מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שלשה ספרים - דברי בעלי המוסר התמוהים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
השעיר החיי
הודעות: 563
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

שלשה ספרים - דברי בעלי המוסר התמוהים

הודעהעל ידי השעיר החיי » ב' ספטמבר 13, 2021 7:43 pm

מצינו בעניין זה של שלשה ספרים ובינונים תלויים דברים מחודשים ומתמיהים אצל רבים מגדולי החסידות ובעלי המוסר. דברים שאין להם לכאורה שום אחיזה בדברי הגמרא והפוכים מכל העולה מרבותינו הראשונים.


הסבא מקלם כתב כי לא יכול להיות שצדיק הוא מי שעשה עבירות ולכן פירש שהכוונה רוב זכויות זה מצב בדרך תשובה.
download/file.php?mode=view&id=110640

וברור שאין זכר לדבר ברבותינו הראשונים והם ודאי נגד כל הראשונים המדברים על מספר עבירות וחובות כפשוטו כרש"י תוס' רמב"ם ריטב"א ועוד ועוד. הם גם מוקשים מדברי הגמרא מיד לאחר מכן הדנה בדין העולם הבא שבו גם החלוקה זהה לצדיקים רשעים ובינונים ושם ודאי אין לדבר על תשובה לאחר שמתו. וכמו כן מתוך ענין מטה כלפי חסד, ברור שלצדיק יש עבירות.

אבל יתירה מכך בגמרא בתענית דף יא נאמר:
תניא אידך בזמן שהצבור שרוי בצער אל יאמר אדם אלך לביתי ואוכל ואשתה ושלום עליך נפשי ואם עושה כן עליו הכתוב אומר (ישעיהו כב, יג) והנה ששון ושמחה הרוג בקר ושחוט צאן אכול בשר ושתות יין אכול ושתו כי מחר נמות מה כתיב בתריה ונגלה באזני ה' צבאות אם יכופר העון הזה לכם עד תמותון עד כאן מדת בינונים אבל במדת רשעים מה כתיב..

דהיינו מי שאוכל ושותה ובז לכל דברי תוכחת הנביאים וחייב מיתה נקרא בינוני (וכדברי רש"י בגלל שאמרו "מחר נמות") ולא נקרא רשע.

ודבר זה קשה וצ"ע כפל כפליים על דברי בעל התניא בתחילת ספרו שאמר מכח קושיא זו שלא רק הצדיקים הם מי שאין להם שום עבירות כלל אלא גם הבינונים הם מי שאין להם שום עבירות:http://forum.otzar.org/download/file.php?mode=view&id=110641

וכמו כן בגמרא יומא עה:
הבשר עודנו בין שיניהם וכתיב (במדבר יא, כ) עד חדש ימים הא כיצד בינונים לאלתר מתו רשעים מצטערין והולכין עד חדש ימים

דהיינו הבינוניים שחטאו וחייבים מיתה עדיין נקראו בינוניים וצ"ע.
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_ליקוטי אמרים -תניא- - שניאור זלמן בן ברוך מלאדי_14_15.pdf
(395.53 KiB) הורד 98 פעמים
אוצר החכמה_כתבי הסבא מקלם - פנקס הקבלות - זיו, שמחה זיסל בן ישראל_131_132.pdf
(416.24 KiB) הורד 187 פעמים

השעיר החיי
הודעות: 563
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

Re: שלשה ספרים - דברי בעלי המוסר התמוהים

הודעהעל ידי השעיר החיי » ב' ספטמבר 13, 2021 7:58 pm

הרב דסלר כתב בדומה לסבא שרוב זכויות אינו אלא "רוב שאיפות". ומכח מה אמר חידוש זה שאין לו זכר בראשונים? מכח כך שהרמב"ם כתב שרוב ומיעוט אינו לפי המספר אלא לפי האיכות! מזה ראיה? הרמב"ם ברור כוונתו ששוקלים את חשיבות המצווה או העבירה שעשה בפועל , לא כוונות ורצונות ושאיפות.
וכך הרב דסלר כבר מפליג שאותו אדם עם רוב שאיפות גם אם עשה עבירות מיד מוחלים כאילו עשה תשובה. והדברים מרפסין איגרא
download/file.php?mode=view&id=110643

