מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' נובמבר 06, 2013 9:34 pm

ידועה שיטת הראשונים, שאע"פ שמדינא דגמרא ערבות הגדלות שלא על הנחל כשרות לארבעת המינים, הרי שלכתחילה עדיף לקחת מאלו הגדלות על הנחל. עי' בית יוסף, או"ח, סי' תרנא אות ב.
אך אני מחפש דעה הסוברת, שאסור ליטול ערבות שאינן גדלות בנחל!
מצאתי דעה כזו בפיוט שנתקבל במחזור קדום, וכולי תמיהה.
אכן ראיתי את דברי ר"ש ליברמן בתוספתא כפשוטה, סוכה, עמ' 858. אך דבריו אינם מוכרחים. ועכ"פ לא מצאנו שיטה מפורשת לראשונים הסוברת כן (חוץ מהפיוט הנזכר).
אודה לכל עזרה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14150
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!!!

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' נובמבר 06, 2013 9:34 pm

מי מחבר הפיוט, מאיזה מרכז תורני?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!!!

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' נובמבר 06, 2013 9:41 pm

הפיוט חתום 'בנימין', וצונץ מזהה אותו עם ר' בנימין בר' שמואל מקוסיטנו, פייטן איטלקי-צרפתי(?) בן המאה הי"א. אבל פליישר, מפקפק בזיהוי זה.
הפיוט נתקבל במנהג רומניא.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!!!

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' נובמבר 06, 2013 9:53 pm

הנה לשון הפייטן, אולי יעלה בידי אחד החכמים לפרשו באופן שונה:
ערבה.jpg
ערבה.jpg (30.61 KiB) נצפה 9570 פעמים

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!!!

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' נובמבר 06, 2013 10:03 pm

כוונתו שיביא דוקא ממין הערבה הגדילה על הנחל, ולא מצפצפה שדרכה לגדול על ההרים.
אח"כ מצאתי שכן כתב הרא"ש סוכה דף ל"ד ע"א (פ"ג סי' י"ג):
ונ"ל לפרש דערבי נחל הגדילות על הנחל, כלומר ממין הגדל על הנחל, דהיינו ערבה שרובה גדילה על הנחל, למעוטי צפצפה הגדילה בהרים.

וא"כ אין כוונתו כלל כשיטת רש"י שיש להדר אחר ערבות הגדילות על הנחל, אלא להיפך שכל ערבה הגדילה על הנחל כשרה, וכדברי הרא"ש.
נערך לאחרונה על ידי מחולת המחנים ב ד' נובמבר 06, 2013 10:06 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!!!

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' נובמבר 06, 2013 10:05 pm

תודה רבה.
ונראה לך שניתן להעמיס דעה זו בתוך לשון הפייטן (שאגב, כנראה, קדם לרא"ש)?

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!!!

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' נובמבר 06, 2013 10:06 pm

ערכתי את ההודעה שלי למעלה.
נערך לאחרונה על ידי מחולת המחנים ב ד' נובמבר 06, 2013 10:13 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!!!

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' נובמבר 06, 2013 10:12 pm

ולמעשה זוהי גמרא ערוכה בסוכה דף ל"ד ע"א:
ת"ר ערבי נחל הגדילות על הנחל, פרט לצפצפה הגדילה בין ההרים.
ונראה פשוט שכוונת הפייטן על גמרא זו.

ברקים רב
הודעות: 673
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!!!

הודעהעל ידי ברקים רב » ד' נובמבר 06, 2013 10:18 pm

כך כתבו תוס' במסכת סוכה שלדידן צריך דוקא הגדלות על הנחל [אין לי כעת תוכנה להעתיק]

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!!!

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' נובמבר 06, 2013 10:24 pm

אכן, נראים דבריך.
יישר כוחך!!

ועכשיו תראה משהו מעניין:
פייטן אחר (שלא נודע שמו, והשם החתום בפיוטו הוא 'שלום'), שהכיר את הפיוט הנ"ל, ופשוט צעד בעקבותיו, נזהר שלא יטעו בהבנת דבריו (כמו שאני טעיתי), והוא מנסח את הדברים ברור:
ערבה2.jpg
ערבה2.jpg (36.28 KiB) נצפה 9534 פעמים

בניסוח שלו אין אפשרות להגיע לידי טעות!!!

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!!!

