עמוד 1 מתוך 1

"וִתּוּר סֻכָּה גְּדוֹלָה אַרְבָּעָה מְרֻוָּחִים"

פורסם: א' נובמבר 12, 2017 1:51 pm
על ידי חד ברנש
במערבית לסוכות נאמר כך:
וִתּוּר סֻכָּה גְּדוֹלָה אַרְבָּעָה מְרֻוָּחִים / וּמֶשֶׁך סֻכָּה קְטַנָּה שִׁבְעָה טְפָחִים בְּחַג הַסֻּכּוֹת.

ונתפרשו הדברים בפירוש קדום (ה'דיבורים מתחילים' של הפיוט הובאו בגופן אדום):
וויתור סוכה גדולה דאינה נתרת בלא צורת הפתח היא בשיש ארבעה מרווחים: ארבעה אמות ויותר מכל צד. ומשך סוכה קטנה, שנתרת בלי צורת פתח, כשאין ברחבה רק שבעה טפחים.

ואני עומד תמה ולא מבין את דבריו.
מה שייכות של חובת צורת הפתח כשיש "ארבעה אמות ויותר מכל צד", ומה זה "מכל צד"? כל דופן?
וגם, שהרישא והסיפא של דבריו סותרים זו את זו בנוגע לסוכה הגדולה מז' טפחים ועד ד' אמות.

נראה שהיה לפרשן איזה מקור שלא הצלחתי לאתר או שנפלה בדבריו טעות סופר. מישהו יכול לעזור?

Re: "וִתּוּר סֻכָּה גְּדוֹלָה אַרְבָּעָה מְרֻוָּחִים"

פורסם: ג' נובמבר 14, 2017 12:41 pm
על ידי חד ברנש
לאף אחד אין רעיון? כלום?
אל תתביישו, תעלו רעיונות והצעות, אפילו דחוקים, שמא זה יקדם במשהו את ההבנה.
תודה רבה.

Re: "וִתּוּר סֻכָּה גְּדוֹלָה אַרְבָּעָה מְרֻוָּחִים"

פורסם: א' ספטמבר 30, 2018 3:59 pm
על ידי עושה חדשות
מן הסתם כבר התקדמת מאז... אם תוכל לשתף.
ראיתי כעת ביוצרות לשבת חוה"מ שנקט בסתמא כמ"ד דבעי' שיעור סוכה ד' אמות על ד"א.

Re: "וִתּוּר סֻכָּה גְּדוֹלָה אַרְבָּעָה מְרֻוָּחִים"

פורסם: א' ספטמבר 30, 2018 11:05 pm
על ידי ספרים וועלט
בסוכה גדולה מוותרים על פסלות של סכך פסול עד ארבעה טפחים. לא כן בסוכה קטנה.

Re: "וִתּוּר סֻכָּה גְּדוֹלָה אַרְבָּעָה מְרֻוָּחִים"

פורסם: ה' אוקטובר 06, 2022 10:41 am
על ידי עושה חדשות

Re: "וִתּוּר סֻכָּה גְּדוֹלָה אַרְבָּעָה מְרֻוָּחִים"

פורסם: ג' אוקטובר 11, 2022 12:24 am
על ידי עושה חדשות
איך מפרש הפירוש הקדום הנ"ל את שורה 4 במערבית הנ"ל על צורת הפתח אם הרחיב יותר מעשר?
ואת שורה 14 על גוד אסיק בנויי הסוכה המופלגין ממנה ארבעה?

Re: "וִתּוּר סֻכָּה גְּדוֹלָה אַרְבָּעָה מְרֻוָּחִים"

פורסם: ג' אוקטובר 11, 2022 3:53 pm
על ידי חד ברנש
הפירוש נדפס ב'גנזי חג הסוכות'. יעויין שם. (אין לך את הספר?...)