הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 30, 2022 3:00 pm
יש"כ על המקורות לעיל לענין ההבדל בין יחיד וציבור.
אמקד יותר את השאלה שלי.
הנביא יחזקאל מפרט את ענין התשובה בפרק יח, צדיק התוהה על הראשונות לא תיזכרנה זכויותיו ואילו רשע השב בתשובה כל פשעיו לא יזכרו לו. כך גם נראה מזמור התשובה של דוד ע"ה בתהילים. גם שערי תשובה לרבינו יונה וכן הל' תשובה להרמב"ם עוסקים בתשובתו של היחיד גדריה ופרטיה, ויש גם חילוק בין יחיד העושה כן לבדו לבין קבוצת יחידים העושה כן יחד שיש בה מעלה של ציבור. כל זה נכון בין בזמן ששכינתו ית' בתוכינו ובין בזמן הגלות.
אמנם התורה מדברת לכאו' על אופן נוסף של תשובה, בצר לך ומצאוך כל הרעות באחרית הימים, והשבות אל לבבך בכל הגויים אשר הדיחך ה' שמה. והתשובה הזו לא היתה שייכת בזמן הבית וגם אינה נוגעת לזמן בו תשרה השכינה עלינו בגלוי בב"א, כי אם בזמן הגלות כאשר עם ישראל רחוק מארצו ומהשראת השכינה בתוכו, וע"י הצרות וכד' עם ישראל שב בתשובה ושב ה' וריחמו.
יתכן שאין שום חילוק, בזמן הגלות יתעוררו היחידים לשוב בתשובה, ובריבויים של השבים יש כאן תשובה כללית כביכול של עם ישראל, ועל כן תבוא הגאולה כי יתכפרו החטאים שהם סיבת הגלות והריחוק. אבל אפשר לטעון שיש חילוק מהותי בין הדברים. ולדוגמא מה שאמרו חז"ל על הנידון בין ישראל להקב"ה האם "השיבנו ונשובה" או "שובו אלי ואשובה אליכם", אולי זה נאמר רק על כלל ישראל הנע בין גלות לגאולה, אבל יחיד שחטא באופן פרטי מהיכ"ת שיבוא בטענת השיבנו, וכן על זו הדרך. אני מקווה שהובנתי.