עמוד 1 מתוך 1

לא לישון ערב סוכות

פורסם: א' ספטמבר 27, 2015 3:48 pm
על ידי עושה חדשות
לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א

ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.

Re: לא לישון עכשיו!

פורסם: א' ספטמבר 27, 2015 4:48 pm
על ידי אנא עבדא
תודה רבה על התזכורת !

Re: לא לישון עכשיו!

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2015 8:29 pm
על ידי בן הרב
עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א

ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.

חידוש עצום ופלאי!

Re: לא לישון עכשיו!

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2015 9:02 pm
על ידי צולניק
בן הרב כתב:
עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א

ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.

חידוש עצום ופלאי!

מתאים לדיעה שהביא הריטב"א שיש חובה לישן בסוכה בלילה הראשון.

Re: לא לישון ערב סוכות!

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2015 10:55 pm
על ידי חכם באשי
עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א
ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.

ולכאורה זה מנוגד לדעת העולם האומר: "אלה תולדות נח - נח". ששינה מביאה שינה..

Re: לא לישון ערב סוכות!

פורסם: ש' אוקטובר 15, 2016 10:51 pm
על ידי ונתנו ידידים
עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א

ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.

האם אחר שנרדם שייך עוד תיאבין או דקאי רק על שעת ההרדמה, וא"כ הרי יכול לילך לישון מאוחר ויהי' כבר לתיאבון

Re: לא לישון ערב סוכות!

פורסם: ש' אוקטובר 15, 2016 11:05 pm
על ידי זנב לשועלים
חכם באשי כתב:
עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א
ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.

ולכאורה זה מנוגד לדעת העולם האומר: "אלה תולדות נח - נח". ששינה מביאה שינה..
פורתא סעיד טובא גריר

Re: לא לישון ערב סוכות

פורסם: ש' אוקטובר 15, 2016 11:54 pm
על ידי חוקר ודורש
חידוש עצום מה גם שאין חובה לישון אלא היושן חייב בסוכה

Re: לא לישון ערב סוכות

פורסם: א' אוקטובר 16, 2016 12:31 am
על ידי רון
והרי הרה"ג חוקרנוביץ שליט"א בדבריו הקצרים והמאירים כדרכו, מביאנו לידי הקו' המפורסמת
אהא דתנן בריש פרק הישן, דאם ישן תחת המטה לא יצא ידי חובתו.
ומטו בי מדרשא להק' דמה שייך "לא יצא יד"ח" במצות שינה. והקו' מתחלקת לשנים, ראשית הלא אין חובת שינה בסוכה, רק שאם רוצה לישון צריך לישון בסוכה. אך ביותר קשה, דמה רוצים אנו שיעשה כעת, שישן שוב? הרי אם כעת יושן הוא לקיום חובת השינה דהשתא, ואיך יתקן את מה שלא ישן בסוכה מקודם. וכמדומה שקו' זו מטו בשם המהרי"ל דיסקין זצ"ל.

Re: לא לישון ערב סוכות

פורסם: א' אוקטובר 16, 2016 3:09 am
על ידי מאיר צבי
עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א

ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.

יסלחו לי על בורותי , ומי הוא הלקט יושר ??? אחרון ? איזה תקופה ?

Re: לא לישון ערב סוכות

פורסם: א' אוקטובר 16, 2016 5:20 am
על ידי נהר שלום
מאיר צבי כתב:
עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א

ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.

יסלחו לי על בורותי , ומי הוא הלקט יושר ??? אחרון ? איזה תקופה ?

הרב יוסף יוזל ב"ר משה, סוף הראשונים, תלמיד התרומת הדשן.

Re: לא לישון ערב סוכות

פורסם: א' אוקטובר 16, 2016 10:25 am
על ידי פרי יהושע
רון כתב:והרי הרה"ג חוקרנוביץ שליט"א בדבריו הקצרים והמאירים כדרכו, מביאנו לידי הקו' המפורסמת
אהא דתנן בריש פרק הישן, דאם ישן תחת המטה לא יצא ידי חובתו.
ומטו בי מדרשא להק' דמה שייך "לא יצא יד"ח" במצות שינה. והקו' מתחלקת לשנים, ראשית הלא אין חובת שינה בסוכה, רק שאם רוצה לישון צריך לישון בסוכה. אך ביותר קשה, דמה רוצים אנו שיעשה כעת, שישן שוב? הרי אם כעת יושן הוא לקיום חובת השינה דהשתא, ואיך יתקן את מה שלא ישן בסוכה מקודם. וכמדומה שקו' זו מטו בשם המהרי"ל דיסקין זצ"ל.

