מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מִדַּת הָרַחֲמִים עָלֵינוּ הִתְגַּלְגְּלִי - מרחמים לטרונייה ולפורענות

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

מִדַּת הָרַחֲמִים עָלֵינוּ הִתְגַּלְגְּלִי - מרחמים לטרונייה ולפורענות

הודעהעל ידי יהודהא » ו' ספטמבר 22, 2023 3:33 pm

יג מידות,מקור ושינויים.תחנונים או טרונייה,

חלק א.
הפסוקים במקורות.
יג המדות -יג פעמים בתנך
[ציטוט של מעל 2 מידות]


יג המידות - מוכרים בעיקר משתי הפעמים שהם מוזכרים בתורה בשמות בחטא העגל. ונוסח שונה בבמדבר אחרי חטא המרגלים. על מניינם והכלול בהן - ועל ההסבר לשינויים כבר דננו בעבר והרחבנו עם הרמבן.
viewtopic.php?f=30&t=60407&hilit=%D7%99%D7%92+%D7%9E%D7%93%D7%95%D7%AA

אבל חלקים מסויימים ממידות אלו חוזרים ועולים שוב ושוב למקוטעין ובצורות שונות .
פעם הדילוג הוא בראש או באמצע ופעם בסוף ,ופעמים בכלל יש תערובת .

המפרשים דנים בכך ומנסים להציג הסבר מידי פעם ולכל מקור על החסר - ולנמק
למה ואלו כן מצויינים.

ראוי היה לדון בכולם. אולם לעת זו עם מועד יום הכיפורים - וקריאת הפטרת יונה ננסה להתמקד בו , ולהציע מעט קט
מדברי המפרשים בעניין.

ותחילה היכן מה וכמה:
א.
שמות לד, ו. בחטא העגל.
וַיַּעֲבֹ֨ר יְהוָ֥ה ׀ עַל־פָּנָיו֮ וַיִּקְרָא֒ יְהוָ֣ה ׀ יְהוָ֔ה אֵ֥ל רַח֖וּם וְחַנּ֑וּן אֶ֥רֶךְ אַפַּ֖יִם וְרַב־חֶ֥סֶד וֶאֱמֶֽת׃
נֹצֵ֥ר חֶ֨סֶד֙ לָאֲלָפִ֔ים נֹשֵׂ֥א עָוֹ֛ן וָפֶ֖שַׁע וְחַטָּאָ֑ה וְנַקֵּה֙ לֹ֣א יְנַקֶּ֔ה פֹּקֵ֣ד ׀ עֲוֹ֣ן אָב֗וֹת עַל־בָּנִים֙ וְעַל־בְּנֵ֣י בָנִ֔ים עַל־שִׁלֵּשִׁ֖ים וְעַל־רִבֵּעִֽים׃


ב.
במדבר יד, יח חטא המרגלים.
יְהוָ֗ה אֶ֤רֶךְ אַפַּ֨יִם֙ וְרַב־חֶ֔סֶד נֹשֵׂ֥א עָוֹ֖ן וָפָ֑שַׁע וְנַקֵּה֙ לֹ֣א יְנַקֶּ֔ה פֹּקֵ֞ד עֲוֹ֤ן אָבוֹת֙ עַל־בָּנִ֔ים עַל־שִׁלֵּשִׁ֖ים וְעַל־רִבֵּעִֽים׃
בתפילה זו של משה לא נזכרות המידות הבאות: ה' (השני), א-ל, רחום וחנון, ואמת, נוצר חסד לאלפים, וחטאה. אולם י"א שהמידה אל היא הנזכרת בפתיחת דברי משה: "ועתה יגדל נא כח ה'"....

ג.
שמות כ ה-ז). עשרת הדברות.
לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לָהֶם וְלֹא תָעָבְדֵם כִּי אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֵל קַנָּא פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים לְשֹׂנְאָי: וְעֹשֶׂה חֶסֶד לַאֲלָפִים לְאֹהֲבַי וּלְשֹׁמְרֵי מִצְוֹתָי: לֹא תִשָּׂא אֶת שֵׁם ה' אֱלֹהֶיךָ לַשָּׁוְא כִּי לֹא יְנַקֶּה ה' אֵת אֲשֶׁר יִשָּׂא אֶת שְׁמוֹ לַשָּׁוְא: (שמות כ ה-ז).

