מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אי אמירת מזמור לתודה בערב יוכ"פ

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
סדנא דארעא
הודעות: 345
הצטרף: ו' מאי 08, 2020 10:29 am

אי אמירת מזמור לתודה בערב יוכ"פ

הודעהעל ידי סדנא דארעא » ג' ספטמבר 29, 2020 11:18 am

ברמ"א סימן תר"ד כתב שלא לומר מזמור לתודה בעיוכ"פ.
וביארו האחרונים שכשם שבערב פסח אין מקריבים תודה משום שממעט את זמן אכילת לחמי החמץ כך גם בעיוכ"פ אין מקריבים הקרבן משום שממעט את זמן אכילתו, שנאכל ליום ולילה.
ובחיי אדם העיר שאם כן יש למנוע מאמירת כל הקרבנות שכן לפי"ז בעיוכ"פ לא היו מקריבים אף קרבן נדבה שלא למעט את זמן אכילתם. וכ"כ בשעה"צ שם שלא לומר את כל הקרבנות.

והתעוררתי לעיין בכך:
א. למה באמת מנהג העולם אינו כן, ובכל הסידורים המצויים נדפס רק שלא לומר מזמור לתודה ולא הוזכר המנהג שלא לומר את כל מעשה הקרבנות?
ב. מחיפוש מהיר ברמב"ם ובעוד כמה ראשונים לא מצאתי מוזכר כלל ההלכה שלא להקריב קרבנות בערב יום כיפור משום שמביאין אותם לבית הפסול.

ובפשטות יש מקום גדול לחלק בין ערב פסח שבו נעשה הלחם עצמו פסול לאכילה וחל עליו שם איסור חמץ, ובין ערב יום כיפור בו לא נאסר הקרבן כלל אלא שהאדם אסור באכילתו, וי"ל שאין שייך בזה שם איסור של אין מביאין קדשים לבית הפסול.

אכן ראיתי לכמה מן הפוסקים שציינו על דברי הרמ"א שאין נוהגין כן, כגון בסידור בית יעקב וכן כתב בכף החיים, אך הם לא ציינו במפורש מה טעמם לחלוק עליו, ועדיין צ"ב.

בחיפוש בפורום מצאתי שהובא כאן בעבר סברא לחלוק על הרמ"א ולחלק בין ער"פ לעריו"כ לפי ששם נאסר לאחר ד' שעות וכאן אינו נאסר אלא עד הלילה, ועל כל פנים דברי הרמ"א ומנהג העולם שבעקבותיו צריכים לי עיון.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: אי אמירת מזמור לתודה בערב יוכ"פ

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' ספטמבר 29, 2020 3:35 pm

במור וקציעה סי' נא וסי' תרד חולק על המנהג שלא לומר, ומוסיף 'וכמדומני שגם אמ"ה ז"ל שחק על זה'. ועי' בפר"ח.

גם חשוב לציין את דברי המשנ"ב סי' נא ס"ק כא בשם הפמ"ג: יש מקומות שאומרים מזמור לתודה בר"ה ויוה"כ משום דכתיב בו הריעו לד' כל הארץ,
ובמדינותינו אין המנהג לאומרו.

סדנא דארעא
הודעות: 345
הצטרף: ו' מאי 08, 2020 10:29 am

Re: אי אמירת מזמור לתודה בערב יוכ"פ

הודעהעל ידי סדנא דארעא » ג' ספטמבר 29, 2020 3:49 pm

נוטר הכרמים כתב:במור וקציעה סי' נא וסי' תרד חולק על המנהג שלא לומר, ומוסיף 'וכמדומני שגם אמ"ה ז"ל שחק על זה'. ועי' בפר"ח.

היינו כמו שהבאתי משמו בסידורו בית יעקב (אגב, שם הוא כותב 'וכמדומני וכו'' ולא במו"ק).


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 92 אורחים