מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה פרוש חבטת ערבה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
מן הדרום
הודעות: 726
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

מה פרוש חבטת ערבה

הודעהעל ידי מן הדרום » ה' ספטמבר 30, 2021 4:51 pm

רש"י מפרש נענוע והרמב"ם חבטה בקרקע- כמוזכר גם בשו"ע רמ"א תרס"ד
על שיטת רש"י הקשה האליה רבה [תרסד ס"ק יב]:
לרש"י תקשי אמאי אין חיבוט דוחה שבת עי"ש, גם אמאי קאמר בש"ס דף מ"ג [ע"ב] שביתוסים אין מודים שחיבוט ערבה דוחה שבת, הא ודאי לית להו איסור טלטול דרבנן

לא הבנתי-
בענין שאלה א'- האם זה לא בגלל מה שנאמר שם :
לולב גזרה משום דרבה. - אי הכי, ערבה נמי נגזור! - ערבה שלוחי בית דין מייתי לה, לולב לכל מסור. - אי הכי, כל יומא נמי לידחי! - אתי לפקפוקי בלולב.

בענין שאלה ב'-האם אין כוונת הגמרא שהביתוסים לא רצו שיעשו זאת, לא בגלל איסור שבת , אלא כי אין לדעתם מצוה כזאת?

איפה אני טועה

עתניאל בן קנז
הודעות: 2252
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: מה פרוש חבטת ערבה

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' ספטמבר 30, 2021 11:04 pm

מן הדרום כתב:רש"י מפרש נענוע והרמב"ם חבטה בקרקע- כמוזכר גם בשו"ע רמ"א תרס"ד
על שיטת רש"י הקשה האליה רבה [תרסד ס"ק יב]:
לרש"י תקשי אמאי אין חיבוט דוחה שבת עי"ש, גם אמאי קאמר בש"ס דף מ"ג [ע"ב] שביתוסים אין מודים שחיבוט ערבה דוחה שבת, הא ודאי לית להו איסור טלטול דרבנן

לא הבנתי-
בענין שאלה א'- האם זה לא בגלל מה שנאמר שם :
לולב גזרה משום דרבה. - אי הכי, ערבה נמי נגזור! - ערבה שלוחי בית דין מייתי לה, לולב לכל מסור. - אי הכי, כל יומא נמי לידחי! - אתי לפקפוקי בלולב.

בענין שאלה ב'-האם אין כוונת הגמרא שהביתוסים לא רצו שיעשו זאת, לא בגלל איסור שבת , אלא כי אין לדעתם מצוה כזאת?

איפה אני טועה

אם הבייתוסים לא הודו במצוה, מדוע הם עשו בעיות רק כשחל בשבת.
אלא מאי. גם אם אין מצוה, הרי סוף סוף גם לשיטתם אין איסור, ומדוע להסתבך במלחמות (הלא עם הארץ היו עם הפרושים), ורק במקרה שלשיטתם היה איזה בעיה, כגון בתאריך של חג השבועות. או חיבוט ערבה בשבת, או עשיית הקטורת ביום כיפור, אז הם ניסוי לעשות כשיטתם.

[וכמובן רש"י יענה, כפי דבריך. שכל פעם רצו להפריע, ולא עלה בידם, ורק כשחל בשבת ניסו וכמעט הצליחו].

מן הדרום
הודעות: 726
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: מה פרוש חבטת ערבה

הודעהעל ידי מן הדרום » ב' אוקטובר 04, 2021 9:17 am

עדין איני מבין
מדוע הלבוש מקשה על רש"י ולא על הרמב"ם
וכי לרמב"ם יש בחבטה איסור דאורייתא, שבגללו הביתוסים נזעקים?

באמונתו
הודעות: 3260
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: מה פרוש חבטת ערבה

הודעהעל ידי באמונתו » ב' אוקטובר 04, 2021 10:56 am

מן הדרום כתב:רש"י מפרש נענוע והרמב"ם חבטה בקרקע- כמוזכר גם בשו"ע רמ"א תרס"ד
על שיטת רש"י הקשה האליה רבה [תרסד ס"ק יב]:
לרש"י תקשי אמאי אין חיבוט דוחה שבת עי"ש, גם אמאי קאמר בש"ס דף מ"ג [ע"ב] שביתוסים אין מודים שחיבוט ערבה דוחה שבת, הא ודאי לית להו איסור טלטול דרבנן
לא הבנתי-
בענין שאלה א'- האם זה לא בגלל מה שנאמר שם :
לולב גזרה משום דרבה. - אי הכי, ערבה נמי נגזור! - ערבה שלוחי בית דין מייתי לה, לולב לכל מסור. - אי הכי, כל יומא נמי לידחי! - אתי לפקפוקי בלולב.
בענין שאלה ב'-האם אין כוונת הגמרא שהביתוסים לא רצו שיעשו זאת, לא בגלל איסור שבת, אלא כי אין לדעתם מצוה כזאת?
איפה אני טועה

ההנחה הזאת, שוודאי לית להו איסור טלטול לבייתוסים, מסתבר שאינה נכונה, ולמעשה, החמירו במוקצה הנזכרת כבר בנחמיה, היינו בתורה שבכתב, עוד טפי מהפרושים! ראה המצורף פה:
קבצים מצורפים
6C1C0121-249F-B14E-B617-D3DD88672613.pdf
(658.97 KiB) הורד 150 פעמים


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 14 אורחים