מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדוע מוסיפים לקרות בקריה"ת דר"ה שאר דברים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

מדוע מוסיפים לקרות בקריה"ת דר"ה שאר דברים

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ג' ספטמבר 22, 2020 1:20 pm

הנה נתעוררתי להערה בקריאת התורה דיום ראשון של ראש השנה, שקוראין פרשת פקידת שרה, לפי שמבואר בר"ה (יא, א) דבראש השנה נפקדו שרה וחנה (כ"כ המשנ"ב סי' תקפד סק"ו). דהנה תמוה מאד סיום הקריאה, מאי שיאטיה לראש השנה, בענין אבימלך ושבעת הכבשות, דמה עניינם לראש השנה, ולמה לא קורין ופוסקין לפני ענין אבימלך והכבשות. והרי אינו ענין לסדר העליות והקרואים, שכן להדיא מצינו שם קראי טובא עד סוף הפרשה.

וכמו"כ גם הא דקורין כמה פסוקים לפני כן, בענין גירוש ישמעאל והגר, צ"ב מדוע ואיך קשור לראש השנה. כמו"כ יש לתמוה בקריאה דיום ב' דראש השנה, דפותחין וקורין בעקידת יצחק להזכיר הזכות, ומסיימין בתולדות נחור ומלכה. ותמוה עד מאד, מה 'זכו' נחור ומלכה שיקראו תולדותיהן בראש השנה.

[והאמת תיאמר שישנם מקומות רבים כהנה וכהנה באריכות קריאת התורה יתר על ענינו של יום, כגון בחוה"מ א' דפסח שקוראים שור או כשב וממשיכים את כל המועדים כולם, וקצת בשאר ימות הפסח, וגם בשבת חוה"מ סוכות, לא נזכר מענין סוכות אלא המילים "חג האסיף לתקופת השנה", וצ"ע בכ"ז]

אשמח מאד לכל ביאור בשאלה הזאת.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מדוע מוסיפים לקרות בקריה"ת דר"ה שאר דברים

הודעהעל ידי דרומי » ג' ספטמבר 22, 2020 1:25 pm

היה אשכול על כך לאחרונה

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: מדוע מוסיפים לקרות בקריה"ת דר"ה שאר דברים

הודעהעל ידי עליך עיננו » ג' ספטמבר 22, 2020 1:34 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:הנה נתעוררתי להערה בקריאת התורה דיום ראשון של ראש השנה, שקוראין פרשת פקידת שרה, לפי שמבואר בר"ה (יא, א) דבראש השנה נפקדו שרה וחנה (כ"כ המשנ"ב סי' תקפד סק"ו). דהנה תמוה מאד סיום הקריאה, מאי שיאטיה לראש השנה, בענין אבימלך ושבעת הכבשות, דמה עניינם לראש השנה, ולמה לא קורין ופוסקין לפני ענין אבימלך והכבשות. והרי אינו ענין לסדר העליות והקרואים, שכן להדיא מצינו שם קראי טובא עד סוף הפרשה.

וכמו"כ גם הא דקורין כמה פסוקים לפני כן, בענין גירוש ישמעאל והגר, צ"ב מדוע ואיך קשור לראש השנה. כמו"כ יש לתמוה בקריאה דיום ב' דראש השנה, דפותחין וקורין בעקידת יצחק להזכיר הזכות, ומסיימין בתולדות נחור ומלכה. ותמוה עד מאד, מה 'זכו' נחור ומלכה שיקראו תולדותיהן בראש השנה.

[והאמת תיאמר שישנם מקומות רבים כהנה וכהנה באריכות קריאת התורה יתר על ענינו של יום, כגון בחוה"מ א' דפסח שקוראים שור או כשב וממשיכים את כל המועדים כולם, וקצת בשאר ימות הפסח, וגם בשבת חוה"מ סוכות, לא נזכר מענין סוכות אלא המילים "חג האסיף לתקופת השנה", וצ"ע בכ"ז]

אשמח מאד לכל ביאור בשאלה הזאת.

לגבי השאלה על נחור ומלכה כ' להדיא ברש"י אחר הדברים האלה שה' בשר לאברהם שרבקה נולדה שהרהר אחר העקידה לגבי זווגו..א"כ זה ממש המשך של עקידת יצחק

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: מדוע מוסיפים לקרות בקריה"ת דר"ה שאר דברים

הודעהעל ידי עליך עיננו » ג' ספטמבר 22, 2020 1:39 pm

לגבי השאלה הראשונה אולי משום סוף הפסוקים שמורים על מה שפרסם אברהם את שם ה' בעולם כמ"ש ויקרא שם בשם ה'..
וזה גופא מענינו של יום זכירת הברית עם האבות שהכל התחיל עם אותה קריאה של אברהם בעולם כדברי רש"י שם וכמו שהזכיר הרמב"ם בהלכ' עכו"ם ..