ד.
יואל ב, יג בשבע שנות הרעב שניבא אלישע.
וְקִרְע֤וּ לְבַבְכֶם֙ וְאַל־בִּגְדֵיכֶ֔ם וְשׁ֖וּבוּ אֶל־יְהוָ֣ה אֱלֹֽהֵיכֶ֑ם כִּֽי־חַנּ֤וּן וְרַחוּם֙ ה֔וּא אֶ֤רֶךְ אַפַּ֨יִם֙ וְרַב־חֶ֔סֶד וְנִחָ֖ם עַל־הָרָעָֽה׃
ביואל לא נזכרות המידות: ה' (אחד מהם), ואמת, נוצר חסד לאלפים. [אולי- ש"וניחם על הרעה" כולל את המידות האחרונות: "נושא עוון ופשע וחטאה ונקה"].

ה.
יונה ה, ב
וַיִּתְפַּלֵּ֨ל אֶל־יְהוָ֜ה וַיֹּאמַ֗ר אָנָּ֤ה יְהוָה֙ הֲלוֹא־זֶ֣ה דְבָרִ֗י עַד־הֱיוֹתִי֙ עַל־אַדְמָתִ֔י עַל־כֵּ֥ן קִדַּ֖מְתִּי לִבְרֹ֣חַ תַּרְשִׁ֑ישָׁה כִּ֣י יָדַ֗עְתִּי כִּ֤י אַתָּה֙
אֵֽל־חַנּ֣וּן וְרַח֔וּם אֶ֤רֶךְ אַפַּ֨יִם֙ וְרַב־חֶ֔סֶד וְנִחָ֖ם
עַל־הָרָעָֽה׃

ו.
תהילים פו, טו
וְאַתָּ֣ה אֲ֭דֹנָי אֵל־רַח֣וּם וְחַנּ֑וּן אֶ֥רֶךְ אַ֝פַּ֗יִם וְרַב־חֶ֥סֶד וֶאֱמֶֽת׃

ז.
בתהילים בפרק "אשרי" קמה פסוק ח: "חַנּוּן וְרַחוּם ה' אֶרֶךְ אַפַּיִם וּגְדָל חָסֶד".

ח.
תהילים קג, ח בהמשך לברכי נפשי.
רַח֣וּם וְחַנּ֣וּן יְהוָ֑ה אֶ֖רֶךְ אַפַּ֣יִם וְרַב־חָֽסֶד׃

ט.
מיכה ז, יח בתפילתו בסוף ספרו.
מִי־אֵ֣ל כָּמ֗וֹךָ נֹשֵׂ֤א עָוֹן֙ וְעֹבֵ֣ר עַל־פֶּ֔שַׁע לִשְׁאֵרִ֖ית נַחֲלָת֑וֹ לֹא־הֶחֱזִ֤יק לָעַד֙ אַפּ֔וֹ כִּֽי־חָפֵ֥ץ חֶ֖סֶד הֽוּא׃

י.
נחום א, ג מתנבא על חורבן נינווה.
"מַשָּׂא נִינְוֵה סֵפֶר חֲזוֹן נַחוּם הָאֶלְקֹשִׁי: אֵל קַנּוֹא וְנֹקֵם ה' נֹקֵם ה' וּבַעַל חֵמָה נֹקֵם ה' לְצָרָיו וְנוֹטֵר הוּא לְאֹיְבָיו:
ה' אֶרֶךְ אַפַּיִם וּגְדָל כֹּחַ וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה ה' בְּסוּפָה וּבִשְׂעָרָה דַּרְכּוֹ וְעָנָן אֲבַק רַגְלָיו".