התי' נראה דהוא שגרא דלישנא

Re: לא לישון ערב סוכות

פורסם: א' אוקטובר 16, 2016 10:42 am
על ידי איש לוי
מאיר צבי כתב:
עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א

ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.

יסלחו לי על בורותי , ומי הוא הלקט יושר ??? אחרון ? איזה תקופה ?


התרה"ד

Re: לא לישון ערב סוכות

פורסם: א' אוקטובר 16, 2016 10:44 am
על ידי איש לוי
איש לוי כתב:
מאיר צבי כתב:
עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א

ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.

יסלחו לי על בורותי , ומי הוא הלקט יושר ??? אחרון ? איזה תקופה ?


התרה"ד


טעיתי, תלמיד התהר"ד. ראיתי שכבר ציינו זאת

Re: לא לישון ערב סוכות

פורסם: א' אוקטובר 16, 2016 11:00 am
על ידי בברכה המשולשת
נתבקשתי להעיר שיש נספח בענין זה בלקט יושר מהד' מכון ירושלים ושלמה אומן

Re: לא לישון ערב סוכות

פורסם: א' אוקטובר 16, 2016 11:25 am
על ידי איש לוי
עושה חדשות כתב:לקט יושר חלק א (אורח חיים) עמוד קמד ענין א

ואינו ישן בערב סכות בצהרים כדי שיוכל לישן לתיאבון בלילה, כי בסכה השינה קובע עיקר הדירה.


אם מחמירים זאת, יש ענין לישן קודם חצות הלילה דומיא דאכילה לדעת הרמ"א?

Re: לא לישון ערב סוכות

פורסם: א' אוקטובר 16, 2016 11:57 am
על ידי חוקר ודורש
לולא דבריו הייתי אומר שדווקא יש עניין לישון כמו שיש עניין
לישן בערב שבת שלא לבוא טרוד עייף לחג.

Re: לא לישון ערב סוכות

פורסם: א' אוקטובר 16, 2016 11:58 am
על ידי עושה חדשות
בברכה המשולשת כתב:נתבקשתי להעיר שיש נספח בענין זה בלקט יושר מהד' מכון ירושלים ושלמה אומן
נשמח לדעת.

Re: לא לישון ערב סוכות

פורסם: א' אוקטובר 16, 2016 12:13 pm
על ידי קראקובער
רון כתב:והרי הרה"ג חוקרנוביץ שליט"א בדבריו הקצרים והמאירים כדרכו, מביאנו לידי הקו' המפורסמת
אהא דתנן בריש פרק הישן, דאם ישן תחת המטה לא יצא ידי חובתו.
ומטו בי מדרשא להק' דמה שייך "לא יצא יד"ח" במצות שינה. והקו' מתחלקת לשנים, ראשית הלא אין חובת שינה בסוכה, רק שאם רוצה לישון צריך לישון בסוכה. אך ביותר קשה, דמה רוצים אנו שיעשה כעת, שישן שוב? הרי אם כעת יושן הוא לקיום חובת השינה דהשתא, ואיך יתקן את מה שלא ישן בסוכה מקודם. וכמדומה שקו' זו מטו בשם המהרי"ל דיסקין זצ"ל.


כמדומני שמוכיח מזה דלא כרשז"א שמותר להוציא אדם באמצע השינה.

Re: לא לישון ערב סוכות

פורסם: א' אוקטובר 16, 2016 2:16 pm
על ידי אוצר החכמה
רון כתב:והרי הרה"ג חוקרנוביץ שליט"א בדבריו הקצרים והמאירים כדרכו, מביאנו לידי הקו' המפורסמת
אהא דתנן בריש פרק הישן, דאם ישן תחת המטה לא יצא ידי חובתו.
ומטו בי מדרשא להק' דמה שייך "לא יצא יד"ח" במצות שינה. והקו' מתחלקת לשנים, ראשית הלא אין חובת שינה בסוכה, רק שאם רוצה לישון צריך לישון בסוכה. אך ביותר קשה, דמה רוצים אנו שיעשה כעת, שישן שוב? הרי אם כעת יושן הוא לקיום חובת השינה דהשתא, ואיך יתקן את מה שלא ישן בסוכה מקודם. וכמדומה שקו' זו מטו בשם המהרי"ל דיסקין זצ"ל.


