היכי דמי בעל תשובה, אמר רב יהודה, כגון שבאת לידו דבר עבירה פעם ראשונה ושניה וניצל הימנה, מחוי רב יהודה באותה אשה, באותו פרק, באותו מקום.
ופירשו הראשונים הכוונה שהתשובה במדרגה כזו שגם לו יבוא לידו כנ"ל, לא ייכשל.
הובא בסה"ק עוד עצות ו'סימנים' לדעת שה'תשובה' של האדם התקבלה ורצויה.
אפתח בדבר אחד, ויבואו שאר החכמים וישלימו.
שמעתי לפני כמה שנים מהגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א,
הלא ידוע כי חוסר הכוונה בתפלה, מחשבות זרות וכו', באות לאדם על ידי ה'חיצונים' שהם נוצרים על ידי ה'חטאים', סט"א קלי' וכו' וכו'.
ממילא, אדם שהוא בעל תשובה אמיתי, אין בידו כל עוונות, והרי שתפלתו צריכה להיות זכה, ללא כל הפרעה בכוונה, מתחילה ועד סוף.
[מובא כבר בחרדים, והחיד"א וכף החיים ועוד, שהמבחן האמיתי למדרגת האדם הוא בתפלה, ויש להוסיף על פי הנ"ל].