יא.
נחמיה ט יז. במעמד בהמשך לפסוקים ..ואת רודפיהם השלכת במצולות כנמו אבן במים עזים.
וַיְמָאֲנוּ לִשְׁמֹעַ, וְלֹא-זָכְרוּ נִפְלְאֹתֶיךָ אֲשֶׁר עָשִׂיתָ עִמָּהֶם, וַיַּקְשׁוּ אֶת-עָרְפָּם, וַיִּתְּנוּ-רֹאשׁ לָשׁוּב לְעַבְדֻתָם בְּמִרְיָם; וְאַתָּה אֱלוֹהַּ סְלִיחוֹת חַנּוּן וְרַחוּם, אֶרֶךְ-אַפַּיִם וְרַב-וחסד (חֶסֶד)--וְלֹא עֲזַבְתָּם.

יב.
בירמיהו פרק לב פסוק יח :
אחרי קנותו את שדה חנמאל .
"עשה חסד לאלפים ומשלם עון אבות אל חיק בניהם אחריהם האל הגדול הגבור ה' צבאות שמו"..
כאן בירמיהו יש אזכור חלקי ועקיף של יג המידות.

יג.
דניאל פרק ט פסוק ד: "ואתפללה לה' אלהי ואתודה ואמרה: אנא אדני האל הגדול והנורא שמר הברית והחסד לאהביו ולשמרי מצותיו".
כאן בדניאל יש אזכור חלקי ועקיף של יג המידות .

בהמשך בעהי הסבר לשינויים ולהבדל הקיצוני בין משה ליונה, ולהבדל בין הנביאים לחזל.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ד' ספטמבר 27, 2023 11:02 am, נערך 5 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: יג מידות,מקור ושינויים.תחנונים או טרונייה,

הודעהעל ידי יהודהא » ד' ספטמבר 27, 2023 4:06 am

חלק ב'

יהודהא כתב:יג מידות,מקור ושינויים.תחנונים או טרונייה,
בהמשך בעהי הסבר לשינויים ולהבדל הקיצוני בין משה ליונה, ולהבדל בין הנביאים לחזל.

-----------------
זה מה חשבתי , ובפועל -
[קוצר הזמן לא איפשר לי להביא לידי גמר את הנושא כולו- כפי שרציתי ,
ומ"מ לפחות חלק ממנו אעלה כאן לפני שנושאי חג הסוכות אופפים אותנו וסוגרים עלינו.]

וההצטמצמות לעיסוק במוטיב "הגלגול" - שינה גם את הכותרת לנושא.

מִדַּת הָרַחֲמִים עָלֵינוּ הִתְגַּלְגְּלִי - גלגולי היג מידות.
* מרחמים מוחלטים - לרחמים מוגבלים.
* וממנו - למידות של טרוניה .
* וממנו - למידות פורענות.

א.
יג מידות של רחמים !
**ממוחלט - למוגבל**.
והחל הדברים האלה אצל משה רבינו.
כי השימוש באוצר המילים הנל כולו, או רק במבחר ממנו כפי שעשו הנביאים הם שמיצבו ונתנו את הגוון את המשמעות ואת התפילה או הזעקה העולה מהן. כל אחד במקום ובזמן המתאים ובנסיבות המיוחדות שלהם.

ראשון הוא משה במרגלים.
בשונה מהי"ג שאמר השם אחר מעשה העגל, הרי במרגלים משה מזכיר רק את אותן המידות השייכות לעניין ובודאי לא אלה שעלולות חו"ח לקטרג.
שכאן משה מחסיר את המידות הבאות: אל, רחום, חנון, אמת, נוצר חסד לאלפים, חטאה.

בדרך זו הלכו האבן עזרא והרמב"ן בפירושו לשמות לד,ו :
"ולא הזכיר השם השני שהוא תאר, כי השם רצה להשמיד, ולא אל, כי אין צורך להזכיר המידה הזאת, ולא רחום כי ישראל לא היו פתאים. ולא חנון. כי לא נעשה להם חמס שיצעקו אל השם להושיעם.
והזכיר ארך אפים. כי היו רשעים. ורב חסד. לכל הוא. ולא הזכיר ואמת, כי היו חייבים. והזכיר נושא עון ופשע. ולא הזכיר וחטאה, כי לא היו שוגגים".

