מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

צום גדליה - למה זה כל כך חמור?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

צום גדליה - למה זה כל כך חמור?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' ספטמבר 21, 2020 9:06 pm

נשאלתי מיהודי אחד שליט''א, מה עושים ''עסק'' כל כך מהריגת גדליה עד כדי קביעת צום לדורות, על הריגת צדיק לבד לא היו קובעים צום, וכלפי פיזור הפליטה גם לא מובן האסון הגדול כל כך, נשארו כאלפיים יהודים שברחו, ובכלל הובטחו שלמלאות שבעים שנה יחזירם ה' למקומם, ומה ה''כצעקתה''?
השבתי לו: א. העזיבה של ארץ ישראל היתה ה'מסמר האחרון' בחורבן, אם היתה נשארת פליטת ישראל בארץ ישראל לא היה עונש הגלות מושלם, וזה היה מין סיום עצוב לחורבן. ב. אילו היו נשארים בארץ ישראל סביר להניח ששיבת ציון היתה נראית אחרת, גם מבחינת ההפרעות למקדש מהכותים והגויים, וגם לא היו חוששים לעלות מבבל כמו שהתאחרו הרבה לעלות.
מה דעתכם ומה ידוע לכם בנידון?

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: צום גדליה - למה זה כל כך חמור?

הודעהעל ידי דרומי » ב' ספטמבר 21, 2020 9:15 pm

ראה רמב"ם הל' תעניות, שבהריגת גדליה נכבתה גחלת מלכות דוד.

מן הדרום
הודעות: 712
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: צום גדליה - למה זה כל כך חמור?

הודעהעל ידי מן הדרום » ב' ספטמבר 21, 2020 10:47 pm

על הנקודה השניה-
רש"י שיר השירים פרק ה
בקשתיו ולא מצאתיו - ואם תאמר והלא ירמיה עומד ומתנבא בימי יהויקים וצדקיהו שובו אלי ואשובה אליכם לא לבטל את הגזירה אלא להקל הפורענות ולהכין מלכותם בשובם מן הגולה לנוטעם מאין נטישה ולבנותם מאין הורס:
ומנין לקח את הביטויים לנוטעם וכו', מדברי ירמיה אחרי מות גדליה
ירמיהו פרק מב
(ח) וַיִּקְרָ֗א אֶל־יֽוֹחָנָן֙ בֶּן־קָרֵ֔חַ וְאֶ֛ל כָּל־שָׂרֵ֥י הַחֲיָלִ֖ים אֲשֶׁ֣ר אִתּ֑וֹ וּלְכָ֨ל־הָעָ֔ם לְמִקָּטֹ֥ן וְעַד־גָּדֽוֹל:
(ט) וַיֹּ֣אמֶר אֲלֵיהֶ֔ם כֹּֽה־אָמַ֥ר יְקֹוָ֖ק אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל אֲשֶׁ֨ר שְׁלַחְתֶּ֤ם אֹתִי֙ אֵלָ֔יו לְהַפִּ֥יל תְּחִנַּתְכֶ֖ם לְפָנָֽיו:
(י) אִם־שׁ֤וֹב תֵּֽשְׁבוּ֙ בָּאָ֣רֶץ הַזֹּ֔את וּבָנִ֤יתִי אֶתְכֶם֙ וְלֹ֣א אֶהֱרֹ֔ס וְנָטַעְתִּ֥י אֶתְכֶ֖ם וְלֹ֣א אֶתּ֑וֹשׁ כִּ֤י נִחַ֙מְתִּי֙ אֶל־הָ֣רָעָ֔ה אֲשֶׁ֥ר עָשִׂ֖יתִי לָכֶֽם:

נראה שכתובים כאן דברים בכיוון זה

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: צום גדליה - למה זה כל כך חמור?