וממילא לא קצרה הדרך לרב הוטנר לכתוב שרוב זכויות היא מידה בנפש וזאת ללא שום צורך אפילו בראשית ראיה מאיזה גמרא מדרש או ראשון. ואז להגיע למסקנה שגם אדם שבזמן נתון או בראש השנה הוא במצב של רוב עבירות ידון כצדיק אם מידת נפשו היא מידה של "רוב זכויות". והדברים מרפסין.
download/file.php?mode=view&id=110644
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_פחד יצחק - ראש השנה - הוטנר, יצחק בן חיים יואל_130_132.pdf
(652.15 KiB) הורד 159 פעמים
אוצר החכמה_מכתב מאליהו - אלול, ראש השנה - דסלר, אליהו אליעזר_225_226.pdf
(396.17 KiB) הורד 142 פעמים

בן ראובן
הודעות: 953
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: שלשה ספרים - דברי בעלי המוסר התמוהים

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' ספטמבר 13, 2021 8:02 pm

ולמה לא עיינת בהמשך דברי התניא:

"והא דאמרינן בעלמא דמחצה על מחצה מיקרי בינוני ורוב זכויות מיקרי צדיק הוא שם המושאל לענין שכר ועונש לפי שנידון אחר רובו ומיקרי צדיק בדינו מאחר שזוכה בדין".

ומן הסתם הכוונה (בין השאר) לדברי הגמרא בר"ה.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: שלשה ספרים - דברי בעלי המוסר התמוהים

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' ספטמבר 13, 2021 9:12 pm

כפשוטו הצדיק בכל מקום פירושו שנצח את יצרו באופן שהוא שליט עליו, ולא שאין לו יצה"ר כלל. ובזה מדרגות מדרגות יש, ומי שרובו מצוות הוא במדריגה זו. אין צורך להרחיק לכת עד כדי שכל מי שעדיין יש לו מנפש הבהמי המדרבנת אותו לחטוא מקרי בינוני ולא צדיק. ולכן מצינו חטאים בצדיקי עולם עד דוד המלך, ולכן גם מצינו שאף הצדיקים שהגיעו לדרגת השליטה על יצרם, אינם יודעים את זה בעצמם כדאי' בגמ' ההוא שהביא התניא 'ואפילו כל העולם אומרים עליך צדיק אתה היה בעיניך כרשע', כי הוא יודע שעדיין מכרסמת בו יצר אע"ג שהוא מנצח אותו כל פעם.

ושאלתי פי רבים על התניא ולא שמעתי מענה ע"ז. האיך אפשר להבחין על אחר שהוא צדיק ולא בינוני? ואם אין אפשרות לזה, הרי אין שום נ"מ בדבריו אלא לגבי האדם עצמו עד היכן חייב לשאוף, ולא יותר.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שלשה ספרים - דברי בעלי המוסר התמוהים

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' ספטמבר 13, 2021 10:04 pm

השעיר החיי כתב:מצינו בעניין זה של שלשה ספרים ובינונים תלויים דברים מחודשים ומתמיהים אצל רבים מגדולי החסידות ובעלי המוסר. דברים שאין להם לכאורה שום אחיזה בדברי הגמרא והפוכים מכל העולה מרבותינו הראשונים.

אפשר לדון בקושיות לגופן (ראה דבריו הפשוטים של בן ראובן לעיל). אבל לפענ"ד אין למדוד במדה זו של קושיות ופרכות דברי אגדה ומוסר ומחשבה ולא זו הדרך. הרושם שלי הוא שהנחה זו משותפת לכל העוסקים במחשבה מכל הזרמים.

השעיר החיי
הודעות: 563
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

Re: שלשה ספרים - דברי בעלי המוסר התמוהים

הודעהעל ידי השעיר החיי » ב' ספטמבר 13, 2021 10:14 pm

בן ראובן כתב:ולמה לא עיינת בהמשך דברי התניא:
"והא דאמרינן בעלמא דמחצה על מחצה מיקרי בינוני ורוב זכויות מיקרי צדיק הוא שם המושאל לענין שכר ועונש לפי שנידון אחר רובו ומיקרי צדיק בדינו מאחר שזוכה בדין".
ומן הסתם הכוונה (בין השאר) לדברי הגמרא בר"ה.