ואמנם הסליחה במרגלים לא הייתה שלימה וכשמשה מבקש "סלח נא" ביודעו שאינו יכול לבקש מעבר למה שהוא יכול לקבל. "ותשובת השם כנגד בהתאם "סלחתי כדברך" סליחה שהיא מוגבלת בזמן.
והוא מה שגרם בבמדבר לצמצום בי"ג המידות וגורם למשה להתמקד בשבע ובהן בעיקר "ארך אפים".
[ואכן, ה' לא ניחם על הרעה באופן מוחלט גם לאחר חטא העגל, שבעקבותיו נאמרו י"ג מידות הרחמים, שהרי שם נאמר: "וביום פקדי ופקדתי עלהם חטאתם" וגם: "ויגף ה' את העם על אשר עשו את העגל אשר עשה אהרן.]

ב.
וממשה למדו גם הנביאים ליטול מתוך כלל הי"ג את הנחוץ והראוי לפי מחשבתם הטובה באותו מקום ובאותה שעה. שהאדם צריך לכוון לאותן מידות המתאימות ושייכות למצב המסוים בו הוא נמצא, בבחינת "נא כל מידה נכונה", ולא לומר את יג המידות כ"צפצוף הזרזיר" (כוזרי ב כד).

וכך מבואר בגמרא גם לגבי תארי השם הגדול הגיבור והנורא: "ורבנן (ירמיהו ודניאל) היכי עבדי הכי ועקרי תקנתא דתקין משה? - אמר רבי אלעזר:
מתוך שיודעין בקב"ה שאמיתי הוא, לפיכך לא כיזבו בו",
ולכן דניאל, ירמיהו וגם נחום, יואל, יונה ודוד בתהילים, הולכים בדרכו של משה
והתאימו המדות לפי הצורך.

ורואים אנו שגם אם שינו אבל השתמשו במטבעות הלשון המקוריות הכלולות בי"ג המידות,
ובררו להם צירוף זה או אחר, מלא או חלקי כמו שנאמר למשה, וכמופיע בתורה.
אבל הנוסח הוא של משה של ספר שמות, זה נוסח הברית שעליו נאמר :
"הברית אשר כרותה לשלש עשרה מדות שאינן חוזרות ריקם".
ולפי פירוש רמב"ן הם מסתמכים על משה עצמו שמשנה משיטתו כדי לא לכזב!. אבל הם גם חיים בתקופה בה
מטבע הנוסח עוד לא הוטבעה.

ואכן אנשי הכנסת הגדולה, חז"ל ומסדרי התפילה לדורותיהם, הולכים בדרכו של משה של ספר שמות, חוזרים אל דברי השם במקור ורואים דווקא בארך אפים של הרשעים, כולל עבודה זרה שהלכה והתגברה בארץ ישראל באותה תקופה (ברכות נז ע"ב), את מידותיו של הקב"ה.
וגם אנחנו ממשיכים ואומרים את הרשימה המלאה כמשה בשמות. משום שאין בנו כח לתקן ולחדש תפילות
ולכוון למקום ולשעה.

ג. יונה
יג המדות מתגלגלות -
**מתחנונים לטרוניה** .

לאחר שאנשי נינווה שבים מדרכם הרעה, וה' ניחם מלהשמידם, יונה מתפלל אל ה'. הוא מסביר מדוע ברח מהשליחות,
ומבקש שה' יקח את נפשו:

. ועתה ה', קח נא את נפשי ממני, כי טוב מותי מחיי" (יונה ד', ב-ג).
כשיונה הנביא (יונה ד, ב)מסביר את בריחתו הוא מזכיר לה' כי סליחתו היתה צפויה מראש מחמת מידות רחמיו: "וַיִּתְפַּלֵּל אֶל ה' וַיֹּאמַר: אָנָּה ה' הֲלוֹא זֶה דְבָרִי עַד הֱיוֹתִי עַל אַדְמָתִי עַל כֵּן קִדַּמְתִּי לִבְרֹחַ תַּרְשִׁישָׁה כִּי יָדַעְתִּי
כִּי אַתָּה אֵל חַנּוּן וְרַחוּם אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וְנִחָם עַל הָרָעָה"..
ועתה ה', קח נא את נפשי ממני, כי טוב מותי מחיי" (יונה ד', ב-ג).
לא נזכרות כאן המידות – ה', ה', א-ל, ואמת, נוצר חסד לאלפים.