הודעהעל ידי איש גבעות » ג' ספטמבר 22, 2020 12:11 am

מסתמא יש לחומרת היום קשר לעובדה שמי שדפק את המסמר האחרון לא היו אויבינו אלא אנחנו בעצמנו.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4671
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: צום גדליה - למה זה כל כך חמור?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' ספטמבר 22, 2020 12:24 am

ספר בניהו בן יהוידע על ראש השנה דף יח/ב
ומי הרגו ישמעאל בן נתניה. הקשה טורי אבן למאי אצטריך להביא דבר זה, ועוד דבר זה מפורש הוא בכתוב ואין צריך לפרשו במתניתין עיין שם. ונראה לי בס"ד שבא ללמדנו הטעם דגזרו על הריגת גדליה צום ולא גזרו צום על הריגת שאר צדיקים גדולים, לכך אמר מי הרגו ישמעאל בן נתניה שהיה ישראל וגם הרגו בבחירתו הרעה שלא היתה גזרה מן השמים דהכי קיימא להו לרבנן שגדליה נספה בלא משפט, אבל שאר צדיקים נהרגו על ידי גוים וגם היתה גזרה מן השמים עליהם ואפילו זכריההנביא ע"ה שנהרג על ידי ישראל גם כן היתה גזרה מן השמים ליהרג לתיקון עצמו בסוד הגלגול כמו שאמר רבינו האר"י ז"ל, ועוד נמי גדליה כיון שנהרג על ידי ישראל היה חלול השם בדבר, כי נבוכדנצאר הרשע אויב ישראל עשה חנינה והניח שארית, וישראל באו וכרתו השארית:
ועוד נראה לי בס"ד שבא התנא ללמדנו בזה הטעם שגזרו צום ביום זה על פי מה שאמר רבינו האר"י ז"ל בשער הכונות הטעם שנהרג גדליה ע"ה ביום שלשה בתשרי מפני כי ביום זה מתקבצים כל הגבורות בבינה דמלכות והדינים גוברים ותקיעת שופר ליכא כדי למתקם ולכך בו ביום נהרג גדליה ולכך קבעו צום באותו היום בכל שנה ושנה עד כאן דבריו יעויין שם. ונראה לי בס"ד כי סיבה זו דנקיט רבינו האר"י ז"ל נרמזה בשם ישמעאל שהרג את גדליה והוא דאותיות ישמעאל הם אותיות א"ש ע"ל מ"י דהגבורות בתקפם הם אש וביום שלשה תשרי נקבצים כל הגבורות בבינה של המלכות וידוע כי מ"י הוא כינוי לבינה בכל מקום ובהיותם כולם במ"י גברו ונעשו אש ולכך בא התנא לרמוז בדבריו טעם גזרת הצום ביום זה באומרו מי הרגו ישמעאל בן נתניה שבשמו רמוז תוקף הגבורות של אותו היום שזהו הסיבה של גזרת הצום על הריגתו

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: צום גדליה - למה זה כל כך חמור?

