עמוד 1 מתוך 2

נטילת לולב ביו"ט הראשון שחל להיות בשבת בזמן הזה

פורסם: א' אוקטובר 18, 2015 1:03 pm
על ידי חכם באשי
נכון שחג הסוכות עבר כבר, לא מזמן, אך תורה היא וללמוד אני צריך.
האם יש בראשונים שיטה המתירה ליטול כיום לולב ביו"ט הראשון של סוכות שחל להיות בשבת, בניגוד לגזירת רבה 'שמא יעבירנו ארבע אמות ברשות הרבים'?
תודה למסייעים.

Re: נטילת לולב ביו"ט הראשון שחל להיות בשבת בזמן הזה

פורסם: א' אוקטובר 18, 2015 2:17 pm
על ידי כנסת ישראל
רק תיקון קל:
הגזירה אינה של רבה אלא רבה מבאר דין המשנה.
ומ"מ ביו"ט ראשון בגבולין אינו אלא משום שאין בקיאין בעיבורא דירחא או שמא יחזור הדבר לקלקולו כמבואר בסוכה מג א'

Re: נטילת לולב ביו"ט הראשון שחל להיות בשבת בזמן הזה

פורסם: א' אוקטובר 18, 2015 3:08 pm
על ידי חכם באשי
תודה רבה על התיקונים.
האם באמת אין שום ראשון המתיר זאת כיום? אז איך אבין שאחד מתקופת הראשונים כותב על רבותיו שנהגו כן בפועל?!

Re: נטילת לולב ביו"ט הראשון שחל להיות בשבת בזמן הזה

פורסם: א' אוקטובר 18, 2015 5:28 pm
על ידי בברכה המשולשת
לפני כמה שנים היה מאמר של מישהו שרצה לקבל היתר לעשות כן היום. אולי הוא הביא מקורות (המאמר פורסם בתחומין)

Re: נטילת לולב ביו"ט הראשון שחל להיות בשבת בזמן הזה

פורסם: א' אוקטובר 18, 2015 5:59 pm
על ידי כנסת ישראל
כנראה שהוא ע"פ הירושלמי

Re: נטילת לולב ביו"ט הראשון שחל להיות בשבת בזמן הזה

פורסם: ב' אוקטובר 19, 2015 9:19 am
על ידי עיק

Re: נטילת לולב ביו"ט הראשון שחל להיות בשבת בזמן הזה

פורסם: ב' אוקטובר 19, 2015 10:57 am
על ידי חכם באשי
תודה רבה לכל העוזרים, אם כי שעדיין לא מצאתי חבר לשיטה יחידאית זו.

Re: נטילת לולב ביו"ט הראשון שחל להיות בשבת בזמן הזה

פורסם: ב' אוקטובר 19, 2015 8:51 pm
על ידי ביליצר
יש לדון בכלל הרי בזמנינו יש עירוב בכל מקום ,
רב עקיבא איגר כבת לגבי תוקע בשופר בשבת דיצא ידי חובתו על אף שעבר על איסור דרבנן ,ועיין בחלקת יואב החולק...

Re: נטילת לולב ביו"ט הראשון שחל להיות בשבת בזמן הזה

פורסם: ב' אוקטובר 19, 2015 9:26 pm
על ידי בברכה המשולשת
ביליצר כתב:יש לדון בכלל הרי בזמנינו יש עירוב בכל מקום ,
רב עקיבא איגר כבת לגבי תוקע בשופר בשבת דיצא ידי חובתו על אף שעבר על איסור דרבנן ,ועיין בחלקת יואב החולק...


יעויין בביאה"ל
אלא שידוע שרבים וטובים לא סומכים על העירוב בערים (מסיבות שונות ורבות)

Re: נטילת לולב ביו"ט הראשון שחל להיות בשבת בזמן הזה

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2015 4:07 am
על ידי ביליצר
למיטב זכרוני הוא נשאר בצריך עיון ,
ומשום המחמיר בטילטול נקל בנענוע......?