כי הגמרא הנל איננה מדברת בהכרעת הדין אלא נהפוך הוא - הוכרע דינו למיתה ועדיין מאחר והיה בו קצת הרגש של מחר נמות נקרא בהגדרת הגברא ״בינוני״.

השעיר החיי
הודעות: 563
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

Re: שלשה ספרים - דברי בעלי המוסר התמוהים

הודעהעל ידי השעיר החיי » ב' ספטמבר 13, 2021 10:17 pm

סגי נהור כתב:
השעיר החיי כתב:מצינו בעניין זה של שלשה ספרים ובינונים תלויים דברים מחודשים ומתמיהים אצל רבים מגדולי החסידות ובעלי המוסר. דברים שאין להם לכאורה שום אחיזה בדברי הגמרא והפוכים מכל העולה מרבותינו הראשונים.

אפשר לדון בקושיות לגופן (ראה דבריו הפשוטים של בן ראובן לעיל). אבל לפענ"ד אין למדוד במדה זו של קושיות ופרכות דברי אגדה ומוסר ומחשבה ולא זו הדרך. הרושם שלי הוא שהנחה זו משותפת לכל העוסקים במחשבה מכל הזרמים.


ודאי מסכים אני שלא כדרך לימוד ההלכה או הלמדנות כדרך המחשבה אבל בכל זאת כמדומה בדרך כלל להרגשה או לרעיון יש איזה רגל אחיזה באיזה מדרש או משפט של מפרש ולא עד כדי כך חסר שורש בכתוב ובעצם הפוך מפשטם של כתובים והמפרשים

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שלשה ספרים - דברי בעלי המוסר התמוהים

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' ספטמבר 13, 2021 10:33 pm

השעיר החיי כתב:
בן ראובן כתב:ולמה לא עיינת בהמשך דברי התניא:
"והא דאמרינן בעלמא דמחצה על מחצה מיקרי בינוני ורוב זכויות מיקרי צדיק הוא שם המושאל לענין שכר ועונש לפי שנידון אחר רובו ומיקרי צדיק בדינו מאחר שזוכה בדין".
ומן הסתם הכוונה (בין השאר) לדברי הגמרא בר"ה.

כי הגמרא הנל איננה מדברת בהכרעת הדין אלא נהפוך הוא - הוכרע דינו למיתה ועדיין מאחר והיה בו קצת הרגש של מחר נמות נקרא בהגדרת הגברא ״בינוני״.

לכאורה יש ללמוד מדבריו שלא בכל מקום ההגדרות דצדיק רשע ובינוני מתייחסות ל"אמיתת שם התואר והמעלה". ובלאו הכי צריך לחלק בין מקום למקום כיון שההגדרות סותרות מהכא להתם.

בן ראובן
הודעות: 953
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: שלשה ספרים - דברי בעלי המוסר התמוהים

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' ספטמבר 13, 2021 10:36 pm

השעיר החיי כתב:ודאי מסכים אני שלא כדרך לימוד ההלכה או הלמדנות כדרך המחשבה אבל בכל זאת כמדומה בדרך כלל להרגשה או לרעיון יש איזה רגל אחיזה באיזה מדרש או משפט של מפרש ולא עד כדי כך חסר שורש בכתוב ובעצם הפוך מפשטם של כתובים והמפרשים


בעל התניא דוקא מביא ראיה לדבריו מהלכות ברורות (שכל מי שעבירה בידו נקרא רשע ופסול לעדות).

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: שלשה ספרים - דברי בעלי המוסר התמוהים

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' ספטמבר 13, 2021 10:51 pm

סגי נהור כתב:
השעיר החיי כתב:
בן ראובן כתב:ולמה לא עיינת בהמשך דברי התניא:
"והא דאמרינן בעלמא דמחצה על מחצה מיקרי בינוני ורוב זכויות מיקרי צדיק הוא שם המושאל לענין שכר ועונש לפי שנידון אחר רובו ומיקרי צדיק בדינו מאחר שזוכה בדין".
ומן הסתם הכוונה (בין השאר) לדברי הגמרא בר"ה.

כי הגמרא הנל איננה מדברת בהכרעת הדין אלא נהפוך הוא - הוכרע דינו למיתה ועדיין מאחר והיה בו קצת הרגש של מחר נמות נקרא בהגדרת הגברא ״בינוני״.

לכאורה יש ללמוד מדבריו שלא בכל מקום ההגדרות דצדיק רשע ובינוני מתייחסות ל"אמיתת שם התואר והמעלה". ובלאו הכי צריך לחלק בין מקום למקום כיון שההגדרות סותרות מהכא להתם.

לפני דברי התניא היינו אומרים שמדריגות מדריגות יש בדרגת הצדיקים, אינם חלוקים בשני סוגים.
ובאמת, מבואר בש"ס בכל מקום שהאמוראים היה להם יצה"ר ולא הגיעו לדרגת 'אתהפכא', ולפ"ז ברור שאין שום סבה להאמין שהיו יותר מאחד או שנים מכל הדורות שהגיע למדרגה ההיא. ולפ"ז אינה נוגעת לנו כלל, אלא ללמוד את משה רבינו (עי' משך חכמה בהקדמה לספר שמות) או דוד המלך. כל הצדיקים שאנו הולכים לאורם, לא היו אלא בינונים בהגדרת התניא, וזה לא משנה כלל כי כך הם התנאים והאמוראים, ודרכם קבלנו התורה איש מפי איש עד משה רבינו.

עושה חדשות
הודעות: 12557
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שלשה ספרים - דברי בעלי המוסר התמוהים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ספטמבר 13, 2021 11:22 pm

דרך נוספת, מתוך כתבי הגרח"י שרייבר:

יותר מדאי מקום תפסו להם הבינונים בסדרי המשפט מאשר נוכל להבינם כפשוטו במחצה ממש, ובדיוק הנורא, אשר להיות בו מחצה ממש [מתוך אפשרויות אין מספר] הוא מקרה יוצא מכלל ההסתפקות, כ"ש שייוחד לו מאמר נכבד וספר שלם, ושמחמתו יאמר לעולם יראה אדם עצמו כאילו מחצה זכויות ומחצה עוונות, היאך ישקר האדם א"ע בזה, גם התמיה הנגלית על מאמרו של רבא [בברכות סא:] כגון אנו בינונים.
וכמדומה שענינם של בינונים אינו במעשיהם אלא בצורתם, סתם אדם בינוני הוא, חנכהו לטוב ויעשה אך טוב, גדלהו כפרא וידו בכל, אין בו כל הטיה לא לטוב ולא לרע, מקום אשר יפול שם יהוא, כך הם רוב בני האדם, וכך היא הצורה הטבעית של האדם העומד על חזקתו, עומד לו בין טוב ורע, והרי זו באמת בריאתו של אדם, כי אם הבחירה בידו הרי שאין בו כל הטיה לכאן ולכאן, וכל עוד לא שינה א"ע הרי הוא באמצע, וכל פעולתיו מלומדה, יראתו מלומדה, ובחירתו בטוב או ברע מלומדה, מה שלימדוהו אחרים, ומה שלמד אחריהם מעצמו, יש אדם אשר כל מעשיו מצודקים ואינו אלא בינוני, יש אדם אשר עלה ונתעלה ימים רבים, ומאז עומד על מצבו הרם בלא שינוי דרך בינונים לו, הרבה דרגות לבינונים, יש בינוני העומד ברומו של עולם, כי העמידוהו שם בימים עברו, אחרים או הוא עצמו, ויש אשר יהיה בתחתיות ארץ ואף הוא בינוני, ואילו המטה עצמו לטוב מכל מקום שהוא צדיק הוא, ושכנגדו רשע.
האלוקים יבא במשפט על כל מעשה, והבינוני העומד ברומו של עולם שכרו רב לאין ערוך, אבל הזכיה בדין החיים, הזכיה בדין המלכות של ראש השנה, נמנעה ממנו. כי מה תועלת בו, ומה חפץ בו, לא במקיימי מצוות יחפוץ, אלא בדבקים בו, בהולכים אחריו, במטי עצמם לדרך חיים.
אם כנים אנחנו הרי תקוה גדול לנו, לא נפלאת היא להחשב צדיק גמור בדין זה, הטה עצמך לטוב בהטייה אחת, ולו הטייה קטנה, ובלבד שתהא הטייה של ממש, הטייה בת קיום, הטייה טהורה ושלמה, יהיה משקלה אשר יהיה כבר הכריעה את כף המאזניים.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: שלשה ספרים - דברי בעלי המוסר התמוהים

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ג' ספטמבר 14, 2021 12:14 am

בענין הבינוני של עשי"ת, כבר נתקשה בזה כמדומני בפנ"י
אמנם עי' בחינוך שביאר הסוגיא באופן אחר

ומה שאמרו שם שלשה ספרים נפתחין בראש השנה, אחד של צדיקים גמורים ואחד של רשעים גמורים ואחד של בינוניים. וענין פתיחת הספרים נאמר לפי הדומה על דרך המשל בענין השגחתו ברוך הוא עליהם, כדי שיכנסו הדברים באזני השומעים ידברו רבותינו לעולם במורגל בבני אדם. צדיקים גמורים נכתבין ונחתמין לאלתר לחיים, פירש מורי צדיק גמור בכאן שכולו זכאי, וכן רשע גמור בכאן שכולו חייב, ולפיכך נחתם מיד למיתה, אחר שאין לו זכות בעולם שיגן עליו. בינוניים תלויין עד יום הכיפורים, ואז גמר דין שלהם נחתם:

לבי במערב
הודעות: 9205
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: שלשה ספרים - דברי בעלי המוסר התמוהים

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' ספטמבר 14, 2021 12:49 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ולפ"ז אינה נוגעת לנו כלל
ומי אמר שנוגעת היא?! יעוי' תניא פי"ד ופכ"ז.
מנין ההנחה שאין ללמוד אלא מן הצדיק הגמור דוקא?

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: שלשה ספרים - דברי בעלי המוסר התמוהים

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' ספטמבר 15, 2021 7:13 pm

לבי במערב כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ולפ"ז אינה נוגעת לנו כלל
ומי אמר שנוגעת היא?! יעוי' תניא פי"ד ופכ"ז.
מנין ההנחה שאין ללמוד אלא מן הצדיק הגמור דוקא?

עיינתי בשני המראי מקומות, ואיני יודע מה אתה רוצה מהם. שניהם מדברים בדרכי מלחמת היצר המוטלים על האדם שיש לו יצה"ר. אמנם מחשבות רעות נכנסים ללב כל אדם, צדיק ובינוני גם יחד, כמו"ש בתחלת פכ"ח. אלא שהצדיק אינו מצד נפשו הבהמית שהיפך כבר אלא מחמת אחרים. כך שהאדם יכול להאשים אחרים ולהכתיר את עצמו כצדיק או לא. גם האדם עצמו אינו יכול לדעת את דרגתו.

לבי במערב
הודעות: 9205
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: שלשה ספרים - דברי בעלי המוסר התמוהים

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' ספטמבר 17, 2021 3:22 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:שניהם מדברים בדרכי מלחמת היצר המוטלים על האדם שיש לו יצה"ר.
ושאין לו ליפול ברוחו ממה שלא יגיע אליו לעולם כמעשה הצדיקים.
כבר בפ"א מפורש ש(יש) צדיקים טועים בעצמם. ולכן?!

עץ הזית
הודעות: 477
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: שלשה ספרים - דברי בעלי המוסר התמוהים

הודעהעל ידי עץ הזית » ו' ספטמבר 17, 2021 3:32 am

שמעתי מר' יעקב אדלשטיין זצ"ל מעשה שבא לפני אביו באשה שאכלה טרף כל השנה חוץ מביוה"כ (או פסח, איני זוכר בוודאות), ואמר על זה הגרצי"א זצ"ל שאין לזלזל בזה והרי היא נחשבת מכח זה ל"מחצה עוונות ומחצה זכיות", והביא ראיה לדבר (איני זוכר את הראיה, וגם איני זוכר אם הגר"י הביא את הראיה מעצמו או גם היא בשם אביו).

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: שלשה ספרים - דברי בעלי המוסר התמוהים

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ו' ספטמבר 17, 2021 4:18 pm

לבי במערב כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:שניהם מדברים בדרכי מלחמת היצר המוטלים על האדם שיש לו יצה"ר.
ושאין לו ליפול ברוחו ממה שלא יגיע אליו לעולם כמעשה הצדיקים.
כבר בפ"א מפורש ש(יש) צדיקים טועים בעצמם. ולכן?!

