פרי יהושע כתב:ולעיקר השאלה של ר' אליהו בן עמרם על המ"ב שפתחנו בה לעיל, נראה ע"פ הפשט, שעל אף שהשה"צ הבין שלדעת ר' אבלי יש להמשיך בתפילת חול, כיון שכאילו לא נתקדש החודש, מכל מקום אינו דומה מה שהיה כבר למה שהוא בא לעשות, ועכ"פ בעת כזאת להתפלל תפילת חול הוא בדיעבד, ועל אף שהוא יצטרך מכוח כך לחזור את התפילה ועל ג' ברכות, אין בזה משום ברכה לבטלה שעכ"פ נאמר בדרך תפילה ושבח, ועכ"פ מסתבר שלא היה ניחא ליה בזה שימשיך בתפילת חול, ואפשר להבין זאת.
עדיין קשה לענ"ד.
אבהיר למה לענ"ד הוא כבר במצב של "בדיעבד" לפי דברי השה"צ עצמו:
השעה"צ טוען שאחר שסיים הא-ל הקדוש אי אפשר להמשיך בתפילה של ר"ה. ולכאורה, מה אכפת לן שכן ימשיך? ומה גרם זה שהתחיל ברכות ראשונות בנוסח חול?
התשובה לענ"ד: שכל ברכות התפילה חטיבה אחת הן, ולכן אם התחיל בנוסח של חול, לא יכול להמשיך בנוסח של ר"ה, כי אז אין קשר בין ברכות ראשונות לברכות שאחריהן.
ואם כנים הדברים, הרי שאם התחיל נוסח של חול, הרי שכבר הוא נמצא באמצע מצב של "בדיעבד" לגבי ההמשך, שהוא חטיבה אחת עם ההתחלה.
ובנוסף, אם יחזור על הראשונות, לכאו' נמצאו ברכותיו לבטלה. ולכן זו עוד סיבה להחשיבו במצב של "בדיעבד".
ומש"כ רעי הנכבד שליט"א, שאין ברכותיו לבטלה כיון שנאמר בדרך תפילה ושבח, לענ"ד אין זה נכון לגבי מטבע שטבעו חכמים לברך כסדר כל הברכות והוא עצר באמצען ולא המשיך.
ועוד, שלא הבנתי מש"כ: "ועכ"פ בעת כזאת להתפלל תפילת חול הוא בדיעבד"...