שמעתי פעם 'דיבורים' לזהות את עץ האקליפטוס כ'ערבי נחל'.
כעת נתקלתי ברשימה אחת בענין זה,
ואם מישהו יודע עוד, בבקשה ירשום כאן, ויהיה למשמרת עד יגרום הזמן.
יש שכתבו שלמרות שישנם הבדלים מסוימים בין המינים השונים של הערבות, מכל מקום, כל מין שיוגדר כערבה, יוצאים בו ידי חובה.[49]
אחת השאלות שהתעוררו בשנים האחרונות הוא השימוש בעץ האקליפטוס לצורך מצוות הערבה. עץ זה נחלק להרבה מאוד זנים, רובם המוחלט מאוסטרליה, העץ הובא ככל הנראה למערב רק החל מהמאה ה-17. יש מי שסובר שמכיוון שניתן למצוא בענפי האקליפטוס את שלושת התנאים הנצרכים לשם כשרותה של הערבה, ניתן להשתמש בו לצורך ארבעת המינים[50], לכל הפחות בשעת הדחק,[51] אך רבים סוברים שלמעשה לכתחילה אין לנטול אקליפטוס לצורך מצוות הערבה מכמה טעמים: א. יש להם ריח ואילו הערבה היא מין שאין לו ריח. ב. אין עלה בקצה הענף ('לבלוב'). ג. הדרישה היא שהגידול הטבעי של העץ יהיה דווקא סמוך לנחלים, ואילו האקליפטוס גדל באזורים רבים, ולא בהכרח סמוך לנחל.[52]
[49] תשובות והנהגות כרך ג סימן קפז.
[50] ראה בספר ארחות פתחיה עמ' 51
[51] הרב י. עמיחי, אמנות עתיך 12 מהי ערבה, וראה בספר ארבעת המינים (שטרן) עמ' קכט שכתב כך: "אקליפטוס אין רצוי לקחתה לערבה, יש לה ג' סימנים קנה אדום, עלה משוך, ופיה חלק לגמרי. למעשה לא נהגו לקחתה אע"פ שצריך בירור בסיבת הדבר, ואמר לי הרב שבתי רוזנטל שליט"א שבכתב יד לדודי הגאון ר' צבי פסח פראנק זצ"ל הובא בשם הגאון המהרי"ל דיסקין זצוק"ל שדן להכשירה והגרצי"פ פראנק פסלה", כדהללן.
[52] שו"ת הר צבי יורה דעה סימן קפא ד"ה ובדבר עצי, תשובות והנהגות ג, קפז, ראה הרב י. זולדן אמונת עתיך 13, הערבה אינה אקליפטוס.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 77 אורחים