הודעהעל ידי מ.ל. » ד' נובמבר 06, 2013 11:15 pm

חכם באשי כתב:ועכשיו תראה משהו מעניין:
פייטן אחר (שלא נודע שמו, והשם החתום בפיוטו הוא 'שלום'), שהכיר את הפיוט הנ"ל, ופשוט צעד בעקבותיו, נזהר שלא יטעו בהבנת דבריו (כמו שאני טעיתי),
בניסוח שלו אין אפשרות להגיע לידי טעות!!!

לא הבנתי. הפייטן הלזה לא רק נזהר שלא יטעו בהבנת דבריו, הוא פשוט חולק על הראשון.

(ואגב, יעו' מש"כ הב"ח סי' תרמ"ז, שמכריח לומר שגם לדעת התוס' בדיעבד יצא).

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!!!

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' נובמבר 07, 2013 12:10 am

מ.ל. כתב:
חכם באשי כתב:ועכשיו תראה משהו מעניין:
פייטן אחר (שלא נודע שמו, והשם החתום בפיוטו הוא 'שלום'), שהכיר את הפיוט הנ"ל, ופשוט צעד בעקבותיו, נזהר שלא יטעו בהבנת דבריו (כמו שאני טעיתי),
בניסוח שלו אין אפשרות להגיע לידי טעות!!!

לא הבנתי. הפייטן הלזה לא רק נזהר שלא יטעו בהבנת דבריו, הוא פשוט חולק על הראשון.

(ואגב, יעו' מש"כ הב"ח סי' תרמ"ז, שמכריח לומר שגם לדעת התוס' בדיעבד יצא).

בהנחה שהפייטן הראשון לא נתכוון לפסול את הערבות שאינן גדלות עלי נחל, במה הפייטן השני חולק?

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!!!

הודעהעל ידי מ.ל. » ה' נובמבר 07, 2013 12:34 am

איש רגיל כתב:בהנחה שהפייטן הראשון לא נתכוון לפסול את הערבות שאינן גדלות עלי נחל, במה הפייטן השני חולק?

בהנחה שהפייטן הראשון לא נתכוון לפסול את הערבות שאינן גדלות עלי נחל, הוא לא היה כותב "ואם על ההרים אינה לשם קריבה".

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!!!

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' נובמבר 07, 2013 12:36 am

מ.ל. כתב:
איש רגיל כתב:בהנחה שהפייטן הראשון לא נתכוון לפסול את הערבות שאינן גדלות עלי נחל, במה הפייטן השני חולק?

בהנחה שהפייטן הראשון לא נתכוון לפסול את הערבות שאינן גדלות עלי נחל, הוא לא היה כותב "ואם על ההרים אינה לשם קריבה".

מחולת המחנים כתב:כוונתו שיביא דוקא ממין הערבה הגדילה על הנחל, ולא מצפצפה שדרכה לגדול על ההרים.
אח"כ מצאתי שכן כתב הרא"ש סוכה דף ל"ד ע"א (פ"ג סי' י"ג):
ונ"ל לפרש דערבי נחל הגדילות על הנחל, כלומר ממין הגדל על הנחל, דהיינו ערבה שרובה גדילה על הנחל, למעוטי צפצפה הגדילה בהרים.

וא"כ אין כוונתו כלל כשיטת רש"י שיש להדר אחר ערבות הגדילות על הנחל, אלא להיפך שכל ערבה הגדילה על הנחל כשרה, וכדברי הרא"ש.

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!!!

הודעהעל ידי מ.ל. » ה' נובמבר 07, 2013 12:45 am

ומה כ"כ מסובך לומר שהפייטן הקדום למד כהתוס', זה עדיף טפי מאשר להיכנס לפרשנויות.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!!!

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' נובמבר 07, 2013 12:48 am

מ.ל. כתב:ומה כ"כ מסובך לומר שהפייטן הקדום למד כהתוס', זה עדיף טפי מאשר להיכנס לפרשנויות.

מ.ל. כתב:(ואגב, יעו' מש"כ הב"ח סי' תרמ"ז, שמכריח לומר שגם לדעת התוס' בדיעבד יצא).

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!!!

הודעהעל ידי מ.ל. » ה' נובמבר 07, 2013 1:02 am

אז אתה מתכוון לומר שהפייטן הקדמוני כיוון לדעת הב"ח, או שהב"ח בעצם רק פסק כדברי הפייטן?...

ברור שדברי הב"ח מחודשים ומוציאים דברי התוס' מידי פשוטם. (וכמ"כ גם מקושית הרא"ש הנ"ל על התוס', משמע להדיא שלא הבין כן בדעת התוס'). ומה שהכריחו להב"ח לפרש כן, זה רק מדיוק לשון הטור "ורוב המפרשים וכו', יעו"ש.
והרמ"א בדרכי משה שם ציין שזה לא כדברי התוס', נראה שהבין שזו היתה בדווקא כוונת הטור במש"כ רוב המפרשים, למעט דברי התוס'.

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!!!

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ה' נובמבר 07, 2013 1:13 am

חכם באשי, אני באמת שואל שאלת תם בכדי שתחכמני:
פייטן שלא מוכר, הגם שהוא מדור הראשונים, נוכל לקבל את דעתו כנגד/בעד הרא"ש?
מה הוא מעלה או מוריד אם אנו לא יודעים במי מדובר והאם ניתן להשען עליו בפסק הלכה לכאן או לכאן?

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!!!

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' נובמבר 07, 2013 1:22 am

מ.ל. כתב:אז אתה מתכוון לומר שהפייטן הקדמוני כיוון לדעת הב"ח, או שהב"ח בעצם רק פסק כדברי הפייטן?...

למה לא? נשמע מופרך שהפייטן סבר כהב"ח?
מ.ל. כתב:ברור שדברי הב"ח מחודשים ומוציאים דברי התוס' מידי פשוטם. (וכמ"כ גם מקושית הרא"ש הנ"ל על התוס', משמע להדיא שלא הבין כן בדעת התוס'). ומה שהכריחו להב"ח לפרש כן, זה רק מדיוק לשון הטור "ורוב המפרשים וכו', יעו"ש.
והרמ"א בדרכי משה שם ציין שזה לא כדברי התוס', נראה שהבין שזו היתה בדווקא כוונת הטור במש"כ רוב המפרשים, למעט דברי התוס'.

יישר כח על מה שהבאת, עד עתה החכמים כאן לא הלכו בדרך זו להביא דעות הפוסלות ערבות שאינם גדלות עלי נחל.
נמצא שיש לנו שני דרכים להסביר את הפייטן, או שסבר כתוספות, והפייטן השני חלק עליו. או שסבר כהרא"ש, אלא שלא כתב זאת בצורה ברוה דיה, והפייטן השני שינה את הנוסח כדי שלא יבואו לידי טעות.
אוהב אוצר כתב:חכם באשי, אני באמת שואל שאלת תם בכדי שתחכמני:
פייטן שלא מוכר, הגם שהוא מדור הראשונים, נוכל לקבל את דעתו כנגד/בעד הרא"ש?
מה הוא מעלה או מוריד אם אנו לא יודעים במי מדובר והאם ניתן להשען עליו בפסק הלכה לכאן או לכאן?

אף אחד לא רצה לפסוק הלכה עפ"י הפייטן, השאלה היתה האם יש עוד ראשון הסבור כך, ואז נוכל לומר שהפייטן הלז סבר כמותו, או שלכו"ע אין זה לעיכובא, ונצטרך לומר שלא דק בלישניה.
כאמור, תוס' לכאו' סובר כך, כך שניתן לפרש דבריו באחד משני האפשרויות.

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!!!

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ה' נובמבר 07, 2013 1:42 am

אני ישאל שוב בכדי שיבינו אותי אולם איני מתכיון חלילה לאותו ראשון אלא שאלה כוללנית:
בשיא העדינות ואחר בקשת המחילה: האם אנו צריכים להתייחס בכלל לפיוט של אותו אחד ובמיוחד שזה נידון הלכתי?
היינו, האם בגלל שזה מישהו מדור הראשונים, אנו לוקחים את דבריו [לפחות] כתוספת משקל בענין הגם שאינו מוכר?
אני באמת שואל בשביל לדעת.
ויעזור מאד אם יתנו דוגמא לכאן או לכאן ולא סברות אישיות.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!!!

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' נובמבר 07, 2013 1:45 am

אוהב אוצר חביבי, הרב באשי עורך או חוקר פיוט מסויים. הוא מצא בו דבר מוזר, שערבות שאינם גדלות עלי נחל פסולות. כמובן שהוא לא חשב לפסוק על פיו הלכה, הוא אפילו לא יודע מי מחבר הפיוט, הוא רק הוא שואל האם יש מי שסובר כך, או שנהיה מוכרחים לדחוק בכוונתו של מחבר הפיוט.
אך אשכול זה איננו הלכתי כלל ועיקר.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!!!