Re: נטילת לולב ביו"ט הראשון שחל להיות בשבת בזמן הזה

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2015 7:43 pm
על ידי בברכה המשולשת
בהרבה מקומות זה לא רק חומרא אליבא דרבים מרבותינו האחרונים, כידוע (ובכך זה שונה מהמצב בזמן מרנא הח"ח)

Re: נטילת לולב ביו"ט הראשון שחל להיות בשבת בזמן הזה

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 12:06 am
על ידי פלגינן
כעת פורסם מאמרו של הרב סטל ב'מוריה', וראה שם סי' ד.

Re: נטילת לולב ביו"ט הראשון שחל להיות בשבת בזמן הזה

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 7:46 pm
על ידי פלוריש
תודה רבה על המאמר.

האם עסקו הפוסקים בנטילת לולב ותקיעת שופר בשלהי השבת, מצד שבות בבין השמשות?

Re: נטילת לולב ביו"ט הראשון שחל להיות בשבת בזמן הזה

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 8:13 pm
על ידי עזריאל ברגר
פלוריש כתב:תודה רבה על המאמר.

האם עסקו הפוסקים בנטילת לולב ותקיעת שופר בשלהי השבת, מצד שבות בבין השמשות?

נכב"ב.

Re: נטילת לולב ביו"ט הראשון שחל להיות בשבת בזמן הזה

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 9:18 pm
על ידי פלוריש
עזריאל ברגר כתב:נכב"ב.

תודה. היכן?

Re: נטילת לולב ביו"ט הראשון שחל להיות בשבת בזמן הזה

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 9:20 pm
על ידי עושה חדשות
פלוריש כתב:
עזריאל ברגר כתב:נכב"ב.

תודה. היכן?

viewtopic.php?t=28836#p299025

Re: נטילת לולב ביו"ט הראשון שחל להיות בשבת בזמן הזה

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 9:22 pm
על ידי עושה חדשות
ואגב, הראש' דנים של התקיעה בשלהי יוהכ"פ, למה בשבת לא ביטלוה מפני שמא יעבירנו. ז"א, דבכל מנהג של מצוה יש מקום לחשוש שמא יעבירנו?

נטילת לולב בארץ ישראל בשבת

פורסם: ו' אוקטובר 02, 2020 2:37 am
על ידי אחרון התלמידים
בס"ד
ידוע שבזמן הגאונים נהגו ליטול לולב אר"י בשבת, וכן יוצא מהירושלמי. אמנם הרמב"ם לא פסק כן מדברי הבבלי.
האם יש למי מהחברים להוסיף בענין?

Re: נטילת לולב בארץ ישראל בשבת

פורסם: ו' אוקטובר 02, 2020 4:10 pm
על ידי איש פלוני
מאמר הרב יואל אליוצר בנידון.

Re: נטילת לולב בארץ ישראל בשבת

פורסם: ו' אוקטובר 02, 2020 4:15 pm
על ידי לארץ ולדרים
גם איננו נוהגים שום מנהג ממנהגי ארץ ישראל

Re: נטילת לולב בארץ ישראל בשבת

פורסם: ש' אוקטובר 03, 2020 10:03 pm
על ידי בית צדיקים
לארץ ולדרים כתב:גם איננו נוהגים שום מנהג ממנהגי ארץ ישראל

לא נכון מ"ש

Re: נטילת לולב בארץ ישראל בשבת

פורסם: ש' אוקטובר 03, 2020 11:00 pm
על ידי איש פלוני
וע"ע כאן בהרחבה. viewtopic.php?f=19&t=41046&p=578717&hilit=%D7%9C%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%91+%D7%91%D7%A9%D7%91%D7%AA#p578487