הנוסח בקטע זה של י"ג המידות מיוחד בכך שאין כאן תפילה ואף לא קריאה לתשובה, אלא כמעט להיפך –
התרעמות של הנביא על כך שמידות הרחמים הן השולטות באופן קבוע ורצוף בהנהגת ה',
אף כשלמראית עין, מדובר במקרה שבו אין להפעיל בו את רחמי הקב"ה.

בדבריו אלו, מזכיר יונה רק חלק מי"ג מידות הרחמים, , אך מאוד בולט שמלבד ההשמטה של מידת ה'אמת' 'ונקה לא ינקה' הוא מוסיף מידה משמעותית: "ונחם על הרעה". ביטוי זה בא כנגד ביטוי הפוך לחלוטין, המופיע בנוסח המקורי של י"ג מידות: "ונקה לא ינקה", האומר שה' לא יסלח לחוטאים ולא ינחם על הרעה .
הביטוי הזה שהשמיט יונה: 'ונקה לא ינקה', מורה על מידת הדין במשפטו של הקב"ה, שבו הקב"ה לא מוחל וסולח, אלא נותן לאיש כדרכיו וכפרי מעלליו.

ד. דרישת האמת.
ויונה בדבריו מתנגד ל "ונחם על הרעה" - שה' ימחל לנינווה ויחזור בו מגזירת השמדתה.
ומדוע - כי מה שהציק ליונה זו נקודת האמת. מאוד חרה לו שתשובתם של אנשי נינוה לא היתה תשובה אמיתית. אלא של רמייה .כפי שהוסבר לעיל . עניין זה רמוז בשני עניינים. תחילה, בשמו "יונה בן אמיתי",
ושנית בדבריו (ד', ב'):
…כִּי יָדַעְתִּי
כִּי אַתָּה אֵל חַנּוּן וְרַחוּם אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וְנִחָם עַל הָרָעָה"..
יונה מבין שמידתו של הקב"ה היא להינחם על הרעה, ולמחול על מעשיו של האדם,
גם כאשר על פי דין ראוי היה להיענש.

דבקותו של יונה באמת מופיעה גם דברי חז"ל האומרים שהילד שהחיה אליהו אצל האשה הצרפתית היה יונה. ובדברי האשה "עתה זה ידעתי כי איש אלקים אתה ודבר ה' בפיך אמת", מאחר וכל העניין סובב על יונה בן אמיתי. שוב אמת.

** ויש שמסבירים שזה בגלל העתיד.
התשובה לעיל לבריחת יונה - היא רק אחת האפשרויות., מכיוון שעדיין לא ידוע לנו מדוע כה הפריע ליונה שה' יסלח לאנשי נינווה? מה גם שסרבנותו זו נוגדת את נבואתו שלו- על הצלחת ירבעם , וזאת למרות היותו חוטא ורשע.

ה.
הפה שתבע מחילה - והפה שדרש ענישה.

יונה מנבא טוב לחוטאים. למרות המצב הרוחני הגרוע של ישראל .
היה זה ..בשנת חמש עשרה שנה לאמציהו בן יואש מלך יהודה, מלך ירבעם בן יואש מלך ישראל בשומרון ארבעים ואחת שנה… הוא השיב את גבול ישראל מלבוא חמת עד ים הערבה כדבר ה' אלקי ישראל אשר דבר ביד עבדו יונה בן אמתי הנביא אשר מגת החפר.
אלא שיונה עמד באותה תקופה וידע מה הולך לקרות עם עם ישראל, ומה יהיה פועלם של אנשי נינוה התמימים הללו.מאחר שעל פי נבואת יונה ינצח ירבעם את ארם ויכבוש את דמשק וחמת, ואז המעצמה העיקרית שתעמוד מולו תהיה אשור.