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' נובמבר 07, 2013 11:42 am

אוהב אוצר
אכן, 'איש רגיל' כבר ענה לך.
אמנם עובר לשאלתך, תסביר לי בבקשה, מהו בדיוק 'פייטן שאינו מוכר'? למי אינו מוכר? לך?
אם אתה אינו מכירו (וגם אני לא), זה לא אומר שקהילות רומניא ואיטליה, שאמרו את פיוטיו במשך מאות בשנים, היו פשוט בורים ועמי ארצות והכניסו למחזורם ולתפילתם איזה 'משורר בן בלי שם'...
קצת כבוד לדורות קדומים אף פעם לא הזיק.

בברכה המשולשת
הודעות: 14150
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!!!

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' נובמבר 07, 2013 7:01 pm

בייחוד שבגלילות ביזנט, איטליה, אשכנז וצרפת רק גדולי החכמים חיברו פיוטים.

כנסת ישראל
הודעות: 395
הצטרף: ה' ינואר 06, 2011 3:04 am

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!!!

הודעהעל ידי כנסת ישראל » א' נובמבר 10, 2013 2:43 am

רבותינו בעלי התוספות והראשונים באשכנז דקדקו בלשון הפייטנים לא פחות מבגמרא.

כנסת ישראל
הודעות: 395
הצטרף: ה' ינואר 06, 2011 3:04 am

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!!!

הודעהעל ידי כנסת ישראל » א' נובמבר 10, 2013 3:44 am

לענ"ד כונת הפייטן הראשון דלכתחילה (רצויה ועריבה!) יש לקחת גדלה על נחל דווקא, ושל הרים (היינו צפצפה) פסולה.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!!!

הודעהעל ידי חכם באשי » א' נובמבר 10, 2013 10:59 am

תודה לך,
אבל כבר קדמך הרב 'מחולת המחנים'. עי' בדבריו דלעיל.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!!!

הודעהעל ידי איש רגיל » א' נובמבר 10, 2013 11:06 am

חכם באשי כתב:תודה לך,
אבל כבר קדמך הרב 'מחולת המחנים'. עי' בדבריו דלעיל.

אני חושב שהרב כנסת ישראל נתכוון בדבריו לפירוש אחר מפירושו של הרב מחולת המחניים, מחולת המחניים פירש שהרצויה והעריבה הוא דין לעיכובא, והכוונה למין הגדל על נחל.
אך כנסת ישראל כותב שיש כאן שני הוראות שונות. הוראה ראשונה: לכתחילה לקחת ערבה הגדלה על הנחל ממש, ולא רק מין ערבה כזו. ודין זה הוא לא לעיכובא. הוראה שניה: מין הגדל על ההרים פסול, וזה אפי' בדיעבד.
אך פירוש זה נראה דחוק.

עושה חדשות
הודעות: 12619
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אוקטובר 15, 2016 11:15 pm

הפוס' נמצאים בסי' תרמז, ולא כפי שנכתב בהודעה הפותחת.

ראיתי בספר חדש שי"ל על הל' ארבעת המינים, (שמו "עוז בהדר"), שטוען שאף השיטה של "ערבי נחל" ממש, אין הדבר תלוי בנחל אלא ה"ה מערכת השקיה וכד', העיקר הוא לאפוקי של בעל ושל הרים הגדלות מאליהם.

מה ידוע לכם?

הצעיר באלפי
הודעות: 978
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ד' נובמבר 10, 2021 6:15 am

חכם באשי כתב:ידועה שיטת הראשונים, שאע"פ שמדינא דגמרא ערבות הגדלות שלא על הנחל כשרות לארבעת המינים, הרי שלכתחילה עדיף לקחת מאלו הגדלות על הנחל. עי' בית יוסף, או"ח, סי' תרנא אות ב.
אך אני מחפש דעה הסוברת, שאסור ליטול ערבות שאינן גדלות בנחל!
מצאתי דעה כזו בפיוט שנתקבל במחזור קדום, וכולי תמיהה.
אכן ראיתי את דברי ר"ש ליברמן בתוספתא כפשוטה, סוכה, עמ' 858. אך דבריו אינם מוכרחים. ועכ"פ לא מצאנו שיטה מפורשת לראשונים הסוברת כן (חוץ מהפיוט הנזכר).
אודה לכל עזרה.


