תשבו כעין תדורו

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
ארזי ביתר
הודעות: 1986
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

תשבו כעין תדורו

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ה' מאי 12, 2016 12:53 am

כל בר בי רב דחד יומא, בהגיעו להלכות סוכה, יודע לצטט את ההלכה היסודית ש'תשבו כעין תדורו'. אלא, שבעניי לא זכיתי להבין הגדרה זו. האיך שמעינן מתיבת 'תשבו', שצריך להיות כעין תדורו? ולא זכיתי לראות מי שעמד בזה.

מלבד זאת, אגב יסוד זה, מוזכר בהלכה ש'מטייל' בסוכה. מה שורש פעולת הטיול? וכי בסוכת מלכים עסקינן? ומה יעשו אזובי הקיר, ששיעור סוכתם כשר בקושי, עם הטיול בסוכה?

חכם באשי
הודעות: 9987
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: תשבו כעין תדורו

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' מאי 12, 2016 1:02 am

טיול זו פעולת חולין (כשרה) לא הכרחית (כמאכל, משתה ושינה),
אז כיום, שהרוב זכו לסוכה של דל"ת על דל"ת, ניתן לקיים את מצוות הטיול בפעולות חולין כשרות אחרות, כמו משחק.
אני כותב מסברת הכרס.

ארזי ביתר
הודעות: 1986
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: תשבו כעין תדורו

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ה' מאי 12, 2016 1:03 am

חכם באשי כתב:טיול זו פעולת חולין (כשרה) לא הכרחית (כמאכל, משתה ושינה),
אז כיום, שהרוב זכו לסוכה של דל"ת על דל"ת, ניתן לקיים את מצוות הטיול בפעולות חולין כשרות אחרות, כמו משחק.
אני כותב מסברת הכרס.

סברת כרסך, חשובה בעיני. השאלה היא, האם בשורש המילה טיול, נכנס מה שאתה אומר.

מה שנכון נכון
הודעות: 8497
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תשבו כעין תדורו

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מאי 12, 2016 1:06 am

מטייל אין הכונה כטיול בלשוננו, אלא יושב לפוש ולהשתעשע.
כמו הטיילין בכל יום כתובות סב. וע"ש בתוספות שהוא על שם שדרכם בטולא דאפדנייהו. ולפי"ז שורש המלה מגיע מלשון צל.
וראה רש"י יבמות קיד ע"א ד"ה ליטיילו, מנחות סו ע"ב ד"ה ונתחטא, שבת קמא: תוד"ה תינוק. [ומשמע יותר שאינו שייך כלל לצל].
וראה ברמ"א תקיח,א.

ארזי ביתר
הודעות: 1986
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: תשבו כעין תדורו

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ה' מאי 12, 2016 1:08 am

מה שנכון נכון כתב:מטייל אין הכונה כטיול בלשוננו, אלא יושב לפוש ולהשתעשע.
כמו הטיילין בכל יום כתובות סב. וע"ש בתוספות שהוא על שם שדרכם בטולא דאפדנייהו. ולפי"ז שורש המלה מגיע מלשון צל.
וראה רש"י יבמות קיד ע"א ד"ה ליטיילו, מנחות סו ע"ב ד"ה ונתחטא, שבת קמא: תוד"ה תינוק. [ומשמע יותר שאינו שייך כלל לצל].
וראה ברמ"א תקיח,א.

יפה מאוד!!! יישר כח!

ומה לגבי השאלה הראשונה והעיקרית שלי?

מה שנכון נכון
הודעות: 8497
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תשבו כעין תדורו

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מאי 12, 2016 1:14 am

ישיבה יכולה להתפרש ההיפך מעמידה, ויכולה להתפרש השתהות והתעכבות במקום מסוים כמו ונשב בקדש. וקמ"ל כאן שאין הכונה לנ"ל (אמנם בפוסקים נזכרו שני הפירושים הללו לענין ברכת לישב בסוכה וצע"ק), אלא כעין מגורים בבית, והדרשא היא תשבו בסוכות = תנהגו בהם כמנהג ישיבתכם בבית. (בראשונים מובאת גירסא אין תשבו אלא תדורו).

ארזי ביתר
הודעות: 1986
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: תשבו כעין תדורו

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ה' מאי 12, 2016 1:17 am

מה שנכון נכון כתב:ישיבה יכולה להתפרש ההיפך מעמידה, ויכולה להתפרש השתהות והתעכבות במקום מסוים כמו ונשב בקדש. וקמ"ל כאן שאין הכונה לנ"ל (אמנם בפוסקים נזכרו שני האופנים הללו לענין ברכת לישב בסוכה וצע"ק), אלא כעין מגורים בבית, והדרשא היא תשבו בסוכות = תנהגו בהם כמנהג ישיבתכם בבית. (בראשונים מובאת גירסא אין תשבו אלא תדורו).