הודעהעל ידי ש. ספראי » ג' ספטמבר 22, 2020 1:05 am

כתב הרמב"ם תעניות פ"ה ה"א- ה"ב: "יש שם ימים שכל ישראל מתענים בהם מפני הצרות שאירעו בהן וכו', ואלו הן יום שלישי בתשרי שבו נהרג גדליה בן אחיקם ונכבית גחלת ישראל הנשארה וסיבב להתם גלותן".
והנה במש"כ הרמב"ם שסיבת צום גדליה הוא גם מפני ש'נכבית גחלת ישראל הנשארה וסיבב להתם גלותן', לכאו' כן מוכח מכל המובא בירמיהו פמ"א, "וַיִּשְׁבְּ יִשְׁמָעֵאל אֶת כָּל שְׁאֵרִית הָעָם אֲשֶׁר בַּמִּצְפָּה אֶת בְּנוֹת הַמֶּלֶךְ וְאֶת כָּל הָעָם הַנִּשְׁאָרִים בַּמִּצְפָּה אֲשֶׁר הִפְקִיד נְבוּזַרְאֲדָן רַב טַבָּחִים אֶת גְּדַלְיָהוּ בֶּן אֲחִיקָם וַיִּשְׁבֵּם יִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה וַיֵּלֶךְ לַעֲבֹר אֶל בְּנֵי עַמּוֹן. וכו' וַיִּקַּח יוֹחָנָן בֶּן קָרֵחַ וְכָל שָׂרֵי הַחֲיָלִים אֲשֶׁר אִתּוֹ אֵת כָּל שְׁאֵרִית הָעָם אֲשֶׁר הֵשִׁיב מֵאֵת יִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה מִן הַמִּצְפָּה אַחַר הִכָּה אֶת גְּדַלְיָה בֶּן אֲחִיקָם גְּבָרִים אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה וְנָשִׁים וְטַף וְסָרִסִים אֲשֶׁר הֵשִׁיב מִגִּבְעוֹן. וַיֵּלְכוּ וַיֵּשְׁבוּ בְּגֵרוּת כִּמְוהָם אֲשֶׁר אֵצֶל בֵּית לָחֶם לָלֶכֶת לָבוֹא מִצְרָיִם. מִפְּנֵי הַכַּשְׂדִּים כִּי יָרְאוּ מִפְּנֵיהֶם כִּי הִכָּה יִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה אֶת גְּדַלְיָהוּ בֶּן אֲחִיקָם אֲשֶׁר הִפְקִיד מֶלֶךְ בָּבֶל בָּאָרֶץ".
ואולם בר"ה י"ח ב' נאמר: "צום השביעי זה שלשה בתשרי שבו נהרג גדליה בן אחיקם, ומי הרגו, ישמעאל בן נתניה הרגו, ללמדך ששקולה מיתתן של צדיקים כשריפת בית אלהינו, ואמאי קרי ליה שביעי שביעי לחדשים".
ויל"ע זאת מנין לן שמכך שהוזכר צום השביעי יחד עם יתר צומות החורבן, מוכח ששקולה מיתת צדיקים כשריפת בית אלוקינו. הלא אפ"ל דאדרבה, שטעם צום זה הוא כמש"כ הרמב"ם, שהוא כהמשך החורבן עצמו, מפני שעי"כ התפזרה שארית הפליטה, ולא משום ששקולה מיתת צדיקים כחורבן הבית, ולכן הוזכר צום השביעי עם יתר צומות חורבן הבית.
והכי יש להוכיח מהפסוקים בס' זכריה פ"ז, "לֵאמֹר אֶל הַכֹּהֲנִים אֲשֶׁר לְבֵית ה' צְבָאוֹת וְאֶל הַנְּבִיאִים לֵאמֹר הַאֶבְכֶּה בַּחֹדֶשׁ הַחֲמִשִׁי הִנָּזֵר כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתִי זֶה כַּמֶּה שָׁנִים. וַיְהִי דְּבַר ה' צְבָאוֹת אֵלַי לֵאמֹר. אֱמֹר אֶל כָּל עַם הָאָרֶץ וְאֶל הַכֹּהֲנִים לֵאמֹר כִּי צַמְתֶּם וְסָפוֹד בַּחֲמִישִׁי וּבַשְּׁבִיעִי וְזֶה שִׁבְעִים שָׁנָה הֲצוֹם צַמְתֻּנִי אָנִי". והיינו שזכריה שאל האם לצום בצום החמישי דייקא, כיון שהסתפק האם יש ענין לצום בת"ב על חורבן המקדש הראשון כאשר בונים כעת את הבית השני, וע"ז השיבו הקב"ה שיצומו גם בחמישי וגם בשביעי, אף שלא שאל על צום גדליה.
