מהגאון הנעלה מבני ציון וירושלים
==================
בראבי"ה סו"ס תתקע"ה בתשובת רבינו שמחה כתב: ועוד שאלוני אם תקנו זמן לעושה שופר ומצה לעצמו כמו סוכה לולב תפילין וציצית המוזכרין בתוספתא דברכות (פ"ו הט"ו) ועל שופר לא נוכל לפוטרה מפני שאין המצוה בגופו כי אם בקולו, כמו שמחלק בירושלמי דלולב הגזול (רה"א) בינו ללולב (על שופר) של ע"ז. גם סוכה עיקר מצוה בצילה, עכ"ל. והרב הגאון העורך שליט"א מציע להגיה: "ועל שופר לא נוכל לברכה".
אולי יש לפרש את הגירסא שבכת"י שהכונה היא זאת: עיקר ברכת שהחיינו שייכת יותר לשעת קיום המצוה, שאז עיקר השמחה, ולא לשעת עשיית מכשירי המצוה, אעפי"כ שיטת התוספתא שזמן הברכה הוא כבר בשעת בניית סוכה וקשירת הלולב, שאז כבר מתחילה השמחה במצוה החדשה. [זכר לדבר בברכת שהשמחה במעונו שאמרו בכתובות ח' ע"א שמברכין מכי רמי שערי באסינתא, ואם כי בעשיית סוכה יש טירחא מרובה, מצינו גדר שמחה גם בכה"ג ברבינו טודרוס למגילה שכתב שתענית אסתר הויא אתחלתא דשמחה.] ומ"מ הברכה חלה גם על שעת קיום המצוה בשעתה והיא פוטרת את העושה מלברך בשעת עיקר השמחה.
ועל זה קאמר הראבי"ה שלגבי שופר, ברכת שהחיינו בשעת עשייתו אינה יכולה לפוטרה, ר"ל את המצוה דתקיעת שופר, [וגם יתכן לגרוס: "לפוטרו"], כי אין המצוה מתקיימת בגוף השופר אלא בקול הנשמע ממנו. ולכן אם יברך שהחיינו על עשיית שופר לא יפטור בזה את חובת שהחיינו על התקיעה, שאינה מתקיימת בגוף השופר שבירך על עשייתו, ועל עשיית שופר כשלעצמה לא מסתבר שיברך שהחיינו.