מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מלבד עולת החודש ועולת התמיד- הרמ"א והנוב"י

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
בני ברקי
הודעות: 504
הצטרף: ש' מאי 11, 2013 11:21 pm

מלבד עולת החודש ועולת התמיד- הרמ"א והנוב"י

הודעהעל ידי בני ברקי » ו' ספטמבר 04, 2020 1:26 pm

כתב הרמ"א לומר במוסף של ראש השנה "מלבד עולת החודש ומנחתה ועולת התמיד ומנחתה" וכן "ושני תמידים כהלכתם"
והקשה הנוב"י (או"ח מהוד"ת קכ"ז) שאין 3 עולות תמיד ולכן כתב לא לומר "מלבד עולת החודש ועות התמיד" (וידוע האדר"ת וכן בלוח א"י לומר ככתוב מלבד עולת החודש ...)
ואני לא מבין את קושית הנוב"י הרי בכל חג שיוצא בשבת אומרים גם אחרי פסוקי קרבן החג מלבד עולת התמיד וגם אחרי פסוקי קרבן השבת מלבד עולת התמיד והרי יש רק תמיד אחד, אז מדוע הנוב"י לא שואל על כל חג ושבת ומדוע קשה לו עד כדי דחיית דברי הרמ"א דווקא בראש השנה?

בתוך הגולה
הודעות: 794
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: מלבד עולת החודש ועולת התמיד- הרמ"א והנוב"י

הודעהעל ידי בתוך הגולה » א' ספטמבר 06, 2020 3:23 pm

על העניין כולו כתב הרב יעקב גולדשטיין מאמר בירושתנו שנה ה
(איני זוכר אם דן שם בהערת פותח האשכול)

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: מלבד עולת החודש ועולת התמיד- הרמ"א והנוב"י

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ג' ספטמבר 08, 2020 9:19 pm

בעצם ההערה, שמעתי ליישב בפשיטות: דעיקר קושיית הנוב"י הייתה שאומרים בסמוך אחד לשני - "ושני תמידין כהלכתן" - "מלבד עולת התמיד", דזה קשה דאיך אפשר לומר "מלבד עולת התמיד" אם אמרת "ושני תמידין", דאין ג' תמידין.

אבל ביו"ט שחל בשבת אין קושיא, דנכון שהזכיר "תמיד" פעם עם פסוקי קרבן השבת ופעם עם פסוקי קרבן היו"ט, אבל סו"ס זה אותו קרבן, ולא שהזכיר בהדי הדדי - ביחד - פעמיים את התמיד. אלא סך הכל מזכיר את אותו קרבן - גם - בקרבנות שבת וכו', והכוונה לאותו עולת תמיד. אבל בר"ה לא שייך לומר כן, דאומרים "שני תמידין כהלכתן" - ועל זה אומרים "מלבד עולת התמיד", ודו"ק.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מלבד עולת החודש ועולת התמיד- הרמ"א והנוב"י

הודעהעל ידי איש_ספר » א' ספטמבר 13, 2020 9:54 am

בני ברקי כתב:כתב הרמ"א לומר במוסף של ראש השנה "מלבד עולת החודש ומנחתה ועולת התמיד ומנחתה" וכן "ושני תמידים כהלכתם"
והקשה הנוב"י (או"ח מהוד"ת קכ"ז) שאין 3 עולות תמיד ולכן כתב לא לומר "מלבד עולת החודש ועות התמיד" (וידוע האדר"ת וכן בלוח א"י לומר ככתוב מלבד עולת החודש ...)
ואני לא מבין את קושית הנוב"י הרי בכל חג שיוצא בשבת אומרים גם אחרי פסוקי קרבן החג מלבד עולת התמיד וגם אחרי פסוקי קרבן השבת מלבד עולת התמיד והרי יש רק תמיד אחד, אז מדוע הנוב"י לא שואל על כל חג ושבת ומדוע קשה לו עד כדי דחיית דברי הרמ"א דווקא בראש השנה?

viewtopic.php?f=7&t=8235&p=307901#p307901


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 36 אורחים