וּבִמְנַעַנְעִים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
עושה חדשות
הודעות: 7033
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

וּבִמְנַעַנְעִים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אוקטובר 07, 2017 9:36 pm

וְדָוִד וְכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל מְשַׂחֲקִים לִפְנֵי ה' בְּכֹל עֲצֵי בְרוֹשִׁים וּבְכִנֹּרוֹת וּבִנְבָלִים וּבְתֻפִּים וּבִמְנַעַנְעִים וּבְצֶלְצֶלִים
במדבר רבה פ"ד כתב:כיון שהעלו אותו היו תשעים אלף זקנים מהלכין לפניו והכהנים טוענין בו והלוים מנגנין וכל ישראל משחקין מי שיש בידו לולב מי שיש בידו תוף וכלי שיר הה"ד (שמואל ב ו) ודוד וכל בית ישראל משחקים לפני ה' וגו' זה לולב שאדם מנענע בו
הנצי"ב במרומי שדה סוכה דמ"ב. כתב:ומקור הדבר דלולב מצוה לנענע בו, וזהו שיעורו כמוש"כ במשנה וכדי לנענע בו, נראה שהוא משום דכתיב בשמואל ב' ו' ובמנענעים, ופי' במד"ר פ' (נשא) [במדבר] בלולבין
וכמדומה שיש כאן ידיעה נחוצה בהבנת ענין הנענועים, וגדרם בעצם המצוה לקבוע שיעור וכד', אע"ג שהנענוע עצמו אינו לעיכובא מדאו'. (ובחיפוש באוצרנו כבר ראיתי שעמדו ע"ז רבים וטובים, עי', ומ"מ פרסמתי הדברים לדידי ולדכוותי).
מועדים לשמחה.

מנין
הודעות: 506
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: וּבִמְנַעַנְעִים

הודעהעל ידי מנין » ש' אוקטובר 07, 2017 9:58 pm

עושה חדשות כתב:כמדומה שיש כאן ידיעה נחוצה בהבנת ענין הנענועים, וגדרם בעצם המצוה

למה כוונתך? מה רואים מכאן לענין הבנת הנענועים?
אולי שהנענועים זה סוג של ריקוד עם עצים?

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: וּבִמְנַעַנְעִים

הודעהעל ידי אריך » ש' אוקטובר 07, 2017 10:22 pm

מנין כתב:
עושה חדשות כתב:כמדומה שיש כאן ידיעה נחוצה בהבנת ענין הנענועים, וגדרם בעצם המצוה

למה כוונתך? מה רואים מכאן לענין הבנת הנענועים?
אולי שהנענועים זה סוג של ריקוד עם עצים?


כן.

חלמישצור
הודעות: 1161
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: וּבִמְנַעַנְעִים

הודעהעל ידי חלמישצור » ש' אוקטובר 07, 2017 10:24 pm

א. בהקשר המדרש הנ"ל אציין גם למדרש דומה קצת בפסד"כ, נספחים ב, פרשה אחרת, מהד' מנדלבוים, עמ' 457:
ועוד אמרתי לכם שתקחו לולב ותנענעו לפני, ואעפ"י שאתם עושין כן אין אתם גומלין לי אלא פורעין לי, למה, שבשעה שהוצאתי אתכם ממצרים עשיתי את ההרים לנענע מלפניכם, שנא' ההרים רקדו כאלים (תהלים קיד, ד), ואף לעתיד לבא כן אני עושה לכם, הה"ד ההרים והגבעות יפצחו לפניכם רנה (ישעיה נה, יב).

וכן ללשון הויק"ר המפורסם, ל, ד, שמסתיים בכתוב "כל עצמותי תאמרנה" וממנו אכן אפשר להבין שהנענוע של הלולב ואגודתו הוא מעין נענוע הגוף.

ב. עוד אעיר ללשון ר"מ המאירי במגן אבות, לקראת סוף ענין כא (עיין בכל דבריו שם):
...אבל לולב נענוע שלו ראוי לפרשו בזעזוע שדרה ועלין, ואף לשון המקרא כנוע עצי יער מפני רוח (ישעיה ז' ב') כאשר ינוע בכברה (עמוס ט' ט') ובמנענעים ובצלצלים (שמואל ב' ו' ה') שהיו כולם מהירי התנועה והזעזוע בכפיפה, וכן שבמשנתינו מצינו בגמרות ישנות מדוייקות בעדותו של ר' עקיבא צופה הייתי בר"ג ור' יהושע שכל העם היו מטרפים לולביהם (סוכה ל"ז ב)... ולשון מטרפין ודאי נאמר על זעזוע בתנופה מהירה ומבולבלת כענין טרף בקלפי (יומא ל"ט ב) וכן ביצה טרופה (עדיות פ"ב מ"ד) או ענין השמעת קול העלים מלשון עלה (בראשית ח' י"א) כתרגומו טרפא...

מנין
הודעות: 506
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: וּבִמְנַעַנְעִים

הודעהעל ידי מנין » ש' אוקטובר 07, 2017 11:21 pm

עושה חדשות כתב:וְדָוִד וְכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל מְשַׂחֲקִים לִפְנֵי ה' בְּכֹל עֲצֵי בְרוֹשִׁים וּבְכִנֹּרוֹת וּבִנְבָלִים וּבְתֻפִּים וּבִמְנַעַנְעִים וּבְצֶלְצֶלִים
במדבר רבה פ"ד כתב:כיון שהעלו אותו היו תשעים אלף זקנים מהלכין לפניו והכהנים טוענין בו והלוים מנגנין וכל ישראל משחקין מי שיש בידו לולב מי שיש בידו תוף וכלי שיר הה"ד (שמואל ב ו) ודוד וכל בית ישראל משחקים לפני ה' וגו' זה לולב שאדם מנענע בו

לפי פשוטו קצת דחוק לפרש ש"מנענעים" היינו לולבים, כי בתחילת הפסוק כתוב שהיו משחקים בעצים, ואח"כ כתוב מיני כלי נגינה וביניהם "מנענעים", ונראה יותר שזה כלי נגינה.

עושה חדשות
הודעות: 7033
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: וּבִמְנַעַנְעִים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' ספטמבר 22, 2018 9:38 pm

ובדא"ג, ידיעה מענינת בענין הנענועים, והזכייה בדין עי"ז:

ערוגת הבושם לרבי אברהם ב''ר עזריאל.png
ערוגת הבושם לרבי אברהם ב''ר עזריאל.png (73.17 KiB) נצפה 164 פעמים


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים