מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בין תשובת היחיד לתשובת הכלל

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

בין תשובת היחיד לתשובת הכלל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 30, 2022 10:12 am

בפסוקי התורה והנביאים ובדברי חז"ל מצינו את ענין התשובה בתרתי, אצל יחיד שחטא ואח"כ שב מכל חטאותיו ולא יזכרו לו, ואצל כלל ישראל באחרית הימים ושבת עד ה' אלוקיך וכו'.

האם יש אבחנה וחלוקה בדברי הקדמונים בין גדרי תשובת היחיד להינצל מעונשי החטא ובין תשובת הכלל הנקשרת עם ענין הגאולה והתיקון השלם, או שהענין אחד הוא, ואין בכלל אלא מה שבפרט.

יבנה
הודעות: 3618
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: בין תשובת היחיד לתשובת הכלל

הודעהעל ידי יבנה » ו' ספטמבר 30, 2022 12:20 pm


ORI929
הודעות: 335
הצטרף: א' יוני 13, 2010 4:12 pm

Re: בין תשובת היחיד לתשובת הכלל

הודעהעל ידי ORI929 » ו' ספטמבר 30, 2022 2:31 pm

אני שמעתי בראש השנה שיעור
ושם חידשו שתשובה בציבור גם בתשובה מיראה נהפך לזכויות
מי יודע מי כותב זאת בהיקף

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בין תשובת היחיד לתשובת הכלל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 30, 2022 3:00 pm

יש"כ על המקורות לעיל לענין ההבדל בין יחיד וציבור.

אמקד יותר את השאלה שלי.

הנביא יחזקאל מפרט את ענין התשובה בפרק יח, צדיק התוהה על הראשונות לא תיזכרנה זכויותיו ואילו רשע השב בתשובה כל פשעיו לא יזכרו לו. כך גם נראה מזמור התשובה של דוד ע"ה בתהילים. גם שערי תשובה לרבינו יונה וכן הל' תשובה להרמב"ם עוסקים בתשובתו של היחיד גדריה ופרטיה, ויש גם חילוק בין יחיד העושה כן לבדו לבין קבוצת יחידים העושה כן יחד שיש בה מעלה של ציבור. כל זה נכון בין בזמן ששכינתו ית' בתוכינו ובין בזמן הגלות.

אמנם התורה מדברת לכאו' על אופן נוסף של תשובה, בצר לך ומצאוך כל הרעות באחרית הימים, והשבות אל לבבך בכל הגויים אשר הדיחך ה' שמה. והתשובה הזו לא היתה שייכת בזמן הבית וגם אינה נוגעת לזמן בו תשרה השכינה עלינו בגלוי בב"א, כי אם בזמן הגלות כאשר עם ישראל רחוק מארצו ומהשראת השכינה בתוכו, וע"י הצרות וכד' עם ישראל שב בתשובה ושב ה' וריחמו.

יתכן שאין שום חילוק, בזמן הגלות יתעוררו היחידים לשוב בתשובה, ובריבויים של השבים יש כאן תשובה כללית כביכול של עם ישראל, ועל כן תבוא הגאולה כי יתכפרו החטאים שהם סיבת הגלות והריחוק. אבל אפשר לטעון שיש חילוק מהותי בין הדברים. ולדוגמא מה שאמרו חז"ל על הנידון בין ישראל להקב"ה האם "השיבנו ונשובה" או "שובו אלי ואשובה אליכם", אולי זה נאמר רק על כלל ישראל הנע בין גלות לגאולה, אבל יחיד שחטא באופן פרטי מהיכ"ת שיבוא בטענת השיבנו, וכן על זו הדרך. אני מקווה שהובנתי.

הבאר ההיא
הודעות: 510
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: בין תשובת היחיד לתשובת הכלל

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ו' ספטמבר 30, 2022 3:09 pm

ניתן לראות איך רבינו יונה לומד מתשובת הכלל לתשובת הפרט למרות שהיה מקום לומר שכח הכלל מרובה ןלא כל מה שהובטח להם הובטח לפרט.

בתחילת חיבורו ויעזור ה' לשבים וכו' הוא לומד מקרא דמל ה"א את לבבך ואת לבב זרעך וגו' וגם לומד מקרא דשובו לאשר העמיקו סרה שמדבר בפשטות על הכלל, ואטו תנא כרוכלא לחשיב וליזיל שבכל הספר הוא לומד גם מפסוקים שמדברים על הכלל ללא הבחנה.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בין תשובת היחיד לתשובת הכלל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אוקטובר 01, 2022 8:30 pm

אתם צודקים, יש"כ.
ולדוגמא מש"כ רבינו יונה שם בענין הוידוי "יש עליו להזכיר עונותיו ועונות אבותיו כי היה נענש עליהם באחזו מעשי אבותיו בידו, וכן כתוב והתודו את עונם ואת עון אבותם", והאי קרא כתיב בפ' בחוקותי בעונש הגלות, שהיה גם בעוון האבות, ומהיכ"ת למילף מינה לכל חוטא יחידי. (ויל"ע בתהילים קו,ו).


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 25 אורחים