וביאר הרד"ק וז"ל: אמרו בחמישי ובשביעי אף על פי שהם ארבע צומות זכר החמישי שהיה בה החרבן וזכר השביעי שנהרג בו גדליה והיה חרבן שני שכבר נשארו דלת הארץ ולא היתה חרבה אם נשארו דלת העם שהשאיר נבוזראדן לכורמים וליוגבים, עכ"ל. והיינו דזה גופא השיבו הקב"ה לזכריה, שלא רק הצום החמישי, תשעה באב, הוא צום על החורבן, אלא גם צום השביעי, צום גדליה, שנחשב לחורבן שני בגלל גלות ישראל ושממון הארץ שסובבה פטירת גדליה. וא"כ שבה שאלתנו וגם ניצבה, מהיכן הוכיחו חז"ל מאיזכור הצום השביעי יחד עם שאר צומות החורבן, ששקולה מיתת צדיקים כשריפת ביהמ"ק. הלא אדרבה, מאיזכור זה מוכח שסיבת הצום היתה בגלל המשך חורבן הבית שהסתובב ע"י פטירת גדליה, וצ"ע.
והב"ח סי' תקמט כתב וז"ל: מיהו יראה לי שמה שאמר התנא ללמדך וכו' אינו כדי לתרץ למה נכתב כאן אלא כדי לתרץ למה חזר והזכיר הכתוב צום החמישי וצום השביעי אחר שכבר הזכירן בתחלת התשובה ומה בא הכתוב ללמדנו והשיב דיתורא דקרא אתא ללמדך ששקולה מיתת הצדיקים שהיתה בחודש השביעי כשריפת בית אלהינו שהיתה בחודש החמישי ומשום הכי חזר וכתבו אבל הרמב"ן ורבינו שכתבו ולמה נכתב כאן לא כיונו לזה דאם כן הכי הוה להו למיכתב ולמה חזר ונכתב כאן וק"ל. ומלשון הרמב"ם (שם ה"ב) והסמ"ג (שם רמט א) יראה שמפרשים ללמדך שמיתת צדיק כזה שקולה כשריפת בית אלהינו לאשר נכבתה גחלת ישראל הנשארת וסיבב להתם גלותן עיין שם, עכ"ל.
והיינו דהב"ח חיבר ב' הענינים יחד, שמכך שנכתבה גחלת ישראל ע"י פטירת גדליה, מוכח שמיתת צדיקים שקולה כשריפת ביהמ"ק, שע"י שנפטר הצדיק, אירעה הגלות. ואכתי צ"ב כנ"ל.
והנה בפייט שבסליחות לעשרה בטבת נאמר: "תַּהֲפוֹךְ לָרְוָחָה. אֶת צוֹם הַחֲמִישִׁי. לְשָֹשֹוֹן וּלְשִֹמְחָה. צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִֹירִי". וצ"ב דהנה בזכריה (ח, יט) כתיב "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים". הרי שהבטיחנו הנביא שגם הצום השביעי ייהפך לרווחה, א"כ מדוע השמיטו הפייטן.
והנה א"נ דס"ל להפייטן דצום השביעי, הוא צום גדליה, אינו ענין לצומות החורבן אלא הוא תענית צדיקים (וכן משמע מד' הטור סי' תק"פ שמנה צום זה בתוך רשימת כל התעניות על מיתת צדיקים), א"ש שלכן לא הזכירו כאן בפיוט על עשרה בטבת. ואולם כמשנ"ת, הלא מדברי הנביא עצמו, שהזכירם בחדא מחתא, גם בפ"ז וגם כאן בפ"ח, מוכח דצום גדליה הוא חלק מצומות על החורבן