ולכן, אין שום נ"מ למעשה בפועל האם האדם הוא צדיק או בינוני, לא האדם עצמו ולא לאנשים אחרים. על משה רבינו אנו יודעים שהיה 'צדיק' של הבעל התניא, כמו שהוכיח המשך חכמה. אומרים שהביאור בפסוק 'לבי חלל בקרבי' על דוד המלך הוא ג"כ באותו קו. אבל על אנשים אחרים אין אנו יודעים, וא"א לנו לדעת.

א מבקש
הודעות: 326
הצטרף: ב' אפריל 05, 2021 8:50 pm

Re: שלשה ספרים - דברי בעלי המוסר התמוהים

הודעהעל ידי א מבקש » א' ספטמבר 19, 2021 11:14 pm

דברי הצל"ח אודות סדר הספרים שנפתחים [צל"ח ראש השנה טז, ב] ודו"ק

"ועוד יש שינוי גדול בר"ה עצמו, שבפתיחת הספרים הרשעים קודמים לצדיקים, ובחיתוך הדין הצדיקים קודמים, שהרי הכי קאמר ג' ספרים נפתחים וכו' צדיקים גמורים נכתבים ונחתמין לאלתר לחיים רשעים גמורים נכתבין ונחתמין לאלתר למיתה, הרי שהקדים כתיבתם וחתימתן של צדיקים לרשעים.
ועוד על גוף המשפט הא צווחו ביה קמאי דקמאי בעלי התוס' והרשב"א ויתר המפרשים, שהרי אנו רואים בעונותינו היפוך הדבר, כמה צדיקים גמורים מתו בשנה וכמה רשעים גמורים עתקו שמנו גברו חיל ונתעלו בעושר ובכבוד. ובפשטן של דברים נלע"ד דודאי לפי סדר חשיבותן נכנסין לדין, וכמו שדרשו מקרא לעשות משפט עבדו וגו'. והנה בודאי עוה"ז עולם הפוך הוא והעולם הבא עולם ברור הוא עליונים למטה, כמו שאמרו רז"ל במסכת פסחים [נ' ע"א], ואינון דמתקריין בני גיהנם ופניהם כשולי קדירה אינון משפירי שפירי דבני מחוזא.
והנה אחר שנפתחו הספרים ונודע מי צדיק ומי רשע, בודאי חשיבותן לפי צדקת הצדיק כן יקר ערכו, אבל קודם פתיחת הספרים מי חשוב קודם, אזלינן בתר חשיבותא דהאי עלמא, ומכבדים עשירים. והנה אין ארי נוהם מתוך קופה של תבן וכו', וישמן ישרון ויבעט, ועל פי רוב העשירים מעותדים לחטוא יותר מן העניים מרוב תאוות לבם וגבהות עינם, והם אינם יודעים כי עושר שמור לבעליו לרעתו, ומה בצע בעשרו ערום יצא מבטן אמו וערום ישוב שמה, ואדרבה לפי רוב עשרו ראוי שיכנע לבבו פן יקבל שכרו בעוה"ז ופן אינו עושה הצדקה וחסד כדבעי למיעבד, כאשר באמת עינינו רואות הרבה מהעשירים מעלימים עיניהם מן הצדקה ובפרט מעניים קרוביהם. דרך כלל, הרבה מעונות מסתעפים ממדת העושר ומעט זכיותינו נתקטנו מרב החסדים שעושה הקדוש ברוך הוא עמו, באופן שביום הדין קרוב הדבר יותר שהעשירים יוצאים חייבים אם לא בחילא דתיובתא יתיר ובצדקה ובגמ"ח שיוסיף.
ולכן בראש השנה בעת שנכנסין לדין ועוברין כבני מרון והחשוב חשוב לפי עשרו קודם, ולכך ספרן של רשעים נפתח תחילה קודם לספרן של צדיקים, כי הצדיקים שהמה דלי העם המה באים באחרונה. אבל כיון שכבר נפתחו הספרים ויצא כנוגה צדקת הצדיק ורשעת הרשע על פניו תענה, אז שוב עולם ברור הוא ועליונים למטה, ומקדימין גזר דינם של צדיקים, ומתחלה צדיקים גמורים נכתבים ונחתמים ואח"כ רשעים גמורים" עכ"ל

לעמל יולד
הודעות: 758
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: שלשה ספרים - דברי בעלי המוסר התמוהים

הודעהעל ידי לעמל יולד » א' ספטמבר 26, 2021 5:49 pm

הרמב"ן בשער הגמול מפורש שאי אפשר לדעת אם מישהו אחר הוא צדיק. וכותב שהשאלה של צדיק ורע לו אינו שייך אלא לצדיק עצמו שיודע שאין בידו חטא, ומשא"כ רשע וטוב לו אפשר לכל אדם לשאול על מי שרואה שחוטא והוא רשע טוב לו.