בבורותי לא הבנתי את הקושיה. הכוונה לא יצא ידי חובתו להיות בסוכה בזמן שהוא ישן. משאין כן אם היה מתחת המיטה מקום ראוי לישון בו אז אע"פ שאינו ממש בסוכה (כי הוא מתחת המיטה) בכל אופן יצא ידי חובתו להיות בסוכה שכן נקרא שנמצא בסוכה.

(עיין סוכה ג א וגם כאן בכל מקרה אין הסוכה פסולה אלא הוא לא יצא.)

גם את הביותר לא הבנתי כלל. מי שנטל לולב בלבד ביו"ט ראשון של סוכות לא יצא ידי חובתו. ומה יעשה עכשיו בחוה"מ?

Re: לא לישון ערב סוכות

פורסם: א' אוקטובר 16, 2016 7:40 pm
על ידי נהר שלום
איש לוי כתב:
איש לוי כתב:
מאיר צבי כתב:
יסלחו לי על בורותי , ומי הוא הלקט יושר ??? אחרון ? איזה תקופה ?


התרה"ד


טעיתי, תלמיד התהר"ד. ראיתי שכבר ציינו זאת

רוב הכתוב בספר מהתרומת הדשן.

Re: לא לישון ערב סוכות

פורסם: ב' אוקטובר 17, 2016 11:21 pm
על ידי בני ברקי
הגר"ר שמואלביץ זצ"ל היה אומר כל שנה שיש לו חומרה שאנשים אוהבים לשמוע.החומרה היא לישון לפני חצות בליל יו"ט א' דסוכות לחוש לדעת הריטב"א שיש חיוב לישון בלי יו"ט א' דסוכות.

Re: לא לישון ערב סוכות

פורסם: ב' אוקטובר 17, 2016 11:59 pm
על ידי רון
לכבוד הרה"ג בעל האוצר חכמה שליט"א

היות והקו' שכתבתי היתה מהזיכרון, אך כעת נזכרתי במוצאי היו"ט, שכבר כתובה היא בזכרון שמואל, ואף תי' יש שם לקו' בשם המהרי"לד.
וז"ל הגרש"ר שם בעמוד קמח: ולכאורה קשה אמאי נקט לשון של דיעבד שישן כבר ולא יצא יד"ח, הא מאי דהוי הוי, והול"ל לא ישן אדם תחת המטה. ושמעתי בשם הגרי"ל דנפ"מ אי נאסרת הסוכה כל שבעה. וע"ז תנן דלא יצא י"ח וממילא אין הסוכה נאסרת וכו'. ולשיטת א' מגדולי הדור שהביא הריטב"א דבלילה הראשון איכא חיוב שינה בססוכה וכמו אכילה, הנפ"מ הוא בפשוטו וא"ש היטב הלשון דלא יצא יד"ח עכ"ל הגר"ש רוזובסקי.

Re: לא לישון ערב סוכות

פורסם: ה' אוקטובר 20, 2016 9:02 pm
על ידי עושה חדשות
גם בכל החג לא ראוי לישון יותר מידאי...
של"ה מסכת סוכה כתב:ואחר שהוא מבואר, שהימים טובים הם יומי דדינא, אין ראוי שיתעצל אדם בהם, מלבקש על נפשו בתפלה ובתחנונים, כפי משפט היום, כמו שאין ראוי להתעצל בימים נוראים. ואמרינן בירושלמי האי בר נש דדמיך בריש שתא ודיינין יתיה וכו'. ולאו דוקא שישן, אלא כל שהוא יושב בטל, אף - על - פי שהוא ער, ישן קרי ליה, הואיל ואינו עושה מעשה טוב ביום דין. והוא הדין לשאר הימים טובים, שהם כולן יומי דדינא, כמבואר לעיל

Re: לא לישון ערב סוכות

פורסם: ה' אוקטובר 20, 2016 9:44 pm
על ידי פייערמאן
קראקובער כתב:
רון כתב:והרי הרה"ג חוקרנוביץ שליט"א בדבריו הקצרים והמאירים כדרכו, מביאנו לידי הקו' המפורסמת
אהא דתנן בריש פרק הישן, דאם ישן תחת המטה לא יצא ידי חובתו.
ומטו בי מדרשא להק' דמה שייך "לא יצא יד"ח" במצות שינה. והקו' מתחלקת לשנים, ראשית הלא אין חובת שינה בסוכה, רק שאם רוצה לישון צריך לישון בסוכה. אך ביותר קשה, דמה רוצים אנו שיעשה כעת, שישן שוב? הרי אם כעת יושן הוא לקיום חובת השינה דהשתא, ואיך יתקן את מה שלא ישן בסוכה מקודם. וכמדומה שקו' זו מטו בשם המהרי"ל דיסקין זצ"ל.