ש"ב גנוט

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: צום גדליה - למה זה כל כך חמור?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ספטמבר 28, 2022 9:02 am

מעל"ע, האם יש קשר בין צום גדליה לעשי"ת, לכאו' כן משמע במג"א.

ז"ל המג"א בסי' תקפא - דאיתא במדרש דבערב ראש השנה הגדולים מתענים... ומה שמתענים בזה היום דוקא, היינו משום דהוא יום רצון כדמצינו במדר' שהגדולים מתענים כנ"ל, ואף על גב דהי' ימים הם ימי רצון יותר דאפי' הבינונים מתענים ואם אנו מחזיקים עצמנו לגדולים ק"ו לבינונים, מ"מ אין יכולין לעמוד בזה להתענו' כולם, וגם מתענים עכ"פ צום גדליה, א"כ כיון שהתענו ער"ה אין צורך.

מחשב מסלול
הודעות: 430
הצטרף: ו' מאי 01, 2020 11:24 am
מיקום: ירושלים

Re: צום גדליה - למה זה כל כך חמור?

הודעהעל ידי מחשב מסלול » ד' ספטמבר 28, 2022 2:01 pm

הרב ישכר תמר בספרו עלי תמר על הירושלמי בכמה מקומות מבאר היטב את דברי הרמב"ם מדוע צום גדליה בן אחיקם הינו צום חמור ומה אירע בו שמשליך עלינו

בעיצומו של צום גדליה, שאלתי את עצמי מדוע הריגת גדליה בן אחיקם היא יותר מהריגת צדיקים אחרים עד כדי קביעת צום לדורות. לכאורה על הריגת צדיק לבד - לא היו קובעים צום, וכלפי פיזור הפליטה גם לא מובן האסון הגדול כל כך, נשארו כאלפיים יהודים שברחו, ובכלל הובטחו שלמלאות שבעים שנה יחזירם ה' למקומם, ומה ה''כצעקתה''?

וכדי להבין וליישב את הדברים על הלב, נצטט בראשונה את לשון הרמב"ם (הלכות תעניות ריש פרק ה): "יום שלישי בתשרי שבו נהרג גדליה בן אחיקם ונכבית גחלת ישראל הנשארה וסיבב להתם גלותן".

וביאור הענין שעל ידי הריגת גדליה - גלה שארית יהודה כולה למצרים ונתפזרו בשאר ארצות ולא נשאר נר לאומה בארצה.

והדברים מפורשים בירמיה (מ, מא) שכל עוד שהופקד גדליה לשליט ביהודה התרכזו מסביבו שארית יהודה וירמיה הנביא בתוכם, וגם היהודים מעמון ומואב ומאדום ומכל המקומות אשר נדחו שם באו אל ארץ יהודה להתאחד תחת דגל גדליה, ובוודאי חובבי ארץ אלו התאספו ובאו לחדש הישוב והמדינה וע"י הריגת גדליה - אבדה שארית יהודה וישראל, וגלו למצרים, ונתפזרו בשאר ארצות, וכבה הגחלת הנשארת אשר היה בכוחה להאיר יהודה באור חדש שהיה מאיר לגולה כולה.


ואכן מפני כן קבעו הנביאים והחכמים ג' בתשרי לאחד מהארבעה צומות, ואמרו שקולה מיתת גדליה וחורבן שלטונו כשריפת בית אלקינו?

וכאשר ישבו רבותינו על מדוכה זו - מי היה האדם אשר כבה את הגחלת ואבד שארית ישראל מארצו בגלל רגשי קנאה לשלטון ולא דכאו רגשותיו לעמו ולארצו רגשות קנאה פרטית, ומי היה האדם שאבד שארית יהודה מארצו, וגלה אותה גלות שלימה מבלי שמוסר כליותיו יאחזוהו ברסן ולומר לו שטן המשחית הרף ידיך, בדקו ומצאו שאיש שמקורו מזרע ישראל מדור דור לא היה עושה דבר שכזה. ברם, ישמעאל שמוצאו היה מעבדים או מגרים היו חבויים בקרבו רגשות אומה אחרת, שישראל לא היה עמו וא"י לא היתה ארצו, ולפיכך קרה הדבר שרגשות קנאה לשלטון ושררה עזים כמות העלימו עין, ודכאו בכח את הרגשות לחורבן המדינה וגלות שלימה לעם שהוא ואבותיו מתייחסים אליו זה ט"ז דור. אכן לא כל הגוים שמוצאם מגוים יעשו חלילה כדבר הזה והרוב מסורים לעם ישראל וארצו ככל אחד מישראל הטובים, ברם לאסון האומה קרה הדבר שהיה ישמעאל איש כזה שבגלל תאות השררה של עם זר הרגשות התגברו על כל מוסר כליות ואבד שארית יהודה וכבה גחלת ישראל מבלי להתעורר עוד וגלה ישראל גלות שלימה.

