מקדש מלך כתב:לעניין תוספת יוה"כ, נראה שתלוי במחלוקת המפורסמת האם התוספת מקבלת את כל דיני היום או רק לעניין איסורי מלאכה ועינוי ואכמ"ל.
אבל בלאו הכי לא יועיל, כי תוספת ביציאתו היא רק מה שמחויבים מדינא, היינו שתיים או ארבע דקות, זמן צאת השבת המקובל אצלנו שהוא שלוש כוכבים הסמוכים זה לזה, ולאחר מכן הוא רק איסור דרבנן בעלמא לעשות מלאכה לפני הבדלה, ואינו כמו בכניסתו שיכול לקבל עליו יותר משיעור החיוב המינימלי.
וכל זה לעניין דברי הרב איש ספר, אבל את לשון הרב פרי יהושע לא הבנתי, שנראה שמתלונן על המקפידים למהר, ובאמת מתלונן יותר על המאחרים. איני יודע אם ניסוחו לא ברור או שאני לא קולט את הכוונה הנכונה, אודה להסבר.
איש_ספר כתב:
שו"מ שהזהיר ע"ז במט"א תרכ"ג ס"ח, והשיב עליו בחריפות בנימוקי או"ח שם.
פרי יהושע כתב:איש_ספר כתב:
שו"מ שהזהיר ע"ז במט"א תרכ"ג ס"ח, והשיב עליו בחריפות בנימוקי או"ח שם.
הבנתי מלשונך שהמט"א מזהיר שלא יעשו כך, וכעת ראיתי בפנים והוא מיקל בזה.
אם סיים ש"ץ התפילה בעוד יום קצת, יש למהר באמירת אבינו מלכנו ושמע ישראל, כדי שיוכל לומר גם קדיש תתקבל קודם צאת הכוכבים. אבל אם סיים הש"ץ תפילתו בלילה, אין קפידא בזה, ורשאי לומר קדיש תתקבל בלילה. ומכל מקום אם אירע שסיים קרוב ללילה, בעניין שאי אפשר לגמור אבינו מלכנו קודם הלילה, אין להקפיד בזה לומר אחר כך קדיש תתקבל, אף שהוא לילה:
פרי יהושע כתב:יש משמעות כמעט מפורשת במ"ב בסוף תפיל מנחה שאם מסים נעילה קודם היום וממשיך עם פזמונים ואבינו מלכינו וכו' אחר השקיעה ועד צאת הכוכבים לא יכול לומר קדיש תתקבל
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 24 אורחים