תשבו דהכא, בודאי הכוונה בפשטות להשתהות והתעכבות. אבל השאלה שלי היא, מנלן להקישו לכעין דירה בבית?

ביליצר
הודעות: 972
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: תשבו כעין תדורו

הודעהעל ידי ביליצר » ה' מאי 12, 2016 3:00 am

וישב יעקב בארץ מגורי אביו ,מכאן דישיבה הוי מעין דירה,
עיין ריטבא סוכה כו .

ארזי ביתר
הודעות: 1986
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: תשבו כעין תדורו

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ה' מאי 12, 2016 8:22 am

ביליצר כתב:וישב יעקב בארץ מגורי אביו ,מכאן דישיבה הוי מעין דירה,
עיין ריטבא סוכה כו .

יישר כח!

בדברי הריטב"א הנ"ל, אפשר לקבל מעט טעם בדרשה זו. וז"ל (סוכה כח:): 'קרא גלי לן, דמאי דכתיב תשבו אינה ישיבה כל דהו, אלא ישיבה כעין דירה, כענין וישב יעקב בארץ מגורי אביו'. ויסוד דבריו מתבסס על מש"כ לעיל מיניה (כו.): 'שאנו למדין כן מכוונת המצוה שאמרה תורה בסוכות תשבו שבעת ימים, כלומר כמו שהייתם יושבים בביתכם'.


עדיין, אני קצת מתקשה בכך. אשמח אם אחד מרבותינו שבאתרא קדישא הדין, יחכימני יותר בענין.

ידידיה
הודעות: 983
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: תשבו כעין תדורו

הודעהעל ידי ידידיה » ה' מאי 12, 2016 9:36 am

ראה רש"י סוכה כו א ד"ה שומרי וד"ה כעין תדורו. ששומרי גינות שדרכם להיות שם יומם ולילה פטורים מסוכה. ואף שדרכם לחיות בגינה, משום "כעין תדורו" שסוכה לא די לה במגורים כדרכו, אלא שצריך "ישיבה" בצורה של בית, "עם מטותיו וכלי תשמישו ומצעותיו" וכמו שכתבו לעיל, בתורה "ישיבה" היינו יותר מ"מגורים".

פלוריש
הודעות: 688
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm

Re: תשבו כעין תדורו

הודעהעל ידי פלוריש » ג' אוקטובר 24, 2017 9:38 pm

טיול בסוכה - ר' אוריאל פרנק.doc
(72.5 KiB) הורד 166 פעמים

הצבי
הודעות: 98
הצטרף: ב' אוגוסט 21, 2017 1:26 pm

Re: תשבו כעין תדורו

הודעהעל ידי הצבי » ד' אוקטובר 25, 2017 12:55 am

הכוונה הפשוטה בדברי חז"ל אלו, בסוכות 'תשבו' כעין-כאילו שכתוב בתורה 'תדורו'. דהיינו שהתורה אינה מדברת על ישיבה אלא על לדור, כמו ונשב בקדש או וישב יעקב שצוטט לעיל.
בשפתינו שלנו היינו אומרים 'שבע ימים תגור בסוכה'.
ולפיכך הבינו חז"ל, איך מבטאים 'לגור', הרי לא צריך להעביר את הכתובת שבתעודת זהות, אלא לנהוג שם כל מה שאדם נוהג בביתו, וזה מבטא שהוא גר בסוכה.

ארזי ביתר
הודעות: 1986
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: תשבו כעין תדורו

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ד' אוקטובר 25, 2017 9:48 am

הצבי כתב:הכוונה הפשוטה בדברי חז"ל אלו, בסוכות 'תשבו' כעין-כאילו שכתוב בתורה 'תדורו'. דהיינו שהתורה אינה מדברת על ישיבה אלא על לדור, כמו ונשב בקדש או וישב יעקב שצוטט לעיל.
בשפתינו שלנו היינו אומרים 'שבע ימים תגור בסוכה'.
ולפיכך הבינו חז"ל, איך מבטאים 'לגור', הרי לא צריך להעביר את הכתובת שבתעודת זהות, אלא לנהוג שם כל מה שאדם נוהג בביתו, וזה מבטא שהוא גר בסוכה.

ברוך שכיוונתי...


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים