בתפילה היום התבוננתי בביטוי 'המלך המשפט', ופשרו לא היה ברור לי, האם הכוונה המלך שעורך משפט וסידרו לשון קצרה, או שמא הכוונה אחרת.
וכן מבחינה דקדוק הלשון, לכאורה צריך לומר מלך המשפט.
דרופתקי דאורייתא כתב:ראה רש"י ברכות י"ב ב'
עזריאל ברגר כתב:דרופתקי דאורייתא כתב:ראה רש"י ברכות י"ב ב'
רש"י שם כותב ש"המלך המשפט" זה כמו "מלך המשפט", ועפ"ז צע"ג מדוע לא תיקנו לומר "מלך המשפט"!
והמלך המשפט פירש"י (שם) כמו מלך המשפט כמו (יהושע ג') נושאי הארון הברית כמו ארון הברית. וה"ר מנוח כ' בפרק ב' מה' תפלה דמלך אוהב צדקה ומשפט משמע שיתנהגו ברואיו (נ"א שיתנהג עם ברואיו) בצדק ומשפט אבל המלך המשפט ר"ל שהוא יתברך שופט העולם אי נמי משמע שהוא עצמו הוא המשפט כמו שאנו אומרים הוא החכמה הוא המדע שאין לומר עליו יתברך חכם ומבין שנראה שהוא קונה החכמה והבינה מאחר ע"כ
סגי נהור כתב:עזריאל ברגר כתב:דרופתקי דאורייתא כתב:ראה רש"י ברכות י"ב ב'
רש"י שם כותב ש"המלך המשפט" זה כמו "מלך המשפט", ועפ"ז צע"ג מדוע לא תיקנו לומר "מלך המשפט"!
רש"י עצמו הקשה כן. אשאיר לך למצוא איפה (פשט הגמרא הוא כמובן שמדובר במטבע לשון זהה לשתי הברכות - המלך הקדוש והמלך המשפט).
עכ"פ האריכו בכ"ז הראשונים, ויש שפירשו (שלא כרש"י) שמדובר בתואר (כמו "הקדוש") ולא בסמיכות. יעויין גם ב"י או"ח סי' תקפב.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 38 אורחים