קיבלתי מחבר פיוט של הקליר לשבת סוכות, שממנו מוכח שנהג לנענע לולב בשבת.
טוֹבוֹתָיו זִכְרוּ, בְּשַׁבָּת וְלוּלָב, טַעְמוֹ תַּכִּירוּ, בִּדְבַשׁ וְחָלָב.
טַרְפֵּי עָבוֹת, בְּאֶתְרוֹג שִׁלַּב, טָהֳרַת עֲרָבוֹת, בְּכַפּוֹת לוּלָב.
יְקַדְּשׁוּ הַיּוֹם, בְּסֻכָּה יִסְעֲדוּ, יַעֲרִיצוּ אָיוֹם, בְּרִנָּה יוֹדוּ.
יִשְׁבְּתוּ מִמְּלָאכָה, וְלֹא יֹאבְדוּ, יָנוּחוּ בְּסֻכָּה, דְּבַר יְיָ יַגִּידוּ.

Re: נטילת לולב בארץ ישראל בשבת

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 12:15 am
על ידי לארץ ולדרים
בית צדיקים כתב:
לארץ ולדרים כתב:גם איננו נוהגים שום מנהג ממנהגי ארץ ישראל

לא נכון מ"ש

יואיל מר לפרט

Re: נטילת לולב בארץ ישראל בשבת

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 12:26 am
על ידי בית צדיקים
תאומר שלא נוהגין היום כלום ממנהגי ארץ ישראל? בכל העול נוהגין היום כמה ממנהגי ארץ ישראל!

Re: נטילת לולב בארץ ישראל בשבת

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 12:26 am
על ידי בית צדיקים
איש פלוני כתב:מאמר הרב יואל אליוצר בנידון.

מי זה הרב יואל הזה?

Re: נטילת לולב בארץ ישראל בשבת

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 2:05 am
על ידי איש פלוני
בית צדיקים כתב:
איש פלוני כתב:מאמר הרב יואל אליוצר בנידון.

מי זה הרב יואל הזה?

ראה ערכו במכלול https://www.hamichlol.org.il/%D7%99%D7%95%D7%90%D7%9C_%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%A6%D7%95%D7%A8_(%D7%97%D7%95%D7%A7%D7%A8_%D7%9E%D7%93%D7%A2%D7%99_%D7%94%D7%99%D7%94%D7%93%D7%95%D7%AA)