לדעות דצריך להיות דוקא הגדלים על שפת הנחל, מהו בגדר שפת הנחל ? ד' אמות ? או שיעור אחר ?

הצעיר באלפי
הודעות: 978
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ד' נובמבר 10, 2021 6:16 am

חכם באשי כתב:ידועה שיטת הראשונים, שאע"פ שמדינא דגמרא ערבות הגדלות שלא על הנחל כשרות לארבעת המינים, הרי שלכתחילה עדיף לקחת מאלו הגדלות על הנחל. עי' בית יוסף, או"ח, סי' תרנא אות ב.
אך אני מחפש דעה הסוברת, שאסור ליטול ערבות שאינן גדלות בנחל!
מצאתי דעה כזו בפיוט שנתקבל במחזור קדום, וכולי תמיהה.
אכן ראיתי את דברי ר"ש ליברמן בתוספתא כפשוטה, סוכה, עמ' 858. אך דבריו אינם מוכרחים. ועכ"פ לא מצאנו שיטה מפורשת לראשונים הסוברת כן (חוץ מהפיוט הנזכר).
אודה לכל עזרה.


לדעות דצריך להיות דוקא הגדלים על שפת הנחל, מהו בגדר שפת הנחל ? ד' אמות ? או שיעור אחר ?

אראל
הודעות: 3349
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!

הודעהעל ידי אראל » ד' נובמבר 10, 2021 3:25 pm

הצעיר באלפי כתב:
חכם באשי כתב:ידועה שיטת הראשונים, שאע"פ שמדינא דגמרא ערבות הגדלות שלא על הנחל כשרות לארבעת המינים, הרי שלכתחילה עדיף לקחת מאלו הגדלות על הנחל. עי' בית יוסף, או"ח, סי' תרנא אות ב.
אך אני מחפש דעה הסוברת, שאסור ליטול ערבות שאינן גדלות בנחל!
מצאתי דעה כזו בפיוט שנתקבל במחזור קדום, וכולי תמיהה.
אכן ראיתי את דברי ר"ש ליברמן בתוספתא כפשוטה, סוכה, עמ' 858. אך דבריו אינם מוכרחים. ועכ"פ לא מצאנו שיטה מפורשת לראשונים הסוברת כן (חוץ מהפיוט הנזכר).
אודה לכל עזרה.


לדעות דצריך להיות דוקא הגדלים על שפת הנחל, מהו בגדר שפת הנחל ? ד' אמות ? או שיעור אחר ?

מסתבר, שצריך שיהיו יונקים מן הנחל באופן שאם יסולק הנחל יתיבש האילן

הצעיר באלפי
הודעות: 978
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: ערבות שאינן גדלות בנחל - פסולות!

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ד' נובמבר 10, 2021 3:55 pm

אראל כתב:
הצעיר באלפי כתב:
חכם באשי כתב:ידועה שיטת הראשונים, שאע"פ שמדינא דגמרא ערבות הגדלות שלא על הנחל כשרות לארבעת המינים, הרי שלכתחילה עדיף לקחת מאלו הגדלות על הנחל. עי' בית יוסף, או"ח, סי' תרנא אות ב.
אך אני מחפש דעה הסוברת, שאסור ליטול ערבות שאינן גדלות בנחל!
מצאתי דעה כזו בפיוט שנתקבל במחזור קדום, וכולי תמיהה.
אכן ראיתי את דברי ר"ש ליברמן בתוספתא כפשוטה, סוכה, עמ' 858. אך דבריו אינם מוכרחים. ועכ"פ לא מצאנו שיטה מפורשת לראשונים הסוברת כן (חוץ מהפיוט הנזכר).
אודה לכל עזרה.


לדעות דצריך להיות דוקא הגדלים על שפת הנחל, מהו בגדר שפת הנחל ? ד' אמות ? או שיעור אחר ?

מסתבר, שצריך שיהיו יונקים מן הנחל באופן שאם יסולק הנחל יתיבש האילן


מסתבר מאוד, השאלה הוא אם יש שיעור מסוים לדבר ? עד כמה רחוק הוא שיעור היניקה ? האם יש מקום ללמוד משאר מקומות בהל' זרעים (או הלכתא אחרת) לנידון זה ?


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 42 אורחים