לבי במערב
הודעות: 9207
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מדוע מוסיפים לקרות בקריה"ת דר"ה שאר דברים

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' ספטמבר 22, 2020 2:07 pm

דרומי כתב:היה אשכול על כך לאחרונה
יצויין האשכול שכותרתו 'ובעוד יקרא בתורה יתן כל איש לבו לשוב' (וכן בזה שֶׁקוּשַׁר בסופו).

תורה מפוארת
הודעות: 630
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: מדוע מוסיפים לקרות בקריה"ת דר"ה שאר דברים

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ג' ספטמבר 22, 2020 3:09 pm

ביום ראשון של ראש השנה קוראים בתורה פרשת 'וַה' פָּקַד אֶת שָׂרָה' עד פרשת העקידה שבכללה זה פרשת הגר וישמעאל . טעם קריאתה, לפי שבראש השנה נפקדה שרה ואנו מבקשים לעורר זכות זו שנפקד לטובה. אמרו ספרי אמת שבכח קריאת התורה שביום זה יכולים לפקוד עקרות. בחפץ חיים על התורה נתן טעם לקריאה זו, לחזק ברכיים כושלות לבל יתייאשו - ויבינו לאחריתם, שכשם ששרה אמנו נפקדה אחר תשעים שנות עקרות, כן נעזוב גם אנו את העבר לקראת העתיד לבוא.
עיקר קריאת התורה ביום א' דראש השנה נסוב אודות יציאת הגר וישמעאל מבית אברהם אבינו, הטעם שקוראים זאת ביום נשגב זה, דרש הרה"ק ממונקטש זצ"ל , לפי שכתבו חז"ל שישמעאל ימשול על מקום בית מקדשנו, ומאחר שבכל ראש השנה אנו מתפללים שיגלה כבודו על כל הארץ, אנו מזכירים את חסדי הקב"ה שהצילו ממות לחיים, ולעומת זאת ישמעאל לא נהג כך עם ישראל עם קרובו. וזהו שקורין אז מה שאמרה שרה 'כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן הָאָמָה הַזֹּאת עִם בְּנִי עִם יִצְחָק' , היינו שלא יהיה כח לישמעאל בחלק ישראל בהר המוריה מקום המקדש וטבור הארץ. והקב״ה אמר 'כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה שְׁמַע בְּקֹלָהּ כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע' כן יהי רצון במהרה דידן. על כן קורין זאת בראש השנה לטענה בעדנו כנזכר. ואחר שנתמלאה בקשתינו ביום א' אנו מוסיפים ביום ב' בקריאת פרשת העקידה ששם נכתב בפירוש 'וַיִּקְרָא אַבְרָהָם שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא ה' יִרְאֶה אֲשֶׁר יֵאָמֵר הַיּוֹם בְּהַר ה' יֵרָאֶה', שבמקום זה התגלה ויתגלה שישוב אלינו במקום זה.

תורה מפוארת
הודעות: 630
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: מדוע מוסיפים לקרות בקריה"ת דר"ה שאר דברים

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ג' ספטמבר 22, 2020 3:13 pm

ראיתי מהרש"ר הירש דבר נפלא שאנו קוראים בר"ה פרשת ישמעאל והגר, מפני שהגר לא הייתה מסוגלת לראות את ישמעאל במצבו ולכן השליכה אותו, אבל טבע איש ישראל שהאב והאם אינם מסוגלים לעזוב את הבן אפי' שנראה במצב קשה כ"כ לפי שאהבת הבן גדולה יותר מאשר הקושי לראותו במצבו. כן ירחם ה' עלינו איך שאנו נראים.

זכור לי שראיתי פעם שטעם הקריאה של פרשת ישמעאל שהרי בקשו מלאכי השרת שימות שם וענה להם הקב"ה 'באשר הוא שם' שאין דנים אלא לפי מעשיו של אותה שעה.
כן אנחנו מבקשים מהשי"ת אף אם שגינו במהלך השנה דון אותנו כעת ע"פ 'באשר הוא שם' והוציא לאור דיננו.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: מדוע מוסיפים לקרות בקריה"ת דר"ה שאר דברים

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ג' ספטמבר 22, 2020 9:32 pm

ייש"כ לכל המגיבים והעונים. ואביא בזה מה שמצאתי בס"ד בזה:

הנה בענין אבימלך ושבעת הכבשות, שמעתי מבארים דהרי כתיב בפרשה שם "ויהי בימים ההם וגו'", וא"כ נראה שמעשה אבימלך היה באותם ימים שנפקדה שרה – תקופת ראש השנה ויוהכ"פ, וזה קא משמע לן, שאברהם אבינו ואבימלך עשו שלום והשלימו זה עם זה בתקופה זו – של יום הדין, שחטאים שבין אדם לחברו אפי' יוהכ"פ אינו מכפר עד שירצה את חברו, ואולי זהו המוסר השכל שרוצים להשמיענו.

וגבי גירוש ישמעאל והגר, מצאתי בספר "שערי הימים הנוראים" (שער ג פרק ד אות פא), שכתב הגאון רבי יהודה טשזנר שליט"א ביאור מעניין מדנפשיה בזה, בזה"ל: "כי בקריאה זו מוזכר שאברהם אבינו גירש את הגר ואת בנה, והואיל ומעשה אבות סימן לבנים, ע"כ אנו מתפללים בריש שתא שזה יהיה סימן גם לנו שנוכל לגרש את כל צאצאיו הערבים מא"י בלי מלחמה כמו שאברהם אבינו גירש את כל הערבים שבזמנו מארץ ישראל".