ואנשי נינוה בירת ממלכת אשור, ושאר האוכלוסייה הולכים להיות האומה האכזרית ביותר שהיתה עד זמנם. הם הראשונים שהחלו בהגליית עמים.[ואת ישראל ע"י שלמנאסר , תגלת פלאסר וסנחריב ועוד] הגלייה במסעות מוות, והתעללויות נוראות ואכזריות.

זאת היתה הסיבה שבגללה יונה לא היה מוכן לקבל את תשובתם של אנשי נינוה- כדי שלא יהיו רועץ לישראל. ובמיוחד שתשובתם אינה אמיתית, אלא רק מן השפה ולחוץ. כך גם הבינו חז"ל [והאברבנאל] ובעקבות כך כתבו את דרשותיהם בעניין זה.

ו.
גלגולי המידות -
**מרחמים לנקמה **.

וכמאה וחמישים שנה אחרי יונה ואחרי הההגליות והכיבושים של מלכי אשור מגיע הנביא נחום,
ובחרי אף מנבא רעות על נינווה, ומחזיר את השמטת המידות של יונה כבר בתחילת נבואתו:

"משא נינוה ספר חזון נחום האלקשי: ...
כך, בתיאור זעמו של השם פותח נחום את נבואתו.

המשא שלו, כאמור (נחום א', א-ג).
הוא חורבן על נינווה. תחילה הוא מתאר את ה' נוקם באויביו:
(ב) אֵל קַנּוֹא וְנֹקֵם ה' נֹקֵם ה' וּבַעַל חֵמָה נֹקֵם ה' לְצָרָיו וְנוֹטֵר הוּא לְאֹיְבָיו.
(ג) ה' אֶרֶךְ אַפַּיִם וגדול וּגְדָל כֹּחַ וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה ה' בְּסוּפָה וּבִשְׂעָרָה דַּרְכּוֹ וְעָנָן אֲבַק רַגְלָיו.


וכאן ברש"י: 'ה' ארך אפים וגדל כח - גדל כח הוא והיכולת בידו להנקם ואשר לא מיהר נקמתו לפי שארך אפים הוא
ומכל מקום נקה לא ינקה'.

גם נחום משתמש בפסוקים של היג' מידות של משה (שמ' ל"ד, ו-ז). אולם נחום מזכיר רק את הצד הקשה ברשימת המידות, ולא את מידות החסד.
הפוך מיונה המתמקד דווקא במידות הרחמים והחסד. נחום שמגיע 150 שנה לאחר מכן משלים את המידות בהקשר של הנקמה.
ובפרק ב, יא. מנבא נחום לנינוה בין השאר :
..בּוּקָה וּמְבוּקָה וּמְבֻלָּקָה וְלֵב נָמֵס וּפִק בִּרְכַּיִם וְחַלְחָלָה בְּכָל מָתְנַיִם וּפְנֵי כֻלָּם קִבְּצוּ פָארוּר.

. יונה רצה להיות כנחום, הוא רצה לראות את נינווה מתהפכת, וחרה לו שה' עושה שימוש רק במידות הרחמים כלפי נינווה. זה מה שאמרו חז"ל שיונה תבע את כבוד הבן. חז"ל הבינו שחורבן נינווה היה חוסך את ראשית הגלות ע"י אשור.

עוד יונה התלונן על כך שה' מרחם על נינווה ו'מפעיל' את מידות הרחמים אך אז עדיין לא נתמלאה הסאה וה' העניק להם ארכה.,
משא"כ בזמנו של נחום המתנבא על מפלתם באמצעות שימוש במידות הדין.

ז.
מנחם ,פקח,וחזקיהו.

הנביא נחום, מתאר מלחמה חסרת פשרות כנגד נינווה, כביטוי "ונקה לא ינקה" ברור לו:
שה' לא יסלח לחוטאים.
במשך שנים רבות הייתה נינוה בירתה של אשור שהחריבה כמאה שנה לאחר נבואת יונה את ממלכת ישראל. כבר בימיו של מנחם בן גדי שהומלך שבעה חודשים בלבד לאחר מות ירבעם השני, שבימיו ניבא יונה,
בא מלך אשור על הארץ והטיל עליה מס.
בימי פקח בן רמליהו, שמלך שתים עשרה שנים לאחר מכן, נכבשו על ידי אשור צפון ומזרח הארץ
ותושבי אזורים אלו הוגלו בידי מלך אשור.