ובמחזור רומא (שנת ש"א) מסיים: וגרם להם כל הצרות, וכ"ה בסליחות לצום גדליה גם פליטתי אשר עזבו, שארית אשר פלטו מיום נקם חבלו עתה ביום צום גדליה כורמים ויוגבים לוהטו ולא היה בהם גודר גדר ועומד בפרץ, וזהו אשר אמר הנביא אל הכהנים והעם שלא תפסו אלא אסון חורבן ראשון ולא תפסו חורבן שני שהוא גדול כראשון. וגדליה בן אחיקם שבחרוף נפשו עמד בפרץ למנוע חורבן הארץ וגלות ישראל וכיבוי גחלת הנשארת, מיתת צדיק כמוהו שקולה כשריפת בית אלוהינו כמ"ש מפורש במקרא.

וכן המשורר הצדיק ר"ש אלקבץ מצפת, פונה אל עניי העם בירושלים השוממים על חורבותיה וכואבים כלימת ירושלים, לא תבושי ולא תכלמי מה תשתוחחי ומה תהמי בך יחסו עניי עמי ונבנתה עיר על תילה. אם רק תשמרו על גחלת הנשארת ינהרו אליה שארית ישראל בניה בוניה ונבנתה העיר על תילה, ואכן אלו עניי ודלי ירושלים ושאר ת"ח ועניי א"י, ששמרו על גחלת הנשארת, יש לזקוף על חשבונם חלק גדול בבנין הארץ ותקומת מדינת ישראל בימינו. ודע כי מדברי הנביא אל הכהנים והעם, כי צמתם וספוד בחמישי ובשביעי, יש להניח כי אנשי בבל קוננו וספדו באמירת קינות הגה והי על חורבן השני בג' בתשרי מעין הקינות והמספד על חורבן הראשון ע"י נבוכדנצר בת"ב. ועיין מ"ש בזה בהוריות פ"ג ה"ה. (עלי תמר הוריות ג, ה; תענית ד, ה).

על מה ולמה: צום גדליה – מדוע צמים?

הבאר ההיא
הודעות: 511
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: צום גדליה - למה זה כל כך חמור?

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ד' ספטמבר 28, 2022 8:56 pm

הובאו כאן דברי הרמב"ם שע"י הריגת גדליה כבתה גחלת ישראל הנשארת, ושכן מבואר בירמיה שעי"ז הסתבב שירדו אחרוני היהודים למצרים.

והנה יש כאן דבר מופלא כי הרי בירמיה מבואר שהיהודים שנשארו אחרי מיתת גדליה קיבלו נבואה ע"י ירמיהו שלא ירדו למצרים, ואם ישארו בא"י לא יאונה להם כל רע ואם ירדו למצרים תבוא עליהם פורענות, וירידתם למצרים היתה עבירה ונגד ציווי הקב"ה.

הוי אומר שעצם הריגת גדליה אליבא דאמת לא היה בה בכדי לכבות גחלת ישראל הנשארת, שהרי נאמר להם בנבואה שאם ישארו לא יאונה להם רעה מנבוכדנצר, וגם משמיא לא היה כאן גזירה לכבות גחלתם ואדרבה הצטוו להשאר, אבל בכל זאת כיון שבפועל זה הסתבב ע"י הריגת גדליה נחשבת הריגת גדליה לחורבן הסופי.

