עמוד 1 מתוך 1

מלבד עולת החודש ועולת התמיד- הרמ"א והנוב"י

פורסם: ו' ספטמבר 04, 2020 1:26 pm
על ידי בני ברקי
כתב הרמ"א לומר במוסף של ראש השנה "מלבד עולת החודש ומנחתה ועולת התמיד ומנחתה" וכן "ושני תמידים כהלכתם"
והקשה הנוב"י (או"ח מהוד"ת קכ"ז) שאין 3 עולות תמיד ולכן כתב לא לומר "מלבד עולת החודש ועות התמיד" (וידוע האדר"ת וכן בלוח א"י לומר ככתוב מלבד עולת החודש ...)
ואני לא מבין את קושית הנוב"י הרי בכל חג שיוצא בשבת אומרים גם אחרי פסוקי קרבן החג מלבד עולת התמיד וגם אחרי פסוקי קרבן השבת מלבד עולת התמיד והרי יש רק תמיד אחד, אז מדוע הנוב"י לא שואל על כל חג ושבת ומדוע קשה לו עד כדי דחיית דברי הרמ"א דווקא בראש השנה?

Re: מלבד עולת החודש ועולת התמיד- הרמ"א והנוב"י

פורסם: א' ספטמבר 06, 2020 3:23 pm
על ידי בתוך הגולה
על העניין כולו כתב הרב יעקב גולדשטיין מאמר בירושתנו שנה ה
(איני זוכר אם דן שם בהערת פותח האשכול)

Re: מלבד עולת החודש ועולת התמיד- הרמ"א והנוב"י

פורסם: ג' ספטמבר 08, 2020 9:19 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
בעצם ההערה, שמעתי ליישב בפשיטות: דעיקר קושיית הנוב"י הייתה שאומרים בסמוך אחד לשני - "ושני תמידין כהלכתן" - "מלבד עולת התמיד", דזה קשה דאיך אפשר לומר "מלבד עולת התמיד" אם אמרת "ושני תמידין", דאין ג' תמידין.

אבל ביו"ט שחל בשבת אין קושיא, דנכון שהזכיר "תמיד" פעם עם פסוקי קרבן השבת ופעם עם פסוקי קרבן היו"ט, אבל סו"ס זה אותו קרבן, ולא שהזכיר בהדי הדדי - ביחד - פעמיים את התמיד. אלא סך הכל מזכיר את אותו קרבן - גם - בקרבנות שבת וכו', והכוונה לאותו עולת תמיד. אבל בר"ה לא שייך לומר כן, דאומרים "שני תמידין כהלכתן" - ועל זה אומרים "מלבד עולת התמיד", ודו"ק.

Re: מלבד עולת החודש ועולת התמיד- הרמ"א והנוב"י

פורסם: א' ספטמבר 13, 2020 9:54 am
על ידי איש_ספר
בני ברקי כתב:כתב הרמ"א לומר במוסף של ראש השנה "מלבד עולת החודש ומנחתה ועולת התמיד ומנחתה" וכן "ושני תמידים כהלכתם"
והקשה הנוב"י (או"ח מהוד"ת קכ"ז) שאין 3 עולות תמיד ולכן כתב לא לומר "מלבד עולת החודש ועות התמיד" (וידוע האדר"ת וכן בלוח א"י לומר ככתוב מלבד עולת החודש ...)
ואני לא מבין את קושית הנוב"י הרי בכל חג שיוצא בשבת אומרים גם אחרי פסוקי קרבן החג מלבד עולת התמיד וגם אחרי פסוקי קרבן השבת מלבד עולת התמיד והרי יש רק תמיד אחד, אז מדוע הנוב"י לא שואל על כל חג ושבת ומדוע קשה לו עד כדי דחיית דברי הרמ"א דווקא בראש השנה?

viewtopic.php?f=7&t=8235&p=307901#p307901