סנחריב-...במל"ב פרק יח, יד:
וַיִשְלַח חִזְקִיָּה מֶּלְֶּך יְהּודָּה אֶּל מֶּלְֶּך אַשּור לָּכִישָּה לֵּאמֹר חָּטָּאתִי שּוב מֵּעָּלַי אֵּת אֲשֶּר תִתֵּן עָּלַי
אֶּשָּא וַיָּשֶּם מֶּלְֶּך אַשּור עַל חִזְקִיָּה מֶּלְֶּך יְהּודָּה שְלש מֵּאוֹת כִכַר כֶּסֶּף ושְלשִים כִכַר זָּהָּב.

והנביא נחום, מתאר את השמחה ביהודה על חורבנה של נינווה בלשון פיוטית:
"הנה על ההרים רגלי מבשר משמיע שלום חגי יהודה חגיך שלמי נדריך כי לא יוסיף עוד לעבור בך בליעל כלה נכרת" (נחום ב', א).

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: מִדַּת הָרַחֲמִים עָלֵינוּ הִתְגַּלְגְּלִי - מרחמים לטרונייה ולפורענות.

הודעהעל ידי יהודהא » ה' ספטמבר 28, 2023 12:40 am

חלק ג'.
---------------
יישבנו את החריג - אבל תמיהות, שניים - עלו.

א.
*משה ויום כיפור .
וַיֹּ֣אמֶר יְקוק סָלַ֖חְתִּי כִּדְבָרֶֽךָ: (במדבר פרק יד פסוק כ)

לפי הרמבן שמשה ביקש רק על אריכות אפים ?
וכך גם ברשבם כאן:
"סלחתי - סולח אני עכשיו; כמו "נתתי כסף השדה" (בר' כג , יג). כדבריך - שלא אכנו בדבר בפעם אחת (ראה לעיל , יב) ,
אלא אאריך להם עד ארבעים שנה".
ותמוה קצת [תמיהה ראשונה] שהרי אנחנו משתמשים בפסוק זה [שיש בו סליחה מוגבלת] בימי הסליחות והרחמים במובן של סליחה מלאה, ללא שום "מגבלה". ולכאורה היה מקום להביא ולצטט פסוק שונה.

ב.
* יונה.
שהרי יונה עושה שימוש בלשון י"ג מידות שטבע משה, כשהוא כועס על הסליחה לאנשי נינוה,
והוא "מתפלל" כנגד הסליחה – על שהקב"ה סלח לאנשי נינוה, ככתוב .. עַל כֵּן קִדַּמְתִּי לִבְרֹחַ תַּרְשִׁישָׁה כִּי יָדַעְתִּי כִּי אַתָּה אֵל חַנּוּן וְרַחוּם אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וְנִחָם עַל הָרָעָה: וְעַתָּה ה' קַח נָא אֶת נַפְשִׁי מִמֶּנִּי כִּי טוֹב מוֹתִי מֵחַיָּי"?

עד כדי כך כעס יונה על שנסלח לאנשי נינוה? אפשר שאכן כן.
אבל אם כך, חוזרת השאלה: למה נבחרה הקריאה בספר יונה בעת "כי פנה יום"? הרי יונה כעס על התשובה של אנשי נינוה.

[תמיהה שנייה] אמנם יש במפרשים כדלעיל ללמדנו שגם תשובה שאינה מלאה - אינה חוזרת ריקם.
ולמרות כך על פניו "בפשט," יש קושי בדוגמה ובסיפור של יונה -להסמיכו לזמן נעילת השער.

ג.
יחיד חורג ומוזר,
נביאים רבים :ישעיהו,יחזקאל, עמוס,עובדיה ,נחום וזכריה ניבאו לא רק לישראל אלא גם לאומות העולם, אבל היה זה ממקומם בארץ ישראל,[ או בחו"ל - לישראל] והתייחסו להשלכות ולהשפעות של הארועים הנבואיים של האומות - על עם ישראל.