כמדומני שמוכיח מזה דלא כרשז"א שמותר להוציא אדם באמצע השינה.

ראה בחידושי מהרי"ל דיסקין עה"ת פר' אמור, על הפסוק בסוכות תשבו שבעת ימים, בקטע הא' מקשה כנוסח הראשון, ובקטע לאחמ"כ מקשה כה'ביותר', וראה שם שתירץ (בקטע השני) שהכוונה לומר דחיוב מוטל על אחרים שרואים אותו ישן תחת המטה, שיטלו המטה מעליו, וכתב שם להסתפק דאולי לא די שיטלו המטה מעליו, רק צריך לעורר אותו משום מצוות צריכות כוונה יעו"ש (וזה לכאורה דלא כהמנ"ח דבשאר ימים של סוכות אין מצוה לאכול בסוכה, רק אסור לאכול בחוץ, וכן דלא כהצ"פ דבשינה אין מצוה רק איסור כנ"ל, [ואגב הצ"פ הנ"ל אינו עולה יפה עם הלקט יושר ) עכ"פ מוכח לכאורה מדבריו דלא כהגרשז"א

Re: לא לישון ערב סוכות

פורסם: ה' אוקטובר 20, 2016 10:01 pm
על ידי פייערמאן
אוצר החכמה כתב:
רון כתב:והרי הרה"ג חוקרנוביץ שליט"א בדבריו הקצרים והמאירים כדרכו, מביאנו לידי הקו' המפורסמת
אהא דתנן בריש פרק הישן, דאם ישן תחת המטה לא יצא ידי חובתו.
ומטו בי מדרשא להק' דמה שייך "לא יצא יד"ח" במצות שינה. והקו' מתחלקת לשנים, ראשית הלא אין חובת שינה בסוכה, רק שאם רוצה לישון צריך לישון בסוכה. אך ביותר קשה, דמה רוצים אנו שיעשה כעת, שישן שוב? הרי אם כעת יושן הוא לקיום חובת השינה דהשתא, ואיך יתקן את מה שלא ישן בסוכה מקודם. וכמדומה שקו' זו מטו בשם המהרי"ל דיסקין זצ"ל.


בבורותי לא הבנתי את הקושיה. הכוונה לא יצא ידי חובתו להיות בסוכה בזמן שהוא ישן. משאין כן אם היה מתחת המיטה מקום ראוי לישון בו אז אע"פ שאינו ממש בסוכה (כי הוא מתחת המיטה) בכל אופן יצא ידי חובתו להיות בסוכה שכן נקרא שנמצא בסוכה.

(עיין סוכה ג א וגם כאן בכל מקרה אין הסוכה פסולה אלא הוא לא יצא.)

גם את הביותר לא הבנתי כלל. מי שנטל לולב בלבד ביו"ט ראשון של סוכות לא יצא ידי חובתו. ומה יעשה עכשיו בחוה"מ?

הלשון לא יצא ידי חובתו אינו מתאים רק אם יש איזה אפשרות לתקן ולקיים המצוה, אם א"א לתקן, צריך לומר לא ישן תחת המטה, דמה התנא רוצה להודיעינו שלא יצא יד"ח ? למה זה נוגע ? רק לומר שלא יעשה כן.

Re: לא לישון ערב סוכות

פורסם: ד' אוקטובר 04, 2017 10:33 am
על ידי שמר
צריך לאכול כזית בהסיבה???

או נעמיד את הנושא באופ"א, איך נקבע הלימוד של טו' טו' כלומר עד היכן הנלמד (סוכות) דומה למלמד (פסח) לפרטי דיניו, האם את כל הדינים האמורים בפסח נאמרו אף בסוכות, או דילמא רק מקצתם וא"כ מה ההגדרה של הדברים המסויימים שלמדים דווקא הם משם.

Re: לא לישון ערב סוכות

פורסם: ד' אוקטובר 04, 2017 11:28 am
על ידי קראקובער
בני ברקי כתב:הגר"ר שמואלביץ זצ"ל היה אומר כל שנה שיש לו חומרה שאנשים אוהבים לשמוע.החומרה היא לישון לפני חצות בליל יו"ט א' דסוכות לחוש לדעת הריטב"א שיש חיוב לישון בלי יו"ט א' דסוכות.