ז"ל:
ויראה מדברי הרב זכרונו לברכה שלא הוקשה בעיניו דבר ברשע וטוב לו כי הוא מחסד הבורא יתברך שמו אבל עיקר הספק בצדיק ורע לו והנה ביאר בכלל שהעולם במציאותו חסד יבנה ומקריו ופגעיו מעצמם ועל הצדיק האובד יגזור שהמיתה בחטא ויסורין בעון והוא אמת עם מה שהוספנו לכתוב ולרמוז למעלה וברוך היודע דין אמת ושופט אמת והצדק.

וסוף דבר, ראוי להאמין בזה הענין לכל בעל מקרה ופגע כי מקרהו וצרתו על עונו ופשעו, וישוב על הנודע מהם בתשובה, ועל לא הודע שלו ושלא זכור בהם יתודה מן הסתם. ואם יראה צדיק אובד בצדקו יהיה מיחס זה תחלה אל מיעוט עבירות שעשה, וכן יחשוב ברשע שליו יהא תולה שלותו בצדקות או מעשה טוב שעשה. ואחרי כן אם יעבור דעתו למי שיראנו אובד והוא צדיק גמור, רב הזכיות נקי החטא ובר הלבב, וזו איננה קושיא בדעת האדם, רק למי שהוא יודע בעצמו שהוא צדיק ואין לו פשע עון מספיק לרעה המוצאת אותו, ואפשר שישא פנים בעצמו וישיא נפשו בצדקו. אבל זה הספק שהוא מועט עם הספק האחר שהוא רב ממנו, שיראה הרשע הגמור המוחלט מצליח בכל ענין ההצלחות, יהיה החושב מיחלו התלאות בסופו או שלות הרשע הזה בסוד הנזכר הנכלל בסוד העיבור, אם זכהו אלקים אליו לדעתו מפי הקבלה הנאמנה לאחר שישמר בו מן המכשול והטעות, כי לא רבים יחכמו. ואם לא שמע אותו יהא תולה הענין בו על דעת יודעם, ועם כל זה יחשוב בין הידוע בין שאינו ידוע שיש אחרי כל זה צדק וטוב טעם ודעת במשפט האלקים מן הצד הנעלם, והכל בצדק ובמשפט ובחסד וברחמים..

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: שלשה ספרים - דברי בעלי המוסר התמוהים

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' ספטמבר 26, 2021 6:02 pm

כוונת הרמב"ן מסתמא הוא בענין 'צדיק בדינו' ולא הצדיק שהיפך את יצרו לטוב ואין בו שום נטיה לרע. אין מקור ברמב"ן שדעתו שיש בכלל מושג כזה, ונשאר עם הפשטות שאף צדיק שלא חטא מימיו יש לו עדיין יצר הרע שצריך להלחם נגדה עד זיבולא בתרייתא.

לעמל יולד
הודעות: 758
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: שלשה ספרים - דברי בעלי המוסר התמוהים

הודעהעל ידי לעמל יולד » א' ספטמבר 26, 2021 7:13 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:כוונת הרמב"ן מסתמא הוא בענין 'צדיק בדינו' ולא הצדיק שהיפך את יצרו לטוב ואין בו שום נטיה לרע. אין מקור ברמב"ן שדעתו שיש בכלל מושג כזה, ונשאר עם הפשטות שאף צדיק שלא חטא מימיו יש לו עדיין יצר הרע שצריך להלחם נגדה עד זיבולא בתרייתא.


אכן זה כוונתו

לבי במערב
הודעות: 9205
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: שלשה ספרים - דברי בעלי המוסר התמוהים

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוקטובר 05, 2021 1:04 am

נמחקו כאן הודעות. לא אשוב על דברי (לפי שאין מלאכתי בעבודת פרך), אלא רק אבהיר כי דעתי חלוקה על מש"כ לפ"ב.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 28 אורחים