לא כך יונה .
יונה צווה לקום וללכת אל ארץ רחוקה, ושם להינבא על גורל נוכרים ותקנתם, ההתייחסות [המפורשת בספר] היא בעלת זירוז, איום ודרישה אנושית כללית, מדובר בה על האדם בכלל - כיציר הבריאה על ידי הקבה,
ולא בזוית התורתית ישראלית והיהודית.
ונראה - שאין לכך תקדים לפניו , ולא נכפל לאחריו.

וכל כך למה ? מגלה לנו המדרש :
וַֽיְהִ֖י בְּנׇסְעָ֣ם מִקֶּ֑דֶם ... שם 'מִקֶּ֑דֶם' טמונה התשובה -
"מן הארץ ההיא יצא אשור ויבן את נינוה" ( בראשית י יא ). לפי שראה אשור שבניו מורדין בהקב"ה ובנו עיר ומגדל בארץ שנער במלכות נמרוד – ולמה נקרא שמו נמרוד, שמרד בהקב"ה – יצא מעצתם והלך לו לארץ אחרת. ולפיכך נתן בו הקב"ה רוח ובינה ובנה: נינוה ורחובות עיר וכלה ורסן.

בזכות זו - מביא במדרש אגדה (בובר; בראשית י יא):
ולפי שברח מהם ולא רצה להיות בעצתם למרוד בהקב"ה, לכך כשחטאו בני נינוה אמר הקב"ה ליונה בן אמתי :
שילך לשם וינבא עליהם,
אמר לו הקב"ה אביהם יצא מארצו לכבודי,
לכך לך בשליחות אל בני עירו.
מה שלא מצינו בשאר הנביאים
שהלכו לעיירות של אומות העולם, אף על פי שהיו מתנבאים עליהם.
והנה החריג והיחיד נשארו, והמוזר נשר.
שכן נאמר "ועושה חסד לאלפים", והשם גמל לצאצאי אשור- כגמול אבותם.

ד.
הַלֶּקַח לרב ולתלמידו.

הרב יעקב מדן משווה את הקיקיון, שצמח בִּן לילה ויונה חס עליו, לִבְנָה של השונמית שמת, ואליהו חס עליו והתפלל לה' שיחיה אותו, וה' נענה לתפילתו (מלכים א יז, כ-כד):

ויקרא [אליהו] אל ה' ויאמר ה' אלוקי הגם על האלמנה אשר אני מתגורר עמה הרעות להמית את בנה...
ויקרא אל ה' ויאמר ה' אלוקי תשב נא נפש הילד הזה על קרבו. וישמע ה' בקול אליהו ותשב נפש הילד על קרבו ויחי.

והקב''ה עונה לשניהם באופן דומה:
* יונה, שחס על הקיקיון, יבין מעתה שיש מקום לחוס גם על העיר הגדולה, שיש בה יותר משנים עשר ריבוא,
ובתוכה ילדים שלא חטאו.

והשונמית, שאומרת לאליהו 'עתה זה ידעתי כי איש אלוקים אתה ודבר ה' בפיך אמת' – דבריה מכוונים לרצון ה':
אל לו לנביא לנקוט רק במידת הדין, ולא תמיד יקוב הדין את האדם.
נבואה המבשרת רק רעב אבדון ומוות – איך תיהיה דבר ה' ואמת. אם אין טל ומטר בכל הארץ, וכולם מתים,
קשה לראות בדברי נביא זה אמת.

* לכן כשאליהו זועק: למה הרעות לָה ? אומר לו הקב''ה:
אם אתה מבין שיש מקום לחמלה ולחיים: 'לך הֵרָאֶה אל אחאב ואתנה מטר על פני האדמה'.

וכתבלין יפה - משביחין הדברים פרשיות אלו.

נ,ב,
הדברים - בכל החלקים נלקטו ועובדו ממספר מקורות, ורבים מאתר מ,ה. של א, י. והתודה להם.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 89 אורחים