ניתן לחדד את הקושי יותר שבפועל מעולם לא נגזר על ישראל שיכלה היישוב בארץ ישראל באופן מוחלט וזה גם לא אירע בניגוד לרצונם ע"י מלכי הגויים, אלא בהחלטת עצמם עזבו את א"י וירדו למצרים למרות מתוך חוסר אמונה בדברי הנביא, ולכאו' מה שייך להחשיב את זה לפורענות הרי הם גרמו לעצמם.

ואולי הביאור שהיהודים שנשארו בא"י היו המיעוט מעם ישראל, וגם אם ביחס לעצמם הם אשמים והם גרמו לעצמם אבל חורבן הישוב זה לא אסון של היחידים שגלו אלא גזירה על כלל ישראל, וביחס לכלל ישראל זה פורענות שהסתבבה מהריגת גדליה.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: צום גדליה - למה זה כל כך חמור?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ספטמבר 18, 2023 2:17 pm

מגיד מישרים פ' ניצבים - והא בהני עשר יומין דלא למיכל בשרא ודלא למשתי חמרא באינך מיכלי ומשתייא אבעי למזהר והא תרין יומין דראש השנה רמיזי לבינה וחכמה ומשום הכי אוף בני ארץ ישראל עבדין תרין יומין ובהאי שתא דהני יומ' דשבתא בתריהון שלימותא איהו דההוא יומא דשבתא רמיז לכתר ובשאר שנין האי יומא צום גדליה אבל לאו שלימו כמו כד אירע יומא דשבתא סמוך לראש השנה והא מקמי דאקטיל גדליא לא הוה עבדינן רמיזא לכתר דהא כליל ביומא דראש השנה דרמיז לחכמה ובתר דאקטיל גדליא סגיא מסאבו בעלמא ואיבעי לן למעבד רמזא לכתר ומ"ה קבעו ביה תענית וכל הני יומין עילאין אינון ואיבעי לאכפיי' בהו יצה"ר ולהכי אבעי לאתענאה בהו...

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: צום גדליה - למה זה כל כך חמור?

הודעהעל ידי עקביה » ב' ספטמבר 18, 2023 4:52 pm

כמדומני שבכל הסליחות לצום גדליה (כמנהג האשכנזים) הריגתו של גדליה בן אחיקם אינה נזכרת אפילו ברמז, מה פשר הדבר?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: צום גדליה - למה זה כל כך חמור?

הודעהעל ידי כדכד » ב' ספטמבר 18, 2023 7:43 pm

נזכרת ולא רק ברמז

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: צום גדליה - למה זה כל כך חמור?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ספטמבר 18, 2023 9:22 pm

כדכד כתב:נזכרת ולא רק ברמז

הפיוט היחיד שמדבר על מאורעות היום (עכ"פ בנוסח חב"ד) הוא "אבלה נפשי", והביטוי העיקרי שאתה כנראה מתכוון אליו הוא "זקני שארית אשר פלטו מיום נקם, חובלו עתה ביום צום גדליה בן אחיקם".
לא הייתי אומר שמוזכרת כאן הריגת גדליה.
לולא ידענו ממקורות אחרים שהוא נהרג - לא היינו מבינים זאת מסליחה זו.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: צום גדליה - למה זה כל כך חמור?

הודעהעל ידי כדכד » ג' ספטמבר 19, 2023 11:02 am

כת"ר צודק ולא רק בנוסח חב"ד
כשאמרתי סליחות בבוקר שמתי לב שבפיוט אחד נזכר גדליה בן אחיקם והצום והאבל בגללו ולא זכרתי את הנוסח המדויק כשכתבתי את ההודעה.
בבקר שמתי לב לדברי כת"ר
ועדיין אני חושב שאין מה להתפלא על שלא נזכרת הריגתו בפירוש אם נזכר מה שהזכיר כת"ר.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 89 אורחים