Re: נטילת לולב בארץ ישראל בשבת

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 8:51 am
על ידי מן הדרום
דומני שכדאי לזכור גם את רוח הדברים של הבן איש חי על גזירה דומה
שו"ת תורה לשמה סימן תלו
+ר"ה שחל להיות בשבת שאין תוקעין א"כ איך נעשה למעלה כל התיקונים.+ שאלה בזה"ז כשחל רה"ש =ראש השנה= בשבת דאין תוקעין משום גזרה שמא יעבירנו ד"א בר"ה =ד' אמות ברשות הרבים= וכן ה"ה כשחל יום ראשון דסוכות בשבת שאין נוטלין לולב ואף על פי שהוא מ"ע =מצות עשה= מן התורה איך משום גזרה דשמא יעביר ד"א בר"ה יבטלו חז"ל מ"ע מן התורה והלא אין ודאי נדחה מפני הספק ובעלמא אמרינן אתי עשה ודחי ל"ת וכאן העשה נדחה מפני ספק של ל"ת דילמא יעביר ועוד רצינו לידע מאחר דעל ידי מ"ע של תקיעת השופר נעשה הנסירה ונתקן הפנימיות א"כ כשחל ר"ה בשבת במה נתקן ונעשה כל דברים הנעשים ע"י תקיעת שופר למעלה וכן בענין נטילת לולב שהוא המשכת החסדים דבר יום ביומו במה יהיה המשכת החסדים אותו היום. יורנו המורה לצדקה ושכמ"ה.
תשובה הטעם דשמא יעבירנו ד"א בר"ה לא אמרו רז"ל אלא בשביל לעשות טעם פשטי ונגלה לגזרתם לפני המון ישראל כדי שתתקבל גזרתם אצל כל אדם ולא תהיה גזרה שאין בה טעם אך אין זה עיקר הטעם שלהם אלא העיקר הוא מפני שהם ידעו ברוח קדשם שהתיקון הנעשה ע"י מצות אלו ביום זה הנה כאשר חל יום זה בשבת הנה הוא נעשה מאיליו מכח קדושת השבת ואין צריך לעשותו על ידינו לכן בעבור כבוד שבת תקנו שלא לתקוע (יום) [ביום] זה ולא יטלו לולב להורות שהתיקון של המצות האלה הוא נעשה מאיליו ע"י קדושת השבת אך זה הטעם הוא סוד ונסתר ולא יספיק להמון ישראל ולכן הוכרחו לעשות טעם אחר לגזרתם והוא שמא יעברנו ד"א בר"ה ומאחר שהם מוכרחים לגלות זה הטעם על כן במקדש דלא שייך זה הטעם דשמא יעביר ד"א תוקעין וכן במקום שיש סנהדרין של כ"ג שהם סנהדרי קטנה ג"כ תוקעין משום דבפני ב"ד לא שייך טעם זה ולעולם עיקר הטעם הוא משום דהתיקונים הנעשים ע"י מצוה זו הם נעשים מאליהם מכח תוספת קדושת השבת וכל זה בחלק המעשה אבל בחלק הדיבור גם כשחל בשבת אנחנו מקיימים המצוה כי חלק הדבור של מצות תקיעת שופר מתקיים ע"י פרשת המפטיר שקורין יום תרועה יהיה לכם וגם ע"י הפסוקים שמזכירין בתפילת מוסף וכן כשחל יום ראשון של סוכות בשבת אנחנו מקיימים חלק הדיבור של מצות לולב ומיניו בפרשה שקורין בס"ת שאומרים פסוק ולקחתם לכם ביום הראשון וכו'. והיה זה שלום ואל שדי ה' צבאות יעזור לי. כ"ד הקטן יחזקאל כחלי

Re: נטילת לולב בארץ ישראל בשבת

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 11:08 am
על ידי עזריאל ברגר
איש פלוני כתב:וע"ע כאן בהרחבה. http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... AA#p578487

קיבלתי מחבר פיוט של הקליר לשבת סוכות, שממנו מוכח שנהג לנענע לולב בשבת.
טוֹבוֹתָיו זִכְרוּ, בְּשַׁבָּת וְלוּלָב, טַעְמוֹ תַּכִּירוּ, בִּדְבַשׁ וְחָלָב.
טַרְפֵּי עָבוֹת, בְּאֶתְרוֹג שִׁלַּב, טָהֳרַת עֲרָבוֹת, בְּכַפּוֹת לוּלָב.
יְקַדְּשׁוּ הַיּוֹם, בְּסֻכָּה יִסְעֲדוּ, יַעֲרִיצוּ אָיוֹם, בְּרִנָּה יוֹדוּ.
יִשְׁבְּתוּ מִמְּלָאכָה, וְלֹא יֹאבְדוּ, יָנוּחוּ בְּסֻכָּה, דְּבַר יְיָ יַגִּידוּ.

אולי מכאן ראיה נוספת לשיטת רבותינו גדולי ישראל שאמרו שהקלירי חי בזמן שקידשו על פי הראיה?

