר, ל"מ בשו"ת מהר"ם בריסק שם ד'כשיש בעל תוקע מומחה אחר לא יפסיק הוא', אף שמסתבר לומר כן (ומרהיטת דבריו נשמע כי אכן במקרה הנדון לא הי' שם בעל־תקיעה אחר). ולא באתי אלא להעיר].


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 26 אורחים