מסתמא הוא אמר זה בבדיחותא, כי החשש תמיד שמא ירדם ולא יעשה את המצווה הכא אדרבה ואדרבה.

Re: לא לישון ערב סוכות

פורסם: ד' אוקטובר 04, 2017 2:06 pm
על ידי מנצפך
שמר כתב:צריך לאכול כזית בהסיבה???

או נעמיד את הנושא באופ"א, איך נקבע הלימוד של טו' טו' כלומר עד היכן הנלמד (סוכות) דומה למלמד (פסח) לפרטי דיניו, האם את כל הדינים האמורים בפסח נאמרו אף בסוכות, או דילמא רק מקצתם וא"כ מה ההגדרה של הדברים המסויימים שלמדים דווקא הם משם.

לשון האור"ח ויקרא יד ז
וראיתי להרב המופלא הר''י רוזאניש זצוק''ל בספר הנכבד משנה למלך (הל' חמץ ומצה פ''ו ה''א) שהביא ברייתא אחת דומה למה שלפנינו, דתניא בתורת כהנים פרק י''א וזה לשונם הזה חג המצות יום זה טעון מצה ואין חג הסוכות טעון מצה, שהיה בדין, ומה אם זה שאינו טעון סוכה טעון מצה זה שטעון סוכה אינו דין שיטעון מצה, תלמוד לומר הזה חג המצות טעון מצה וכו', ושם בפרק י''ד תניא וזה לשונם הזה חג הסוכות זה טעון סוכה ואין חג המצות טעון סוכה, שהיה בדין, ומה זה שאינו טעון מצה טעון סוכה חג המצות שהוא טעון מצה אינו דין שיטעון סוכה, תלמוד לומר הזה זה טעון סוכה ואין וכו'.


לא רק בהסיבה, אלא מצה ממש..
אם כי לא מט"ו ט"ו

Re: לא לישון ערב סוכות

פורסם: ד' אוקטובר 04, 2017 2:45 pm
על ידי שמר
מנצפך כתב:
שמר כתב:צריך לאכול כזית בהסיבה???

או נעמיד את הנושא באופ"א, איך נקבע הלימוד של טו' טו' כלומר עד היכן הנלמד (סוכות) דומה למלמד (פסח) לפרטי דיניו, האם את כל הדינים האמורים בפסח נאמרו אף בסוכות, או דילמא רק מקצתם וא"כ מה ההגדרה של הדברים המסויימים שלמדים דווקא הם משם.

לשון האור"ח ויקרא יד ז
וראיתי להרב המופלא הר''י רוזאניש זצוק''ל בספר הנכבד משנה למלך (הל' חמץ ומצה פ''ו ה''א) שהביא ברייתא אחת דומה למה שלפנינו, דתניא בתורת כהנים פרק י''א וזה לשונם הזה חג המצות יום זה טעון מצה ואין חג הסוכות טעון מצה, שהיה בדין, ומה אם זה שאינו טעון סוכה טעון מצה זה שטעון סוכה אינו דין שיטעון מצה, תלמוד לומר הזה חג המצות טעון מצה וכו', ושם בפרק י''ד תניא וזה לשונם הזה חג הסוכות זה טעון סוכה ואין חג המצות טעון סוכה, שהיה בדין, ומה זה שאינו טעון מצה טעון סוכה חג המצות שהוא טעון מצה אינו דין שיטעון סוכה, תלמוד לומר הזה זה טעון סוכה ואין וכו'.


לא רק בהסיבה, אלא מצה ממש..
אם כי לא מט"ו ט"ו


למעשה האם מי שסובר שאין לישון וכו' מדין טו טו יודה שצריך לאכול בהסיבה, או שמא יש לחלק

Re: לא לישון ערב סוכות

פורסם: א' אוקטובר 20, 2019 4:09 pm
על ידי חיים שמעון
וכבר העיר א' שאין נ"מ בשאלה זו שהרי מי יש לו זמן לישון בערב סוכות.

Re: לא לישון ערב סוכות

פורסם: ב' אוקטובר 21, 2019 10:46 pm
על ידי חיים סגל
בני ברקי כתב:הגר"ר שמואלביץ זצ"ל היה אומר כל שנה שיש לו חומרה שאנשים אוהבים לשמוע.החומרה היא לישון לפני חצות בליל יו"ט א' דסוכות לחוש לדעת הריטב"א שיש חיוב לישון בלי יו"ט א' דסוכות.

וכן כתב בשו"ת להורות נתן