פרי יהושע כתב:צריך לי מעט עיון, מהיכן מודדים את הקישוטים של הסוכה שיהיו רחוקים ד' טפחים מהסכך כהוראת הרמ"א בשם מהרי"ל בס"ס תרכ"ט, מסוף הקישוט (כמו ששמעתי מורים)
או שאולי יש להקל שיש למדוד מתחילתו, כיון והעניין הוא ביטול לסכך, העיקרון כמה הוא מרוחק בעצמו, ואם כבר הוא מתחיל תוך ד' הרי כולו בטל לסוכה
פרי יהושע כתב:צריך לי מעט עיון, מהיכן מודדים את הקישוטים של הסוכה שיהיו רחוקים ד' טפחים מהסכך כהוראת הרמ"א בשם מהרי"ל בס"ס תרכ"ט (צ"ל תרכ"ז), מסוף הקישוט (כמו ששמעתי מורים)
או שאולי יש להקל שיש למדוד מתחילתו, כיון והעניין הוא ביטול לסכך, העיקרון כמה הוא מרוחק בעצמו, ואם כבר הוא מתחיל תוך ד' הרי כולו בטל לסוכה
כח עליון כתב:פרי יהושע כתב:צריך לי מעט עיון, מהיכן מודדים את הקישוטים של הסוכה שיהיו רחוקים ד' טפחים מהסכך כהוראת הרמ"א בשם מהרי"ל בס"ס תרכ"ט, מסוף הקישוט (כמו ששמעתי מורים)
או שאולי יש להקל שיש למדוד מתחילתו, כיון והעניין הוא ביטול לסכך, העיקרון כמה הוא מרוחק בעצמו, ואם כבר הוא מתחיל תוך ד' הרי כולו בטל לסוכה
מאחר והדבר נאמר (י:) מפי הסוברים שד' טפחים הוא שיעור שב'סוכה תחת סוכה' (י.) לא היה מקום לחלק בין נוי ל'סוכה תחת סוכה', ומן הדין שבשניהם מודדים מהחלק התחתון, כלומר סוף החלק הפסול.
אבל מאחר שאנן עבדינן פלגינן, ופסקינן בסוכה תחת סוכה דדוקא שיש בה י', ואילו בנוי פסקינן לאיסור בד', א"כ שוב אפשר לחדש האיסור כדבריך ב'ביטול', ויש לדון לחלק.
(אמנם צ"ע אם יתיר ר"ת (י. ד"ה פירס) סדין שיש בגובהו ד' טפחים כי עיקר דינו מצד ביטול)
הרואה כתב:כח עליון כתב:פרי יהושע כתב:צריך לי מעט עיון, מהיכן מודדים את הקישוטים של הסוכה שיהיו רחוקים ד' טפחים מהסכך כהוראת הרמ"א בשם מהרי"ל בס"ס תרכ"ט, מסוף הקישוט (כמו ששמעתי מורים)
או שאולי יש להקל שיש למדוד מתחילתו, כיון והעניין הוא ביטול לסכך, העיקרון כמה הוא מרוחק בעצמו, ואם כבר הוא מתחיל תוך ד' הרי כולו בטל לסוכה
מאחר והדבר נאמר (י:) מפי הסוברים שד' טפחים הוא שיעור שב'סוכה תחת סוכה' (י.) לא היה מקום לחלק בין נוי ל'סוכה תחת סוכה', ומן הדין שבשניהם מודדים מהחלק התחתון, כלומר סוף החלק הפסול.
אבל מאחר שאנן עבדינן פלגינן, ופסקינן בסוכה תחת סוכה דדוקא שיש בה י', ואילו בנוי פסקינן לאיסור בד', א"כ שוב אפשר לחדש האיסור כדבריך ב'ביטול', ויש לדון לחלק.
(אמנם צ"ע אם יתיר ר"ת (י. ד"ה פירס) סדין שיש בגובהו ד' טפחים כי עיקר דינו מצד ביטול)
בדיוק למדתי גמרא זו, ועל פניו חשבתי דווקא שזו ראיה בדיוק הפוכה.
הסיבה של רב חסדא ורבה בר רב הונא היא מפני שלא מצינו מקום חשוב פחות מד'. אם הקצה העליון של הקישוט נכנס לתוך ד' שוב אין כאן מקום חשוב.
נהר שלום כתב:פרי יהושע כתב:צריך לי מעט עיון, מהיכן מודדים את הקישוטים של הסוכה שיהיו רחוקים ד' טפחים מהסכך כהוראת הרמ"א בשם מהרי"ל בס"ס תרכ"ט (צ"ל תרכ"ז), מסוף הקישוט (כמו ששמעתי מורים)
או שאולי יש להקל שיש למדוד מתחילתו, כיון והעניין הוא ביטול לסכך, העיקרון כמה הוא מרוחק בעצמו, ואם כבר הוא מתחיל תוך ד' הרי כולו בטל לסוכה
בשו"ת תפלה למשה (לרבי משה לוי) ח"ז, כתב שאורך הנוי יכול להיות יותר מד' טפחים כל שתחילתו בתוך ד'. מצורף
שמואל בארג כתב:ומה הדין כשהקצוות מתחילין בתוך הד' טפחים, אבל יורד באמצע להרבה יותר, כמו תמונה זו.
שמואל בארג כתב:ומה הדין כשהקצוות מתחילין בתוך הד' טפחים, אבל יורד באמצע להרבה יותר, כמו תמונה זו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 76 אורחים