Re: נטילת לולב בארץ ישראל בשבת

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 3:15 pm
על ידי מן הדרום
המעיין במאמר מצורף לעיל יראה שכל המו"מ ,הנובע מרצון טוב, אינו מובן ,זו גמרא מפורשת רמב"ם ושו"ע ,והוא מנסה למצוא מנהג א"י, ודרך הבכורי יעקב על ירושלים כמקדש להחשיב את זמננו כיש מקדש. וכו'. ואת כל הצער האמיתי שאין אפשרות לקיים את המצווה, נראה שצריך לתעל למקומות אחרים

Re: נטילת לולב בארץ ישראל בשבת

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 7:59 pm
על ידי לארץ ולדרים
עזריאל ברגר כתב:
איש פלוני כתב:וע"ע כאן בהרחבה. viewtopic.php?f=19&t=41046&p=578717&hilit=%D7%9C%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%91+%D7%91%D7%A9%D7%91%D7%AA#p578487

קיבלתי מחבר פיוט של הקליר לשבת סוכות, שממנו מוכח שנהג לנענע לולב בשבת.
טוֹבוֹתָיו זִכְרוּ, בְּשַׁבָּת וְלוּלָב, טַעְמוֹ תַּכִּירוּ, בִּדְבַשׁ וְחָלָב.
טַרְפֵּי עָבוֹת, בְּאֶתְרוֹג שִׁלַּב, טָהֳרַת עֲרָבוֹת, בְּכַפּוֹת לוּלָב.
יְקַדְּשׁוּ הַיּוֹם, בְּסֻכָּה יִסְעֲדוּ, יַעֲרִיצוּ אָיוֹם, בְּרִנָּה יוֹדוּ.
יִשְׁבְּתוּ מִמְּלָאכָה, וְלֹא יֹאבְדוּ, יָנוּחוּ בְּסֻכָּה, דְּבַר יְיָ יַגִּידוּ.

אולי מכאן ראיה נוספת לשיטת רבותינו גדולי ישראל שאמרו שהקלירי חי בזמן שקידשו על פי הראיה?

אך מכיון שלא כך הדבר זו ראיה נוספת שכך נהגו בא"י

Re: נטילת לולב בארץ ישראל בשבת

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 8:24 pm
על ידי עזריאל ברגר
לארץ ולדרים כתב:
עזריאל ברגר כתב:אולי מכאן ראיה נוספת לשיטת רבותינו גדולי ישראל שאמרו שהקלירי חי בזמן שקידשו על פי הראיה?

אך מכיון שלא כך הדבר זו ראיה נוספת שכך נהגו בא"י

יש נוהגים לכתוב בדרך ארץ כשהם מביאים דעתם של חוקרים החולקת על רבותינו הגדולים (בעלי התוס' והאריז"ל ועוד).
ויש וכו'.

Re: נטילת לולב בארץ ישראל בשבת

פורסם: א' אוקטובר 04, 2020 10:16 pm
על ידי לארץ ולדרים
עזריאל ברגר כתב:יש נוהגים לכתוב בדרך ארץ כשהם מביאים דעתם של חוקרים החולקת על רבותינו הגדולים (בעלי התוס' והאריז"ל ועוד).
ויש וכו'.

האריז"ל לא אמר כתוס' אלא שנשמתו היא נשמת ראבר"ש. ואדבה כתב החיד"א שראה מה גדול חילם שאפי' שאינו ראבר"ש כיונו לומר שורשו, עי' שע"ת סי' סח
מכיון שלא מדובר בתוס' של דברי תורה אלא מחקר נראה שעדיפה בכה"ג ודאותם של החוקרים שראו הרבה יותר חומר בעניין מרבותינו בעלי התוס' ואין בזה משום זילותא לתוס' שלא ידעו מיהו רבי אליעזר הקלירי

Re: נטילת לולב בארץ ישראל בשבת

פורסם: ב' אוקטובר 05, 2020 1:24 am
על ידי לבי במערב
פיו הכשילו, שבדברו על 'מחקר' נתחלף לו 'אלעזר' ב'אליעזר'. והוא רחום יכפר.

Re: נטילת לולב בארץ ישראל בשבת

פורסם: ב' אוקטובר 05, 2020 1:07 pm
על ידי איש פלוני
שני מאמרים נוספים בנושא.