וגבי תולדות נחור ומלכה, מצאתי בזה ביאור נאה מהגר"ש שוואב זצ"ל (הובא בשערי הימים הנוראים שם, מילואים לר"ה סימן ט אות יג), שאמר דהיה אפשר לומר דרמוז בפסוקים אלו ענין ראש השנה, וכגון בשם "תחש" – שהוא ראשי תיבות "תקעו חודש שופר", וכמו כן "מעכה" – שהוא ראשי תיבות "מלך על כל הארץ". אך הוסיף דלא סגי בזה, וביאר באופן אחר, דהנה תמוה אמאי הושמט שם שמו של לבן הארמי, ורק כתיב שבתואל ילד את רבקה, ואילו אחיה הגדול של רבקה – לבן, הושמט. וחזינן שלא הייתה לו הזכות להכתב שם בהני קראי. וזהו ההתעוררות שעלינו ליקח, דהרי בר"ה אנו מתפללין, כתבנו בספר החיים, ואנו מקווים ומתפללים להכתב בספר החיים, ולו יצוייר שהיינו רשאים להסתכל בספר החיים בר"ה ולראות מי נכתב שם, בוודאי היינו מחזרים לראות אם שמנו כתוב שם או לא, ובראותינו ששמנו כתוב שם – היינו שמחים ומודים להקב"ה, על ששם חלקינו בספר החיים. וזה הלימוד שיש לנו ליקח מהאי פרשה, שלא לכל אחד יש את הזכות להכתב ע"י הקב"ה – אם בתורה"ק, ואם בספר החיים, ויש להרבות זכויות, ולהתחנן מלפניו – "אבינו מלכנו, כתבנו בספר החיים, למענך אלקים חיים.

ויש עמי עוד אריכות בזה, ועוד חזון למועד.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מדוע מוסיפים לקרות בקריה"ת דר"ה שאר דברים

הודעהעל ידי דרומי » ג' ספטמבר 22, 2020 10:49 pm

השנה זכיתי להיות בעל קורא, והתבוננתי בקריאה של היום הראשון שהשנה היה יותר זמן להדגיש כל פסוק ופסוק, הן מחמת שהתחלקו לשבעה עולים במקום חמשה, והן משום שלא מהרו לתקיעת שופר כו'.

ו'תפס' אותי הפסוק המספר על החוסר אונים של הגר לנוכח מצבו של בנה: "ותלך ותשב לה מנגד הרחק כמטחווי קשת כי אמרה .. ותשב מנגד ותשא את קולה ותבך". ולא בדקתי, אך יתכן שזו הבכייה הראשונה שבתורה.

ובכל מקרה, הפסוק הזה, בפרט כשמנגנים אותו בטעמים המיוחדים של הימים הנוראים, יש בו תיאור מיוחד במינו על מצב של אוזלת יד וחוסר אונים, כאשר האם רואה את בנה על סף... ואין לה מה לעשות אלא לשאת את קולה בבכייה.

והרגשתי התחברות מיוחדת לפסוק הזה במצבנו הנוכחי, כאשר יש תחושת חוסר אונים בכלל ובפרט בנושא חינוך הילדים בתקופה רגישה זו, והרבה פעמים חשים ההורים אוזלת יד מוחלטת - "ותשב מנגד ותשא את קולה ותבך".

וכמובן, לא נשארים בתחושה הזאת אלא ממשיכים הלאה ויודעים "כי שמע אלוקים את קול הנער", ושנה שהיא רשה בתחילתה מתעשרת בסופה (והיינו מיד לאחר תחילתה), כן תהיה לנו.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: מדוע מוסיפים לקרות בקריה"ת דר"ה שאר דברים

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ו' ספטמבר 25, 2020 11:50 am

מצו"ב מגליון "אספקלריא" של שבוע זה - פר' האזינו תשפ"א:
קבצים מצורפים
אספקלריא - האזינו תשפ''א.pdf
(295.71 KiB) הורד 100 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12563
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מדוע מוסיפים לקרות בקריה"ת דר"ה שאר דברים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 25, 2020 1:10 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:והאמת תיאמר שישנם מקומות רבים כהנה וכהנה באריכות קריאת התורה יתר על ענינו של יום, כגון בחוה"מ א' דפסח שקוראים שור או כשב וממשיכים את כל המועדים כולם

viewtopic.php?f=7&t=17492&p=307775&hilit#p307775

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: מדוע מוסיפים לקרות בקריה"ת דר"ה שאר דברים

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ו' ספטמבר 25, 2020 2:13 pm

לנה קריאת כל המועדות אינו נוגע לפסח, חוץ מזה שהיום פסח יש גם ענין כללי שהיום מועד. ובפרט שהוא תחילת המועדות.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים

cron