Re: נטילת לולב ביו"ט הראשון שחל להיות בשבת בזמן הזה

פורסם: ב' ספטמבר 11, 2023 4:15 pm
על ידי עושה חדשות
בברכה המשולשת כתב:לפני כמה שנים היה מאמר של מישהו שרצה לקבל היתר לעשות כן היום. אולי הוא הביא מקורות (המאמר פורסם בתחומין)

viewtopic.php?f=31&t=53180&p=661917&hilit#p661720

Re: נטילת לולב ביו"ט הראשון שחל להיות בשבת בזמן הזה

פורסם: ב' ספטמבר 11, 2023 9:16 pm
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:ואגב, הראש' דנים של התקיעה בשלהי יוהכ"פ, למה בשבת לא ביטלוה מפני שמא יעבירנו. ז"א, דבכל מנהג של מצוה יש מקום לחשוש שמא יעבירנו?

מה החילוק בין שבת ליוהכ"פ שחל בחול? בשניהם יש איסור הוצאה!
אגב, תקיעה זו היא - בין השאר - זכר לתקיעת יובל, שדוחה שבת אפילו בגבולין.

ובימי חכמי המשנה והגמרא - י"א שהיו תוקעין בכל מוצאי שויו"ט להבדיל בין קודש לחול.

ועוד, שאין כל אחד חייב לתקוע, אלא זהו לכאורה מנהג על הציבור.

Re: נטילת לולב ביו"ט הראשון שחל להיות בשבת בזמן הזה

פורסם: ו' ספטמבר 29, 2023 2:32 am
על ידי פלוריש
קיבלתי מאמר של הרב דוד בר חיים, כפי מה ששמעתי הוא נכתב מתוך מגמת הלכה למעשה...

Re: נטילת לולב ביו"ט הראשון שחל להיות בשבת בזמן הזה

פורסם: ש' ספטמבר 30, 2023 9:50 pm
על ידי פלוריש
פלוריש כתב:קיבלתי מאמר של הרב דוד בר חיים, כפי מה ששמעתי הוא נכתב מתוך מגמת הלכה למעשה...
2023-08-27--נטילת לולב ביו'ט ראשון בשבת.pdf

לאחר קריאת המאמר, נראה לי שאין בו טענה חדשה, רק האומץ חדש

Re: נטילת לולב ביו"ט הראשון שחל להיות בשבת בזמן הזה

פורסם: ש' ספטמבר 30, 2023 10:01 pm
על ידי עזריאל ברגר
פלוריש כתב:קיבלתי מאמר של הרב דוד בר חיים, כפי מה ששמעתי הוא נכתב מתוך מגמת הלכה למעשה...
2023-08-27--נטילת לולב ביו'ט ראשון בשבת.pdf

חוצפן.

Re: נטילת לולב ביו"ט הראשון שחל להיות בשבת בזמן הזה

פורסם: א' אוקטובר 01, 2023 11:46 pm
על ידי איש פלוני
הרב ישראל אריאל ממכון המקדש פרסם ספר על לולב בשבת.
בסקירה על הספר נכתב:
הרב ישראל אריאל מצטט בספרו פיוט של רבי אלעזר הקליר, בן המאה השביעית לספירה שהתגורר בארץ, שמשתמע ממנו שנטילת לולב ביומו הראשון של סוכות נהגה גם כשזה חל בשבת: "אגד נטועים אגוד ומאוסר, יום ראשון דוחים לשאת ולהלל, שאר ימים אם נגע – ייחשב בשבת חילל". וכך גם בפיוט נוסף שלו: "טובותיו זכרו בשבת ולולב, טעמו תכירו בדבש וחלב".

דא עקא שאת הפיוט המודגש חיבר יהודי בן זמנינו שהפיץ את זה בגירסת וורד יחד עם פיוטי הקליר, מה שאומר שהרב אריאל אפי' לא טרח לבדוק מקור.